EÜT398 Tasarımda Anlambilimİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Endüstri Ürünleri TasarımıÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Endüstri Ürünleri Tasarımı
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: EÜT398
Ders İsmi: Tasarımda Anlambilim
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi ÜMİT CELBİŞ
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Endüstri ürünlerinin anlamsal niteliklerinin araştırılması
ve bu bilginin tasarıma uygulanma yöntemlerinin öğrencilere gösterilmesi ve bu bağlamda ürün dili işlevlerinin irdelenmesi
Dersin İçeriği: Tasarımda anlambilim konusunun özellikle ürün dili işlevleri açısından irdelenmesi, bu işlevlerin (işaretsel, sembolik ve estetik işlevler) tasarım ürünleri üzerinden incelenmesi ve kullanıcı kitleler üzerindeki etkilerinin tartışılması

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Öğrencilerin tasarım kavramına farklı açılardan bakabilmelerini ve tartışabilmelerini sağlamak,
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Ürün - kullanıcı /kullanıcı grupları ilişkilerinin anlamsal düzeyde anlaşılmasını sağlamak.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1) Tasarımın sosyo kültürel düzeydeki etkileri ile ilgili olarak öğrencilerde farkındalık yaratmak.
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Ders hakkında genel açıklamalar -
2) Tasarım-Anlambilim ilişkisi, genel tanımlar -
3) Tasarım-kullanıcı ilişkileri ( İhtiyaç analizi ) -
4) Tasarımda işlevler (işlev kavramı genel ) -
5) Ürün dili kavramı -
6) İşaretsel işlevler-Gösterme işlevi -
7) Kavramsal model, Mapping, Feedback kavramları -
8) Vize ( Sınav veya yazılı Ödev) -
9) Sembolik İşlev, sembolleştirme kavramı -
10) Prestij ve statü ürünleri -
11) Ürünlerdeki sembolik yapı ile ilgili görsel sunum -
12) Estetik işlevler-estetik algılama -
13) Gestalt kavramı, tasarımda gestalt ilkeleri, gestalt elemanları -
14) Estetik değerler, estetik normlar -
15) Final ( sınav veya yazılı ödev ) -

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Öğ. üyesinin ders notları
Diğer Kaynaklar: Design. Geschichte, Theorie und Praxis der Produktgestaltung. B.Bürdek
Dinge des Alltag. Donald A. Norman

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları
1) Endüstri ürünleri tasarımı disiplininde yaratıcı ve yenilikçi düşünme becerisi
2) Mesleki malzeme ve üretim teknolojilerine hakim olma, gelişmeleri takip etme ve bu bilgi birikimlerini projelerinde etkin olarak kullanabilme.
3) Kültürel değerleri mesleki yaklaşımlarına yansıtabilme.
4) Eleştirel yaklaşımlarla mevcut tasarım sorunlarını özgün çözümlere ulaştırabilme, olası kullanıcı ihtiyaçlarını öngörebilme becerisi
5) 2 ve 3 boyutlu mesleki anlatım teknik ve teknolojilerine hakim olma ve meslekte etkin biçimde kullanabilme
6) Endüstri kuruluşları bünyesinde takım çalışması içinde yer alma ve endüstri ürünleri tasarımı proje yönetiminde etkin rol alabilme
7) Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olabilme
8) Bağımsız çalışabilen, sorumluluk alabilen ve küresel sorunlara karşı duyarlı bir tasarımcı kimliğine sahip olma

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Endüstri ürünleri tasarımı disiplininde yaratıcı ve yenilikçi düşünme becerisi 4
2) Mesleki malzeme ve üretim teknolojilerine hakim olma, gelişmeleri takip etme ve bu bilgi birikimlerini projelerinde etkin olarak kullanabilme. 4
3) Kültürel değerleri mesleki yaklaşımlarına yansıtabilme. 4
4) Eleştirel yaklaşımlarla mevcut tasarım sorunlarını özgün çözümlere ulaştırabilme, olası kullanıcı ihtiyaçlarını öngörebilme becerisi 2
5) 2 ve 3 boyutlu mesleki anlatım teknik ve teknolojilerine hakim olma ve meslekte etkin biçimde kullanabilme 1
6) Endüstri kuruluşları bünyesinde takım çalışması içinde yer alma ve endüstri ürünleri tasarımı proje yönetiminde etkin rol alabilme 2
7) Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olabilme 3
8) Bağımsız çalışabilen, sorumluluk alabilen ve küresel sorunlara karşı duyarlı bir tasarımcı kimliğine sahip olma 3

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Okuma
Ödev
Proje Hazırlama
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ödev
Uygulama

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışması 10 4 40
Sunum / Seminer 4 6 24
Toplam İş Yükü 96