CGE330 Gelişimsel Tanı ve Değerlendirme Yöntemleriİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Çocuk GelişimiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Çocuk Gelişimi
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: CGE330
Ders İsmi: Gelişimsel Tanı ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi ZEYNEP ŞEBNEM KURT
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi ZEYNEP ŞEBNEM KURT
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu derste, çocukların gelişimsel özelliklerini anlamak için gerekli değerlendirme yöntemlerini içselleştirmek, değerlendirme yöntemlerini öğrenip çeşitlendirmek, eğitimsel ve gelişimsel temel gereksinimlerinin ortaya çıkarılmasına yönelik analitik ve kanıt temelli bir bakış açısı kazandırılması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği: Gelişimsel değerlendirmenin tanımı, özellikleri ve amaçları, çocuk gelişiminde değerlendirmenin önemi, gelişimsel değerlendirmede dikkat edilmesi gereken çocuk gelişimi ilkeleri, aile değerlendirmesinin önemi, ailenin değerlendirilme sürecindeki genel ilkeler, aile değerlendirme modelleri, aileyi gelişimsel değerlendirmeye dahil etmek, aile ile iletişim kurma konusunda dikkat edilmesi gereken noktalar, aile değerlendirilmesinde kullanılan teknikler, çocuğun gelişimini izleme ve değerlendirmede kullanılan ölçme araçlarını tanıma ve nasıl kullanılacağı hakkında bilgi sahibi olma, ölçek örneklerini ve raporlarını inceleme ; Denwer 2 Gelişim Ölçeği, Ankara Gelişim Envanteri (AGTE), Gazi Erken Çocukluk Gelişimi Değerlendirme Aracı (GEÇDA), Frostig Görsel Algı Testi, Peabody, Good Enough-Harris Bir İnsan Çiz Testi, Luisa Düss Psikanalitik Öykü Testi, Metropolitan Okul Olgunluğu Testi.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Standardize testlerin tanımı ve çeşitlerini anlayabilecek, uygulayabilecek ve çıkan sonuçları yorumlayabilecek; değerlendirme envanterleri ve çeşitlerini anlayabilecek, uygulayabilecek ve kanıta dayalı sonuçları yorumlayabilecek engelli ve normal 0-18 yaş çocukların eğitsel değerlendirmeleri için uygun metotlarının seçilmesi, kullanılması ve yorumlanması hakkında yeterliliğe sahip olacaktır.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Ders tanıtımı
2) Değerlendirme tanımı, sağladığı yararlar ilke ve amaçlar.
3) Değerlendirme çeşitleri, değerlendirmenin ön şartları, tarama değerlendirme
4) Eğitim izlemeye ve bilgi toplamaya yönelik değerlendirme
5) Tanısal değerlendirme, program ölçümü ve sorumluluk değerlendirmesi.
6) Değerlendirmeyi planlama, değerlendirme yöntemleri, değerlendirme envanteri ve sosyometri
7) Değerlendirmeyi planlama, değerlendirme yöntemleri, değerlendirme envanteri ve sosyometri
8) Ara sınav
9) İnformal testler, standardize testler
10) Standardize test örnekleri
11) Alternatif değerlendirme yöntemleri, performans temelli değerlendirme
12) Alternatif değerlendirme yöntemleri, oyun temelli değerlendirme
13) Ödev sunumu
14) Final sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Bayhan, P. (2013). Erken Çocuklukta Değerlendirme. Morpa, İstanbul.
Diğer Kaynaklar: Sunum ve makaleler
• Wright, Robert J. (2010). Multifaceted Assesment for Early Childhood Education, SAGE Publication, USA.
• Bayhan, Pınar (2017). Erken Çocukluk Döneminde Değerlendirme. Hedef Yayınları, Ankara.
• Beaty, Janice J. (2018) (Çeviri Ed: Boz, Menekşe). Erken Çocuklukta Gözlem ve Değerlendirme, Anı Yayınları, Ankara.
• Önder, Alev (2016). Okul Öncesi Dönemde Çocukları Değerlendirme ve Tanıma Teknikleri. Pegem Akademi, Ankara.
• ÖREN, Meral., CEYHAN, Aydoğan Aykut., KUMTEPE, Alper Tolga., ÜVRENDİ, Asiye., DİNÇ, Berrin., KAYA, Özlem Melek., VURAN, Sezgin (2011). Çocukları Tanıma Teknikleri, Anadolu Üniversitesi Yayını No: 2273,
• Açık Öğretim Fakültesi Yayını No: 1270.
• Mcafee, Oralie., Leong, Deborah J. (2012). Erken Çocukluk Döneminde Gelişim ve Öğrenmenin Değerlendirilmesi ve Desteklenmesi. Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara.

