Dersin Amacı: |
Dersin temel amacı öğrencilere çocuk kitabının içerik, resimleme ve fiziksel özelliklerinin öğretilmesini ve iyi bir kitabın önemini örneklerle sunarak tartışılmasını sağlamaktır. Dersin sonunda öğrencinin çocuk kitabının türleri, özellikleri ile öykü seçme ve hazırlama teknikleri konusunda teorik ve pratik bilgileri kazanmış olmaları beklenir. |
Dersin İçeriği: |
Çocuk ve edebiyat, Çocuk edebiyatının önemi, amacı ve işlevi, çocuğun gelişimine katkısı, Dünyada ve Türkiye’de çocuk edebiyatının tarihçesi, Yaş gruplarına göre çocuk kitapları ve türleri, Resimli öykü kitaplarının iç yapı ve dış yapı özellikleri, Kitap okuma modelleri, Çocuklarla etkileşimli kitap okuma, Niteliksiz çocuk kitaplarının örneklerle gösterilmesi ve bu kitapların çocukların gelişimi üzerindeki olumsuz etkileri. Çocukluk döneminde edebiyat türleri –Çocuk ve medya, Okul öncesi dönemde öykü anlatma teknikleri, Öykü sonrası uygulanacak etkinlikler, Erken okuryazarlık becerilerinin resimli öykü kitapları aracılığıyla desteklenmesi, farklı yaş grubundaki çocuklara yönelik öykü yazma, Öykü yazarken dikkat edilecek noktalar, Çocuk kütüphaneleri. |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Giriş / Oryantasyon |
|
2) |
Çocuk ve edebiyat, Çocuk edebiyatının önemi, amacı ve işlevi, Çocuk edebiyatının çocukların gelişimine katkısı. |
|
3) |
Dünyada ve Türkiye’de çocuk edebiyatının tarihçesi. |
|
4) |
Yaş gruplarına gore çocuk kitapları, Kitap türleri (Oyuncak kitaplar, ABC kavram-etkinlik kitapları, resimli öykü kitapları). |
|
5) |
Resimli öykü kitaplarının “Dış Yapı” ve “İç Yapı” özellikleri. |
|
6) |
Kitap okuma modelleri, Çocuklarla etkileşimli kitap okuma, Niteliksiz çocuk kitaplarının örneklerle gösterilmesi ve bu kitapların çocukların gelişimi üzerindeki olumsuz etkileri. |
|
7) |
Ara Sınav |
|
8) |
3-6 yaş grubundaki çocuklara resimli öykü kitabı seçme ve etkileşimli kitap okuma, Öykü sonrası uygulanacak etkinlikler |
|
9) |
Erken çocukluk döneminde farklı materyaller kullanarak öykü anlatma teknikleri. |
|
10) |
Erken okur yazarlık becerilerinin resimli öykü kitapları aracılığı ile desteklenmesi. Bu konuda ailenin, çevrenin ve öğretmenin önemi ve etkisi. |
|
11) |
Çocuk edebiyatı türleri – Çocuk ve medya. |
Öğrenci Sunumları. |
12) |
Çocuk edebiyatı türleri – Çocuk ve medya. |
Öğrenci Sunumları. |
13) |
Çocuk için öykü yazmak. Öykü yazarken dikkat edilecek noktalar. |
|
14) |
Çocuk için yazılan öyküyü resimlemek, farklı teknikler kullanılarak ürün haline getirebilmek. |
|
15) |
Final. |
|
16) |
Final sınavı sorularının değerlendirilmesi. |
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Çocukların gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlüklerinin bilgisine sahip olur. |
5 |
2) |
Çocuk gelişimi alanındaki temel ve güncellenmiş kuramsal ve uygulama için gerekli bilgilere, gerekli eğitim ve öğretim araçları ve kaynakları kullanarak sahip olur. |
5 |
3) |
Çocuk gelişimi ile ilgili kazandığı bilgilerin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini karşılaştırmalı olarak değerlendirme ve yorumlama bilgisine sahiptir. |
5 |
4) |
Çocuk gelişimi alanında, fiziksel-motor, bilişsel, dil, sosyal-duygusal, duyusal gelişim alanlarını kapsayan, ileri düzeyde bilgi ve becerileri kullanarak kanıt temelli verileri yorumlar, değerlendirir, gelişimsel sorunları analiz eder, etik değerleri gözeterek normal ve normal dışı gelişim gösteren çocuklara yönelik çözüm önerileri geliştirip ekip çalışması yapar. |
5 |
5) |
Çocuk gelişimi alanında, normal ve normal dışı gelişim gösteren çocuklara yönelik problem durumlarına kanıt temelli yaklaşımla farklı çözüm yolları üretebilme becerilerine sahiptir. |
3 |
6) |
Çocuk gelişimi alanında trans-disipliner çalışmalarda sorumluluk alır ve görevini etkin bir şekilde yerine getirir. |
5 |
7) |
Çocuk gelişimi alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı ileri düzeydeki bilgileri içselleştirir, geneller ve öğrendiğini sergiler. |
5 |
8) |
Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje, araştırma ve etkinlikler planlar, uygular ve süreci izleyip değerlendirir. |
5 |
9) |
Çocuk gelişimi alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirerek, düşüncelerini ve sorunlara yönelik çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle sürecin etkin bir elemanı olarak paylaşır. |
3 |
10) |
Sahip olduğu bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirip kendi öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir |
5 |
11) |
Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanarak, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir. |
5 |
12) |
Kalite yönetimi ve süreçleri, bebek, çocuk ve aileleri de kapsayacak şekilde, birey, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir, bu süreçlere uygun davranır ve katılır. |
5 |