HEM415 Halk Sağlığı Hemşireliğiİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar HemşirelikÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Hemşirelik
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: HEM415
Ders İsmi: Halk Sağlığı Hemşireliği
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 8 7 16
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: HEM102 - Hemşirelikte Temel İlke ve Uygulamalar | HEM104 - Hemşirelik Esasları | HMS104@ADYÜ - HEMŞİRELİK ESASLARI
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Evet
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi ÖZLEM ÇİFTÇİ
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi ELİF DÖNMEZ
Dr.Öğr.Üyesi ÖZLEM ÇİFTÇİ
Prof. Dr. BİRSEN YÜRÜGEN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Halk sağlığı hemşireliği alanında birey, aile ve toplumun sağlığını koruma ve geliştirmeye yönelik yeterli beceri ve yetkinliğe sahip, evrensel bilim insanı niteliklerini taşıyan uzman hemşire yetiştirmektir.
Dersin İçeriği: DATE WEEK 1
SPECIFIC OBJECTIVES Halk Sağlığı Hemşireliği Çalışma Alanını açıklama İşlevleri tanımlama
TOPIC (S) Halk Sağlığı Hemşireliği Çalışma Alanı, İşlevleri
LEARNING ACTIVITIES Sunum, tartışma, soru-cevap, kavram, literatür tarama, kendi kendine öğrenme, alan uygulamaları
OUT OF CLASS WORK ASSIGMENT Izlencenin Analizi;
Ödev: Bir sonraki sınıf oturumu için hazırlık





DATE WEEK 2
SPECIFIC OBJECTIVES Sağlığı geliştirme model’in(Pender) kavramlarını sıralama,modeli açıklama,CTE’i yapma

TOPIC (S)
Sağlık Hastalık , ve Sağlığı Koruma İlkeleri,
Modeller

LEARNING ACTIVITIES Sunum, tartışma, soru-cevap, kavram, literatür tarama, kendi kendine öğrenme, alan uygulamaları
OUT OF CLASS WORK ASSIGMENT Ödev:Bir sonraki sınıf oturumu için hazırlı
DATE WEEK 3
SPECIFIC OBJECTIVES
Sağlık İNANÇ modeli’in(Champion) kavramlarını sıralama ,modeli açıklama,CTE’i yapma



TOPIC (S)
Sağlık Hastalık , Sağlığı Koruma İlkeleri,
Modeller
LEARNING ACTIVITIES Sunum, tartışma, soru-cevap, kavram, literatür tarama, kendi kendine öğrenme, alan uygulamaları
OUT OF CLASS WORK ASSIGMENT Ödev: Bir sonraki sınıf oturumu için hazırl
DATE WEEK 4
SPECIFIC OBJECTIVES Planlın Davranış Teorisi’nin kavramlarını sıralama,modeli açıklama,CTE’i yapma


TOPIC (S) Sağlık Hastalık , Sağlığı Koruma İlkeleri,
Modeller
LEARNING ACTIVITIES Sunum, tartışma, soru-cevap, kavram, literatür tarama, kendi kendine öğrenme, alan uygulamaları
OUT OF CLASS WORK ASSIGMENT Ödev: Bir sonraki sınıf oturumu için hazırlık







DATE WEEK 5
SPECIFIC OBJECTIVES


Transteorik Model’in kavramlarını sıralama,modeli açıklama,CTE’i yapma




TOPIC (S) Sağlık Hastalık , Sağlığı Koruma İlkeleri,
Modeller
LEARNING ACTIVITIES Sunum, tartışma, soru-cevap, kavram, literatür tarama, kendi kendine öğrenme, alan uygulamaları
OUT OF CLASS WORK ASSIGMENT Ödev: Bir sonraki sınıf oturumu için hazırlamak
DATE WEEK 6
SPECIFIC OBJECTIVES

Temel Sağlık Hizmetlerinin felsefesini açıklama,ilkelerini anlatma

TOPIC (S) Temel Sağlık Hizmetleri
LEARNING ACTIVITIES Sunum, tartışma, soru-cevap, kavram, literatür tarama, kendi kendine öğrenme, alan uygulamaları
OUT OF CLASS WORK ASSIGMENT Ödev: Bir sonraki sınıf oturumu için hazırlık

