HEM305 Ameliyathane Hemşireliği İstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar HemşirelikÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Hemşirelik
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: HEM305
Ders İsmi: Ameliyathane Hemşireliği
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 6
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Genel Havuz
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi AYSE DUDU KILINÇ
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi İLKNUR ÇALIŞKAN
Dr.Öğr.Üyesi AYSE DUDU KILINÇ
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Cerrahi hastasının ameliyatı sırasında ekibin bir üyesi olarak hemşirelik süreci doğrultusunda nitelikli bakım uygulamalarını gerçekleştirebilecek bilgi, beceri ve davranışları kazandırmaktır.
Dersin İçeriği: Ameliyathane hemşireliğine giriş, ameliyathane hemşireliğinde standartlar, ameliyathanede güvenlik önlemleri, ameliyathanede hemşirelik bakımı, asepsi, sterilizasyon, temel cerrahi aletleri, dökümantasyon.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Cerrahi girişim dönemlerini tanımlama
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1)
2.1) Hemşirenin ve diğer cerrahi ekip üyelerinin rol ve sorumluluklarını tanımlama
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Ameliyathane bakım standartlarını kavrama
Alana Özgü Yetkinlik
1)
2.1) Ameliyathane hemşiresinin rol ve sorumluluklarını tanımlayabilme
2) Ameliyat sırası dönemde, hastaya gereksinim duyduğu nitelikli bakımı verebilme
3) Cerrahi girişimin gerek hasta, gerekse cerrahi ekip üyeleri açısından güvenli bir şekilde gerçekleşmesi için gerekli önlemleri alabilme
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Ameliyathane Hemşireliği Ve Temel Kavramlar Ders kitabının ilgili bölümlerinin önceden okunarak derse gelinmesi, derste işlenen konuların tekrar analizi ve konuyla ilgili WEB’deki sitelerin araştırılması, araç-gereç ve materyal hazırlaması.
2) Ameliyathane Hemşireliği Felsefesi, Amacı Ve Standartları Ders kitabının ilgili bölümlerinin önceden okunarak derse gelinmesi, derste işlenen konuların tekrar analizi ve konuyla ilgili WEB’deki sitelerin araştırılması, araç-gereç ve materyal hazırlaması.
3) Ameliyathanenin Organizasyonu Ve Yönetimi/Uygulama Ders kitabının ilgili bölümlerinin önceden okunarak derse gelinmesi, derste işlenen konuların tekrar analizi ve konuyla ilgili WEB’deki sitelerin araştırılması, araç-gereç ve materyal hazırlaması.
4) Ameliyat Öncesi Hasta Eğitimi/Uygulama Ders kitabının ilgili bölümlerinin önceden okunarak derse gelinmesi, derste işlenen konuların tekrar analizi ve konuyla ilgili WEB’deki sitelerin araştırılması, araç-gereç ve materyal hazırlaması.
5) Ameliyathanede Personel Açısından Güvenlik Önlemleri/Uygulama Ders kitabının ilgili bölümlerinin önceden okunarak derse gelinmesi, derste işlenen konuların tekrar analizi ve konuyla ilgili WEB’deki sitelerin araştırılması, araç-gereç ve materyal hazırlaması.
6) Ameliyathanede Hasta Açısından Güvenlik Önlemleri/Uygulama Ders kitabının ilgili bölümlerinin önceden okunarak derse gelinmesi, derste işlenen konuların tekrar analizi ve konuyla ilgili WEB’deki sitelerin araştırılması, araç-gereç ve materyal hazırlaması.
7) Ameliyathanede Ekip Kavramı/Uygulama Ders kitabının ilgili bölümlerinin önceden okunarak derse gelinmesi, derste işlenen konuların tekrar analizi ve konuyla ilgili WEB’deki sitelerin araştırılması, araç-gereç ve materyal hazırlaması.
8) Ara Sınav/Uygulama Ders kitabının ilgili bölümlerinin önceden okunarak derse gelinmesi, derste işlenen konuların tekrar analizi ve konuyla ilgili WEB’deki sitelerin araştırılması, araç-gereç ve materyal hazırlaması.
9) Ameliyathanede Asepsi Ve Sterilizasyon Uygulamaları/Uygulama Ders kitabının ilgili bölümlerinin önceden okunarak derse gelinmesi, derste işlenen konuların tekrar analizi ve konuyla ilgili WEB’deki sitelerin araştırılması, araç-gereç ve materyal hazırlaması.
10) Temel Cerrahi Aletleri Ve Mayo Masası Hazırlığı/Uygulama Ders kitabının ilgili bölümlerinin önceden okunarak derse gelinmesi, derste işlenen konuların tekrar analizi ve konuyla ilgili WEB’deki sitelerin araştırılması, araç-gereç ve materyal hazırlaması.
11) Anestezi Uygulamaları Ve Hemşirenin Rolü/Uygulama Ders kitabının ilgili bölümlerinin önceden okunarak derse gelinmesi, derste işlenen konuların tekrar analizi ve konuyla ilgili WEB’deki sitelerin araştırılması, araç-gereç ve materyal hazırlaması.
12) Ameliyathanede Etik Ve Yasal Sorunlar/Uygulama Ders kitabının ilgili bölümlerinin önceden okunarak derse gelinmesi, derste işlenen konuların tekrar analizi ve konuyla ilgili WEB’deki sitelerin araştırılması, araç-gereç ve materyal hazırlaması.
13) Yaşlılık Ve Cerrahi Girişim/Uygulama Ders kitabının ilgili bölümlerinin önceden okunarak derse gelinmesi, derste işlenen konuların tekrar analizi ve konuyla ilgili WEB’deki sitelerin araştırılması, araç-gereç ve materyal hazırlaması.
14) Çocukta Cerrahi Girişim/Uygulama Ders kitabının ilgili bölümlerinin önceden okunarak derse gelinmesi, derste işlenen konuların tekrar analizi ve konuyla ilgili WEB’deki sitelerin araştırılması, araç-gereç ve materyal hazırlaması.
15) Ameliyathanede etik Ders kitabının ilgili bölümlerinin önceden okunarak derse gelinmesi, derste işlenen konuların tekrar analizi ve konuyla ilgili WEB’deki sitelerin araştırılması, araç-gereç ve materyal hazırlaması.
16) Final sınavı Ders kitabının ilgili bölümlerinin önceden okunarak derse gelinmesi, derste işlenen konuların tekrar analizi ve konuyla ilgili WEB’deki sitelerin araştırılması, araç-gereç ve materyal hazırlaması.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Mecker MH, Rothrock JC. Alexander’s Care of the Patient in Surgery. Mosby, St. Louis, 1999.
Diğer Kaynaklar: Karadakovan A., Aslan FE. (eds). Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım. Nobel Tıp Kitabevi, Adana, 2010. • Yıldırım A, Bakır S. Ameliyathane Hemşireliği. Ozaşama Matbaası, Ankara, 2000.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

