Makine Mühendisliği (İngilizce) | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | AUTO411 | ||||||||
Ders İsmi: | Internal Combustion Engines | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | EN | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu Ders | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. MEHMET TURGAY PAMUK | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
|
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Ulaştırma sistemlerinde kullanılan çeşitli motor türlerinin analizi ve tasarımı. Konular arasında otomotiv uygulamalarındaki enerji verimliliği ve emisyonlardaki gelişmeler yer alıyor. |
Dersin İçeriği: | I Motor Çeşitleri ve Çalışmaları II Motor Tasarımı ve Çalışma Parametreleri III Yakıt-Hava Karışımlarının Termokimyası IV Çalışma Akışkanlarının Özellikleri V İdeal Motor Çevrim Modelleri VI Gaz Değişim Süreçleri VII Gaz Değişim Prosesleri, Devam. VIII SI Motorlarda ve Şarj Hareketinde Karışım Hazırlama IX Ara Sınavı X SI Motorlarında Yanma XI SI Motorlarda Yanma, Devam. XII CI Motorlarda Yanma XIII Motor Isı Transferi XIV Motor Sürtünmesi ve Yağlama |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Motor Çeşitleri ve Çalışmaları | • Giriş ve Tarihsel Bakış Açısı • Motor Sınıflandırmaları • Motor Çalışma Döngüleri • Motor Bileşenleri • Çok Silindirli Motorlar • Kıvılcım Ateşlemeli Motor Çalışması • Farklı Tipte Dört Zamanlı SI Motorları • Sıkıştırma Ateşlemeli Motor Çalışması • Farklı Tipte Dizel Motorları • İki Zamanlı Çevrimli Motor Çalışması • Yakıtlar |
2) | Motor Tasarımı ve Çalışma Parametreleri | • Önemli Motor Özellikleri • Karşılıklı Hareket Eden (mütenavip) Motorlar İçin Geometrik İlişkiler • Karşılıklı Hareket Eden Mekanizmadaki Kuvvetler • Fren Torku ve Gücü • Çevrim Başına Görünen İş • Mekanik Verim • Ortalama Etkin Basınç • Özgül Yakıt Tüketimi ve Verim • Hava/Yakıt ve Yakıt/Hava Oranları • Hacimsel Verim • Özgül Güç, Özgül Ağırlık ve Özgül Hacim • Güç ve Hacimsel Verim için Düzeltme Faktörleri • Özgül Emisyonlar ve Emisyon Endeksi • Performans Parametreleri Arasındaki İlişkiler • Motor Tasarımı ve Performans Verileri • Araç Güç Gereksinimleri Sorunlar Referanslar |
3) | Yakıt-Hava Karışımlarının Termokimyası | • Alevlerin Karakterizasyonu • İdeal Gaz Modeli • Hava ve Yakıtların Bileşimi • Yanma Stokiyometrisi • Termodinamiğin Birinci Yasası ve Yanma • Termodinamiğin İkinci Yasasının Yanmaya Uygulanması • Kimyasal Olarak Tepkimeye Giren Gaz Karışımları |
4) | Çalışma Akışkanlarının Özellikleri | • Giriş • Yanmamış Karışım Bileşimi • Gaz Özellik İlişkileri • Basit Bir Analitik İdeal Gaz Modeli • Termodinamik Özellik Tabloları • Özellik ve Bileşim Tabloları • Özellik ve Bileşim Hesaplamaları için Bilgisayar Rutinleri • Transport Özellikleri • Egzoz Gazı Bileşimi |
5) | İdeal Motor Çevrim Modelleri | • Giriş • Motor Proseslerinin İdeal Modelleri • Motor Prosesleri için Termodinamik İlişkiler • cv ve cp Sabiti ile İdeal Gaz Çalışma akışkanı ile çevrim Analizi • Yakıt-Hava çevrimi Analizi • Aşırı Genişletilmiş Motor çevrimleri • Motor Proseslerinin ekserji Analizi • Gerçek Motor çevrimleriyle Karşılaştırma |
6) | Gaz Değişim Süreçleri | • Dört Zamanlı çevrimde Emme ve Egzoz İşlemleri • Hacimsel Verim • Valfler ve Bağlantı Noktalarından Akış |
7) | Gaz Değişim Prosesleri | • Artık Gaz Fraksiyonu • Egzoz Gazı Akış Hızı ve Sıcaklık Değişimi • İki Zamanlı Döngü Motorlarında süpürme • İki Zamanlı Motor Portlarından Akış • Süperşarj ve Turboşarj |
8) | SI Motorlarda ve Şarj Hareketinde Karışım Hazırlama | • Kıvılcım Ateşlemeli Motor Karışımı • Yakıt Ölçümüne Genel Bakış • Merkezi (Gaz Kelebeği Gövdesi) Yakıt Enjeksiyonu • Port (Çok Noktalı) Yakıt Enjeksiyonu • Hava Akışı Olayları • Yakıt Akışı Olayları: Port Yakıt Enjeksiyonu • Doğrudan Yakıt Enjeksiyonu • Egzoz Gazı Oksijen Sensörleri • Yakıt Besleme Sistemleri • Sıvılaştırılmış Petrol Gazı ve Doğal Gaz Sorunları Referansları • Emme Tarafından Oluşturulan Akışlar • Ortalama Hız ve Türbülans Karakteristikleri • Girdap • Takla • Piston Tarafından Oluşturulan Akışlar: Sıkışma • Girdap, Takla, Takla Akış Etkileşimleri • Ön hazneli Motor Akışları • Yarık Akışları ve Üfleme • Piston Silindir-Duvar Etkileşimi Tarafından Oluşturulan Akışlar |
9) | Ara Sınav | İlk 6 hafta |
