Diş Hekimliği | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | DHF215 | ||||||||
Ders İsmi: | Endodonti I | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu Ders | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. ENVER SEDAT KÜÇÜKAY | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
|
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı Endodontinin tanımını yapmak, günümüzdeki yerini ve önemini belirtmek, endodontik tedavilerde kullanılan aletleri tanıtmak; tüm diş gruplarında kök-kanal sisteminin anatomik ve morfolojik özelliklerini, rubber-dam'in özellikleri ve klinik kullanım şekillerini, vital kök kanal tedavilerinin esaslarını tanımlamak; kanal boyu ölçüm yöntemlerini tanıtmak; tüm diş gruplarında bütün aşamaları ile kök kanalı tedavisi uygulamalarını gerçekleştirmek ve kaviteleri kuronal restorasyon için hazırlamak; endodontik radyografinin esaslarını tanımlamak; kök kanalı tedavisi tekrarının aşamalarını, endodontide nikel-titanyum aletlerin kulanım alanlarını ve endodontik tedavi sırasında ortaya çıkabilecek problemlerin çözüm önerilerini anlatmaktır. |
Dersin İçeriği: | • Endodonti bilimi hakkında bilgi verilmesi • Endodontik açıdan alt ve üst çene dişlerinin anatomisinin tanımlanması • Endodontide kullanılan aletlerin fiziksel özelliklerinin ve kullanım şekillerinin anlatılması ve uygulanması • Tüm diş gruplarında kök-kanal anatomisinin ve morfolojisinin açıklanması • Endodontide rubber-dam kullanılmasının amacının ve avantajlarının açıklanması; fantom modellerde rubber-dam uygulanması • Her diş grubunda endodontik giriş kavitesinin şeklinin ve sınırlarının tanımlanması; fantom modellerde endodontik giriş kavitesinin hazırlanması • Vital kök kanalı tedavilerinin endikasyonlarının, kontraendikasyonlarının ve uygulama tekniklerinin açıklanması • Kök kanalında çalışma uzunluğunun öneminin tanımlanması; fantom modellerde radyografik yöntem ile çalışma uzunluğununun saptanması • Kök kanalının mekanik olarak hazırlanmasının amacının ve şekillendirme tekniklerinin açıklanması; fantom modellerde geleneksel yöntem ile kök kanalının şekillendirilmesi • Kök kanalının yıkanmasının amacının, rutin kullanılan yıkama solüsyonlarının özelliklerinin ve klinik kullanım şekillerinin açıklanması; yıkama teknikleri ve kök kanalının dezenfeksiyonu hakkında bilgi verilmesi; fantom modellerde geleneksel yöntem ile kök kanallarının yıkanması • Kök kanalının doldurulmasının amacının, kanal dolgu materyallerinin temel özelliklerinin ve kök kanalı doldurma yöntemlerinin açıklanması; fantom modellerde kök kanallarının doldurulması ve kavitenin kuronal restorasyon için hazırlanması • Endodontik radyografi tekniklerinin açıklanması ve fantom modellerde radyografi çekerek kök kanalı dolgusunun yeterliliğinin kontrol edilmesi |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | • Endodontinin tanımı ve kapsamı Endodontiye giriş • Endodontinin tanımının yapılması • Endodontinin kapsamının belirtilmesi | Yok |
2) | • Dişin anatomik yapıları • Dişin anatomik yapılarının tanımlanması • Mine, dentin, pulpa ve sement hakkında bilgi verilmesi | Yok |
3) | • Tüm diş gruplarında kök kanal anatomisi • Morfolojik varyasyonlar • Tüm diş gruplarında kök ve kanal anatomisinin tanımlanması • Kök ve kanal morfolojisine dair genel kuralların açıklanması • Kök ve kanal morfolojisindeki varyasyonlar | Ders notlarının tekrarı Çizimlerin tamamlanması |
4) | • Diş Pulpasının Embriyolojik Gelişimi • Dişi oluşturan embriyolojik dokuların tanımlanması • Dişin sert dokularının embriyolojik gelişiminin anlatılması • Diş pulpasının embriyolojik gelişimi hakkında bilgi verilmesi | Kesici ve kaninlerin giriş kavitelerine hazırlık |
