SOS346 Turizm Sosyolojisiİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar SosyolojiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Sosyoloji
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: SOS346
Ders İsmi: Turizm Sosyolojisi
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. ESRA KÖTEN
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi CEM ZAFER
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Turizmin sosyolojik boyutlarını analiz edebilmek
Turizm-ekonomi-çevre ilişkisini irdeleyebilmek
Dünyada ve Türkiye'de turizm politikalarını sosyolojik açıdan analiz edebilmek.

Dersin İçeriği: Turizmi farklı sosyolojik perspektiflere göre tanımlar.
Serbest zaman ve turizm kavramlarını sosyolojik olarak açıklar
Turizm, kültür ve kültürel miras arasındaki ilişkileri açıklar.
Turizmin yerel topluluklar üzerindeki ekonomik, toplumsal ve kültürel etkilerini açıklar.
Turizm ve tüketim arasındaki ilişkileri açıklar

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Turizmin yerel topluluklar üzerindeki ekonomik, toplumsal ve kültürel etkilerini açıklar.
2) Turizmi farklı sosyolojik perspektiflere göre tanımlar.
3) Serbest zaman ve turizm kavramlarını sosyolojik olarak açıklar.
4) Turizmi farklı sosyolojik perspektiflere göre tanımlar.
5) Turizm ve tüketim arasındaki ilişkileri açıklar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Turizm ile ilgili temel kavramlar Materyal:Avcıkurt, Cevdet (2009) “Turizm Sosyolojisi” Detay Yayıncılık.
2) Tarihsel süreç içerisinde turizmin gelişmesi Materyal:Avcıkurt, Cevdet (2009) “Turizm Sosyolojisi” Detay Yayıncılık.
3) Turizm çeşitleri Materyal:Avcıkurt, Cevdet (2009) “Turizm Sosyolojisi” Detay Yayıncılık.
4) Turizmin diğer bilim dalları ile olan ilişkisi Turist bakışı ve mekanları tüketmek Materyal: John Urry (2014), “Turizm Tüketimi”, “Turizm, Seyahat ve Modern Özne”, “Doğanın Tüketilmesi” Mekânları Tüketmek (çev. Rahmi G. Öğdül) içinde (s. 193- 226). İstanbul: Ayrıntı. John Urry (2009), “Turizm Tüketimi”, “Turizm, Seyahat ve Modern Özne”, “Doğanın Tüketilmesi” Mekânları Tüketmek (çev. Enis Tataroğlu, İbrahim Yıldız) içinde (s. 13-36 ve 217-243). Ankara: BilgeSu. Seyirlik Turist Filmi, http://www.imdb.com/title/tt2121382/?ref_=kw_li_tt Özdemir, Mehmet, Turizmin Türkiye’nin Sosyo-Ekonomik Yapısına Etkileri, Ankara. Özdemir, Mehmet, Turizme Fiske Taşları, Ankara: RekmayLtd.Şt.
5) Sanayi Devrimi ve turizm ilişkisi Materyal:Avcıkurt, Cevdet (2009) “Turizm Sosyolojisi” Detay Yayıncılık.
6) Turizmin sosyal ve ekonomik yapı üzerine etkileri Materyal:Avcıkurt, Cevdet (2009) “Turizm Sosyolojisi” Detay Yayıncılık.
7) Turizmin sosyal ve ekonomik yapı üzerine etkileri Materyal:Avcıkurt, Cevdet (2009) “Turizm Sosyolojisi” Detay Yayıncılık.
8) ARA SINAV Avcıkurt, Cevdet (2009) “Turizm Sosyolojisi” Detay Yayıncılık.
9) Türkiye’nin sosyal ve ekonomik yapısına etkileri Materyal:Avcıkurt, Cevdet (2009) “Turizm Sosyolojisi” Detay Yayıncılık.
10) Küreselleşme ve turizm Materyal:Avcıkurt, Cevdet (2009) “Turizm Sosyolojisi” Detay Yayıncılık.
11) Turizm ve çevre Materyal:Avcıkurt, Cevdet (2009) “Turizm Sosyolojisi” Detay Yayıncılık.
12) Mekan ve yabancı Materyal:Avcıkurt, Cevdet (2009) “Turizm Sosyolojisi” Detay Yayıncılık.
