CGE332 Çocuk Hakları ve Çocuk Hukukuİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Çocuk GelişimiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Çocuk Gelişimi
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: CGE332
Ders İsmi: Çocuk Hakları ve Çocuk Hukuku
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. GİZEM TÜRİTOĞLU
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. SERVET BAL
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Genel olarak hak temelli yaklaşıma sahip birey yetişmesi. Alanda çalışmaya başlayan meslek çalışanının çocuklara yönelik hak ihlali veya hak mahrumiyeti ile karşılaştığında neyi nasıl yapması gerektiği konusunda bilgi sahibi olmasının sağlanması. Bununla tüm sorunlara hak temelli bir bakış açısı ile yaklaşılmasının sağlanması.
Dersin İçeriği: Çocuk haklarının önemi ve anlamı, tarihte çocuk hakları, çocuk hakları sözleşmesinin önemi, çocuk hakları sözleşmesinin ilkeleri, çocuk hakları sözleşmesinin uygulanmasına yönelik tedbirler, çocuk haklarının korunmasına yönelik kanunlar, hukukta çocuğun yeri, çocuğun yüksek yararı, çocuğun yaşama, yaşamını sürdürme ve gelişme hakkı, anne babadan ayrılma, çocuk mahkemeleri, aile mahkemeleri, devletin çocukların haklarının korunmasına yönelik görevleri, çocuğun, ailesine ve kamuya karşı yükümlülükleri, çocukların hukuki, ekonomik, sosyal ve kültürel hakları, korunmaya muhtaç ve risk altındaki çocukların hakları, ihmal ve istismarın önlenmesi, farklı eğitim düzeylerinde çocuk hakları öğretiminin incelenmesi, çocuk hakları eğitiminde okul- aile- çevre işbirliği, okul öncesi çocuk hakları eğitim ortamlarının özellikleri, okul öncesi çocuk haklarına ilişkin etkinlik örneklerinin incelenmesi, Dünya’da ve Türkiye’de çocuk hukuku.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) A- Öğrenci karşılaştığı olaylarda çocuğun menfaatlerini korumayı bilir B- Hak kaybı durumunda başvuracağı mekanizmaları bilir C- Genel olarak karşılaştığı her olayda hak temelli bir yaklaşım gösterir. D- Çocuk istismarına yönelik vakalarda çocuğa nasıl ve kimlerden destek alması gerektiğini öğrenir. E- Her olayda çocuğun üstün yararına uygun davranış geliştirir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Genel olarak hukuka yönelik bilgilendirme ve Çocuk Hukuku temel metinleri hakkında genel bilgilendirme Sunum ve makaleler
2) Hukukta Çocuğun Tanımı ve Genel Yaklaşım Sunum ve makaleler
3) Çocuk Haklarına ait temel ilkeler 1- Ayrımcılık Yasağı ( Eşitlik ilkesi) 2- Çocuğun Üstün Menfaatinin Korunması ilkesi Öğrencilerin alanda yaşadığı olguların bu ilkeler doğrultusunda incelenmesi ve pratik çalışma. Olgu incelemesine yönelik çalışmalar Sunum ve makaleler
4) Temel İlkeler 1- Çocuğun Yaşama Gelişme ve Hayatta Kalma Hakkı 2- Çocuğun Görüşlerine ifade etme Hakkı Sunum ve makaleler
5) Anne babanın çocuk üzerindeki velayet hakkı ve mevzuat ve Çocuk Hakları doğrultusunda getirilen sınırlamalar Sunum ve makaleler
6) B.M. Ç.H. S tarafından tanınan Haklar İsim Vatandaşlık ve Ana Babasınnı Bilme Hakkı Kimliğin korunması Hakkı Ana babası ile yaşama Hakkı Sunum ve makaleler
7) Ara Sınav -
8) Düşünce Din ve Vicdan özgürlüğü Sunum ve makaleler
9) Dernek Kurma Hakkı ve Özel Yaşama Saygı Hakkı Sunum ve makaleler
10) Bilgiye erişim ve devletin Anne babaya yardım etmedeki sorumlulukları Sunum ve makaleler
11) Çocuğun Her türlü şiddetten korunma hakkı Çocuk İhmal ve İstismarı Sunum ve makaleler
12) Çocuk İhmal ve İstismarı ve Koruyucu Destekleyici tedbirler Sunum ve makaleler
13) Sağlık Hakkı ve ilgili haklar, Eğitim Hakkı Sunum ve makaleler
14) Final Sınavı -

