BES222 Beslenme Biyokimyası IIİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Beslenme ve DiyetetikÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Beslenme ve Diyetetik
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: BES222
Ders İsmi: Beslenme Biyokimyası II
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 4
Öğretim Dili: TR-EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi KÜBRA DERYA İPEK
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi BERRAK DUMLUPINAR
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders Biyokimyanın bir çok alanını kapsamaktadır. Beslenme Biyokimyası, beslenmenin biyokimyasal mekanizmaları ile makro- ve mikrobesinlerin metabolizmasını içermektedir. Beslenme biyokimyası temel konuları arasında pürin/pirimidinler, nukleozid/nukleotidler, DNA/RNA/protein sentezi, enzimler, hemoglobin & miyoglogin, plasma proteinleri & immünoglobinler, hormonlar, serbest radikaller ve antioksidanlar sistemler yer almaktadır.
Dersin İçeriği: Pürinler, Pirimidinler, Nükleozidler & Nükleotidler: Yapı ve Fonksiyon
Pürin & Pirimidin: Sindirim ve Metabolizma
DNA: Organizasyon, Replikasyon & Onarım
RNA: Sentez & Postranskripsiyonel Modifikasyonlar
Protein: Sentez & Posttranslasyonel Modifikasyonlar
Özel proteinler I: Enzimler, Plazma Proteinleri & İmmünoglobülinler
Özel proteinler II: Hemoglobin & Myoglobin
Porfirinler & Safra asitleri: Yapı ve Metabolizma
Hormonlar I: Sınıflandırma
Hormonlar II: Etki mekanizması
Hormonlar III: Yakıt Metabolizmasının İnsülin & Kontraregülatör Hormonlarla ile Düzenlenmesi
Serbest Radikaller ve Antioksidan Besinler

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Pürin ve pirimidinlerin yapısını ve sentezini karşılaştırabilir
2) DNA ve RNA'nın yapısını ve sentezini açıklayabilir
3) Protein sentezi ve yönlendirilmesi açıklayabilir
4) Enzimatik reaksiyonların özelliklerini açıklayabilir
5) Plasma proteinlerin önemini açıklayabilir
6) Hormonların genel özelliklerini, yapı ve işlevlerini tanımlayabilir
7) Açlık ve tokluk durumunda metabolizmadaki değişiklikleri anlayabilir
8) Beslenmenin biyokimyasal mekanizmaları ve metabolizmayı anlayabilir
9) Reaktif oksijen türlerin ve antioksidanların etkilerini açıklayabilir
10) Antioksidan içeren besinleri ve etkilerini açıklayabilir
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Pürinler, Pirimidinler, Nükleozidler & Nükleotidler: Yapı ve Fonksiyon İzlenceyi analiz etmek Ödev: Bir sonraki sınıf oturumu için hazırlık
2) Pürin & Pirimidin: Sindirim ve Metabolizma Ödev: Bir sonraki sınıf oturumu için hazırlık
3) DNA: Organizasyon, Replikasyon & Onarım Ödev: Bir sonraki sınıf oturumu için hazırlık
4) RNA: Sentez & Postranskripsiyonel Modifikasyonlar Ödev: Bir sonraki sınıf oturumu için hazırlık
5) Protein: Sentez & Posttranslasyonel Modifikasyonlar Ödev: Bir sonraki sınıf oturumu için hazırlık
6) Özel proteinler I: Enzimler, Plazma Proteinleri & İmmünoglobülinler Ödev: Bir sonraki sınıf oturumu için hazırlık
7) Özel proteinler II: Hemoglobin & Myoglobin Ara Sınava hazırlık
8) ARA SINAV
9) Porfirinler & Safra asitleri: Yapı ve Metabolizma Ödev: Bir sonraki sınıf oturumu için hazırlık
10) Hormonlar I: Sınıflandırma Ödev: Bir sonraki sınıf oturumu için hazırlık
11) Hormonlar II: Etki mekanizması Ödev: Bir sonraki sınıf oturumu için hazırlık
12) Hormonlar III: Yakıt Metabolizmasının İnsülin & Kontraregülatör Hormonlarla ile Düzenlenmesi Ödev: Bir sonraki sınıf oturumu için hazırlık
13) Mikrobesinler: Vitaminler ve Mineraller Ödev: Bir sonraki sınıf oturumu için hazırlık
14) Serbest Radikaller ve Antioksidan Besinler Final sınavına hazırlık