5) | • Diş Kökünün ve Kök Kanallarının Oluşumu • Periodonsiyumun Gelişimi • Diş kökünün, kök kanallarının ve periodonsiyumun embriyolojik gelişiminde etken dokuların tanımlanması • Diş kökünün ve kök kanallarının embriyolojik olarak gelişiminin tanımlanması • Periodonsiyumun embriyolojik gelişimininin tanımlanması | Kesici ve kaninlerin giriş kavitelerine hazırlık |
6) | • Diş Morfolojisi ve Endodontik Giriş Kavitelerinin Hazırlanması: Kesici ve Kanin Dişleri • Kesici ve kanin dişlerinin genel morfolojik özelliklerinin tekrar edilmesi • Kesici dişlerinde endodontik giriş kavitesinin hazırlanma prensiplerinin anlatılması • Kanin dişlerinde endodontik giriş kavitesinin hazırlanma prensiplerinin anlatılması | Küçük azıların giriş kavitelerine hazırlık |
7) | • Diş Morfolojisi ve Endodontik Giriş Kavitelerinin Hazırlanması: Küçük Azı Dişleri • Küçük azı dişlerinin genel morfolojik özelliklerinin tekrar edilmesi • Alt küçük azı dişlerinde endodontik giriş kavitesinin hazırlanma prensiplerinin anlatılması • Üst küçük azı dişlerinde endodontik giriş kavitesinin hazırlanma prensiplerinin anlatılması | Ders notlarının tekrarı (1-7) |
8) | • 1. Ara Sınav (teorik) • Tüm diş gruplarının morfolojik çizimi (pratik) | |
9) | • Diş Morfolojisi ve Endodontik Giriş Kavitelerinin Hazırlanması: Büyük Azı Dişleri • Büyük azı dişlerinin genel morfolojik özelliklerinin tekrar edilmesi • Alt büyük azı dişlerinde endodontik giriş kavitesinin hazırlanma prensiplerinin anlatılması • Üst büyük azı dişlerinde endodontik giriş kavitesinin hazırlanma prensiplerinin anlatılması | Rubber-dam setinin temini |
10) | • Endodontide rubber-dam kullanımı • Rubber-dam’ın tanıtılması • Endodontik tedavilerde rubber-dam kullanılmasının avantajlarının açıklanması • Rubber-dam kullanımının endikasyonlarının belirtilmesi | Rubber-dam askında bilgi edinilmesi |
11) | • Kök kanalında çalışma uzunluğunun saptanması • Kök kanalında çalışma uzunluğunun saptanmasının endodontik açıdan öneminin açıklanması • Kök kanalı çalışma uzunluğunu belirlemede kullanılan yöntemlerin açıklanması • Kök kanalı çalışma uzunluğu belirlemede kullanılan yöntemlerin birbirleriyle kıyaslanması | Kanal aletleri hakkında bilgi edinilmesi |
12) | • Kök kanalı aletleri ve klinik kullanım yöntemleri • Kök kanallarında kullanılan aletlerin tanıtılması • Kanal aletlerinin klinkte kullanım şekillerinin açıklanması | Kanalların biyomekanik hazırlığı hakkında bilgi edinilmesi |
13) | • Kök kanalının biyomekanik olarak hazırlanmasının önemi ve esasları • Kök kanallarının biyomekanik olarak hazırlanmasının önemi • Biyomekanik hazırlamanın esasları | Kanalların biyomekanik olarak hazırlanma yöntemleri hakkında bilgi edinilmesi |
14) | • Kök kanalını şekillendirme yöntemleri • Kök kanallarının şekillendirilmesinin öneminin anlatılması • Kök kanallarının şekillendirilmesinde kullanılan yöntemlerin açıklanması • Step-back ve step-down yöntemlerinin gösterilmesi | Kök kanalların yıkanmasına hazırlık |
15) | • Kök kanalı yıkama solüsyonları ve kök kanalının yıkanması • Kök kanallarının yıkanmasının öneminin anlatılması • Kök kanallarının yıkanmasında kullanılan tekniklerin anlatılması • Kök kanallarının yıkanmasında kullanılan sölüsyonların ve etkilerinin açıklanması | Ders notlarının tekrarı (1-15) |
16) | • 2. Ara Sınav | |
17) | • Kök kanalının dezenfeksiyonu • Kök kanalının dezenfeksiyonunun öneminin açıklanması • Kök kanalı dezenfeksiyonunda kullanılan maddelerin açıklanması • Kök kanalı dezenfeksiyonunda kullanılan maddelerin özelliklerinin tanıtılması | Kök kanalların doldurulmasına hazırlık |
18) | • Kök kanalının doldurulmasının önemi ve esasları • Kök kanallarının doldurulmasının öneminin açıklanması • Kök kanalının doldurulmasının esaslarının tanımlanması | Kök kanallı dolgu maddeleri hakkında bilgi edinilmesi |
19) | • Kök kanalı dolgu materyalleri • Kök kanalının doldurulmasında kullanılan materyallerin açıklanması • Kök kanallarının doldurulmasında kullanılan materyallerin özelliklerinin tanımlanması | Kök kanallarının doldurulmasında kullanılan yöntemler hakkında bilgi edinilmesi |
