Dersin Amacı: |
Dersin amacı göstergebilimin temel kavram ve pratiklerini öğrencilere aktararak öğrencilerin kullanıcıların değişen ihtiyaç ve isteklerinde uygun içerikler üretebilmelerini sağlamaktır.
-Öğrencilerin çeşitli platformlar üzerinden ulaştıkları her tür imajı analiz edebilmelerini ve bunu proje geliştirme süreçlerinde kullanabilmelerini sağlamak.
-Öğrencilerin görseller yoluyla anlam oluşturma ve etkili mesaj iletimini öğrenerek çok katmanlı iletişim süreçlerine hâkim olmasını sağlamak.
|
Dersin İçeriği: |
Göstergebilimin tanımı, gelişimi, temel kavramları, göstergelerin oluşum süreci, gösterge türleri düz anlam-yan anlam ve kodlar, anlam, içerik ve göstergelerin dilbilimsel karşılıkları, sanat tarihinde göstergebilim, fotoğraf, hareketli görüntü, sinema ve göstergebilim, medya ve göstergebilim, göstergebilimin iletişim süreci içerisindeki rolü ve mesajın iletimi, göstergebilim ve insan-bilgisayar etkileşimi, yeni medya ve göstergebilim ilişkisi. |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Göstergebilimin tanımı, temel kavramlar. |
https://www.youtube.com/watch?v=mA_LM-WMC1A https://www.youtube.com/watch?v=RZb7NFGBKhg |
2) |
Saussure ve Pierce tarafından geliştirilen modeller.
Gösterge Türleri. Yapısalcılık, Post-yapısalcılık.
|
Okunacak ekstra kaynaklar: Semiotics for Beginners, Daniel Chandler: http://visual-memory.co.uk/daniel/Documents/S4B/
İzlenecek video: https://www.youtube.com/watch?v=LO9xl5n9aYI
Ödev-1: Gösterge türleri ve sınıflandırılmasına ilişkin ödev.
|
3) |
Göstergebilimde Düz Anlam-Yan Anlam ve kodlar.
Anlamın göstergeler üzerinden yaratılması sürecindeki terimler. |
. |
4) |
Göstergelerin Oluşum Süreci. Göstergebilimde metafor ve mitler. |
İzlenecek video: https://www.youtube.com/watch?v=A0edKgL9EgM.
Okunacak ekstra kaynaklar: David Crow, Visible Signs: an introduction to semiotics; AVA Publishing; Switzerland.
Umberto Eco, A Theory of Semiotics
|
5) |
Göstergebilimde anlam, içerik ve göstergelerin dilbilimsel karşılıkları. Anlam ve kültür ilişkisi. |
. |
6) |
Sanat tarihinde göstergebilim.
Sanatsal çalışmalarda kullanılan sembol ve temaların incelenmesi ve bunların günümüz modern kültüründeki yansımaları.
|
Durmuş Akbulut, Resim Neyi Anlatır.
Patrick De Rynck, Resim Nasıl Okunur.
Roland Barthes, Göstergeler İmparatorluğu.
|
7) |
Fotoğraf, Hareketli görüntü ve göstergebilim.
Fotoğrafın sanat ürünü, popüler kültürün parçası ve medya araçları yoluyla okuyucuya sunulan bir iletişim aracı olarak ele alınması ve göstergebilimsel olarak tartışılması.
|
İzlenecek video: https://www.youtube.com/watch?v=IIU73hOUmuw,
https://www.youtube.com/watch?v=gvUC82H0yq0.
Okunacak ekstra kaynaklar: John Berger, Görme Biçimleri.
|
8) |
Fotoğraf, Hareketli görüntü ve göstergebilim.
Medya aracılığıyla oluşturulan gerçeklik ve görüntü ilişkisi. Görüntünün gücü ve simülasyon kavramı. |
https://undcomm504.files.wordpress.com/2013/01/montgomery-2006.pdf
Ödev-6: Okuma Ödevi. Jean Baudrillard, Simülakrlar ve Simülasyon
|
9) |
Sinema ve göstergebilim ilişkisi. |
Christian Metz , Film Language: A Semiotics of the Cinema. |
10) |
Göstergebilimin iletişim süreci içerisindeki rolü, mesajın iletimi, yorumlama ve sentez.
Reklamcılıkta göstergebilimin yeri. |
Roland Barthes, Görüntünün Retoriği, Sanat ve Müzik. |
11) |
Göstergebilim ve tipografi.
Yazı ve görselin ile birlikte kullanımı ve anlam ilişkisi.
|
. |
12) |
Göstergebilim ve insan-bilgisayar etkileşimi.
Gösterge ve sembollerin arayüz tasarımı içerisindeki yeri.
