SAG326 Sağlıkta Maliyet Muhasebesiİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Sağlık YönetimiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Sağlık Yönetimi
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: SAG326
Ders İsmi: Sağlıkta Maliyet Muhasebesi
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 8
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Genel Havuz
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. ERDİNÇ ÜNAL
Dersi Veren(ler): Doç. Dr. ERDİNÇ ÜNAL
Doç. Dr. HÜSEYİN MERT
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Sağlık kuruluşlarında maliyet muhasebesi bilgilerinin kullanılışı, TDMP’da maliyet muhasebesi kayıt yöntemleri (7/A ve 7/B seçenekleri) ve maliyet bilgilerinin raporlanmasının öğretilmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği: -Maliyet muhasebesinin tanımı, temel kavramları, amaçları,
-maliyet unsurlarının sınıflaması, muhasebeleştirilmesi
-hastanelerde 1. ve 2. gider dağılım yöntemleri,
-birim maliyet hesaplama yöntemleri ile
-maliyet, hacim, kâr analizlerini içerir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Sağlıkta maliyet ve maliyet analizi ile ilgili temel kavramları tanımlar
2) Maliyetleri sınıflandırır ve muhasebeleştirilmesini açıklar
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Hastanelerde 1. ve 2. gider dağılım yöntemleri ve birim maliyet hesaplama yöntemlerini gösterir
2) Sağlık kuruluşlarında maliyet muhasebesi bilgilerinin kullanımını anlatabilir
3) Hastanelerde maliyet bilgilerinin raporlanmasını kendi cümleleri ile ifade eder
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş, Tanıtım, Ders İzlencesi Ders izlencesi
2) Maliyet Muhasebesi-Genel Muhasebe Kavramları ve Karşılaştırması powerpoint sunumu, kitaptaki ilgili bölüm
3) Sağlık Kurumlarında Maliyetler powerpoint sunumu, kitaptaki ilgili bölüm
4) İlk Madde ve Malzeme Maliyetleri powerpoint sunumu, kitaptaki ilgili bölüm
5) Stok Değerleme Yöntemleri powerpoint sunumu, kitaptaki ilgili bölüm
6) İşçilik Maliyetleri powerpoint sunumu, kitaptaki ilgili bölüm
7) Genel Hizmet Maliyetleri powerpoint sunumu, kitaptaki ilgili bölüm
8) Hizmet Maliyet Sistemleri powerpoint sunumu, kitaptaki ilgili bölüm
9) ara sınav işlenen konular
10) Sağlık Kurumlarında Maliyet Dağıtımları powerpoint sunumu, kitaptaki ilgili bölüm
11) Problem Çözme problemler ve çözümleri
12) Hizmet Birim Maliyetlerinin Çıkarılması powerpoint sunumu, kitaptaki ilgili bölüm, örnek problemler
13) Maliyet, Hacim, Kâr Analizi powerpoint sunumu, kitaptaki ilgili bölüm
14) Problem Çözümleri, Tekrar problemler ve çözümleri
15) Final sınavı Tüm konular

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Doç.Dr. Kerim Banar (editör), Sağlık Kurumlarında Maliyet Yönetimi, Anadolu Üniversitesi Yayını No:1916.
Diğer Kaynaklar: Yrd. Doç.Dr Ali Ildır, Sağlık İşletmelerinde Maliyet Analizi ve performans Yönetimi, Seçkin Yayıncılık, Ankara, 2008.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Sağlık ve sağlık yönetimi alanındaki kavramları tanımlar ve yorumlar.
2) Örgüt/Kurum için amaç ve hedef belirleyebilir; bunları çalışanlar ve ekip arkadaşlarına aktarabilme çalışma alanındaki kişilere liderlik edebilme ve takım ruhunu aşılayabilme becerilerine sahiptir.
3) Örgütün/Kurumun paydaşları ve rakipleri ile ilişkilerini analiz eder; bunlara ilişkin çalışmaları etkin bir biçimde yürütür.
4) Sağlık mevzuatını ve bunu esas alan kanun ve yasal düzenlemeler ile güncel değişiklikleri değerlendirebilir, gerekli anlaşma ve çözümler üzerinde hazırlık ve sunum yapabilir.
5) Karar, uygulama ve davranışlarında sağlık yönetimine ilişkin edindiği bilgileri kullanmak suretiyle verileri yorumlayabilme, analiz edebilme, sorunları tanımlayabilme ve çözüm önerileri getirebilme yetkinliğindedir.
6) Sektörel gelişimleri takip edebilecek, bilimsel araştırma yapabilecek ve iletişim kurabilecek düzeyde İngilizceyi ve iş ilişkilerini sürdürebilecek düzeyde ikinci yabancı dili kullanır.
7) Alanının gerektirdiği bilgisayar programları ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
8) Toplum sağlığı sorunlarını analiz ederek, ihtiyaçlar doğrultusunda çözümler üretebilir ve bu doğrultuda sağlık eğitimi ve iletişimi programlarını oluşturur.
9) Örgüt/Kurum, iş, toplumsal ve bilimsel etik değerlere uygun davranır; kültürel değerler ile çevre koruma, kalite, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Sağlık ve sağlık yönetimi alanındaki kavramları tanımlar ve yorumlar.
2) Örgüt/Kurum için amaç ve hedef belirleyebilir; bunları çalışanlar ve ekip arkadaşlarına aktarabilme çalışma alanındaki kişilere liderlik edebilme ve takım ruhunu aşılayabilme becerilerine sahiptir.
3) Örgütün/Kurumun paydaşları ve rakipleri ile ilişkilerini analiz eder; bunlara ilişkin çalışmaları etkin bir biçimde yürütür.
4) Sağlık mevzuatını ve bunu esas alan kanun ve yasal düzenlemeler ile güncel değişiklikleri değerlendirebilir, gerekli anlaşma ve çözümler üzerinde hazırlık ve sunum yapabilir.
5) Karar, uygulama ve davranışlarında sağlık yönetimine ilişkin edindiği bilgileri kullanmak suretiyle verileri yorumlayabilme, analiz edebilme, sorunları tanımlayabilme ve çözüm önerileri getirebilme yetkinliğindedir.
6) Sektörel gelişimleri takip edebilecek, bilimsel araştırma yapabilecek ve iletişim kurabilecek düzeyde İngilizceyi ve iş ilişkilerini sürdürebilecek düzeyde ikinci yabancı dili kullanır.
7) Alanının gerektirdiği bilgisayar programları ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
8) Toplum sağlığı sorunlarını analiz ederek, ihtiyaçlar doğrultusunda çözümler üretebilir ve bu doğrultuda sağlık eğitimi ve iletişimi programlarını oluşturur.
9) Örgüt/Kurum, iş, toplumsal ve bilimsel etik değerlere uygun davranır; kültürel değerler ile çevre koruma, kalite, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Problem Çözme
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 15 3 45
Sınıf Dışı Ders Çalışması 15 5 75
Sunum / Seminer 15 2 30
Ödevler 15 4 60
Küçük Sınavlar 13 1 13
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 225