20) | • Kök kanalı doldurma yöntemleri • Kök kanalının doldurulmasında kullanılan yöntemlerin anlatılması • Lateral ve vertikal kondansasyon yöntemlerinin öğretilmesi | Endodontide kullanılan radyografi teknikleri hakkında bilgi edinilmesi |
21) | • Endodontide radyografinin önemi ve endodontik radyografi teknikleri • Endodontide radyografinin öneminin açıklanması • Endodontide radyografi alma yöntemlerinin anlatılması • Radyografi yöntemlerinin avantajlarının birbirleriyle kıyaslanması | Kuronal restorasyonlar hakkında bilgi edinilmesi |
22) | • Endodontik tedavi sırasında ve sonrasında kuron restorasyonunun önemi • Endodontik tedavi sırasında kuronal restorasyonunun öneminin açıklanması • Endodontik tedavi sonrasında dişin kuronal restorasyonunun öneminin anlatılması • Endodontik tedavi sonrasında kanal ağızlarının ne şekilde kapatılacağının açıklanması | Endodontide uygulama hataları hakkında bilgi edinilmesi |
23) | • Endodontide uygulama hataları • Endodontik tedavide uygulama hatalarının tanımlanması • Endodontik tedavi uygulamaları sırasında oluşabilecek uygulama hatalarının öneminin açıklanması • Uygulama hatalarının oluşmaması için alınacak önlemlerin açıklanması | Ders notlarının tekrarı (1-24) |
24) | • 3. Ara Sınav | |
25) | • Kök kanalı tedavisi tekrarının esasları I • Kök kanalı tedavisi tekrarının tanımlanması • Kök kanalı tedavisinin endikasyonlarının anlatılması • Kök kanalı tedavisinin esaslarının açıklanması | Kök kanalı tedavisi tekrarı hakkında bilgi edinilmesi |
26) | • Kök kanalı tedavisi tekrarının esasları II • Kök kanalı tedavisinin esaslarının açıklanması • Kök kanalı tedavisi tekrarında kullanılan yöntemlerin açıklanması | Nikel-titanyum esaslı kök kanalı aletleri hakkında bilgi edinilmesi |
27) | • Nikel – Titanyum kanal aletleri hakkında bilgilendirme • Kök kanalı tedavilerinde kullanılan nikel – titanium esaslı kanal aletlerinin tanıtılması • Nikel – titanium kanal aletlerinin tarihsel gelişimini açıklanması • Nikel – titanium kanal aletlerinin kullanım alanlarının açıklanması | |
28) | • Endodontik Giriş Kavitesi • Probleme dayalı öğrenme • Olgu tartışması | |
29) | • Kök kanalının biyomekanik olarak hazırlanması • Probleme dayalı öğrenme • Olgu tartışması | |
30) | • Kök kanalının dezenfeksiyonu • Probleme dayalı öğrenme • Olgu tartışması | |
31) | • Kök kanalının doldurulması • Probleme dayalı öğrenme • Olgu tartışması | |
32) | • Final Sınavı (Teorik+Pratik) • Kök kanal tedavisinin tüm aşamalarının uygulanması • Kanalların kalsiyum hidroksit ile örtülenmesi • Kök kanal tedavisinin tekrarı • Kök kanal dolgusunun radyografik olarak değerlendirilmesi • Dişin kuronal restorasyonunun tamamlanması |
Ders Notları / Kitaplar: | Cohen’s Pathways of the Pulp Kenneth M. Hargreaves and Louis H. Berman. 2010 Mosby; 10th Edition ISBN-13: 978-0323064897 |
Diğer Kaynaklar: | Ingles’s Endodontics John I. Ingle, Leif K. Bakland and J. Craig Baumgartner 2007 MPH USA; 6th Edition ISBN-13: 978-1550093339 Endodonti Tayfun Alaçam 2013 Mimtaş ISBN-13: 9789759647902 |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||
1) Belirti ve bulguları uygun şekilde değerlendirip, hastalık ve durumlarla ilişkilendirerek klinik uygulamalara güncel tanı, tedavi ve sevk süreçlerine entegre edebilme yetkinliğine sahiptir. | |||||||||||
2) Dental ve tıbbi acil durumlar ile riskli ve öncelikli durumları saptayabilecek bilgiye sahiptir. | |||||||||||
3) Güncel ve kanıta dayalı bilimsel bilgiye uygun geleneksel ve modern tüm araç gereçler ve ekipman ile ilgili bilgiyi etkin ve analitik bakış açısı ile kullanabilir | |||||||||||
4) Toplumun tüm sağlık birimleri ile mesleki fikir ve deneyimlerini ifade ederek, toplum sağlık düzeyinin iyileştirilmesine yönelik olarak iletişim ve iş birliği içinde sorumluluk ve inisiyatif alarak çalışır | |||||||||||
