Dersin Amacı: |
Erken çocukluk döneminde okuma-yazma gelişimini anlama; okuma-yazma için gerekli becerileri destekleme; okuma-yazma temelli eğitim programı ve öğrenme ortamı hazırlama ile ilgili temel bilgi ve becerilerin kazanılması.
|
Dersin İçeriği: |
Okula hazırbulunuşluğun tanımı ve hazırbulunuşluğu etkileyen faktörler; ilkokula hazırlığın boyutları (fiziksel, sosyal, duygusal, bilişsel, dil, öz bakım becerileri), okula hazırbulunuşluk yeterliliklerinin kazandırılmasına yönelik etkinlikler hazırlama; okul öncesi eğitimde okuma yazmaya hazırlık çalışmalarının önemi, temel kavramlar, okuma yazma yaklaşımları, okuma kazanımını etkileyen etmenler, okuma yazma becerilerinin gelişimi, erken okuryazarlık, okuma becerileri ve alt alanları; alfabe bilgisi (alfabe öncesi aşama, logografik düzeyi, kısmi alfabe aşaması/yarı fonetik düzey, tam alfabe aşaması, birleştirilmiş alfabe aşaması/telaffuz), fonolojik süreç becerileri (ses farkındalığı, ses hafızası, ses kullanımı), sözel dil becerileri ve sözcük bilgisi gelişimi; yazmaya hazırlık (yazı farkındalığı), okul öncesi eğitim programına uygun okuma yazmaya hazırlık etkinlikleri planlama, uygulama ve değerlendirme |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Okula hazırbulunuşluğun tanımı ve hazırbulunuşluğu etkileyen faktörler |
|
2) |
İlkokula hazırlığın fiziksel, sosyal ve duygusal boyutları |
|
3) |
İlkokula hazırlığın bilişsel, dil ve özbakım becerileri ile ilgili boyutları |
|
4) |
Okula hazırbulunuşluk yeterliliklerinin kazandırılmasına yönelik etkinlikler hazırlama |
|
5) |
Okul öncesi eğitimde okuma yazmaya hazırlık çalışmalarının önemi |
|
6) |
Erken okuryazarlık becerileri ile ilgili temel kavramlar |
|
7) |
Erken okuryazarlık bileşenleri |
|
8) |
Ara sınav |
|
9) |
Erken okuryazarlık gelişimini etkileyen etmenler |
|
10) |
Erken çocukluk dönemine ilişkin uygun erken okuryazarlık programı planlama |
|
11) |
Erken çocukluk dönemine ilişkin erken okuryazarlık programı planlaması |
|
12) |
Erken çocukluk dönemine ilişkin erken okuryazarlık programının uygulanması |
|
13) |
Hafta Etkileşimli kitap okuma becerileri |
|
14) |
Final sınavı |
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
P1. Anadilini doğru ve etkili kullanma becerisine sahip olmak. |
3 |
2) |
P2. Bireysel farklılıkların bilincinde olmak. |
4 |
3) |
P3. Erken çocukluk dönemindeki bireylerin gelişim özelliklerine ve gelişimsel süreçlerine hakim olmak. |
2 |
4) |
P4. Alanı ile ilgili akademik çalışmaları okuyabilmek, yorumlayabilmek ve tartışabilmek. |
3 |
5) |
P5. Alana dair yenilikçi kaynakları takip etmek, karşılaşılan problemlerin çözümünde etkin olarak kullanabilmek. |
|
6) |
P6. Hedef kitlesi erken çocukluk çağındaki bireyler olan yazılı materyaller hakkında bilgi sahibi olma, bu materyalleri çocuğa uygunluk açısından değerlendirebilmek. |
|
7) |
P7. Temel düzeyde kullanabildiği bir yabancı dile sahip olmak. |
|
8) |
P8. Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilmek. |
|
9) |
P9. Kişisel gelişime ve alanı ile ilgili yeni gelişmelere açık, kendisi ve çevresi adına yenilikçi olmak. |
2 |
10) |
P10. Yürütülen projelerde bireysel ve grupla verimli çalışabilmek, sorumluluklarını yerine getirebilmek, gerektiği takdirde insiyatif kullanabilmek. |
|
11) |
P11. Üstlendiği/üstleneceği statü gereği kendisine atfedilen görev, hak ve sorumlulukları betimleyen mevzuata uygun davranmak. |
|
12) |
P12. Bilgi iletişim teknolojilerini kullanabilmek ve okul öncesi dönem çocuklarının gelişimsel özelliklerini dikkate alarak planlama, uygulama yapabilmek. |
|
13) |
P13. Okul Öncesi dönemde aile katılımının önemini kavramak ve aile katılımına yönelik etkinlikler planlayabilmek, uygulayabilmek. |
|
14) |
P14. Sınıf yönetimi yaklaşımları hakkında bilgi sahibi olmak ve eğitim ortamlarına etkin biçimde uygulayabilmek. |
|
15) |
P15. Kullanılacak araç, gereç veya materyali konuya ve uygulamaya uygun seçebilmek, amaca yönelik oluşturabilmek. |
2 |
16) |
P16. Alana yönelik çeşitli ölçme ve değerlendirme yöntemlerine hakim olmak, içerisinde bulunduğu şartlara en uygun yöntem ile birey gelişimini izleyebilmek. |
|
17) |
P17. Eğitim sisteminin dayandığı temel değer ve ilkeler ile alana yönelik özel öğretim programlarının yaklaşım, amaç, hedef ve tekniklerini uygulayabilmek. |
1 |