SAG217 Tıbbi Etik ve Hasta Haklarıİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Sağlık YönetimiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Sağlık Yönetimi
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: SAG217
Ders İsmi: Tıbbi Etik ve Hasta Hakları
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 8
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Genel Havuz
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi YILDIRIM BEYAZIT GÜLHAN
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi YILDIRIM BEYAZIT GÜLHAN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Öğrencilerin; Etikle ilgili temel kavramlarını, Tıp etiği temel ilkelerin, Tıp etiği açısından hasta hakları, Hasta- hekim ilişkilerini öğrenmeleri ve Tıbbın sorun kümelerinden olan bazı konuların Tıp etiği açısından tartışılması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği: Etik-Tıp etiği kavramları ve ilkeleri, Hasta hakları, Sağlıktaki tıbbi etik sorunlar

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Etik- Tıp etiği kavramlarını ve ilkelerini tanımlar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1)
2.1) Tıp etiği ışığında Hasta-Hekim ilişkisini değerlendirir,kurumunda bu ilişkinin iyi olması için katkıda bulunabilir.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1)
2.1) Hastanın bilgilendirilmesi ve Onamının alınmasına gerekli önemi verir.
Öğrenme Yetkinliği
1)
2.1) Mesleki uygulamalarında etik ilkelere uymaya özen gösterir ve kurumun etik davranışlar içinde kalmasına yardımcı olur.
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1)
2.1) Tıbbi uygulamaları ve gelişmeleri tıp etiği açısından yorumlayabilir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) derse giriş notlar
2) Etik ve Tıp etiği kavramları notlar
3) Tıp etiği temel ilkeleri notlar
4) Tıp etiği ışığında Hasta-Hekim ilişkisi notlar
5) Hasta Hakları-Aydınlatılmış onam I notlar
6) Hasta Hakları-Aydınlatılmış onam II notlar
7) Bilimsel araştırma ve yayın etiği notlar
8) ara sınav notlar
9) HIV/ AIDS ve Etik notlar
10) Hekim-Endüstri ilişkisi- sunum notlar
11) Ötenazi notlar
12) Tıp etiği sorunları Sunumları notlar
13) tıp etiği sorunları notlar
14) tıp etiği sorunları notlar
15) final notlar

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Derse giriş
Etik ve Tıp etiği kavramları
Tıp etiği temel ilkeleri
Tıp etiği ışığında Hasta-Hekim ilişkisi
Hasta Hakları-Aydınlatılmış onam I
Hasta Hakları-Aydınlatılmış onam II
Bilimsel araştırma ve yayın etiği
Ara sınav
HIV/ AIDS ve Etik
Ötenazi
Hekim-Endüstri ilişkisi- sunum
Tıp etiği sorunları Sunumları
Diğer Kaynaklar: Nesrin Çobanoğlu. Kurumsal ve Uygulamalı Tıp Etiği. Eflatun Yayınevi. Ankara. 2009

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

Program Kazanımları
1) Sağlık ve sağlık yönetimi alanındaki kavramları tanımlar ve yorumlar.
2) Örgüt/Kurum için amaç ve hedef belirleyebilir; bunları çalışanlar ve ekip arkadaşlarına aktarabilme çalışma alanındaki kişilere liderlik edebilme ve takım ruhunu aşılayabilme becerilerine sahiptir.
3) Örgütün/Kurumun paydaşları ve rakipleri ile ilişkilerini analiz eder; bunlara ilişkin çalışmaları etkin bir biçimde yürütür.
4) Sağlık mevzuatını ve bunu esas alan kanun ve yasal düzenlemeler ile güncel değişiklikleri değerlendirebilir, gerekli anlaşma ve çözümler üzerinde hazırlık ve sunum yapabilir.
5) Karar, uygulama ve davranışlarında sağlık yönetimine ilişkin edindiği bilgileri kullanmak suretiyle verileri yorumlayabilme, analiz edebilme, sorunları tanımlayabilme ve çözüm önerileri getirebilme yetkinliğindedir.
6) Sektörel gelişimleri takip edebilecek, bilimsel araştırma yapabilecek ve iletişim kurabilecek düzeyde İngilizceyi ve iş ilişkilerini sürdürebilecek düzeyde ikinci yabancı dili kullanır.
7) Alanının gerektirdiği bilgisayar programları ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
8) Toplum sağlığı sorunlarını analiz ederek, ihtiyaçlar doğrultusunda çözümler üretebilir ve bu doğrultuda sağlık eğitimi ve iletişimi programlarını oluşturur.
9) Örgüt/Kurum, iş, toplumsal ve bilimsel etik değerlere uygun davranır; kültürel değerler ile çevre koruma, kalite, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Sağlık ve sağlık yönetimi alanındaki kavramları tanımlar ve yorumlar.
2) Örgüt/Kurum için amaç ve hedef belirleyebilir; bunları çalışanlar ve ekip arkadaşlarına aktarabilme çalışma alanındaki kişilere liderlik edebilme ve takım ruhunu aşılayabilme becerilerine sahiptir.
3) Örgütün/Kurumun paydaşları ve rakipleri ile ilişkilerini analiz eder; bunlara ilişkin çalışmaları etkin bir biçimde yürütür.
4) Sağlık mevzuatını ve bunu esas alan kanun ve yasal düzenlemeler ile güncel değişiklikleri değerlendirebilir, gerekli anlaşma ve çözümler üzerinde hazırlık ve sunum yapabilir.
5) Karar, uygulama ve davranışlarında sağlık yönetimine ilişkin edindiği bilgileri kullanmak suretiyle verileri yorumlayabilme, analiz edebilme, sorunları tanımlayabilme ve çözüm önerileri getirebilme yetkinliğindedir.
6) Sektörel gelişimleri takip edebilecek, bilimsel araştırma yapabilecek ve iletişim kurabilecek düzeyde İngilizceyi ve iş ilişkilerini sürdürebilecek düzeyde ikinci yabancı dili kullanır.
7) Alanının gerektirdiği bilgisayar programları ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
8) Toplum sağlığı sorunlarını analiz ederek, ihtiyaçlar doğrultusunda çözümler üretebilir ve bu doğrultuda sağlık eğitimi ve iletişimi programlarını oluşturur.
9) Örgüt/Kurum, iş, toplumsal ve bilimsel etik değerlere uygun davranır; kültürel değerler ile çevre koruma, kalite, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Okuma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Sunum
Bilgisayar Destekli Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 10 % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 15 3 45
Sınıf Dışı Ders Çalışması 15 4 60
Sunum / Seminer 15 3 45
Ödevler 15 1 15
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 167