SBF108 Fizyoloji IIİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Beslenme ve DiyetetikÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Beslenme ve Diyetetik
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: SBF108
Ders İsmi: Fizyoloji II
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Evet
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. EMİNE ATICI
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. İLKER ÇOBAN
Doç. Dr. EMİNE ATICI
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: İnsanın biyolojik canlılığının temelinde yer alan solunum, boşaltım, sindirim, metabolizma ve vücut ısısının düzenlenmesi, endokrin sistem, immün sistem ve üreme gibi sistemlerin fizyolojik temelleri öğretmek. Aynı zamanda insan organizmasının tam bir vahdet oluşturduğunu anlatmak için organlar sisteminin tek-tek değil onların bağlantılı bir şekilde çalıştıklarını, çalışma mekanizmalarını, normal değer sınırlarını hem teorik ve hem de görsel inceleyerek öğretmek ve öğrencilerin eğitim sürecinde alacakları diğer ilgili derslerin temelini oluşturmaktır.

Dersin İçeriği: solunum, boşaltım, sindirim, metabolizma ve vücut ısısının düzenlenmesi, endokrin sistem, immün sistem ve üreme gibi sistemlerin fizyolojik temelleri

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Organizmanın bütünlüğünü temin etmek için iletişim sağlayan organlar sistemini tanımlar, Organizmanın sadece iç ortamdan değil aynı zamanda dış çevresiyle olan ilişkilerini tanımlar, Gelişimlerini sağlayan fiziksel, kimyasal parametreleri tanımlar, Vücutta baş gösteren tüm biyokimyasal süreçleri ve enerji alışverişlerini tanımlar, Organizmada sinir sistemi ve hormonal denge ilişkilerinin önemini tanımlar, Kısaca organizmanın canlılığını sürdürebilmesi ve sağlıklı şekilde devam ettirebilmesi için gerekli olan tüm süreçleri tanımlar.
2) Organizmanın bütünlüğünü temin etmek için iletişim sağlayan organlar sistemini tanımlar, Organizmanın sadece iç ortamdan değil aynı zamanda dış çevresiyle olan ilişkilerini tanımlar, Gelişimlerini sağlayan fiziksel, kimyasal parametreleri tanımlar, Vücutta baş gösteren tüm biyokimyasal süreçleri ve enerji alışverişlerini tanımlar, Organizmada sinir sistemi ve hormonal denge ilişkilerinin önemini tanımlar, Kısaca organizmanın canlılığını sürdürebilmesi ve sağlıklı şekilde devam ettirebilmesi için gerekli olan tüm süreçleri tanımlar.
3) Öğrenci, fizyoloji alanına ilişkin temel ve genel bilgi sahibi olur. Öğrenciler, fizyolojik süreçlerin incelenmesinde kullanılan başlıca yaklaşım ve teknikleri bilir. Öğrenci, beyin yapıları ve bunların bilişsel süreçler ile olan ilişkisi konusunda bilgi sahibi olur. Çeşitli hastalıkların fizyolojik temellerini tartışabilir . Öğrenci, hücresel, yapısal ve sistemler düzeyinde organizmaların davranışlarını anlama, değerlendirme ve açıklamada bilimsel yaklaşım sergiler.
4) Öğrenci, fizyoloji alanına ilişkin temel ve genel bilgi sahibi olur. Öğrenciler, fizyolojik süreçlerin incelenmesinde kullanılan başlıca yaklaşım ve teknikleri bilir. Öğrenci, beyin yapıları ve bunların bilişsel süreçler ile olan ilişkisi konusunda bilgi sahibi olur. Çeşitli hastalıkların fizyolojik temellerini tartışabilir .
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1)
1) kitap, slayt
1) Solunum sisteminin fonksiyonları, pulmoner ventilasyon, akciğerşerin fiziksel özellikleri,hemoglobin ve oksijen taşınması, karbondioksit taşınması,pulmoner kan akımı
1)
2) Ventilasyon/perfüzyon, solunum düzenlenmesi,solunumun kimyasal kontrolü, solunum fonksiyonel testleri kitap,slayt
3) Boşaltım sistemi, böbreklerin fonksiyonu, böbreklerin anatomisi, glomerüler filtrasyon, glomerüler filtraston hızı, böbbrek kan akımı, klerens, tübüler fonksiyon kitap,slayt
4) İdrar konsantrasyonu ve dilüsyonu, alt üriter yol ve miksiyon, asit-baz dengesinin düzenlenmesi kitap,slayt
5) Sindirim sistemi,sindirim sisteminde hareket,sindirim kanalının salgı bezleri, özefagus, mide,ince bağırsak kitap,slayt
6) Kalın bağırsak, kara ciğer, safra kesesi,pankreas, sindirim, emilim 7.Ara sınav kitap,slayt
7) Ara sınav
8) Metabolizma ve vücut ısısının düzenlenmesi kitap, slayt
9) Endokrin sistem, endokrin sistem yapıları, hormonların kimyasal yapıları, hormonların salgılanması ve taşınması,hormonların etki şekilleri, hormonları etki mekanizmaları, protein/peptid hormonların ve katekolaminlerin etki mekanizmaları, ikincil haberciler kitap, slayt
10) Steroid hormonlarının ve tiroit hormonlarının etki mekanizmaları,hipofiz hormonları, büyüme hormonunun fizyolojik fonksiyonları, nörohipofiz ve hipotalamusla ilişkileri, antidiüretik hormon, epifiz ve tiroit hormonları,tiroit hastalıkları kitap, slayt
11) Paratiroit bezler ve hormonları, kalsitonin, kalsium ve emilimi, böbreküstü bezler, mineralokortikoidler, glikokortikoidler, kortizol ve taşınma mekanizmaları, androjenler,adrenal medulla,katyekolaminlerin etkileri, kitap, slayt
12) Pankreas, insülin ve etki mekanizmaları, karbonhidrat ve lipid mekanizmalarına etkileri, diabetes mellitus, kan glikozunun düzenlenmesi, glukagon,somatostatin kitap, slayt
13) İmmün sistem, immün sistemin gelişimi, T ve B lenfositlerin işlenmesi, T lenfositler ve hücresel bağışıklıkta görev alan elemanlar kitap, slayt
14) Üreme sistemi, kadın üreme fizyolojisi,fetal hayat ve püberta, kadın cinsel siklusu, ovaryum siklusu, folüküler evre, ovülasyon,lüteal evre,uterus siklusları,proliferasyon,sekresyon,fertilizasyon, implantasyon kitap, slayt
15) Kadın cinsel aktivitesi, kadında fertilite, kadın infertilitesi, memopoz,erkek üreme fizyolojisizi,testis,epididim, prostat, spermatogenez, erkek cinsel aktivite, erkek seks hormonları, kitap, slayt
16) final