DATE WEEK 7
SPECIFIC OBJECTIVES 1.ARA SINAVI
TOPIC (S)
LEARNING ACTIVITIES
OUT OF CLASS WORK ASSIGMENT



DATE WEEK 8

SPECIFIC OBJECTIVES Dünya’da Sağlık Örgütlenmesini örnek ülkeler üzerinden açıklama
Sağlık,Örgüteme
Sunum, tartışma, soru-cevap, kavram, literatür tarama, kendi kendine öğrenme, alan uygulamaları

Ödev:Bir sonraki sınıf oturumu için hazırlık


TOPIC (S)
LEARNING ACTIVITIES
OUT OF CLASS WORK ASSIGMENT
DATE WEEK 9
SPECIFIC OBJECTIVES Türkiye’de Sağlık Örgütlemesini açıklama
TOPIC (S) Sağlık,Örgütleme
LEARNING ACTIVITIES
Sunum, tartışma, soru-cevap, kavram, literatür tarama, kendi kendine öğrenme, alan uygulamaları
OUT OF CLASS WORK ASSIGMENT Ödev: Bir sonraki sınıf oturumu için hazırlık


DATE WEEK 10
SPECIFIC OBJECTIVES
İnsan – Çevre İlişkisini açılamak

TOPIC (S) Çevre,Sağlık
LEARNING ACTIVITIES

OUT OF CLASS WORK ASSIGMENT
Ödev: Bir sonraki sınıf oturumu için hazırlık


DATE WEEK 11
SPECIFIC OBJECTIVES Yetişkin eğitiminin ilkelerini açıklama,planlama,uygulama kriterlerini açıklama
TOPIC (S) Yetişkin eğitimi
LEARNING ACTIVITIES Sunum, tartışma, soru-cevap, kavram, literatür tarama, kendi kendine öğrenme, alan uygulamaları
OUT OF CLASS WORK ASSIGMENT Ödev: Bir sonraki sınıf oturumu için hazırlık

DATE WEEK 12
SPECIFIC OBJECTIVES
Türkiye’de ve Dünyada Sağlık Sorunlarını açıklama
TOPIC (S) Sağlık sorunları
LEARNING ACTIVITIES Sunum, tartışma, soru-cevap, kavram, literatür tarama, kendi kendine öğrenme, alan uygulamaları
OUT OF CLASS WORK ASSIGMENT Ödev: Bir sonraki sınıf oturumu için hazırlık

DATE WEEK 13
SPECIFIC OBJECTIVES
Toplum tanılamanın özelliklerini ve yöntemlerini açıklama


TOPIC (S) Toplum tanılama
LEARNING ACTIVITIES Sunum, tartışma, soru-cevap, kavram, literatür tarama, kendi kendine öğrenme, alan uygulamaları
OUT OF CLASS WORK ASSIGMENT Ödev: Bir sonraki sınıf oturumu için hazırlık


DATE WEEK 14
SPECIFIC OBJECTIVES Nüfus tipleri,pramidi,hareketleri ve modellerini açıklama
TOPIC (S) Nüfus ve Demografi
LEARNING ACTIVITIES Sunum, tartışma, soru-cevap, kavram, literatür tarama, kendi kendine öğrenme, alan uygulamaları
OUT OF CLASS WORK ASSIGMENT Sınav için hazırlık

