Çocuk Gelişimi | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | CGE330 | ||||||||
Ders İsmi: | Gelişimsel Tanı ve Değerlendirme Yöntemleri | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu Ders | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. BEDRİYE TUĞBA KARAASLAN | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
|
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu derste, çocukların gelişimsel özelliklerini anlamak için gerekli değerlendirme yöntemlerini içselleştirmek, değerlendirme yöntemlerini öğrenip çeşitlendirmek, eğitimsel ve gelişimsel temel gereksinimlerinin ortaya çıkarılmasına yönelik analitik ve kanıt temelli bir bakış açısı kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği: | Gelişimsel değerlendirmenin tanımı, özellikleri ve amaçları, çocuk gelişiminde değerlendirmenin önemi, gelişimsel değerlendirmede dikkat edilmesi gereken çocuk gelişimi ilkeleri, aile değerlendirmesinin önemi, ailenin değerlendirilme sürecindeki genel ilkeler, aile değerlendirme modelleri, aileyi gelişimsel değerlendirmeye dahil etmek, aile ile iletişim kurma konusunda dikkat edilmesi gereken noktalar, aile değerlendirilmesinde kullanılan teknikler, çocuğun gelişimini izleme ve değerlendirmede kullanılan ölçme araçlarını tanıma ve nasıl kullanılacağı hakkında bilgi sahibi olma, ölçek örneklerini ve raporlarını inceleme; Gelişimi İzleme ve Destekleme Rehberi (GİDR), Denver-II Gelişimsel Tarama Testi (DGTT), Ankara Gelişim Tarama Envanteri (AGTE), Gazi Erken Çocukluk Gelişimi Değerlendirme Aracı (GEÇDA), Vineland Uyum Davranış Ölçeği, Erken Çocukluk Evreleri Envanteri, Bayley Bebekler İçin Gelişimsel Değerlendirme Ölçeği, Ev Ortamı Değerlendirme Ölçeği, Marmara İlköğretime Hazır Oluş Ölçeği. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Ders tanıtımı | * Gelişimsel Değerlendirme, Edt: Pınar Bayhan, Hedef Yayınları, Ankara (2018). * Çocukları Tanıma ve Değerlendirme, Edt: Alper Tolga Kumtepe, Anadolu Üniversitesi Yayınları, Eskişehir (2016). * Erken Müdahalede İlk Aşama: Tanılama, Edt: Emine Nilgün Metin & Bahar Güçiz Doğan, Hacettepe Üniversitesi Yayınları, Ankara, 2016. |
2) | Değerlendirme tanımı, sağladığı yararlar ilke ve amaçlar. | * Gelişimsel Değerlendirme, Edt: Pınar Bayhan, Hedef Yayınları, Ankara (2018). * Çocukları Tanıma ve Değerlendirme, Edt: Alper Tolga Kumtepe, Anadolu Üniversitesi Yayınları, Eskişehir (2016). * Erken Müdahalede İlk Aşama: Tanılama, Edt: Emine Nilgün Metin & Bahar Güçiz Doğan, Hacettepe Üniversitesi Yayınları, Ankara, 2016. |
3) | Değerlendirme sürecinde karşılaşılan gelişimsel gecikme nedenleri | * Gelişimsel Değerlendirme, Edt: Pınar Bayhan, Hedef Yayınları, Ankara (2018). * Çocukları Tanıma ve Değerlendirme, Edt: Alper Tolga Kumtepe, Anadolu Üniversitesi Yayınları, Eskişehir (2016). * Erken Müdahalede İlk Aşama: Tanılama, Edt: Emine Nilgün Metin & Bahar Güçiz Doğan, Hacettepe Üniversitesi Yayınları, Ankara, 2016. |
4) | Klinik değerlendirmede iletişim ve transdisipliner yaklaşım | * Gelişimsel Değerlendirme, Edt: Pınar Bayhan, Hedef Yayınları, Ankara (2018). * Çocukları Tanıma ve Değerlendirme, Edt: Alper Tolga Kumtepe, Anadolu Üniversitesi Yayınları, Eskişehir (2016). * Erken Müdahalede İlk Aşama: Tanılama, Edt: Emine Nilgün Metin & Bahar Güçiz Doğan, Hacettepe Üniversitesi Yayınları, Ankara, 2016. |
5) | Gelişimsel değerlendirmede etik ilkeler | * Gelişimsel Değerlendirme, Edt: Pınar Bayhan, Hedef Yayınları, Ankara (2018). * Çocukları Tanıma ve Değerlendirme, Edt: Alper Tolga Kumtepe, Anadolu Üniversitesi Yayınları, Eskişehir (2016). * Erken Müdahalede İlk Aşama: Tanılama, Edt: Emine Nilgün Metin & Bahar Güçiz Doğan, Hacettepe Üniversitesi Yayınları, Ankara, 2016. |
6) | Değerlendirmeyi planlama, değerlendirme yöntemleri, değerlendirme envanteri | * Gelişimsel Değerlendirme, Edt: Pınar Bayhan, Hedef Yayınları, Ankara (2018). * Çocukları Tanıma ve Değerlendirme, Edt: Alper Tolga Kumtepe, Anadolu Üniversitesi Yayınları, Eskişehir (2016). * Erken Müdahalede İlk Aşama: Tanılama, Edt: Emine Nilgün Metin & Bahar Güçiz Doğan, Hacettepe Üniversitesi Yayınları, Ankara, 2016. |
