Dersin Amacı: |
Bu dersin amacı, farklı sosyokültürel yapılar, coğrafyalar, teoriler, ideolojiler ve düşünce yapılarıyla ilişkilendirerek Endüstri Öncesi, Endüstriyel ve Endüstri sonrası tarihsel dönemlere ve teorilere özgü tasarımla ilgili olay, kavram ve kisiler hakkında bilgi vermeyi hedefler.
|
Dersin İçeriği: |
Bu dersin içeriği, Tasarımın başlangıcına giriş, Bauhaus ve Bauhaus’un tasarım ve kültür üzerindeki etkileri, Ulm tasarım okulu ve tasarım eğitimi üzerindeki etkileri, Almanya- Less is more, İsviçre, Avusturya, İtalya ve tasarım üzerindeki etkisi, İtalya ve tasarım üzerindeki etkisi, İspanya, Fransa ve Hollanda’da tasarım, İskandinav tasarımı, Danimarka, Finlandiya, İsveç, Norveç, Amerika ve tasarım üzerindeki etkileri, Tasarımda yükselen bir güç: Asya |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Tasarım tarihine giriş ve dersin tanıtımı.
Zanaat kavramı ve ilk tasarımlar.
Endüstri Devrimi, 1851 Great Exhibition of All Nations (The Great Exhibition, The Cryrstal Palace Exhibition)
Tasarım ve küreselleşme- Büyük Britanya endüstri Devrimi
|
ders notları |
2) |
‘Arts ve Crafts’ (Sanat ve El Sanatları/Zanaat) hareketi:
İngiltere ve ABD’de “Arts and Crafts” örnekleri, Mission Style, Golden Oak.
Estetik Hareket
|
ders notları |
3) |
Art Nouveau (Yeni sanat) hareketi. Almanya’da Jugendstill, Almanya’da Werkbund hareketi, Avusturya’da Secession, Wiener Werkstate |
ders notları |
4) |
Modernizm, Bir tasarım ikonu olarak Thonet. |
ders notları |
5) |
Ulm tasarım okulu ve tasarım eğitimi üzerindeki etkileri
Bauhaus ve Bauhaus’un tasarım ve kültür üzerindeki etkileri Almanya- Less is more
|
ders notları |
6) |
Avrupa’da makine çağı. De Stijl; objektif ve evrensel güzellik. |
ders notları |
7) |
ARA SINAV |
ders notları |
8) |
Uluslararası Modern akımı, Art Deco, Hollywood Tarzı.
Amerika’da teknolojik gelişmelerden ve malzemelerden doğan bir akım: Streamlining.
|
ders notları |
9) |
İtalya ve tasarım üzerindeki etkisi
Organik Tasarım: rasyonel formlarda yumuşamalar.
|
ders notları |
10) |
Futurizm
Pop art ve tasarıma ektileri: Tüketim kültürünün tasarıma yansımaları.
|
ders notları |
11) |
Postmodern tasarım: modernizmin utopik anlayışına karşıt hareketler. |
ders notları |
12) |
Tasarımda yeni yaklaşımlar. Kullanıcı Merkezli Tasarım, Duygusal Tasarım, Deneyim Tasarımı |
ders notları |
13) |
Tasarımda yeni yaklaşımlar. Zanaat ve yerel değerlere verilen önem: Sürdürülebilir tasarım |
ders notları |
14) |
Tasarımda yükselen bir güç: Asya
Türkiye’de Tasarımın Öncüleri
|
ders notları |
15) |
FİNAL SINAVI |
ders notları |
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Endüstri ürünleri tasarımı disiplininde yaratıcı ve yenilikçi düşünme becerisi |
4 |
2) |
Mesleki malzeme ve üretim teknolojilerine hakim olma, gelişmeleri takip etme ve bu bilgi birikimlerini projelerinde etkin olarak kullanabilme. |
3 |
3) |
Kültürel değerleri mesleki yaklaşımlarına yansıtabilme. |
5 |
4) |
Eleştirel yaklaşımlarla mevcut tasarım sorunlarını özgün çözümlere ulaştırabilme, olası kullanıcı ihtiyaçlarını öngörebilme becerisi |
4 |
5) |
2 ve 3 boyutlu mesleki anlatım teknik ve teknolojilerine hakim olma ve meslekte etkin biçimde kullanabilme |
2 |
6) |
Endüstri kuruluşları bünyesinde takım çalışması içinde yer alma ve endüstri ürünleri tasarımı proje yönetiminde etkin rol alabilme |
2 |
7) |
Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olabilme |
4 |
8) |
Bağımsız çalışabilen, sorumluluk alabilen ve küresel sorunlara karşı duyarlı bir tasarımcı kimliğine sahip olma |
4 |