EÜT367 Tasarım Tarihiİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Endüstri Ürünleri TasarımıÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Endüstri Ürünleri Tasarımı
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: EÜT367
Ders İsmi: Tasarım Tarihi
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 2
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. NEHİR TAŞTAN
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. CANSU DEĞİRMENCİOĞLU
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, farklı sosyokültürel yapılar, coğrafyalar, teoriler, ideolojiler ve düşünce yapılarıyla ilişkilendirerek Endüstri Öncesi, Endüstriyel ve Endüstri sonrası tarihsel dönemlere ve teorilere özgü tasarımla ilgili olay, kavram ve kisiler hakkında bilgi vermeyi hedefler.
Dersin İçeriği: Bu dersin içeriği, Tasarımın başlangıcına giriş, Bauhaus ve Bauhaus’un tasarım ve kültür üzerindeki etkileri, Ulm tasarım okulu ve tasarım eğitimi üzerindeki etkileri, Almanya- Less is more, İsviçre, Avusturya, İtalya ve tasarım üzerindeki etkisi, İtalya ve tasarım üzerindeki etkisi, İspanya, Fransa ve Hollanda’da tasarım, İskandinav tasarımı, Danimarka, Finlandiya, İsveç, Norveç, Amerika ve tasarım üzerindeki etkileri, Tasarımda yükselen bir güç: Asya

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Endüstriyel tasarım hakkında geçmişten günümüze geniş bir bakış açısına sahip olabilme
2) Görseller üzerinden tasarımcıların çalışmalarını analiz edebilme,
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Endüstriyel tasarım tarihi üzerinden farklı stilleri ve akımları ayırt edip tartışabilme
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Farklı perspektiflerden tasarımcıların etkilerini tanımlayabilme,
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Tasarım tarihine giriş ve dersin tanıtımı. Zanaat kavramı ve ilk tasarımlar. Endüstri Devrimi, 1851 Great Exhibition of All Nations (The Great Exhibition, The Cryrstal Palace Exhibition) Tasarım ve küreselleşme- Büyük Britanya endüstri Devrimi ders notları
2) ‘Arts ve Crafts’ (Sanat ve El Sanatları/Zanaat) hareketi: İngiltere ve ABD’de “Arts and Crafts” örnekleri, Mission Style, Golden Oak. Estetik Hareket ders notları
3) Art Nouveau (Yeni sanat) hareketi. Almanya’da Jugendstill, Almanya’da Werkbund hareketi, Avusturya’da Secession, Wiener Werkstate ders notları
4) Modernizm, Bir tasarım ikonu olarak Thonet. ders notları
5) Ulm tasarım okulu ve tasarım eğitimi üzerindeki etkileri Bauhaus ve Bauhaus’un tasarım ve kültür üzerindeki etkileri Almanya- Less is more ders notları
6) Avrupa’da makine çağı. De Stijl; objektif ve evrensel güzellik. ders notları
7) ARA SINAV ders notları
8) Uluslararası Modern akımı, Art Deco, Hollywood Tarzı. Amerika’da teknolojik gelişmelerden ve malzemelerden doğan bir akım: Streamlining. ders notları
9) İtalya ve tasarım üzerindeki etkisi Organik Tasarım: rasyonel formlarda yumuşamalar. ders notları
10) Futurizm Pop art ve tasarıma ektileri: Tüketim kültürünün tasarıma yansımaları. ders notları
11) Postmodern tasarım: modernizmin utopik anlayışına karşıt hareketler. ders notları
12) Tasarımda yeni yaklaşımlar. Kullanıcı Merkezli Tasarım, Duygusal Tasarım, Deneyim Tasarımı ders notları
13) Tasarımda yeni yaklaşımlar. Zanaat ve yerel değerlere verilen önem: Sürdürülebilir tasarım ders notları
14) Tasarımda yükselen bir güç: Asya Türkiye’de Tasarımın Öncüleri ders notları
15) FİNAL SINAVI ders notları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Design History, Theory and Practice of Product Design,
Bernhard E. Burdek, 2005, ISBN 978 3 7643 70299
Diğer Kaynaklar:
The History of Modern Design, Second Edition, David Raizman, 2010
ISBN 978185669 6944

The Industrial Design Reader, Carma Gorman, 2003, ISBN 1581153104

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Endüstri ürünleri tasarımı disiplininde yaratıcı ve yenilikçi düşünme becerisi
2) Mesleki malzeme ve üretim teknolojilerine hakim olma, gelişmeleri takip etme ve bu bilgi birikimlerini projelerinde etkin olarak kullanabilme.
3) Kültürel değerleri mesleki yaklaşımlarına yansıtabilme.
4) Eleştirel yaklaşımlarla mevcut tasarım sorunlarını özgün çözümlere ulaştırabilme, olası kullanıcı ihtiyaçlarını öngörebilme becerisi
5) 2 ve 3 boyutlu mesleki anlatım teknik ve teknolojilerine hakim olma ve meslekte etkin biçimde kullanabilme
6) Endüstri kuruluşları bünyesinde takım çalışması içinde yer alma ve endüstri ürünleri tasarımı proje yönetiminde etkin rol alabilme
7) Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olabilme
8) Bağımsız çalışabilen, sorumluluk alabilen ve küresel sorunlara karşı duyarlı bir tasarımcı kimliğine sahip olma

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Endüstri ürünleri tasarımı disiplininde yaratıcı ve yenilikçi düşünme becerisi 4
2) Mesleki malzeme ve üretim teknolojilerine hakim olma, gelişmeleri takip etme ve bu bilgi birikimlerini projelerinde etkin olarak kullanabilme. 3
3) Kültürel değerleri mesleki yaklaşımlarına yansıtabilme. 5
4) Eleştirel yaklaşımlarla mevcut tasarım sorunlarını özgün çözümlere ulaştırabilme, olası kullanıcı ihtiyaçlarını öngörebilme becerisi 4
5) 2 ve 3 boyutlu mesleki anlatım teknik ve teknolojilerine hakim olma ve meslekte etkin biçimde kullanabilme 2
6) Endüstri kuruluşları bünyesinde takım çalışması içinde yer alma ve endüstri ürünleri tasarımı proje yönetiminde etkin rol alabilme 2
7) Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olabilme 4
8) Bağımsız çalışabilen, sorumluluk alabilen ve küresel sorunlara karşı duyarlı bir tasarımcı kimliğine sahip olma 4

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Akran Değerlendirmesi
Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Okuma
Ödev
Rapor Yazma
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Uygulama
Gözlem
Sunum
Raporlama
Akran Değerlendirmesi
Bilgisayar Destekli Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 10
Sunum 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 1 14
Sunum / Seminer 1 2 2
Ara Sınavlar 1 4 4
Final 1 8 8
Toplam İş Yükü 56