Dersin Amacı: |
Ahlâk ve etikle ilgili temel kavramlar ve teoriler; etik ilke, etik kural, iş ve meslek ahlakı/etiği; sosyal, kültürel, ahlaki, etik yönleriyle öğretmenlik mesleği; eğitim ve öğrenme hakkı eğitim, öğretim, öğrenme ve değerlendirme sürecinde etik ilkeler; eğitim paydaşlarıyla (işverenler/yöneticiler, meslektaşlar, veliler, meslek kuruluşları ve toplumla) ilişkilerde etik ilkeler; eğitim/okul yöneticileri, veliler ve öğrencilerin ahlaki/etik sorumlukları; iş ve meslek hayatında etik dışı davranışlar; Türkiye’de kamu yönetimi, eğitim ve öğretmenlerle ilgili etik düzenlemeler; okulda ve eğitimde etik dışı davranışlar, etik ikilemler, sorunlar ve çözüm yolları; okulda ahlak/etik eğitimi ve etik kurullar; ahlaki/ etik bir lider olarak okul müdürü ve öğretmen. |
Dersin İçeriği: |
Ahlâk ve etikle ilgili temel kavramlar ve teoriler; etik ilke, etik kural, iş ve meslek ahlakı/etiği; sosyal, kültürel, ahlaki, etik yönleriyle öğretmenlik mesleği; eğitim ve öğrenme hakkı eğitim, öğretim, öğrenme ve değerlendirme sürecinde etik ilkeler; eğitim paydaşlarıyla (işverenler/yöneticiler, meslektaşlar, veliler, meslek kuruluşları ve toplumla) ilişkilerde etik ilkeler; eğitim/okul yöneticileri, veliler ve öğrencilerin ahlaki/etik sorumlukları; iş ve meslek hayatında etik dışı davranışlar; Türkiye’de kamu yönetimi, eğitim ve öğretmenlerle ilgili etik düzenlemeler; okulda ve eğitimde etik dışı davranışlar, etik ikilemler, sorunlar ve çözüm yolları; okulda ahlak/etik eğitimi ve etik kurullar; ahlaki/ etik bir lider olarak okul müdürü ve öğretmen. |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Etik ve ahlak ile ilgili temel kavramlar, ahlak ve ahlakın temelleri, ahlak ve etik kuramları |
İlgili kaynakların okunması. |
2) |
İş etiği ve meslek etiği kavramları |
İlgili kaynakların okunması. |
3) |
Kültürler arası farklılaşma açısından iş ve meslek etiği |
İlgili kaynakların okunması. |
4) |
Meslek etiğinin ortaya çıkışı ve önemi, bir meslek olarak öğretilmesi, öğretimin önemi ve temel özellikleri |
İlgili kaynakların okunması. |
5) |
Zamanında bir meslek olarak öğretimin değişimi ve dönüşümü, modern zamanlarda bir meslek olarak öğretme. |
İlgili kaynakların okunması. |
6) |
Doğu ve Batı'da klasik ve modern dönemlerde meslek olarak öğretme ile ilgili algılama, tanım ve kavramlar. |
İlgili kaynakların okunması. |
7) |
Mesleki vicdan, mesleki kültür ve öğretimde etik |
İlgili kaynakların okunması. |
8) |
arasınav |
. |
9) |
Bir meslek olarak öğretimle ilgili temel gereksinimler ve etik ilkeler; öğretmenlerin yasal, sosyal, kültürel ve mali sorumlulukları ve hakları |
İlgili kaynakların okunması. |
10) |
Okulda etik ilkeler, eğitim ve öğretim süreci |
İlgili kaynakların okunması. |
11) |
Meslektaşları ile ilişkilerde etik prensipler |
İlgili kaynakların okunması. |
12) |
Ebeveynlerle ilişkilerde etik prensipler |
İlgili kaynakların okunması. |
13) |
Kamu görevlileri ile ilgili etik konular ve düzenlemeler |
İlgili kaynakların okunması. |
14) |
Etik ikilemler, eğitim ve öğretimdeki sorunlar ve durumlar |
İlgili kaynakların okunması. |
15) |
final |
|
Ders Notları / Kitaplar: |
Emile Durkheim, Meslek Ahlâkı, Ankara: MEB Yayınları, 1948.