5) Hasta tedavisinde temel tıp bilimleri bilgilerini de kullanarak semptomların, bulguların, sistemik hastalıkların ve bunlarla ilişkili ağız ve diş hastalıklarının tedavi yollarını bilir ve alınması gereken önlemleri uygular. | |||||||||||
6) Tüm çalışanların ve hastaların sağlığı, güvenliği ve riskleri konusunda gerekli önlemleri alacak bilgi ve donanıma sahiptir | |||||||||||
7) Mesleğiyle ilgili uygulama, araştırma, öğrenme ve yönetimsel süreçleri bilişim teknolojilerinden de yararlanarak yürütür | |||||||||||
8) Bilgi ve becerilerini geliştirmeye sürekli olarak açıktır ve yaşam boyu öğrenmeyi ilke edinmiştir. | |||||||||||
9) Hastalar ve yakınları ile sosyal ve kültürel farkları gözeterek karşılıklı güven, anlayış ve saygı temelinde iletişim oluşturur | |||||||||||
10) Meslektaşları ve diğer sağlık çalışanları ile etkili ve doğru biçimde yazılı ve sözlü iletişim kurar. | |||||||||||
11) Toplum sağlığını gözeterek önleyici ve koruyucu ağız ve diş sağlığı hizmeti sunulması hakkında bilgi ve donanıma sahiptir, bu uygulamaları yapar | |||||||||||
12) Görev ve sorumluluklarını bilir, etik ve insani değerleri gözeterek mesleğini yapar |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Belirti ve bulguları uygun şekilde değerlendirip, hastalık ve durumlarla ilişkilendirerek klinik uygulamalara güncel tanı, tedavi ve sevk süreçlerine entegre edebilme yetkinliğine sahiptir. | 4 |
2) | Dental ve tıbbi acil durumlar ile riskli ve öncelikli durumları saptayabilecek bilgiye sahiptir. | 2 |
3) | Güncel ve kanıta dayalı bilimsel bilgiye uygun geleneksel ve modern tüm araç gereçler ve ekipman ile ilgili bilgiyi etkin ve analitik bakış açısı ile kullanabilir | 5 |
4) | Toplumun tüm sağlık birimleri ile mesleki fikir ve deneyimlerini ifade ederek, toplum sağlık düzeyinin iyileştirilmesine yönelik olarak iletişim ve iş birliği içinde sorumluluk ve inisiyatif alarak çalışır | 2 |
5) | Hasta tedavisinde temel tıp bilimleri bilgilerini de kullanarak semptomların, bulguların, sistemik hastalıkların ve bunlarla ilişkili ağız ve diş hastalıklarının tedavi yollarını bilir ve alınması gereken önlemleri uygular. | 4 |
6) | Tüm çalışanların ve hastaların sağlığı, güvenliği ve riskleri konusunda gerekli önlemleri alacak bilgi ve donanıma sahiptir | 3 |
7) | Mesleğiyle ilgili uygulama, araştırma, öğrenme ve yönetimsel süreçleri bilişim teknolojilerinden de yararlanarak yürütür | 3 |
8) | Bilgi ve becerilerini geliştirmeye sürekli olarak açıktır ve yaşam boyu öğrenmeyi ilke edinmiştir. | 3 |
9) | Hastalar ve yakınları ile sosyal ve kültürel farkları gözeterek karşılıklı güven, anlayış ve saygı temelinde iletişim oluşturur | 1 |
10) | Meslektaşları ve diğer sağlık çalışanları ile etkili ve doğru biçimde yazılı ve sözlü iletişim kurar. | 1 |
11) | Toplum sağlığını gözeterek önleyici ve koruyucu ağız ve diş sağlığı hizmeti sunulması hakkında bilgi ve donanıma sahiptir, bu uygulamaları yapar | 2 |
12) | Görev ve sorumluluklarını bilir, etik ve insani değerleri gözeterek mesleğini yapar | 2 |
Anlatım | |
Ders | |
Soru cevap/ Tartışma | |
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.) |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Ödev | |
Uygulama |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 28 | % 20 |
Ara Sınavlar | 3 | % 30 |
Final | 1 | % 25 |
Final Pratik | 1 | % 25 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 75 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 25 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 28 | 2 | 56 |
Laboratuvar | 28 | 6 | 168 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 28 | 6 | 168 |
Ödevler | 28 | 2 | 56 |
Ara Sınavlar | 3 | 1 | 3 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 452 |