EGTP403 Okullarda Rehberlik İstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Özel Eğitim ÖğretmenliğiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Özel Eğitim Öğretmenliği
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: EGTP403
Ders İsmi: Okullarda Rehberlik
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. KÜBRA İPÇİ ÇELİK
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. KÜBRA İPÇİ ÇELİK
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı öğrencilere psikolojik danışma ve rehberlikle ile ilgili temel
kavram ve ilkeleri öğretmek, psikolojik danışma ve rehberliğin gelişimi, danışma
alanları ve yardım meslekleri konusunda uygun anlayışlar geliştirmelerine katkı
sağlamaktır
Dersin İçeriği: RPD’ye ilişkin temel kavram ve ilkeler, RPD’nin tarihçesi, alanı ve dalları;
kullanılan araştırma ve değerlendirme yöntemleri, psikolojik danışma süreci,
psikolojik danışma kuramları, okul danışmanlığı modelleri (geleneksel ve
gelişimsel), okul danışmanlığı yaklaşımları (kriz yönelimli, iyileştirici-çare bulucu,
önleyici ve gelişimsel), geleneksel okul danışmanlığı modelinin amacı, ilkeleri,
geleneksel okul psikolojik danışmanının rol ve işlevleri, gelişimsel okul
danışmanlığı modelinin amacı, ilkeleri ve programı (Kapsamlı Gelişimsel
Rehberlik Programı), temel hizmetleri/müdahaleleri ve gelişimsel okul
danışmanının rol ve işlevleri; RPD’de gelişimsel ve önleyici yaklaşımın amacı ve
ilkeleri, gelişimsel yaklaşımda yaşam becerileri eğitiminin önemi, pozitif genç

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) • Psikolojik danışmanlık ve rehberliğin temellerini açıklar
2.1) • Rehberliğin amaçlarını tanımlar
2.2) • Rehberliğin İlkelerini sıralar
2.3) • Psikolojik danışmada farklı uzmanlık alanlarını bilir
2) • Psikolojik danışmanın tarihsel gelişimini açıklar
3) • Etkili psikolojik danışman özelliklerini tanır
4.1) • Psikolojik danışma ile ilgili farklı yaklaşımları ayırt eder.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Ders izlencesi ve Ders içeriğinin tartışılması
2) Çağdaş Eğitimde Öğrenci Kişilik Hizmetlerinin Yeri ve Önemi
3) Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlığa ilişkin temel kavram ve ilkeler
4) Okullarda uygulanan rehberlik hizmet alanları
5) Okul danışmanlığı yaklaşımları (kriz yönelimli, iyileştirici-çare bulucu, önleyici ve gelişimsel),
6) Okul danışmanlığı yaklaşımları (kriz yönelimli, iyileştirici-çare bulucu, önleyici ve gelişimsel),
7) Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlığın problem alanlarına göre sınıflandırılması
8) Ara sınav
9) Bireyi Tanıma ve Bireyi Tanıma Teknikleri
10) Psikolojik danışma süreci, psikolojik danışma kuramları,
11) Psikolojik danışma süreci, psikolojik danışma kuramları,
12) Gelişimsel okul danışmanlığı modelinin amacı, ilkeleri ve programı (Kapsamlı Gelişimsel Rehberlik Programı),
13) Rehberlik Hizmetlerinin Örgütlenmesi ve Değerlendirilmesi
14) Rehberlik Hizmetlerinin Örgütlenmesi ve Değerlendirilmesi
15) Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Yeşilyaprak, B. (2013)Eğitimde Rehberlik Hizmetleri. Nobel Yayıncılık: Ankara
Kaya, A. (2005). Psikolojik Danışma ve Rehberlik Anı Yayıncılık: Ankara
Diğer Kaynaklar: Yeşilyaprak, B. (2013)Eğitimde Rehberlik Hizmetleri. Nobel Yayıncılık: Ankara
Kaya, A. (2005). Psikolojik Danışma ve Rehberlik Anı Yayıncılık: Ankara

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

4

5

Program Kazanımları
1) Bilginin doğası kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğini değerlendirme bilgisine sahip olma.
2) Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
3) Özel eğitim gereksinimi olan bireylerin gelişimsel özellikleri ile ilgili bilgilerini açıklar.
4) Alanıyla ilgili ileri düzeyde bilgi kaynaklarını kullanır.
5) Alanıyla ilgili olay ve olguları kavramsallaştırır, bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler, verileri yorumlar ve değerlendirir.
6) Özel gereksinimli öğrencilere yönelik uygun bilimsel yöntem ve teknikleri uygular, uyarlar ve geliştirir.
7) Konu alanına ve öğrencinin gereksinimlerine uygun materyal geliştirir.
8) Öğrencinin kazanımlarını farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir.
9) Öğrencilerin bireysel gereksinimlerine uygun bir biçimde programların kazanımlarını, temalarını, etkinliklerini, sınama durumlarını seçer ve uygular.
10) Özel eğitim gereksinimi olan çocuklar ve aileler için uygun aile ve eğitim programları geliştirir ve uygular.
11) Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
12) Alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir.
13) Düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır.
14) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil portföyü B1 düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
15) Öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir.
16) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir.
17) Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır.
18) Güvenli okul ortamının oluşturulması ve sürdürülebilmesi amacıyla kişisel ve kurumsal etkileşim kurar.
19) Milli Eğitim Temel Kanunu’nda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlıkların bilincinde dir.
20) Birey olarak ve alanıyla ilgili görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin yasa yönetmelik ve mevzuata uygun davranır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Bilginin doğası kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğini değerlendirme bilgisine sahip olma. 1
2) Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. 1
3) Özel eğitim gereksinimi olan bireylerin gelişimsel özellikleri ile ilgili bilgilerini açıklar. 1
4) Alanıyla ilgili ileri düzeyde bilgi kaynaklarını kullanır. 1
5) Alanıyla ilgili olay ve olguları kavramsallaştırır, bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler, verileri yorumlar ve değerlendirir. 1
6) Özel gereksinimli öğrencilere yönelik uygun bilimsel yöntem ve teknikleri uygular, uyarlar ve geliştirir. 1
7) Konu alanına ve öğrencinin gereksinimlerine uygun materyal geliştirir. 1
8) Öğrencinin kazanımlarını farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir. 1
9) Öğrencilerin bireysel gereksinimlerine uygun bir biçimde programların kazanımlarını, temalarını, etkinliklerini, sınama durumlarını seçer ve uygular. 5
10) Özel eğitim gereksinimi olan çocuklar ve aileler için uygun aile ve eğitim programları geliştirir ve uygular. 1
11) Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. 1
12) Alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir. 1
13) Düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır. 1
14) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil portföyü B1 düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. 1
15) Öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir. 1
16) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir. 4
17) Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır. 4
18) Güvenli okul ortamının oluşturulması ve sürdürülebilmesi amacıyla kişisel ve kurumsal etkileşim kurar. 5
19) Milli Eğitim Temel Kanunu’nda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlıkların bilincinde dir. 1
20) Birey olarak ve alanıyla ilgili görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin yasa yönetmelik ve mevzuata uygun davranır. 2

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Okuma
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 10
Ara Sınavlar 1 % 35
Final 1 % 55
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 45
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 55
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 32