MUTK221 Havacılıkta İnsan Performansını Etkileyen Faktörlerİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Uçak TeknolojisiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Uçak Teknolojisi
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: MUTK221
Ders İsmi: Havacılıkta İnsan Performansını Etkileyen Faktörler
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi ÜMİT AKIN
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi ZEYNEP TAVUKOĞLU ŞAHİN
Dr.Öğr.Üyesi ÜMİT AKIN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: • İnsandan ve çevreden kaynaklanan hataları önleme konusunda bilinçlenmek
• İş yerlerindeki tehlikelere karşı gerekli tedbirleri alma konusunda bilinçlenmek
• İlk yardım konularını öğrenmek
Dersin İçeriği: Bu derste öğrenciler insan faktörü, insan performansı, fiziksel çevre, görevler, sosyal psikoloji, iletişim, iş yerlerindeki tehlike ve ilk yardım konuları hakkında bilgi sahibi olmaktır. Öğrenci bu dersten sonra insan faktörleri, performansı ve sınırlamaları ile ilgili genel bilgiler, sosyal psikoloji, insan performansını etkileyen faktörler, çalışma ortamı, görevler, insan hataları ve iletişim hakkında bilgi sahibi olacaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) • İnsandan ve çevreden kaynaklanan hataları önleme konusunda bilinçlenmek
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) • İş yerlerindeki tehlikelere karşı gerekli tedbirleri alma konusunda bilinçlenmek
2) • İlk yardım konularını öğrenmek
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) • Öğrencilere dersin amacı ve kapsamının bildirilmesi
2) • İnsan faktörlerinin göz önünde bulundurulma ihtiyacı • İnsan faktörlerine/insan hatalarına atfedilebilir hadiseler • Murphy Yasası
3) • Görme • İşitme • Bilgi işlem • Dikkat ve algı • Hafıza • Kapalı mekan korkusu ve fiziki erişim
4) • Sorumluluk: Bireysel ve grup olarak • Motivasyon ve motivasyon kaybı • Yaş baskısı
5) • "Kültür" sorunları • Ekip çalışması • Yönetim, gözetim (denetim) ve liderlik
6) • Zindelik/sağlık • Stres: Ailevi ve işe bağlı olarak • Zaman baskısı ve çalışmanın tamamlanma süresi ile ilgili baskılar
7) • İş yükü: Aşırı yük ve az yükleme • Uyku ve aşırı yorgunluk, vardiyalı çalışma • Alkol, ilaç ve uyuşturucu madde kullanımı
8) Vize sınavı
9) • Gürültü ve duman • Aydınlatma • İklim ve sıcaklık • Hareket ve titreşim • Çalışma ortamı
10) • Fiziki çalışma • Tekrarlanan görevler (task'ler) • Gözle muayene (kontrol) • Kompleks (karmaşık) sistemler
11) • Ekip içi ve ekipler arasındaki iletişim • Çalışma yazımı ve kayıtlarının tutulması
12) • Güncel ve geçerli tutma; • Bilginin dağıtılması/yayılması/paylaşılması
13) • Hata modelleri ve teorileri • Bakım görevlerindeki (task'lerindeki) hata türleri • Hatalardan ortaya çıkan sonuçlar (yani kazalar) • Kaçınma ve yönetim hataları
14) • Tehlikelerin fark edilmesi ve tehlikelerden kaçınılması • Acil durumlar ile başa çıkabilmek.
15) Final sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Uçak Bakım MEGEP Modülleri Endüstriyel Psikoloji (862ISG004)

Diğer Kaynaklar: Uçak Bakım MEGEP Modülleri İnsan ve Çevre (850CK0002)

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları
1) Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma.
2) Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerileri kazanma. Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme.
3) Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme. Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
4) Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve karşılayabilme. Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirebilme. Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanmış olma.
5) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma. Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.
6) Alanı ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütebilme.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. 4
2) Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerileri kazanma. Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. 4
3) Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme. Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. 4
4) Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve karşılayabilme. Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirebilme. Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanmış olma. 4
5) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma. Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. 4
6) Alanı ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütebilme. 4

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 44