Dersin Amacı: |
Genel olarak hak temelli yaklaşıma sahip birey yetişmesi. Alanda çalışmaya başlayan meslek çalışanının çocuklara yönelik hak ihlali veya hak mahrumiyeti ile karşılaştığında neyi nasıl yapması gerektiği konusunda bilgi sahibi olmasının sağlanması. Bununla tüm sorunlara hak temelli bir bakış açısı ile yaklaşılmasının sağlanması. |
Dersin İçeriği: |
Çocuk haklarının önemi ve anlamı, tarihte çocuk hakları, çocuk hakları sözleşmesinin önemi, çocuk hakları sözleşmesinin ilkeleri, çocuk hakları sözleşmesinin uygulanmasına yönelik tedbirler, çocuk haklarının korunmasına yönelik kanunlar, hukukta çocuğun yeri, çocuğun yüksek yararı, çocuğun yaşama, yaşamını sürdürme ve gelişme hakkı, anne babadan ayrılma, çocuk mahkemeleri, aile mahkemeleri, devletin çocukların haklarının korunmasına yönelik görevleri, çocuğun, ailesine ve kamuya karşı yükümlülükleri, çocukların hukuki, ekonomik, sosyal ve kültürel hakları, korunmaya muhtaç ve risk altındaki çocukların hakları, ihmal ve istismarın önlenmesi, farklı eğitim düzeylerinde çocuk hakları öğretiminin incelenmesi, çocuk hakları eğitiminde okul- aile- çevre işbirliği, okul öncesi çocuk hakları eğitim ortamlarının özellikleri, okul öncesi çocuk haklarına ilişkin etkinlik örneklerinin incelenmesi, Dünya’da ve Türkiye’de çocuk hukuku. |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Genel olarak hukuka yönelik bilgilendirme ve Çocuk Hukuku temel metinleri hakkında genel bilgilendirme |
Sunum ve makaleler |
2) |
Hukukta Çocuğun Tanımı ve Genel Yaklaşım |
Sunum ve makaleler |
3) |
Çocuk Haklarına ait temel ilkeler 1- Ayrımcılık Yasağı ( Eşitlik ilkesi) 2- Çocuğun Üstün Menfaatinin Korunması ilkesi Öğrencilerin alanda yaşadığı olguların bu ilkeler doğrultusunda incelenmesi ve pratik çalışma. Olgu incelemesine yönelik çalışmalar |
Sunum ve makaleler |
4) |
Temel İlkeler 1- Çocuğun Yaşama Gelişme ve Hayatta Kalma Hakkı 2- Çocuğun Görüşlerine ifade etme Hakkı |
Sunum ve makaleler |
5) |
Anne babanın çocuk üzerindeki velayet hakkı ve mevzuat ve Çocuk Hakları doğrultusunda getirilen sınırlamalar |
Sunum ve makaleler |
6) |
B.M. Ç.H. S tarafından tanınan Haklar İsim Vatandaşlık ve Ana Babasınnı Bilme Hakkı Kimliğin korunması Hakkı Ana babası ile yaşama Hakkı |
Sunum ve makaleler |
7) |
Ara Sınav |
- |
8) |
Düşünce Din ve Vicdan özgürlüğü |
Sunum ve makaleler |
9) |
Dernek Kurma Hakkı ve Özel Yaşama Saygı Hakkı |
Sunum ve makaleler |
10) |
Bilgiye erişim ve devletin Anne babaya yardım etmedeki sorumlulukları |
Sunum ve makaleler |
11) |
Çocuğun Her türlü şiddetten korunma hakkı Çocuk İhmal ve İstismarı |
Sunum ve makaleler |
12) |
Çocuk İhmal ve İstismarı ve Koruyucu Destekleyici tedbirler |
Sunum ve makaleler |
13) |
Sağlık Hakkı ve ilgili haklar, Eğitim Hakkı |
Sunum ve makaleler |
14) |
Final Sınavı |
- |
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Çocukların gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlüklerinin bilgisine sahip olur. |
4 |
2) |
Çocuk gelişimi alanındaki temel ve güncellenmiş kuramsal ve uygulama için gerekli bilgilere, gerekli eğitim ve öğretim araçları ve kaynakları kullanarak sahip olur. |
4 |
3) |
Çocuk gelişimi ile ilgili kazandığı bilgilerin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini karşılaştırmalı olarak değerlendirme ve yorumlama bilgisine sahiptir. |
5 |
4) |
Çocuk gelişimi alanında, fiziksel-motor, bilişsel, dil, sosyal-duygusal, duyusal gelişim alanlarını kapsayan, ileri düzeyde bilgi ve becerileri kullanarak kanıt temelli verileri yorumlar, değerlendirir, gelişimsel sorunları analiz eder, etik değerleri gözeterek normal ve normal dışı gelişim gösteren çocuklara yönelik çözüm önerileri geliştirip ekip çalışması yapar. |
5 |
5) |
Çocuk gelişimi alanında, normal ve normal dışı gelişim gösteren çocuklara yönelik problem durumlarına kanıt temelli yaklaşımla farklı çözüm yolları üretebilme becerilerine sahiptir. |
5 |
6) |
Çocuk gelişimi alanında trans-disipliner çalışmalarda sorumluluk alır ve görevini etkin bir şekilde yerine getirir. |
5 |
7) |
Çocuk gelişimi alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı ileri düzeydeki bilgileri içselleştirir, geneller ve öğrendiğini sergiler. |
5 |
8) |
Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje, araştırma ve etkinlikler planlar, uygular ve süreci izleyip değerlendirir. |
5 |
9) |
Çocuk gelişimi alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirerek, düşüncelerini ve sorunlara yönelik çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle sürecin etkin bir elemanı olarak paylaşır. |
5 |
10) |
Sahip olduğu bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirip kendi öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir |
5 |
11) |
Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanarak, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir. |
5 |
12) |
Kalite yönetimi ve süreçleri, bebek, çocuk ve aileleri de kapsayacak şekilde, birey, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir, bu süreçlere uygun davranır ve katılır. |
5 |