Bilgisayar grafikleri ve yönlendirmeler. Pierce’ın enformasyon teorisi. |
Peter Bøgh Andersen (1990), A Theory of Computer Semiotics: Semiotic Approaches to Construction and Assessment of Computer Systems |
13) |
Göstergebilimde anlamın oluşumu: Değer, Sıralama / Dizim ve Paradigma kavramları. |
. |
14) |
Yeni medya ve göstergebilim ilişkisi.
Göstergebilimin Web 2.0 ile değişen İnternet, multimedya, interaktivite, oyun, haberleşme, medya ve özellikle sosyal medya ile olan ilişkisi.
|
Patrick Kiernan (2018), Language, Identity and Cycling in the New Media Age. |
15) |
Final Sınavı. |
. |
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
1. Yeni Medyayı etkileyen teknolojik gelişmelerden güncel olarak haberdar olmak.
2. sosyal medya, toplum ve dijital kültür üçgeninde etki akışına hakim olabilecek kuramsal altyapıyı kazanmak.
3. dijital iletişimi, sanat ve kültür alanında üretken ve stratejik anlamda kullanabilecek uygulamaları yürütmek.
4. Veri kullanımını amacı doğrultusunda kullanabilecek doğru bilgiye etik olarak ulaşabilecek kuramsal ve olgusal altyapıyı kazanmak. |
3 |
2) |
1. Üretim, pazarlama, habercilik, sosyal ilişkiler başta olmak üzere bütün dönüşümlerin ve değişimlerin merkezinde yer alan yeni medyanın aktif bir aktörü olarak ilgili süreçleri tasarlayabilme, stratejiler geliştirme ve yönetebilme.
2. Yeni medyanın disiplinler arası yapısını ve gazete, radyo ve TV gibi geleneksel medya ile bütünleşmiş çalışma eğilimini kavrayıp, bu doğrultuda etkileşim temelli içerik üretebilme.
3.Haber toplama ve yazmada yaşanan köklü dönüşümler bağlamında yeni nesil haber içerikleri üretme; yayıncılık faaliyetlerini İnternet ve mobil ortama da taşıyan gazete, radyo ya da TV kurumlarında yeni medya muhabirliği, editörlüğü ya da yapımcılığı.
4. Kamu veya özel kurum ve kuruluşların halkla ilişkiler, ticaret, reklam gibi disiplinler ile hedef kitleye etkin ulaşım, verimlilik ve rekabet üstünlüğü için içerik tasarlanması, üretimi ve uygulanması.
5.Kurumlardaki yeni medya odaklı olası krizleri çözme ve yeni duruma koşut stratejiler üretme.
6.Portal yönetimi, Web tasarımı alanlarında aşamaların öğrenilmesi ve uygulanması.
|
5 |
3) |
1.Web, gazete, blog, e-ticaret gibi bütün yeni medya platformlarında düşünce ve yaratıcılıkların sunulabileceği girişimcilik anlayışı.
2.Sosyal medyada toplumsal varoluş, paylaşım ve etkileşim temelli; bilgilendirici, eğlendirici içerik üretimi.
3.Etik değerlere bağlı kalmak suretiyle, bir ekip üyesi olarak mesleğini icra edebilme ve sorumluluklarını yerine getirme.
4.Sorumluluk anlayışı çerçevesinde, tüm tarafların görüşlerinin adil bir biçimde temsil edilmesine özen gösterme, taraflara eşit yaklaşma ve yanıltmama. |
4 |
4) |
1. Haber alma sürecinde medya okuryazarlığı becerilerini kavrama.
2. Yeni medya platformlarını etkin kullanmayı ve geliştirmeyi öğrenmek.
3. Medya ve siyaset arasındaki kavramsal bağlantıları kavrama
4. Kitle iletişiminin temel prensipleri ve kitlesel alandaki yeri ve önemini anlayabilme ve sorgulayabilme.
5. Kitle iletişimin ekonomi politiğini, toplumsal, politik ve kültürel etkilerini analiz edebilme ve yorulmayabilme bakış açısının geliştirilmesi.
|
4 |
5) |
1. Yeni medya ile ilgili konularda dijital ajanslarla iletişime geçip uygulamada çözümün parçası olmak için haberleşebilme
2. İletişim alanı ile ilgili konularda nicel ve nitel araştırmalardan faydalanarak çözüm önerilerini paylaşabilme
3. Dijital iletişim formatlarını yaratıcı bir şekilde kullanarak yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme. |
4 |
6) |
1. İletişimin temel ilke ve prensiplerini anlama ve bu doğrultuda bakış açısı geliştirme
2. İletişim alanındaki kuramsal yaklaşımları kavrayabilme ve yorumlayabilme
3. Medya eleştirilerine dair kuramları kavrama.
4. Türkiye’deki ve dünyadaki endüstri 4.0 stratejilerini değerlendirme, uygulamaların analizlerini yapma
5. Yeni Medya alanını etkileyecek teknolojik, siyasi ve ekonomik tüm gelişmeleri değerlendirerek kurumlardaki olası krizleri çözme ve yeni duruma koşut stratejiler üretme
|
4 |