13) Tüketim nesnesi olarak turizm Materyal:Avcıkurt, Cevdet (2009) “Turizm Sosyolojisi” Detay Yayıncılık.
14) Öğrenci Sunumları Avcıkurt, Cevdet (2009) “Turizm Sosyolojisi” Detay Yayıncılık.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Avcıkurt, Cevdet (2009) “Turizm Sosyolojisi” Detay Yayıncılık.
Diğer Kaynaklar: John Urry (2014), “Turizm Tüketimi”, “Turizm, Seyahat ve Modern Özne”, “Doğanın Tüketilmesi” Mekânları Tüketmek (çev. Rahmi G. Öğdül) içinde (s. 193- 226). İstanbul: Ayrıntı. John Urry (2009), “Turizm Tüketimi”, “Turizm, Seyahat ve Modern Özne”, “Doğanın Tüketilmesi” Mekânları Tüketmek (çev. Enis Tataroğlu, İbrahim Yıldız) içinde (s. 13-36 ve 217-243). Ankara: BilgeSu. Seyirlik Turist Filmi, http://www.imdb.com/title/tt2121382/?ref_=kw_li_tt
Özdemir, Mehmet, Turizmin Türkiye’nin Sosyo-Ekonomik Yapısına Etkileri, Ankara. Özdemir, Mehmet, Turizme Fiske Taşları, Ankara: RekmayLtd.Şt.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Edindiği kuramsal bilgilerle toplumsal olayları yorumlayabilme yetisi ve eleştirel bakış kazanır.
2) Disiplinler arası çalışma yapabilmek için diğer disiplinlere ilişkin bilgi sahibi olur ve yaşam boyu öğrenmeye açık olur.
3) Alanda araştırma yürütülürken verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olur.
4) En az bir yabancı dili iyi düzeyde, bir yabancı dili ise giriş düzeyinde bilerek mezun olur.
5) İyi bir gözlem kabiliyeti olan ve empati kurabilen bir mesleki duruş kazanır.
6) Sosyal bilim alanında yerel, ulusal ve uluslararası verileri toplama ve araştırma yapma becerisi kazanır.
7) Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına alanları ile ilgili ya da toplumsal konularda açıklamalar yapabilir, onları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini, problemleri ve çözümlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilir.
8) Çeşitli staj programlarını ve uygulamalı çalışmaları benimser.
9) Kamuda ya da özel sektörde araştırmacı, danışman veya uzman olarak çalışabilecek bilgi birikimi edinir.
10) TÜBİTAK, YÖK ve TÜBA’nın ve evrensel bilimin kabul ve teşvik ettiği etik kurallara; araştırmaları, eğitimi ve yayınları kapsamında uyar.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Edindiği kuramsal bilgilerle toplumsal olayları yorumlayabilme yetisi ve eleştirel bakış kazanır. 5
2) Disiplinler arası çalışma yapabilmek için diğer disiplinlere ilişkin bilgi sahibi olur ve yaşam boyu öğrenmeye açık olur. 5
3) Alanda araştırma yürütülürken verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olur.
4) En az bir yabancı dili iyi düzeyde, bir yabancı dili ise giriş düzeyinde bilerek mezun olur.
5) İyi bir gözlem kabiliyeti olan ve empati kurabilen bir mesleki duruş kazanır.
6) Sosyal bilim alanında yerel, ulusal ve uluslararası verileri toplama ve araştırma yapma becerisi kazanır.
7) Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına alanları ile ilgili ya da toplumsal konularda açıklamalar yapabilir, onları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini, problemleri ve çözümlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilir.
8) Çeşitli staj programlarını ve uygulamalı çalışmaları benimser.
9) Kamuda ya da özel sektörde araştırmacı, danışman veya uzman olarak çalışabilecek bilgi birikimi edinir.
10) TÜBİTAK, YÖK ve TÜBA’nın ve evrensel bilimin kabul ve teşvik ettiği etik kurallara; araştırmaları, eğitimi ve yayınları kapsamında uyar.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 42
Ara Sınavlar 1 40
Rapor Teslimi 1 2
Final 1 60
Toplam İş Yükü 144