Dersin Amacı: |
Bu dersin temel amacı, öğrencileri rekabet analizi ve strateji geliştirmenin temel kavram, ilke ve araçlarıyla tanıştırmaktır. Stratejik yönetim, işletmelerin performans ve varlığını etkileyen yönetsel kararlar ve eylemlerden oluşur. Bu ders, yöneticilerin işletmeleri için strateji oluşturmak, pazardaki pozisyonlarını ve firma sınırlarını belirlemek, ve çevre belirsizliği ve rekabetçi pazar koşullarına rağmen uzun vadeli karlılığa ulaşmak amacıyla kullandıkları bilgi, analiz, örgütsel süreç, yetenek ve değerlendirmeleri içerir. Stratejik Yönetim dersi, bütünleştirici bir derstir. İşletme çevresini, müşteri, tedarikçi ve rakiplerin hareketleri olduğu kadar, yerel ve küresel hukuki, ekonomik, sosyal ve teknolojik değişimleri de içeren bir bütün olarak, dinamizm ve belirsizlik özellikleriyle birlikte ele alır. İşletme stratejisini, daha önce tamamlanan muhasebe, finans, pazarlama, örgütsel davranış, istatistik gibi alan derslerinde incelenmiş olan çeşitli kavram, düşünce ve yaklaşımlar ışığında ve bu alanları genel yönetim bakış açısıyla birleştirerek değerlendirir. |
Dersin İçeriği: |
Stratejik yönetimin temel kavramları; Stratejik yönetim süreci; stratejik vizyon, misyon ve hedeflerin belirlenmesi; endüstri analizi; rekabet analizi; firma kaynaklarının değerlendirilmesi; rekabetçi yetkinliklerin değerlendirilmesi; kurumsal ve iş yönetim stratejileri; beş jenerik rekabet stratejisi; durum analizi ve iş stratejisi; kurumsal ve fonksiyonel stratejiler; uluslararası pazarlara yönelik stratejiler; stratejilerin hayata geçirilmesi; kaynaklar ve yapısal dönüşüm; bütçeleme, teşvik, politika ve prosedürler; stratejik yönetimde kültür ve liderlik; stratejik değerlendirme ve kontrol; stratejik yönetimde sosyal sorumluluk ve etik; iş stratejisi simülasyonu. |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
• Stratejik düşünmeyi ve stratejik yönetimi tanımlamak
• Stratejik yönetim dersini tanıtmak ve genel çerçevesini çizmek
• Dersin hedefleri
• Derste izlenecek yöntemler
• Öğrencilerden beklentiler ve başarı ölçütleri
|
Yok |
2) |
• Stratejik yönetimin temel kavram ve modelleri
• Stratejik karar alma ve yönetim süreci
• Stratejik değerlendirme ve vaka inceleme yöntemi
• Seçilmiş vaka incelemesi
• Konu anlatımı ve tartışma
• Vaka incelemesi ve tartışma
|
• Ders izlencesini tekrar gözden geçirme
• Bir sonraki haftanın konusunun okunması:
Ülgen ve Mirze, Bölümler 1 ve 17, ve haftanın vaka incelemesi (derste duyurulacak)
• Stratejik yönetim simülasyonu için beş kişilik takım oluşturulmaya başlanması
|
3) |
• Vekalet, sorumluluk, hesap verebilirlik kavramları
• Hissedarlar, yönetim kurulu, üst düzey yöneticilerin rolleri
• Paydaşlar ve kurumsal sosyal sorumluluk
• Yönetsel etik
• Seçilmiş vaka incelemesi
• Stratejik yönetim simülasyonu metodolojisi
|
• Bir sonraki haftanın konusunun okunması:
Ülgen ve Mirze, Bölüm 16 ve haftanın vaka incelemesi (derste duyurulacak)
• Stratejik yönetim simülasyonu için beş kişilik takımların kesinleştirilmesi
|
4) |
• Dış çevre bileşenleri ve stratejik faktörler
• Dış çevreden bilgi toplama yöntemleri
• Rakipler hakkında bilgi toplama yöntemleri
• Tahmin teknikleri ve ilkeleri
• Sektör analizi yöntem ve ilkeleri
• Dış faktörlerin birlikte değerlendirilmesi
• Seçilmiş vaka incelemesi
• Stratejik yönetim simülasyonu için oyun kuralları
|
• Bir sonraki haftanın konusunun okunması:
Ülgen ve Mirze, Bölümler 3 ve 5, ve haftanın vaka incelemesi (derste duyurulacak)
• Stratejik yönetim simülasyonu metodolojisinin gözden geçirilmesi
• Simülasyon için gerekli yazılımın kurulması ve kayıt olunması
• Stratejik yönetim simülasyonu için takım görev ve sorumluluklarının paylaştırılması
|
5) |
• İşletmelerin varlık ve yetenekleri
• Rekabet üstünlüğü yaratan faktörler
• Değer zinciri analizi
• İşletmelerin finansal değerlendirmesi
• İşletme işlevlerinde durum belirlemesi
• İç faktörlerin birlikte değerlendirilmesi
• Seçilmiş vaka incelemesi
• Stratejik yönetim simülasyonu alıştırma turu
|
• Bir sonraki haftanın konusunun okunması:
Ülgen ve Mirze, Bölümler 4 ve 5, ve haftanın vaka incelemesi (derste duyurulacak)
• Stratejik yönetim simülasyonu oyun kurallarının gözden geçirilmesi
|
6) |
• Stratejik düşünme
• Çevre unsurları ve durum belirleme matrisleri
• Örgütsel yönlendirme: Vizyon, misyon ve hedefler
• Temel iş yönetim stratejileri: Rekabet stratejileri
• Seçilmiş vaka incelemesi
• Stratejik yönetim simülasyonu karar turu 1
|
• Bir sonraki haftanın konusunun okunması:
Ülgen ve Mirze, Bölümler 6 ve 9, ve haftanın vaka incelemesi (derste duyurulacak)
• Stratejik yönetim simülasyonu için takım stratejisinin oluşturulması
|
7) |
• Kurumsal strateji
• Portföy analizi yöntemi
• Uluslararası strateji
• Seçilmiş vaka incelemesi
• Stratejik yönetim simülasyonu karar turu 2
|
• Bir sonraki haftanın konusunun okunması:
