FTR114 Psikososyal Rehabilitasyonİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Fizyoterapi ve RehabilitasyonÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Fizyoterapi ve Rehabilitasyon
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: FTR114
Ders İsmi: Psikososyal Rehabilitasyon
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 2
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. BERNA ÇAĞLA BALKIŞLI
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. EBRU ALOĞLU ÇİFTÇİ
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Fizyoterapi öğrencilerinin sahada, klinikte karşılaşacağı hasta, engelli, sağlıklı, sporcu her bireyin psiko-sosyal durumunu anlayabilmesi ve bu duruma yönelik rehabilitasyon programını belirleme ve uygulayabilme yetisini kazandırmaktır.
Dersin İçeriği: Dersin içeriğini; Uluslar arası Fonksiyon sınıflamasına göre bireylerin yetersizlik, özür ve engel terimleri, güncel biyopsikososyal bakış açısı, engel ve engel grupları, engele yol açan nedenler, engele uyum aşamaları, farklı engel gruplarında psikososyal yaklaşımlar, engellilerde spor yaklaşımları, engellilerin hayata kazandırılması, psikososyal yaklaşımları içeren kamu ve özel projelerin tanıtımı yer almaktadır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Dünya standartların fonksiyon ve engelin sınıflaması, bireylere karşı güncel dünya yaklaşımlarının benimsenmesi
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1) farklı engel gruplarına sahip bireylerle empati kurabilme, iletişim kurabilme, onlara nasıl yardım edeceği konusunda yol öğrenme
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) fizyoterapistlik mesleği icraasında karşılaşılan hasta veya engelli bireylerin karşılaştığı güçlükler ve sorunlar hakkında bilgi sahibi olmak ve hayat kalitelerinin geliştirilmesi adına fizyoterapötik bakış açısı yanında psikososyal bakış açısını kazanmak
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Uluslar arası Fonksiyon sınıflaması Türkiye Fizyoterapistler Derneği Dünya Sağlık Örgütü raporları
2) biyopsikososyal yaklaşım Dünya Sağlık Örgütü raporları Uluslararası Fonksiyon Sınıflaması
3) toplum temelli rehabilitasyon Ayşe Karaduman - Fizyoterapi ve Rehabilitasyon 2016
4) engel ve engel grupları Ayşe Karaduman - Fizyoterapi ve Rehabilitasyon 2016
5) obezite, obez bireylerde görülen psikososyal sorunlar ve obeziteyle savaş adına yapılan projeler Ayşe Karaduman - Fizyoterapi ve Rehabilitasyon 2016
6) kaza sonrası ve travmatik yaralanma sonrası yaşanan psikososyal süreç ve uyum aşamaları Ayşe Karaduman - Fizyoterapi ve Rehabilitasyon 2016 Amerikan Psikoloji Birliği
7) ilerleyici kronik hastalıklarda ve psikolojik sorunlarda psikososyal rehabilitasyon ve başa çıkma yolları Ayşe Karaduman - Fizyoterapi ve Rehabilitasyon 2016 Tıbbi Onkoloji Derneği
8) Vize sınavı none
9) çocuklarda psikososyal rehabilitasyon ve engelli çocuğa sahip ailelerde görülen psikososyal problemler Ayşe Karaduman - Fizyoterapi ve Rehabilitasyon 2016
10) yaşlılık ve yaşlı bireylerde görülen psikososyal problemler Ayşe Karaduman - Fizyoterapi ve Rehabilitasyon 2016 Amerikan Yaşlılık Birliği raporları
11) işitme konuşma ve görme engeli olan bireylerde psikososyal rehabilitasyon Engelli bireyler Amerikan Birliği Engelli Dernekleri Federasyonu
12) engellilerde spor, engelli spor takımları ve başarıları Uluslararası paralimpik komitesi
13) sağlık için fiziksel aktivite ve fiziksel aktivite rehberlerinin incelenmesi Sağlık Bakanlığı Türkiye Fiziksel Aktivite rehberi
14) nörolojik hastalıklarda psikososyal rehabilitasyon Ayşe Karaduman - Fizyoterapi ve Rehabilitasyon -2016

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: French S. Sim J. Physiotherapy a psychosocial rehabilitation2005.
ICF
Diğer Kaynaklar: Dünya Sağlık Örgütü kaynakları
İstatistik Kurumu kaynakları
Engelliler adına kurulmuş kamu ve özel derneklerin, sivil toplum kuruluşlarının kaynak ve yayınları
Sağlık Bakanlığı verileri
Psikososyal Rehabilitasyon Kitabı

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları
1) Fizyoterapi meslek bilgisi, temel tıp bilimleri bilgisi, hastalıklara ait klinik bilgilere ve yabancı dil bilgisine sahiptir.
3) Mesleki etik ilkeleri ve hasta haklarını benimser.
5) Koruyucu rehabilitasyon hizmetleri kapsamında görev alır, sağlıklı bireylerin yaşam kalitesini artırmaya yönelik uygulamalar yapar.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Fizyoterapi meslek bilgisi, temel tıp bilimleri bilgisi, hastalıklara ait klinik bilgilere ve yabancı dil bilgisine sahiptir. 5
3) Mesleki etik ilkeleri ve hasta haklarını benimser. 5
5) Koruyucu rehabilitasyon hizmetleri kapsamında görev alır, sağlıklı bireylerin yaşam kalitesini artırmaya yönelik uygulamalar yapar. 5

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Grup çalışması ve ödevi
Soru cevap/ Tartışma
Sosyal Faaliyet

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 10
Sunum 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 2 28
Sunum / Seminer 6 1 6
Ödevler 1 4 4
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 68