Dersin Amacı: |
Dersin amacı, öğrencilere farklı aile yapılarını tanıtmak, sağlıklı ailenin özelliklerini ve aile içi iletişimin önemini kavramalarını sağlamak, aile çocuk ilişkilerinde ortaya çıkabilecek problemleri ve çocuğun gelişimine etkisini anlamalarını, çocuk odaklı aile danışmanlığı çalışmalarının esaslarını kavramalarını ve uygulama becerilerini kazanmalarını sağlamaktır. |
Dersin İçeriği: |
Aile danışmanlığının önemi ve tarihsel gelişimi, aile sistemi ve aile danışmanlığı yaklaşımlarına genel bakış, ana-baba ve çocuk etkileşimi, aile danışmanlığını gerektiren nedenler, ailelerin çocuklarına karşı gösterdiği tutumlar ve çocukların gelişimine etkileri, disiplin yöntemleri, ana-baba davranışlarının çocuklara etkileri, özel gereksinimli çocuğun aileye katılımı ve ailelerde görülen psikolojik süreçler, danışman aile etkileşimi, çocuk odaklı aile danışmanlığında görüşme süreci, çocuk gelişim takibinde izlenecek aşamalar ve aileye danışmanlık, eğitim ortamlarında ailelere rehberlik ve eğitim çalışmalarında kullanılan yöntem, etkili danışmanlık stratejileri. |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Aile danışmanlığının önemi ve tarihsel gelişimi |
Sunumlar ve makaleler |
2) |
aile sistemi ve aile danışmanlığı yaklaşımlarına genel bakış |
Sunumlar ve makaleler |
3) |
ana-baba ve çocuk etkileşimi |
Sunumlar ve makaleler |
4) |
aile danışmanlığını gerektiren nedenler |
Sunumlar ve makaleler |
5) |
ailelerin çocuklarına karşı gösterdiği tutumlar ve çocukların gelişimine etkileri |
Sunumlar ve makaleler |
6) |
disiplin yöntemleri |
Sunumlar ve makaleler |
7) |
ana-baba davranışlarının çocuklara etkileri |
Sunumlar ve makaleler |
8) |
Ara Sınav |
|
9) |
özel gereksinimli çocuğun aileye katılımı ve ailelerde görülen psikolojik süreçler |
Sunumlar ve makaleler |
10) |
danışman aile etkileşimi |
Sunumlar ve makaleler |
11) |
çocuk odaklı aile danışmanlığında görüşme süreci |
Sunumlar ve makaleler |
12) |
çocuk gelişim takibinde izlenecek aşamalar ve aileye danışmanlık |
Sunumlar ve makaleler |
13) |
eğitim ortamlarında ailelere rehberlik ve eğitim çalışmalarında kullanılan yöntem |
Sunumlar ve makaleler |
14) |
etkili danışmanlık stratejileri |
Sunumlar ve makaleler |
15) |
etkili danışmanlık stratejileri |
Sunumlar ve makaleler |
16) |
Final Sınavı |
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Çocukların gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlüklerinin bilgisine sahip olur. |
4 |
2) |
Çocuk gelişimi alanındaki temel ve güncellenmiş kuramsal ve uygulama için gerekli bilgilere, gerekli eğitim ve öğretim araçları ve kaynakları kullanarak sahip olur. |
4 |
3) |
Çocuk gelişimi ile ilgili kazandığı bilgilerin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini karşılaştırmalı olarak değerlendirme ve yorumlama bilgisine sahiptir. |
5 |
4) |
Çocuk gelişimi alanında, fiziksel-motor, bilişsel, dil, sosyal-duygusal, duyusal gelişim alanlarını kapsayan, ileri düzeyde bilgi ve becerileri kullanarak kanıt temelli verileri yorumlar, değerlendirir, gelişimsel sorunları analiz eder, etik değerleri gözeterek normal ve normal dışı gelişim gösteren çocuklara yönelik çözüm önerileri geliştirip ekip çalışması yapar. |
5 |
5) |
Çocuk gelişimi alanında, normal ve normal dışı gelişim gösteren çocuklara yönelik problem durumlarına kanıt temelli yaklaşımla farklı çözüm yolları üretebilme becerilerine sahiptir. |
5 |
6) |
Çocuk gelişimi alanında trans-disipliner çalışmalarda sorumluluk alır ve görevini etkin bir şekilde yerine getirir. |
5 |
7) |
Çocuk gelişimi alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı ileri düzeydeki bilgileri içselleştirir, geneller ve öğrendiğini sergiler. |
5 |
8) |
Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje, araştırma ve etkinlikler planlar, uygular ve süreci izleyip değerlendirir. |
5 |
9) |
Çocuk gelişimi alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirerek, düşüncelerini ve sorunlara yönelik çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle sürecin etkin bir elemanı olarak paylaşır. |
4 |
10) |
Sahip olduğu bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirip kendi öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir |
5 |
11) |
Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanarak, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir. |
4 |
12) |
Kalite yönetimi ve süreçleri, bebek, çocuk ve aileleri de kapsayacak şekilde, birey, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir, bu süreçlere uygun davranır ve katılır. |
4 |