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Balo,YS. (2005). Çocuk Ceza Hukuku, Adalet Yayınları
Diğer Kaynaklar: 1-B. M. Çocuk Haklarına Dair Sözleşme
2-Çocuk Koruma Kanunu
3- Ülke mevzuatında çocuğa yönelik ilgili yasa

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

Program Kazanımları
1) Çocukların gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlüklerinin bilgisine sahip olur.
2) Çocuk gelişimi alanındaki temel ve güncellenmiş kuramsal ve uygulama için gerekli bilgilere, gerekli eğitim ve öğretim araçları ve kaynakları kullanarak sahip olur.
3) Çocuk gelişimi ile ilgili kazandığı bilgilerin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini karşılaştırmalı olarak değerlendirme ve yorumlama bilgisine sahiptir.
4) Çocuk gelişimi alanında, fiziksel-motor, bilişsel, dil, sosyal-duygusal, duyusal gelişim alanlarını kapsayan, ileri düzeyde bilgi ve becerileri kullanarak kanıt temelli verileri yorumlar, değerlendirir, gelişimsel sorunları analiz eder, etik değerleri gözeterek normal ve normal dışı gelişim gösteren çocuklara yönelik çözüm önerileri geliştirip ekip çalışması yapar.
5) Çocuk gelişimi alanında, normal ve normal dışı gelişim gösteren çocuklara yönelik problem durumlarına kanıt temelli yaklaşımla farklı çözüm yolları üretebilme becerilerine sahiptir.
6) Çocuk gelişimi alanında trans-disipliner çalışmalarda sorumluluk alır ve görevini etkin bir şekilde yerine getirir.
7) Çocuk gelişimi alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı ileri düzeydeki bilgileri içselleştirir, geneller ve öğrendiğini sergiler.
8) Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje, araştırma ve etkinlikler planlar, uygular ve süreci izleyip değerlendirir.
9) Çocuk gelişimi alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirerek, düşüncelerini ve sorunlara yönelik çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle sürecin etkin bir elemanı olarak paylaşır.
10) Sahip olduğu bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirip kendi öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir
11) Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanarak, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir.
12) Kalite yönetimi ve süreçleri, bebek, çocuk ve aileleri de kapsayacak şekilde, birey, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir, bu süreçlere uygun davranır ve katılır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Çocukların gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlüklerinin bilgisine sahip olur. 4
2) Çocuk gelişimi alanındaki temel ve güncellenmiş kuramsal ve uygulama için gerekli bilgilere, gerekli eğitim ve öğretim araçları ve kaynakları kullanarak sahip olur. 4
3) Çocuk gelişimi ile ilgili kazandığı bilgilerin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini karşılaştırmalı olarak değerlendirme ve yorumlama bilgisine sahiptir. 5
4) Çocuk gelişimi alanında, fiziksel-motor, bilişsel, dil, sosyal-duygusal, duyusal gelişim alanlarını kapsayan, ileri düzeyde bilgi ve becerileri kullanarak kanıt temelli verileri yorumlar, değerlendirir, gelişimsel sorunları analiz eder, etik değerleri gözeterek normal ve normal dışı gelişim gösteren çocuklara yönelik çözüm önerileri geliştirip ekip çalışması yapar. 5
5) Çocuk gelişimi alanında, normal ve normal dışı gelişim gösteren çocuklara yönelik problem durumlarına kanıt temelli yaklaşımla farklı çözüm yolları üretebilme becerilerine sahiptir. 5
6) Çocuk gelişimi alanında trans-disipliner çalışmalarda sorumluluk alır ve görevini etkin bir şekilde yerine getirir. 5
7) Çocuk gelişimi alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı ileri düzeydeki bilgileri içselleştirir, geneller ve öğrendiğini sergiler. 5
8) Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje, araştırma ve etkinlikler planlar, uygular ve süreci izleyip değerlendirir. 5
9) Çocuk gelişimi alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirerek, düşüncelerini ve sorunlara yönelik çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle sürecin etkin bir elemanı olarak paylaşır. 5
10) Sahip olduğu bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirip kendi öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir 5
11) Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanarak, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir. 5
12) Kalite yönetimi ve süreçleri, bebek, çocuk ve aileleri de kapsayacak şekilde, birey, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir, bu süreçlere uygun davranır ve katılır. 5

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 6 3 18
Sunum / Seminer 6 2 12
Proje 6 3 18
Ödevler 6 3 18
Ara Sınavlar 1 2 2
Rapor Teslimi 6 2 12
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 110