Beslenme ve Diyetetik | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | BES314 | ||||||||
Ders İsmi: | Çocuk Hastalıklarında Beslenme Tedavisi II | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR-EN | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu Ders | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. HANDE ÖNGÜN YILMAZ | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
Dr.Öğr.Üyesi KÜBRA DERYA İPEK |
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin sonunda öğrenciler; • Hasta çocuğun beslenmesi ile ilgili kavramları tanımlayabilir. • Doğuştan veya sonradan hasta olan çocukların beslenmesini anlatabilir. • Süreğen hastalıklarda çocuk ve aileyi eğitebilir. • Çocukluk döneminde görülen akut ve kronik hastalıklarda tıbbi beslenme tedavisinin önemini anlatabilir. • Obezite, metabolik sendrom, tip 1 diyabet, böbrek hastalıkları, enfeksiyon hastalıkları, karaciğer hastalıkları, hematolojik-onkolojik hastalıklar, nörolojik hastalıklar ve doğumsal kalp hastalıklarında beslenme ilkelerini açıklayabilir. • Obezite, metabolik sendrom, tip 1 diyabet, böbrek hastalıkları, enfeksiyon hastalıkları, karaciğer hastalıkları, hematolojik-onkolojik hastalıklar, nörolojik hastalıklar ve doğumsal kalp hastalıkları için tıbbi beslenme tedavisi planlayabilir. • Enteral ve parenteral beslenme tedavisi oluşturabilir. |
Dersin İçeriği: | Obezite, Metabolik sendrom, Tip 1 diyabet, Böbrek hastalıkları, Enfeksiyon hastalıkları, Karaciğer hastalıkları, Hematolojik-onkolojik hastalıklar, Nörolojik hastalıklar Doğumsal kalp hastalıkları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | • Yeme davranış bozuklukları ve beslenme tedavisi | Kitaptan istenilen bölümü okuma Power point sunum |
2) | Çocukluk çağı obezitesi ve beslenme tedavisi | Kitaptan istenilen bölümü okuma Power point sunum |
3) | Çocukluk çağı metabolik sendrom ve beslenme tedavisi | Kitaptan istenilen bölümü okuma Power point sunum |
4) | Tip 1 diyabet ve beslenme tedavisi | Kitaptan istenilen bölümü okuma Power point sunum |
5) | Böbrek Hastalıkları ve Beslenme Tedavisi | Kitaptan istenilen bölümü okuma Power point sunum |
6) | Hemodiyaliz ve periton diyalizinde beslenme tedavisi | Kitaptan istenilen bölümü okuma Power point sunum |
7) | Enfeksiyon hastalıkları ve beslenme Tedavisi | Kitaptan istenilen bölümü okuma Power point sunum |
8) | Ara sınav | |
9) | Karaciğer hastalıkları ve beslenme tedavisi | Kitaptan istenilen bölümü okuma Power point sunum |
10) | Hematoloji-Onkoloji hastalıkları ve beslenme tedavisi | Kitaptan istenilen bölümü okuma Power point sunum |
11) | Nörolojik hastalıklar ve beslenme tedavisi | Kitaptan istenilen bölümü okuma Power point sunum |
12) | Doğumsal kalp hastalıklarında beslenme tedavisi | Kitaptan istenilen bölümü okuma Power point sunum |
13) | Çocuklarda enteral beslenme | Kitaptan istenilen bölümü okuma Power point sunum |
14) | Çocuklarda parenteral beslenme | Kitaptan istenilen bölümü okuma Power point sunum |
15) | Final sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | Öğretim elemanı ders notları |
Diğer Kaynaklar: | 1. Köksal G., Gökmen H., Çocuk hastalıklarında beslenme tedavisi, Hatipoğlu yayınları, 2005 2. American Academy of Pediatrics. Pediatric Nutrition Handbook. Sixth Edition. 2009. 3. Mahan K, Krause’s Food and Nutrition Therapy 14th edition 2015. 4. Shaw V.Lawson M. Clinical Pediatric Dietetics Second Edition Blacwell Sciences Ltd.-2001 |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
|||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||
1) Alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | ||||||||
2) Sağlık alanında edindiği bilgileri kullanarak birey, aile ve topluma yönelik koruyucu sağlık eğitimi yapar. | ||||||||
3) Alanındaki uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | ||||||||
5) Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | ||||||||
6) Mezunlar sağlık alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumlara yazılı ve sözlü olarak bilgilerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini aktarır ; ilgili kişi ve kurumların düşüncelerini, istek ve beklentilerini dinler. | ||||||||
7) Profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur. | ||||||||
8) Sağlıklı ve/veya hasta bireyin yapısı, fizyolojik fonksiyonları ve davranışları; bireyin sağlığı ile fiziksel ve sosyal çevresi arasındaki ilişkisini anlamaya yetkindir. | ||||||||
9) Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | ||||||||
10) Sağlık alanı ile ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar ve toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | 2 |
2) | Sağlık alanında edindiği bilgileri kullanarak birey, aile ve topluma yönelik koruyucu sağlık eğitimi yapar. | 4 |
3) | Alanındaki uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | 5 |
5) | Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 5 |
6) | Mezunlar sağlık alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumlara yazılı ve sözlü olarak bilgilerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini aktarır ; ilgili kişi ve kurumların düşüncelerini, istek ve beklentilerini dinler. | 4 |
7) | Profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur. | 5 |
8) | Sağlıklı ve/veya hasta bireyin yapısı, fizyolojik fonksiyonları ve davranışları; bireyin sağlığı ile fiziksel ve sosyal çevresi arasındaki ilişkisini anlamaya yetkindir. | 3 |
9) | Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | 5 |
10) | Sağlık alanı ile ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar ve toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | 5 |
Anlatım | |
Beyin fırtınası /Altı şapka | |
Bireysel çalışma ve ödevi | |
Ders | |
Grup çalışması ve ödevi | |
Ödev | |
Problem Çözme | |
Soru cevap/ Tartışma | |
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.) | |
Örnek olay çalışması |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Ödev | |
Uygulama |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Uygulama | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 4 | 56 |
Ödevler | 14 | 3 | 42 |
Ara Sınavlar | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 188 |