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. Medical Biochemistry. 4th. John Baynes, Marek H. Dominiczak.
2. Marks' Basic Medical Biochemistry: A Clinical Approach. 4th Edition. Alisa Peet, Michael A. Lieberman ve Allan Marks.
3. Harper's Illustrated Biochemistry, 30th Edition. Victor W. Rodwell, David Bender, Kathleen M. Botham, Peter J. Kennelly and P. Anthony Weil.
4. Lehninger Principles of Biochemistry. 6th Edition. David L. Nelson and Michael M. Cox.
5. Biochemistry (Lippincott Illustrated Reviews Series)Paperback. 6th Edition. Denise R. Ferrier.
6. Color Atlas of Biochemistry. 2nd Edition. Jan Koolman and Klaus-Heinrich Roehm.
Diğer Kaynaklar: 1. Medical Biochemistry. 4th. John Baynes, Marek H. Dominiczak.
2. Marks' Basic Medical Biochemistry: A Clinical Approach. 4th Edition. Alisa Peet, Michael A. Lieberman ve Allan Marks.
3. Harper's Illustrated Biochemistry, 30th Edition. Victor W. Rodwell, David Bender, Kathleen M. Botham, Peter J. Kennelly and P. Anthony Weil.
4. Lehninger Principles of Biochemistry. 6th Edition. David L. Nelson and Michael M. Cox.
5. Biochemistry (Lippincott Illustrated Reviews Series)Paperback. 6th Edition. Denise R. Ferrier.
6. Color Atlas of Biochemistry. 2nd Edition. Jan Koolman and Klaus-Heinrich Roehm.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

Program Kazanımları
1) Alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
2) Sağlık alanında edindiği bilgileri kullanarak birey, aile ve topluma yönelik koruyucu sağlık eğitimi yapar.
3) Alanındaki uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
5) Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
6) Mezunlar sağlık alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumlara yazılı ve sözlü olarak bilgilerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini aktarır ; ilgili kişi ve kurumların düşüncelerini, istek ve beklentilerini dinler.
7) Profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur.
8) Sağlıklı ve/veya hasta bireyin yapısı, fizyolojik fonksiyonları ve davranışları; bireyin sağlığı ile fiziksel ve sosyal çevresi arasındaki ilişkisini anlamaya yetkindir.
9) Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır.
10) Sağlık alanı ile ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar ve toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. 4
2) Sağlık alanında edindiği bilgileri kullanarak birey, aile ve topluma yönelik koruyucu sağlık eğitimi yapar. 4
3) Alanındaki uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. 3
5) Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. 4
6) Mezunlar sağlık alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumlara yazılı ve sözlü olarak bilgilerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini aktarır ; ilgili kişi ve kurumların düşüncelerini, istek ve beklentilerini dinler. 3
7) Profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur. 5
8) Sağlıklı ve/veya hasta bireyin yapısı, fizyolojik fonksiyonları ve davranışları; bireyin sağlığı ile fiziksel ve sosyal çevresi arasındaki ilişkisini anlamaya yetkindir. 5
9) Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. 5
10) Sağlık alanı ile ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar ve toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. 3

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Okuma
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Sunum
Bilgisayar Destekli Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Projeler 1 % 40
Ara Sınavlar 1 % 0
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 4 8 32
Ara Sınavlar 1 14 14
Final 1 56 56
Toplam İş Yükü 130