Ülgen ve Mirze, Bölümler 6, 8, 11, ve haftanın vaka incelemesi (derste duyurulacak)
• Stratejik yönetim simülasyonu için takım stratejisinin oluşturulması
|
8) |
Vize Sınavı |
• Yazılı ara sınav için konuların ve vakaların tekrar incelenmesi |
9) |
• Pazarlama, satış ve servis stratejileri
• Üretim ve operasyon stratejileri
• Tedarik ve lojistik stratejileri
• İnsan kaynakları stratejileri
• Teknoloji ve ar-ge stratejileri
• Finans stratejileri
• Seçilmiş vaka incelemesi
• Stratejik yönetim simülasyonu karar turu 3
• Konu anlatımı ve tartışma
• Vaka incelemesi ve tartışma
• Simülasyon takım çalışması, karar turu 3
|
• Bir sonraki haftanın konusunun okunması:
Ülgen ve Mirze, Bölüm 10 ve haftanın vaka incelemesi (derste duyurulacak)
• Stratejik yönetim simülasyonu için takım stratejisinin oluşturulması
|
10) |
• Strateji uygulamanın unsurları
• Stratejiye uygun örgütsel yapı belirleme
• Örgütsel yapıya ilişkin temel ve ileri seviye konular
• Örgütlerin yaşam döngüleri
• Seçilmiş vaka incelemesi
• Stratejik yönetim simülasyonu karar turu 4
|
• Bir sonraki haftanın konusunun okunması:
Ülgen ve Mirze, Bölüm 13 ve haftanın vaka incelemesi (derste duyurulacak)
• Stratejik yönetim simülasyonu için takım stratejisinin oluşturulması
|
11) |
• Strateji, örgütsel yapı ve insan kaynakları arasındaki ilişkiler
• İnsan kaynağı seçimi ve yönetim geliştirme
• İşletme yeteneklerini geliştirme
• Strateji uygulamada yönetim biçimleri
• Örgüt kültürü ve paylaşılan değerler
• Strateji uygulamada karşılaşılan sorunlar
• Seçilmiş vaka incelemesi
• Stratejik yönetim simülasyonu karar turu 5
|
• Bir sonraki haftanın konusunun okunması:
Ülgen ve Mirze, Bölüm 14 ve haftanın vaka incelemesi (derste duyurulacak)
• Stratejik yönetim simülasyonu için takım stratejisinin oluşturulması
|
12) |
• Stratejik yönetimde değerlendirme ve kontrolün rolü
• Performans değerlendirme yöntemleri ve yaklaşımları
• Performans değerlendirme ve kontrolde karşılaşılan sorunlar
• Stratejik bilgi sistemleri
• Seçilmiş vaka incelemesi
• Stratejik yönetim simülasyonu karar turu 6
|
• Bir sonraki haftanın konusunun okunması:
Ülgen ve Mirze, Bölüm 15, ve haftanın vaka incelemesi (derste duyurulacak)
• Stratejik yönetim simülasyonu için takım stratejisinin oluşturulması
|
13) |
• Yarıyıl sonu sınavı öncesi genel tekrar ve soru-cevap bölümü
• Stratejik yönetim simülasyonu karar turu 7
|
• Stratejik yönetim simülasyonu için takım stratejisinin oluşturulması |
14) |
• Explain sustainability
• Explain the importance of sustainability for businesses, economy, environment and society
• Give examples to businesses which improve sustainable solutions and implement sustainability to their operations
|
Yok |
15) |
Final Sınavı |
• Yarıyıl sonu sınavı için tüm konuların tekrarı |
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. |
|
2) |
- Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerileri kazanma.
- Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. |
|
3) |
- Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme.
- Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme.
- Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme.
- Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. |
|
4) |
- Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve karşılayabilme.
- Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirebilme.
- Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanmış olma. |
|
5) |
- Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma.
- Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. |
|
6) |
- Alanı ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme.
- Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme.
- Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütebilme. |
|
7) |
- Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. |
|
8) |
- Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme.
- Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. |
|
9) |
- Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme.
- Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme.
-Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme.
- Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme.
- Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
- Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme.
- Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.
|
|
10) |
- Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme,
- Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme.
-Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme. |
|
11) |
- Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme.
- Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. |
|
12) |
- Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme.
- Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme.
- Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme. |
|