Bracken, B.A.,&Nagle, R.J. (2007). Psychoeducational Assessment of Preschool Children.New Jersey: Lewrence

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

Program Kazanımları
1) Çocukların gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlüklerinin bilgisine sahip olur.
2) Çocuk gelişimi alanındaki temel ve güncellenmiş kuramsal ve uygulama için gerekli bilgilere, gerekli eğitim ve öğretim araçları ve kaynakları kullanarak sahip olur.
3) Çocuk gelişimi ile ilgili kazandığı bilgilerin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini karşılaştırmalı olarak değerlendirme ve yorumlama bilgisine sahiptir.
4) Çocuk gelişimi alanında, fiziksel-motor, bilişsel, dil, sosyal-duygusal, duyusal gelişim alanlarını kapsayan, ileri düzeyde bilgi ve becerileri kullanarak kanıt temelli verileri yorumlar, değerlendirir, gelişimsel sorunları analiz eder, etik değerleri gözeterek normal ve normal dışı gelişim gösteren çocuklara yönelik çözüm önerileri geliştirip ekip çalışması yapar.
5) Çocuk gelişimi alanında, normal ve normal dışı gelişim gösteren çocuklara yönelik problem durumlarına kanıt temelli yaklaşımla farklı çözüm yolları üretebilme becerilerine sahiptir.
6) Çocuk gelişimi alanında trans-disipliner çalışmalarda sorumluluk alır ve görevini etkin bir şekilde yerine getirir.
7) Çocuk gelişimi alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı ileri düzeydeki bilgileri içselleştirir, geneller ve öğrendiğini sergiler.
8) Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje, araştırma ve etkinlikler planlar, uygular ve süreci izleyip değerlendirir.
9) Çocuk gelişimi alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirerek, düşüncelerini ve sorunlara yönelik çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle sürecin etkin bir elemanı olarak paylaşır.
10) Sahip olduğu bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirip kendi öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir
11) Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanarak, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir.
12) Kalite yönetimi ve süreçleri, bebek, çocuk ve aileleri de kapsayacak şekilde, birey, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir, bu süreçlere uygun davranır ve katılır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Çocukların gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlüklerinin bilgisine sahip olur. 3
2) Çocuk gelişimi alanındaki temel ve güncellenmiş kuramsal ve uygulama için gerekli bilgilere, gerekli eğitim ve öğretim araçları ve kaynakları kullanarak sahip olur. 3
3) Çocuk gelişimi ile ilgili kazandığı bilgilerin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini karşılaştırmalı olarak değerlendirme ve yorumlama bilgisine sahiptir. 5
4) Çocuk gelişimi alanında, fiziksel-motor, bilişsel, dil, sosyal-duygusal, duyusal gelişim alanlarını kapsayan, ileri düzeyde bilgi ve becerileri kullanarak kanıt temelli verileri yorumlar, değerlendirir, gelişimsel sorunları analiz eder, etik değerleri gözeterek normal ve normal dışı gelişim gösteren çocuklara yönelik çözüm önerileri geliştirip ekip çalışması yapar. 4
5) Çocuk gelişimi alanında, normal ve normal dışı gelişim gösteren çocuklara yönelik problem durumlarına kanıt temelli yaklaşımla farklı çözüm yolları üretebilme becerilerine sahiptir. 4
6) Çocuk gelişimi alanında trans-disipliner çalışmalarda sorumluluk alır ve görevini etkin bir şekilde yerine getirir. 4
7) Çocuk gelişimi alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı ileri düzeydeki bilgileri içselleştirir, geneller ve öğrendiğini sergiler. 3
8) Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje, araştırma ve etkinlikler planlar, uygular ve süreci izleyip değerlendirir. 2
9) Çocuk gelişimi alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirerek, düşüncelerini ve sorunlara yönelik çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle sürecin etkin bir elemanı olarak paylaşır. 3
10) Sahip olduğu bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirip kendi öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir 1
11) Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanarak, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir. 1
12) Kalite yönetimi ve süreçleri, bebek, çocuk ve aileleri de kapsayacak şekilde, birey, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir, bu süreçlere uygun davranır ve katılır. 1

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 2 20 40
Sunum / Seminer 1 2 2
Ödevler 2 10 20
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 94