Elektrik | |||||
Önlisans | TYYÇ: 5. Düzey | QF-EHEA: Kısa Düzey | EQF-LLL: 5. Düzey |
Ders Kodu: | MELK107 | ||||||||
Ders İsmi: | Bilgisayar Destekli Teknik Tasarım | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu Ders | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr.Öğr.Üyesi IŞILAY BİLGİÇ | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
Öğr.Gör. ÖZBİL ÖZMEN Öğr.Gör. ÖZLEM ULUĞBEY Dr.Öğr.Üyesi IŞILAY BİLGİÇ |
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | • Teknik Çizimin prensiplerini anlamak • AutoCAD panellerini öğrenmek • AutoCAD komutunu öğrenmek • AutoCAD komutlarını uygulayabilme • AutoCAD uygulamasında çizim yapabilme • Teknik Çizim tasarlayabilme |
Dersin İçeriği: | Bu dersin amacı, öğrencilerin bilgisayar üzerinden iki boyutlu (2D) çizim programını öğrenmeleridir. Mühendislik çizimi, mühendis ve teknisyenlerin kullandıkları çizim dilidir. AutoCAD'in temel becerilerini kazandırmak dersin ana hedeflerindendir. Çizim programı olan AutoCAD'e genel bir giriş ve arayüz tanıtımı. Kartezyen, ve Polar Koordinat Sistemlerinin açıklanması. Snap, Grid, Ortho, Polar, OSNAP, Smart Tracker, DYNA, LWT, TOY, QPR, SC Araçları ve Polyline Komutları, Lineer Polylines için çizim Yöntemi, Flat Boot Yöntemleri, Arce (Yay) Çizim Komutları, Rectangle ve Poligon Komutları, Kopyalama ve Döndürme (Rotasyon), Ölçek (Ölçekleme), Stretch, Ayna, Trim, Taşı ve Uzatma, Elips ve Spline (Freehand hatları), Hatch (Tarama), Gradyan, Çizim Paneli, Trim, Fillet, Pah (Pah Kırma), Dikdörtgen Array (Dikdörtgen Dizisi), Ofset (Shift), Align (Hizalama), Çizim Sıralama, Hatch Editör, Polyline Editör, Spline Editor, Katmanlar Paneli, Bloklar Paneli, Ek Açıklama Paneli, Özellikleri Paneli, Pano Paneli. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Dersi öğrencilere tanıtma | |
2) | • Genel Giriş ve Arayüzü Açıklar • Kartezyen Koordinat Sistemini Açıklar • Polar Koordinat Sistemini Açıklar • Snap, Grid, Ortho ve Polar Aletlerini açıklar. • OSnap Aracı'nı açıklar • Akıllı Tracker Aracı'nı açıklar | |
3) | • DYNA, LWT, TPY, QPR ve SC Araçlarını açıklar. • Çizgi ve Polyline Komutlarını Açıklar • Lineer Polietilenlere Arama Yöntemini Açıklar • Düz Önyükleme Yöntemlerini Açıklar • Arce (Yay) Çizim Komutlarını Açıklar • Dikdörtgen ve Çokgen Komutlarını Açıklar | |
4) | • Elips ve Spline (Freehand Lines) Komutlarını açıklar • Hatch (Tarama) Komutunu açıklar • Hatch (Scan) Komutunu açıklar • Degrade Komutunu açıklar • Draw Panel Son Komutlarını açıklar | |
5) | • Kopyala ve Taşı Komutlarını Açıklar • Döndür (Döndürme) Komutunu Açıklar • Ölçek (Ölçekleme) Komutunu Açıklar • Streç Komutunu Açıklar • Ayna Komutunu Açıklar • Kes ve Genişlet komutlarını Açıklar | |
6) | • Trim Komutunu Açıklar • Fileto Komutanını Açıklar • Fillet Komut Örneğini Açıklar • Pah Kırma Komutunu Açıklar • Pah, Fillet, Trim Örneği'ni açıklar. • Dikdörtgen Diziyi Açıklar (Dikdörtgen Çoğaltma) | |
7) | • Polar Array (Dairesel Çoğaltma) • Yol Dizisini (Çoğaltma Yolu boyunca) açıklar | |
8) | • Genel Giriş ve Arayüzü Açıklar • Kartezyen Koordinat Sistemini Açıklar • Polar Koordinat Sistemini Açıklar • Snap, Grid, Ortho ve Polar Aletlerini açıklar. • OSnap Aracı'nı Açıklar • Akıllı Tracker Aracı'nı Açıklar • DYNA, LWT, TPY, QPR ve SC Araçlarını açıklar. • Çizgi ve Polyline Komutlarını Açıklar • Lineer Polietilenlere Arama Yöntemini Açıklar | |
9) | • Ofset (Shift) Komutunu açıklar • Hizala (Hizalama) Komutunu açıklar • Explode, Join, Break Break at Point'i açıklar • Beraberlik Düzeni, Hatch Editor, Editör Polyline, Spline Editör'ü açıklar. | |
10) | • Katman Paneli Komutlarını Açıklar | |
11) | • Blok Komutlarını Açıklar • Blok Komutlarını Açıklar - Nitelikler (Etiketler) 1 • Blok Komutlarını Açıklar - Nitelikler (Etiketler) 2 • Blok Komutlarını Açıklar - Dinamik Bloklar | |