7) | Değerlendirmeyi planlama, değerlendirme yöntemleri, değerlendirme envanteri | * Gelişimsel Değerlendirme, Edt: Pınar Bayhan, Hedef Yayınları, Ankara (2018). * Çocukları Tanıma ve Değerlendirme, Edt: Alper Tolga Kumtepe, Anadolu Üniversitesi Yayınları, Eskişehir (2016). * Erken Müdahalede İlk Aşama: Tanılama, Edt: Emine Nilgün Metin & Bahar Güçiz Doğan, Hacettepe Üniversitesi Yayınları, Ankara, 2016. |
8) | Ara sınav | |
9) | İnformal testler, standardize testler | * Gelişimsel Değerlendirme, Edt: Pınar Bayhan, Hedef Yayınları, Ankara (2018). * Çocukları Tanıma ve Değerlendirme, Edt: Alper Tolga Kumtepe, Anadolu Üniversitesi Yayınları, Eskişehir (2016). * Erken Müdahalede İlk Aşama: Tanılama, Edt: Emine Nilgün Metin & Bahar Güçiz Doğan, Hacettepe Üniversitesi Yayınları, Ankara, 2016. |
10) | Standardize test örnekleri | * Gelişimsel Değerlendirme, Edt: Pınar Bayhan, Hedef Yayınları, Ankara (2018). * Çocukları Tanıma ve Değerlendirme, Edt: Alper Tolga Kumtepe, Anadolu Üniversitesi Yayınları, Eskişehir (2016). * Erken Müdahalede İlk Aşama: Tanılama, Edt: Emine Nilgün Metin & Bahar Güçiz Doğan, Hacettepe Üniversitesi Yayınları, Ankara, 2016. |
11) | Alternatif değerlendirme yöntemleri, performans temelli değerlendirme | * Gelişimsel Değerlendirme, Edt: Pınar Bayhan, Hedef Yayınları, Ankara (2018). * Çocukları Tanıma ve Değerlendirme, Edt: Alper Tolga Kumtepe, Anadolu Üniversitesi Yayınları, Eskişehir (2016). * Erken Müdahalede İlk Aşama: Tanılama, Edt: Emine Nilgün Metin & Bahar Güçiz Doğan, Hacettepe Üniversitesi Yayınları, Ankara, 2016. |
12) | Alternatif değerlendirme yöntemleri, oyun temelli değerlendirme | * Gelişimsel Değerlendirme, Edt: Pınar Bayhan, Hedef Yayınları, Ankara (2018). * Çocukları Tanıma ve Değerlendirme, Edt: Alper Tolga Kumtepe, Anadolu Üniversitesi Yayınları, Eskişehir (2016). * Erken Müdahalede İlk Aşama: Tanılama, Edt: Emine Nilgün Metin & Bahar Güçiz Doğan, Hacettepe Üniversitesi Yayınları, Ankara, 2016. |
13) | Gelişimsel değerlendirme raporlarının incelenmesi | * Gelişimsel Değerlendirme, Edt: Pınar Bayhan, Hedef Yayınları, Ankara (2018). * Çocukları Tanıma ve Değerlendirme, Edt: Alper Tolga Kumtepe, Anadolu Üniversitesi Yayınları, Eskişehir (2016). * Erken Müdahalede İlk Aşama: Tanılama, Edt: Emine Nilgün Metin & Bahar Güçiz Doğan, Hacettepe Üniversitesi Yayınları, Ankara, 2016. |
14) | Final sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | * Gelişimsel Değerlendirme, Edt: Pınar Bayhan, Hedef Yayınları, Ankara (2018). * Çocukları Tanıma ve Değerlendirme, Edt: Alper Tolga Kumtepe, Anadolu Üniversitesi Yayınları, Eskişehir (2016). * Erken Müdahalede İlk Aşama: Tanılama, Edt: Emine Nilgün Metin & Bahar Güçiz Doğan, Hacettepe Üniversitesi Yayınları, Ankara, 2016. |
Diğer Kaynaklar: | * Beaty, Janice J. (2018) (Çeviri Ed: Boz, Menekşe). Erken Çocuklukta Gözlem ve Değerlendirme, Anı Yayınları, Ankara. * Önder, Alev (2016). Okul Öncesi Dönemde Çocukları Değerlendirme ve Tanıma Teknikleri. Pegem Akademi, Ankara. * Mcafee, O. & Leong, D. J. (2012). Erken Çocukluk Döneminde Gelişim ve Öğrenmenin Değerlendirilmesi ve Desteklenmesi. Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||
1) Çocukların gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlüklerinin bilgisine sahip olur. | |||||||||||
2) Çocuk gelişimi alanındaki temel ve güncellenmiş kuramsal ve uygulama için gerekli bilgilere, gerekli eğitim ve öğretim araçları ve kaynakları kullanarak sahip olur. | |||||||||||
3) Çocuk gelişimi ile ilgili kazandığı bilgilerin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini karşılaştırmalı olarak değerlendirme ve yorumlama bilgisine sahiptir. | |||||||||||
4) Çocuk gelişimi alanında, fiziksel-motor, bilişsel, dil, sosyal-duygusal, duyusal gelişim alanlarını kapsayan, ileri düzeyde bilgi ve becerileri kullanarak kanıt temelli verileri yorumlar, değerlendirir, gelişimsel sorunları analiz eder, etik değerleri gözeterek normal ve normal dışı gelişim gösteren çocuklara yönelik çözüm önerileri geliştirip ekip çalışması yapar. | |||||||||||