Etik ve meslek etikleri : tıp, çevre, iş, basın, hukuk ve siyaset. / yay. haz. Harun Tepe, Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları, 2000.
İş ve meslek ahlakı. / Mahmut Arslan. Ankara : Nobel Yayın Dağıtım, 2001. 248 s
Meslek eğitiminin prensipleri ve tatbikatı. / Arthur B. Mays ; çev. İlhan Özdil, Remzi Öncül Ankara : Milli Eğitim Bakanlığı, 1960.
Nurettin Topçu, Türkiye’nin Maarif Davası, İstanbul: Dergâh Yayınları, 2018. |
Diğer Kaynaklar: |
Emile Durkheim, Meslek Ahlâkı, Ankara: MEB Yayınları, 1948.
Etik ve meslek etikleri : tıp, çevre, iş, basın, hukuk ve siyaset. / yay. haz. Harun Tepe, Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları, 2000.
İş ve meslek ahlakı. / Mahmut Arslan. Ankara : Nobel Yayın Dağıtım, 2001. 248 s
Meslek eğitiminin prensipleri ve tatbikatı. / Arthur B. Mays ; çev. İlhan Özdil, Remzi Öncül Ankara : Milli Eğitim Bakanlığı, 1960.
Nurettin Topçu, Türkiye’nin Maarif Davası, İstanbul: Dergâh Yayınları, 2018. |
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
P1. Anadilini doğru ve etkili kullanma becerisine sahip olmak. |
|
2) |
P2. Bireysel farklılıkların bilincinde olmak. |
3 |
3) |
P3. Erken çocukluk dönemindeki bireylerin gelişim özelliklerine ve gelişimsel süreçlerine hakim olmak. |
|
4) |
P4. Alanı ile ilgili akademik çalışmaları okuyabilmek, yorumlayabilmek ve tartışabilmek. |
|
5) |
P5. Alana dair yenilikçi kaynakları takip etmek, karşılaşılan problemlerin çözümünde etkin olarak kullanabilmek. |
|
6) |
P6. Hedef kitlesi erken çocukluk çağındaki bireyler olan yazılı materyaller hakkında bilgi sahibi olma, bu materyalleri çocuğa uygunluk açısından değerlendirebilmek. |
|
7) |
P7. Temel düzeyde kullanabildiği bir yabancı dile sahip olmak. |
|
8) |
P8. Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilmek. |
|
9) |
P9. Kişisel gelişime ve alanı ile ilgili yeni gelişmelere açık, kendisi ve çevresi adına yenilikçi olmak. |
|
10) |
P10. Yürütülen projelerde bireysel ve grupla verimli çalışabilmek, sorumluluklarını yerine getirebilmek, gerektiği takdirde insiyatif kullanabilmek. |
5 |
11) |
P11. Üstlendiği/üstleneceği statü gereği kendisine atfedilen görev, hak ve sorumlulukları betimleyen mevzuata uygun davranmak. |
5 |
12) |
P12. Bilgi iletişim teknolojilerini kullanabilmek ve okul öncesi dönem çocuklarının gelişimsel özelliklerini dikkate alarak planlama, uygulama yapabilmek. |
|
13) |
P13. Okul Öncesi dönemde aile katılımının önemini kavramak ve aile katılımına yönelik etkinlikler planlayabilmek, uygulayabilmek. |
|
14) |
P14. Sınıf yönetimi yaklaşımları hakkında bilgi sahibi olmak ve eğitim ortamlarına etkin biçimde uygulayabilmek. |
|
15) |
P15. Kullanılacak araç, gereç veya materyali konuya ve uygulamaya uygun seçebilmek, amaca yönelik oluşturabilmek. |
|
16) |
P16. Alana yönelik çeşitli ölçme ve değerlendirme yöntemlerine hakim olmak, içerisinde bulunduğu şartlara en uygun yöntem ile birey gelişimini izleyebilmek. |
|
17) |
P17. Eğitim sisteminin dayandığı temel değer ve ilkeler ile alana yönelik özel öğretim programlarının yaklaşım, amaç, hedef ve tekniklerini uygulayabilmek. |
5 |