5

6

3

Program Kazanımları
1) Hemşirelik bakımını etik ilkelere ve yasalara uygun yönetebilir.
2) Edindiği kuramsal bilgileri hemşirelik uygulamalarına aktarabilir.
3) Hemşireliğin temel psikomotor becerilerine sahip olur.
4) Temel iletişim becerilerine sahip olur.
5) Birey, aile ve toplumun sağlık bakımı gereksinimlerinin karşılanmasında hemşirelik rol ve işlevlerini yerine getirebilecek bilgiye sahip olur.
6) Sağlık politikalarının oluşturulmasına katkı sağlayabilir.
7) Hemşirelik uygulamalarında bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilir.
8) Bakımın yürütülmesinde sağlık bilişim sistemlerini kullanabilir.
9) Çağdaş birey ve meslek üyesi olmanın gerektirdiği genel kültür bilgisine sahip olur.
10) Toplumsal duyarlılık bilinci içinde sektörler arası işbirliği yaparak proje ve etkinlikler yürütebilir.
11) Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilmek ve yabancı meslektaşları ile iletişim kurabilir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Hemşirelik bakımını etik ilkelere ve yasalara uygun yönetebilir. 2
2) Edindiği kuramsal bilgileri hemşirelik uygulamalarına aktarabilir. 2
3) Hemşireliğin temel psikomotor becerilerine sahip olur. 2
4) Temel iletişim becerilerine sahip olur. 2
5) Birey, aile ve toplumun sağlık bakımı gereksinimlerinin karşılanmasında hemşirelik rol ve işlevlerini yerine getirebilecek bilgiye sahip olur. 1
6) Sağlık politikalarının oluşturulmasına katkı sağlayabilir. 2
7) Hemşirelik uygulamalarında bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilir. 2
8) Bakımın yürütülmesinde sağlık bilişim sistemlerini kullanabilir. 2
9) Çağdaş birey ve meslek üyesi olmanın gerektirdiği genel kültür bilgisine sahip olur. 3
10) Toplumsal duyarlılık bilinci içinde sektörler arası işbirliği yaparak proje ve etkinlikler yürütebilir. 4
11) Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilmek ve yabancı meslektaşları ile iletişim kurabilir. 3

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Grup çalışması ve ödevi
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Sözlü sınav
Ödev
Gözlem

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 1 % 10
Uygulama 1 % 10
Ödev 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 20
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 1 3 3
Uygulama 1 30 30
Ödevler 1 30 30
Ara Sınavlar 1 50 50
Final 1 60 60
Toplam İş Yükü 173