12) | • Açıklama Notunu Açıklar - Metin (Yazma) • Açıklama Notunu Açıklar - Boyutlar (Boyutlandırma) | |
13) | • Açıklama Notunu Açıklar - Boyutlar (Boyutlandırma) 4 • Açıklama Notunu Açıklar - Liderler • Açıklama Notunu Açıklar - Tablo (Tablo) • Açıklama Not Panelini Açıklar - Excel'i AutoCAD Tablosuna Aktar | |
14) | • Özellikler Panelini Açıklar • Grup Komutlarını Açıklar • Yardımcı Programlar Panelini Açıklar • Pano Panelini Açıklar • AutoCAD 2D Ders Sonu | |
15) | • Genel Giriş ve Arayüzü Açıklar • Kartezyen Koordinat Sistemini Açıklar • Polar Koordinat Sistemini Açıklar • Snap, Grid, Ortho ve Polar Aletlerini Açıklar • OSnap Aracı'nı Açıklar • Akıllı Tracker Aracı'nı Açıklar • DYNA, LWT, TPY, QPR ve SC Araçlarını açıklar. • Çizgi ve Polyline Komutlarını Açıklar • Lineer Polietilenlere Arama Yöntemini Açıklar |
Ders Notları / Kitaplar: | Temel AutoCAD 2014 Murat Öğütlü, Gökalp Baykal Pusula Publishing İstanbul, 2014 ISBN: 9786055106195 Temel AutoCAD Komutları Harun Özkaya Data Publishing Ankara, 2014 ISBN: 9786055001315 |
Diğer Kaynaklar: | Introduction to AutoCAD 2011 - 2D and 3D Design A.Yarmwood Newnes Elsevier Inc. 2012 ISBN: 978-0-08-096575-8 |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||
1) -Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. | ||||||
2) Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerileri kazanma. Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. | ||||||
3) - Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme. - Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. - Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. - Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. | ||||||
4) - Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve karşılayabilme. - Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirebilme. - Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanmış olma. | ||||||
5) - Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma. - Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. | ||||||
6) - Alanı ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. - Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. - Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütebilme. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | -Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. | 4 |
2) | Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerileri kazanma. Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. | 4 |
3) | - Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme. - Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. - Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. - Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. | 4 |
4) | - Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve karşılayabilme. - Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirebilme. - Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanmış olma. | |
5) | - Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma. - Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. | 2 |
6) | - Alanı ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. - Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. - Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütebilme. | 4 |
Ders | |
Laboratuvar | |
Ödev |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Ödev | |
Uygulama |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Laboratuar | 3 | % 60 |
Ödev | 1 | % 10 |
Final | 1 | % 30 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 70 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 30 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 15 | 3 | 45 |
Laboratuvar | 15 | 3 | 45 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 91 |