5) Çocuk gelişimi alanında, normal ve normal dışı gelişim gösteren çocuklara yönelik problem durumlarına kanıt temelli yaklaşımla farklı çözüm yolları üretebilme becerilerine sahiptir. | |||||||||||
6) Çocuk gelişimi alanında trans-disipliner çalışmalarda sorumluluk alır ve görevini etkin bir şekilde yerine getirir. | |||||||||||
7) Çocuk gelişimi alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı ileri düzeydeki bilgileri içselleştirir, geneller ve öğrendiğini sergiler. | |||||||||||
8) Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje, araştırma ve etkinlikler planlar, uygular ve süreci izleyip değerlendirir. | |||||||||||
9) Çocuk gelişimi alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirerek, düşüncelerini ve sorunlara yönelik çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle sürecin etkin bir elemanı olarak paylaşır. | |||||||||||
10) Sahip olduğu bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirip kendi öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir | |||||||||||
11) Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanarak, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir. | |||||||||||
12) Kalite yönetimi ve süreçleri, bebek, çocuk ve aileleri de kapsayacak şekilde, birey, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir, bu süreçlere uygun davranır ve katılır. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Çocukların gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlüklerinin bilgisine sahip olur. | 3 |
2) | Çocuk gelişimi alanındaki temel ve güncellenmiş kuramsal ve uygulama için gerekli bilgilere, gerekli eğitim ve öğretim araçları ve kaynakları kullanarak sahip olur. | 3 |
3) | Çocuk gelişimi ile ilgili kazandığı bilgilerin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini karşılaştırmalı olarak değerlendirme ve yorumlama bilgisine sahiptir. | 5 |
4) | Çocuk gelişimi alanında, fiziksel-motor, bilişsel, dil, sosyal-duygusal, duyusal gelişim alanlarını kapsayan, ileri düzeyde bilgi ve becerileri kullanarak kanıt temelli verileri yorumlar, değerlendirir, gelişimsel sorunları analiz eder, etik değerleri gözeterek normal ve normal dışı gelişim gösteren çocuklara yönelik çözüm önerileri geliştirip ekip çalışması yapar. | 4 |
5) | Çocuk gelişimi alanında, normal ve normal dışı gelişim gösteren çocuklara yönelik problem durumlarına kanıt temelli yaklaşımla farklı çözüm yolları üretebilme becerilerine sahiptir. | 4 |
6) | Çocuk gelişimi alanında trans-disipliner çalışmalarda sorumluluk alır ve görevini etkin bir şekilde yerine getirir. | 4 |
7) | Çocuk gelişimi alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı ileri düzeydeki bilgileri içselleştirir, geneller ve öğrendiğini sergiler. | 3 |
8) | Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje, araştırma ve etkinlikler planlar, uygular ve süreci izleyip değerlendirir. | 2 |
9) | Çocuk gelişimi alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirerek, düşüncelerini ve sorunlara yönelik çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle sürecin etkin bir elemanı olarak paylaşır. | 3 |
10) | Sahip olduğu bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirip kendi öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir | 1 |
11) | Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanarak, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir. | 1 |
12) | Kalite yönetimi ve süreçleri, bebek, çocuk ve aileleri de kapsayacak şekilde, birey, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir, bu süreçlere uygun davranır ve katılır. | 1 |
Anlatım | |
Grup çalışması ve ödevi | |
Soru cevap/ Tartışma |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Gözlem |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 2 | 20 | 40 |
Sunum / Seminer | 1 | 2 | 2 |
Ödevler | 2 | 10 | 20 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 94 |