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Prof.Dr. Halis Köylü "Tıbbi Fizyoloji" Klinik anlatım İstanbul Tıp kitabevi 2018
Eric P. Widmaier ,Vander İnsan fizyolojisi 2014
Prof. Dr. Ömer Bozdoğan Fizyoloji Palme yayıncılık, 2012
Prof.Dr. R. Yiğit “Genel Fizyoloji”,
Gülfem Ersöz, Mithat Koz “Fizyoloji” Nobel yayıncılık 2011,
Renkli Fizyoloji Atlası.

Prof. dr. Halis Köylü "Medical Physiology" Clinical presentation Istanbul Medical bookstore 2018
         Eric P. Widmaier, Vander Human physiology 2014
Professor Dr. Ömer Bozdoğan Physiology Palme publishing, 2012
Prof. dr. R. Yiğit “General Physiology”,
Gülfem Ersöz, Mithat Koz “Physiology” Nobel publishing 2011,
Colorful Physiology Atlas.
Diğer Kaynaklar: Uluslararası bilimsel yayınlar, slaytlar

International scientific publications, slides

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

5

6

Program Kazanımları
1) Alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
2) Sağlık alanında edindiği bilgileri kullanarak birey, aile ve topluma yönelik koruyucu sağlık eğitimi yapar.
3) Alanındaki uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
5) Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
6) Mezunlar sağlık alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumlara yazılı ve sözlü olarak bilgilerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini aktarır ; ilgili kişi ve kurumların düşüncelerini, istek ve beklentilerini dinler.
7) Profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur.
8) Sağlıklı ve/veya hasta bireyin yapısı, fizyolojik fonksiyonları ve davranışları; bireyin sağlığı ile fiziksel ve sosyal çevresi arasındaki ilişkisini anlamaya yetkindir.
9) Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır.
10) Sağlık alanı ile ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar ve toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. 3
2) Sağlık alanında edindiği bilgileri kullanarak birey, aile ve topluma yönelik koruyucu sağlık eğitimi yapar. 3
3) Alanındaki uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. 3
5) Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. 5
6) Mezunlar sağlık alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumlara yazılı ve sözlü olarak bilgilerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini aktarır ; ilgili kişi ve kurumların düşüncelerini, istek ve beklentilerini dinler. 4
7) Profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur. 4
8) Sağlıklı ve/veya hasta bireyin yapısı, fizyolojik fonksiyonları ve davranışları; bireyin sağlığı ile fiziksel ve sosyal çevresi arasındaki ilişkisini anlamaya yetkindir. 4
9) Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. 3
10) Sağlık alanı ile ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar ve toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. 2

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Soru cevap/ Tartışma
Örnek olay çalışması

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ödev
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 45