DATE WEEK 15
SPECIFIC OBJECTIVES FINAL SINAVI

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) 1. Halk sağlığı hemşiresinin rol ve işlevlerini yerine getirebilmek için uzmanlık düzeyindeki kurumsal ve uygulamalı bilgileri geliştirebilmek, derinleştirebilmek ve kullanabilmek 2. Halk sağlığı alanında edindiği bilgileri kullanarak farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilmek 3. Halk sağlığı alanı ile ilgili birey, aile, grup ve toplumun sorunlarını çözmede fizyopatoloji bilgisini kullanarak vaka yöneticisi olarak rol alabilmek 4. Halk sağlığı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir soruna yönelik yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve çözüm önerileri getirebilmek 5. Halk sağlığı alanındaki uygulamalarda kullanılması gereken kanıta dayalı rehberleri izleme ve kullanım alanına aktarabilmek 6. Sağlık alanında sorunların tanımlanmasına ve çözümüne yönelik planlanmış bir bilimsel araştırmayı yürütebilmek 7. Halk sağlığı alanıyla ilgili farklı disiplinlerde yürütülen projelerde yer almak 8. Halk sağlığı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilmek 9. Halk sağlığına alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve öğrenmesini yönlendirebilmek
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) DATE WEEK 1 SPECIFIC OBJECTIVES Halk Sağlığı Hemşireliği Çalışma Alanını açıklama İşlevleri tanımlama TOPIC (S) Halk Sağlığı Hemşireliği Çalışma Alanı, İşlevleri LEARNING ACTIVITIES Sunum, tartışma, soru-cevap, kavram, literatür tarama, kendi kendine öğrenme, alan uygulamaları OUT OF CLASS WORK ASSIGMENT Izlencenin Analizi; dersin kaynakları
1) Halk Sağlığı Hemşireliği Çalışma Alanını açıklama İşlevleri tanımlama Halk Sağlığı Hemşireliği Çalışma Alanı, İşlevleri Sunum, tartışma, soru-cevap, kavram, literatür tarama, kendi kendine öğrenme, alan uygulamaları Izlencenin Analizi; Ödev: Bir sonraki sınıf oturumu için hazırlık Dersi kaynakları
1) DATE WEEK 1 SPECIFIC OBJECTIVES Halk Sağlığı Hemşireliği Çalışma Alanını açıklama İşlevleri tanımlama TOPIC (S) Halk Sağlığı Hemşireliği Çalışma Alanı, İşlevleri LEARNING ACTIVITIES Sunum, tartışma, soru-cevap, kavram, literatür tarama, kendi kendine öğrenme, alan uygulamaları OUT OF CLASS WORK ASSIGMENT Izlencenin Analizi;
1) WEEK 1 Halk Sağlığı Hemşireliği Çalışma Alanını açıklama İşlevleri tanımlama Halk Sağlığı Hemşireliği Çalışma Alanı, İşlevleri Sunum, tartışma, soru-cevap, kavram, literatür tarama, kendi kendine öğrenme, alan uygulamaları Izlencenin Analizi; Ödev: Bir sonraki sınıf oturumu için hazırlık ders kaynakları
2) Sağlık Hastalık İlişkisi ve Sağlığı Koruma İlkeleri Modeller Dersin Kaynakları
3) Sağlık Hastalık İlişkisi ve Sağlığı Koruma İlkeleri Modeller Dersin kaynakları
4) Sağlık Hizmetlerinde Yönetim Dersin kaynakları
6) Temel Sağlık Hizmetleri Dersin kaynakları
7) Dünyada Sağlık Örgütlenmesi Dersin kaynakları
8) Türkiye’de Sağlık Örgütlenmesi Dersin kaynakları
9) 1.ARA SINAV
9) İnsan – Çevre İlişkisi Dersin kaynakları
9) 1.ARA SINAV
11) İnsan – Çevre İlişkisi devam Dersin Kaynakları
11) Yetişkin eğitimi Dersin kaynakları
12) Türkiye’de ve Dünyada Sağlık Sorunları Dersin kaynakları
13) Toplum tanılama Dersin kaynakları
14) Halk Sağlığı Hemşireliği Süreci dersin kaynakları
15) Nüfus ve Demografi

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: KAYNAKLAR
1. İnsan Kaynağını Geliştirme Vakfı, Kontraseptif Yöntemler, Çev.Pınar Senlet, Uluslar arası Basım.
2. Özay M., Sezgin M., “Yataklı Tedavi Kurumları İstatistik Yıllığı”, Yeni Üstünel Mat., 1993.
3. Özsüt H., “Pratisyen Hekimin El Kitabı, Hastane Dışında Edinilmiş Enfeksiyonlar”, Turgut Yayıncılık, 1996.
4. Sağlık 21 DSÖ Avrupa Bölgesi için Herkese Sağlık Politikası Çerçevesi .Çev, Aykut N.,Öztürk Y.,Günay O, Çev Ed; Günay O.,Öztürk Y.Erciyes Üniversitesi Yayınları,No.126, Kayseri 2000.
9. WHO. The Role of the Occupational Health Nurse in Workplace Health Management.WHO, 2001.

