MUTK225 Uçak Yapı ve Sistemlerine Girişİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Uçak TeknolojisiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Uçak Teknolojisi
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: MUTK225
Ders İsmi: Uçak Yapı ve Sistemlerine Giriş
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi ÜMİT AKIN
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. EREN KAYAOĞLU
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Uçak Yapıları ve Sistemleri ( elektrik/elektronik sistemler hariç) hakkında temel bilgi vermek.
Dersin İçeriği: ATA 100 sisteminin tanıtımı

Uçak yapıları ile ilgili ATA Chapter'lar :
ATA 51 : Uçak yapıları ile ilgili genel kavramlar
ATA-52/53/56 : Uçak gövde , kapı ve pencere yapıları ve yapısal elemanları
ATA 54 : Nasel/Pylon yapıları ve yapısal elemanları
ATA 55 : Kuyruk/Stabilizer yapıları ( uçuş kumanda yüzeyleri dahil)
ATA 57 : Kanat yapısı ve yapısal elemanları (uçuş kumanda yüzeyleri dahil)

Uçak sistemleri ile ilgili ATA Chapter'lar ( elektrik/elektronik sistemler hariç) :
ATA-21 İklimlendirme / Hava Kaynakları ve Kabin Basınçlandırma
ATA-26 Yangın Koruma
ATA-27 Uçuş Kumandaları
ATA-28 Yakıt Sistemleri
ATA-29 Hidrolik Sistemleri
ATA-30 Buz ve Yağıştan Koruma sistemi
ATA-32 İniş Takımları
ATA-35 Oksijen Sistemi
ATA-36 Pnömatik/Vakum

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) ATA-100 Chapter sistemini ve uçak yapı ve sistemleri ile ilgili hangi chapter'ları kapsadığını bilmek
2) Uçak yapısal yükleri ve dayanım gereklilikleri, uçak yapı türleri ve yapısal bağlantı teknikleri ile ilgili temel bilgiler.
3) Uçak gövde, kanat, kuyruk, stabilizer, nasel/pylon yapıları ve yapısal elemanları hakkında temel bilgi sahibi olmak.
4) Uçak üzerindeki sistemlerin ( elektrik/elektronik sistemler dışındakiler) çalışması ve bu sistemlerin komponentleri hakkında temel bilgi sahibi olmak.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Öğrencilerle tanışma Öğrencilere dersin amaç ve kapsamının bildirilmesi Syllabus
2) ATA-100 Chapter sisteminin tanıtılması, Uçak yapıları ile ilgili ATA chapter'ların kısaca tanıtılması, Uçak sistemleri ile ilgili ATA Chapter'ların kısaca tanıtılması
3) ATA-Chapter 51 - Uçak Yapıları ile ilgili genel kavramlar ve uygulamalar
4) ATA-51 Uçak yapıları ile ilgili genel kavramlar ve uygulamalar (devam)
5) ATA-53 Gövde Yapıları ve Yapısal Elemanları
6) ATA-53 Gövde yapıları ve yapısal elemanları ( devam), ATA-52/56 Uçak kapı ve pencere yapıları
7) ATA-54 Nasel ve Pylon yapıları ve yapısal elemanları
8) Ara sınav
9) ATA-57 Kanat yapıları ve yapısal elemanları ( uçuş kumanda yüzeyleri dahil)
10) ATA-55 Empennage ve Dengeleyici Yapıları ( uçuş kontrol yüzeyleri dahil)
11) ATA-21 İklimlendirme ve Kabin Basınçlandırma Sistemi ( Hava Kaynakları dahil), ATA-35 Oksijen sistemi, ATA-36 Pnömatik/Vakum Sistemi
12) ATA-26 Yangından korunma sistemi, ATA-30 Buzlanma ve Yağıştan korunma sistemi
13) ATA-29 Hidrolik Sistem, ATA-32 İniş Takımları
14) ATA-27 Uçuş Kumandaları, ATA-28 Yakıt Sistemleri
15) Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Uçak Bakım MEGEP modülleri : Uçak Perçinleri, Korozyon, Uçak Gövde Yapısı, Kanat ve Empennage, Temel Uçak Sistemleri - MEGEP Aircraft Maintenance Lecture Notes
Diğer Kaynaklar: EĞİTİMCİ DERS NOTLARI

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma.
2) Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerileri kazanma. Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme.
3) Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme. Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
4) Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve karşılayabilme. Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirebilme. Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanmış olma.
5) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma. Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.
6) Alanı ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütebilme.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. 4
2) Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerileri kazanma. Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. 4
3) Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme. Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. 2
4) Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve karşılayabilme. Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirebilme. Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanmış olma. 3
5) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma. Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. 2
6) Alanı ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütebilme. 3

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Teknik gezi

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 15
Ara Sınavlar 1 % 35
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 42 588
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 590