10) | SI Motorlarında Yanma | • Prosesin Temel Özellikleri • SI Motor Yanmasının Termodinamiği • Alev Yapısı ve Hızı • Yanma, Kısmi Yanma ve Teklemedeki çevrimsel Değişimler |
11) | SI Motorlarda Yanma, Devam. | • Kıvılcım Ateşlemesi • Anormal Yanma: Kendiliğinden Ateşleme ve Vuruntu |
12) | CI Motorlarda Yanma | • Prosesin Temel Özellikleri • Dizel Yanma Sistemlerinin Türleri • Dizel Motor Yanması • Yakıt Püskürtme Davranışı • Ateşleme Gecikmesi • Karıştırma Kontrollü Yanma • Alternatif Sıkıştırma-Ateşlemeli Yanma Yaklaşımları |
13) | Motor Isı Transferi | • Isı Transferinin Önemi • Isı Transferi Modları • Isı Transferi ve Motor Enerji Dengesi • Konvektif Isı Transferi • Radyatif Isı Transferi • Anlık Isı Transferi Oranlarının Ölçümleri • Termal Yükleme ve Bileşen Sıcaklıkları |
14) | Motor Sürtünmesi ve Yağlama | • Ön hazırlık • Tanımlar • Sürtünme Temelleri • Ölçüm Yöntemleri • Motor Sürtünme Verileri • Mekanik Sürtünme Bileşenleri • Pompalama Sürtünmesi • Aksesuar Güç Gereksinimleri • Motor Sürtünme Modellemesi • Yağ Tüketimi • Yağlayıcılar |
15) | Final sınavı | Bütün konular |
Ders Notları / Kitaplar: | [1] Internal Combustion Engine Fundamentals, John B. Heywood (TEXTBOOK) [2] Engineering Fundamentals of Internal Combustion Engines, W.W Pulkrabek, [3] Thermodynamics, an Engineering Approach, Yunus Çengel, Michael Boles [4] Thermal Engineering (SI Units) (English) 9th Edition, R K Rajput [5] Internal Combustion Engine in Theory and Practice, P.L.Ballaney [6] Internal Combustion engine, By V. Ganeson, 10th edition. |
Diğer Kaynaklar: | [1] Internal Combustion Engine Fundamentals, John B. Heywood (TEXTBOOK) [2] Engineering Fundamentals of Internal Combustion Engines, W.W Pulkrabek, [3] Thermodynamics, an Engineering Approach, Yunus Çengel, Michael Boles [4] Thermal Engineering (SI Units) (English) 9th Edition, R K Rajput [5] Internal Combustion Engine in Theory and Practice, P.L.Ballaney [6] Internal Combustion engine, By V. Ganeson, 10th edition. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||
1) Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. | ||||||||||||
2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||||||||
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) | ||||||||||||
4) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||||||||
5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||||||||
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | ||||||||||||
7) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||||||||
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||||||||
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||||||||
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||||||||
11) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | ||||||||||||
12) En az birinde derinlik kazanmak üzere, kimya bilgisi ve matematiğe dayalı fizik bilgisi; çok değişkenli matematik ve türevsel denklemleri de kapsayacak biçimde, ileri matematik bilgisi; istatistik ve lineer cebir konularına aşinalık. | ||||||||||||
13) Hem ısıl sistemler hem de mekanik sistemler alanlarında, bu tür sistemlerin tasarım ve gerçekleştirilmesi de dahil olmak üzere, çalışabilme becerisi. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. | |
2) | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | 3 |
3) | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) | 3 |
4) | Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | |
5) | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | |
6) | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | |
7) | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | |
8) | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | 3 |
9) | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | |
10) | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | |
11) | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | |
12) | En az birinde derinlik kazanmak üzere, kimya bilgisi ve matematiğe dayalı fizik bilgisi; çok değişkenli matematik ve türevsel denklemleri de kapsayacak biçimde, ileri matematik bilgisi; istatistik ve lineer cebir konularına aşinalık. | |
13) | Hem ısıl sistemler hem de mekanik sistemler alanlarında, bu tür sistemlerin tasarım ve gerçekleştirilmesi de dahil olmak üzere, çalışabilme becerisi. | 4 |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 4 | 56 |
Ara Sınavlar | 1 | 15 | 15 |
Final | 1 | 25 | 25 |
Toplam İş Yükü | 138 |