10. Halk Sağlığı Temel Bilgiler Kitabı, (Editörler: M. Bertan, Ç. Güler), Güneş Yayıncılık, Ankara, (1995).
11. Aksayan, S. ve ark. Halk Sağlığı Hemşireliği El kitabı, Vehbi Koç Vakfı Yayınları, No:14 (1998).
12. Güler Ç., Akın A. Halk Sağlığı Temel Bilgiler, Hacettepe Üniversitesi Yayınları. (2006).
13. Sebastian J. G., Stanhope M. Community Health Nursing Practice. Mosby Comp.(1999).
14. Stanhope M, Lancaster J Community Health Nursing. Mosby company.(1996)
15. Ege Üniversitesi HYO Halk Sağlığı Hemşireliği

5. Temel Sağlık Hizmetleri, Alma Ata, 1978.
6. Türkiye 2008 Nüfus ve Sağlık Araştırması.Hacettepe Üniversitesi Nüfus Etüdleri Enstitüsü,Ankara.
Diğer Kaynaklar: Yardımcı kaynaklar
1. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi
http://www.deuhyoedergi.org/

2. Atatürk Üniversitesi Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi
http://e-dergi.atauni.edu.tr/index.php/HYD

3. İstanbul Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi
http://www.istanbul.edu.tr/yuksekokullar/floren/yayinlar.htm
4. Toplum ve Hekim Dergisi (http://www.ttb.org.tr/th/)
5. TSK Koruyucu Hekimlik Dergileri (http://www.korhek.org/journal.php)
6. JOGNN Journal of Obstetric, Gynecologic and Neonatal Nursing www. jognn.awhonn.org/
7. Journal of Perinatal and Neonatal Nursing journals.lww.com/jpnnjournal/pages/default.aspx

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

Program Kazanımları
1) Hemşirelik bakımını etik ilkelere ve yasalara uygun yönetebilir.
2) Edindiği kuramsal bilgileri hemşirelik uygulamalarına aktarabilir.
3) Hemşireliğin temel psikomotor becerilerine sahip olur.
4) Temel iletişim becerilerine sahip olur.
5) Birey, aile ve toplumun sağlık bakımı gereksinimlerinin karşılanmasında hemşirelik rol ve işlevlerini yerine getirebilecek bilgiye sahip olur.
6) Sağlık politikalarının oluşturulmasına katkı sağlayabilir.
7) Hemşirelik uygulamalarında bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilir.
8) Bakımın yürütülmesinde sağlık bilişim sistemlerini kullanabilir.
9) Çağdaş birey ve meslek üyesi olmanın gerektirdiği genel kültür bilgisine sahip olur.
10) Toplumsal duyarlılık bilinci içinde sektörler arası işbirliği yaparak proje ve etkinlikler yürütebilir.
11) Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilmek ve yabancı meslektaşları ile iletişim kurabilir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Hemşirelik bakımını etik ilkelere ve yasalara uygun yönetebilir.
2) Edindiği kuramsal bilgileri hemşirelik uygulamalarına aktarabilir.
3) Hemşireliğin temel psikomotor becerilerine sahip olur.
4) Temel iletişim becerilerine sahip olur.
5) Birey, aile ve toplumun sağlık bakımı gereksinimlerinin karşılanmasında hemşirelik rol ve işlevlerini yerine getirebilecek bilgiye sahip olur.
6) Sağlık politikalarının oluşturulmasına katkı sağlayabilir.
7) Hemşirelik uygulamalarında bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilir.
8) Bakımın yürütülmesinde sağlık bilişim sistemlerini kullanabilir.
9) Çağdaş birey ve meslek üyesi olmanın gerektirdiği genel kültür bilgisine sahip olur.
10) Toplumsal duyarlılık bilinci içinde sektörler arası işbirliği yaparak proje ve etkinlikler yürütebilir.
11) Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilmek ve yabancı meslektaşları ile iletişim kurabilir.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Alan Çalışması
Akran Değerlendirmesi
Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Grup çalışması ve ödevi
Problem Çözme
Rol oynama
Soru cevap/ Tartışma
Staj/Yerinde Uygulama

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Sözlü sınav
Ödev
Uygulama
Gözlem
Bireysel Proje
Grup Projesi
Sunum
Raporlama
Akran Değerlendirmesi
Bilgisayar Destekli Sunum
Örnek olay sunma
Staj/ Yerinde Uygulama Değerlendirmesi

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 15 3 45
Derse Özgü Staj 15 8 120
Sınıf Dışı Ders Çalışması 15 6 90
Sunum / Seminer 3 5 15
Ödevler 3 10 30
Ara Sınavlar 1 3 3
Final 1 3 3
Toplam İş Yükü 306