İÇT205 Tasarımda İnsan Etkeniİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Endüstri Ürünleri TasarımıÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Endüstri Ürünleri Tasarımı
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: İÇT205
Ders İsmi: Tasarımda İnsan Etkeni
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Genel Havuz
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. GÜLİZ MUĞAN
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. SEVİLAY ERK ATALAY
Prof. Dr. GÜLİZ MUĞAN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: İnsan eylemlerinin sistemli bir şekilde düzenlenmesi; kullanılacak obje / tasarlanacak yapay çevrenin, insan fizyolojisine en yatkın şekilde oluşturulma prensiplerinin verilmesini amaçlar.
Dersin İçeriği: Ergonomi hakkında genel bir giriş dersi niteliğindedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) İnsan eylemlerinin sistemli bir şekilde düzenlenmesi; kullanılacak obje / tasarlanacak yapay çevrenin, insan fizyolojisine en yatkın şekilde oluşturulma prensiplerinin verilmesini amaçlar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş yok
2) Ergonomiye giriş. yok
3) İnsan çeşitliliği, ergonomi ve antropometri Ödev; Gelecek ders için belirtilen metnin okunması ve analiz edilmesi beklenir.
4) Ergonomi ve antropometri hakkında tanımlar, ilkeler ve standartlar Ödev; Gelecek ders için belirtilen metnin okunması ve analiz edilmesi beklenir
5) İnsan çeşitliliği ve eylemleri: Antropometri ilkeleri Ayakta durma, oturma, vücut için tek eylemler, el/ayak Ödev; Gelecek ders için belirtilen metnin okunması ve analiz edilmesi beklenir.
6) Çalışma alanları ve ergonomiyle olan ilişkisi: Antropometrik açıdan çalışma yeri düzenleme Ödev; Gelecek ders için belirtilen metnin okunması ve analiz edilmesi beklenir.
7) Çalışma alanları ve ergonomiyle olan ilişkisi: Fizyolojik açıdan çalışma yeri düzenleme İklimlendirme Ödev; Gelecek ders için belirtilen metnin okunması ve analiz edilmesi beklenir.
8) Vize sınavı yok
9) Çalışma alanları ve ergonomiyle olan ilişkisi: Fizyolojik açıdan çalışma yeri düzenleme Ses ve gürültü, Aydınlatma Ödev; Gelecek ders için belirtilen metnin okunması ve analiz edilmesi beklenir.
10) Çalışma alanları ve ergonomi ile olan ilişkisi: Fizyolojik açıdan çalışma yeri düzenleme Titreşim ve Zararlı maddeler Ödev; Gelecek ders için belirtilen metnin okunması ve analiz edilmesi beklenir.
11) Mutfak ve ergonomi ile olan ilişkisi Ödev; Gelecek ders için belirtilen metnin okunması ve analiz edilmesi beklenir.
12) Banyo ve ergonomi ile olan ilişkisi Ödev; Gelecek ders için belirtilen metnin okunması ve analiz edilmesi beklenir.
13) Oturma ve yemek odası ve ergonomi ile olan ilişkisi Ödev; Gelecek ders için belirtilen metnin okunması ve analiz edilmesi beklenir.
14) Yatak odası ve diğer yaşam alanları ve ergonomi ile olan ilişkisi Ödev; Gelecek ders için belirtilen metnin okunması ve analiz edilmesi beklenir.
15) Kamusal alanlar ve ergonomi ilişkisi - Kent ölçeğinde ergonomi Ödev; gelecek ders için belirtilen metnin okunması ve analiz edilmesi beklenir.
16) Final Sınavı yok

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Bridger, R. S. (1995). Introduction to Ergonomics. Singapore: McGraw-Hill
Pheasant, S. (1998). Bodyspace: Anthropometry, Ergonomics and Design. London: Taylor and Francis.
Diğer Kaynaklar: Bridger, R. S. (1995). Introduction to Ergonomics. Singapore: McGraw-Hill
Pheasant, S. (1998). Bodyspace: Anthropometry, Ergonomics and Design. London: Taylor and Francis.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

Program Kazanımları
1) Endüstri ürünleri tasarımı disiplininde yaratıcı ve yenilikçi düşünme becerisi
2) Mesleki malzeme ve üretim teknolojilerine hakim olma, gelişmeleri takip etme ve bu bilgi birikimlerini projelerinde etkin olarak kullanabilme.
3) Kültürel değerleri mesleki yaklaşımlarına yansıtabilme.
4) Eleştirel yaklaşımlarla mevcut tasarım sorunlarını özgün çözümlere ulaştırabilme, olası kullanıcı ihtiyaçlarını öngörebilme becerisi
5) 2 ve 3 boyutlu mesleki anlatım teknik ve teknolojilerine hakim olma ve meslekte etkin biçimde kullanabilme
6) Endüstri kuruluşları bünyesinde takım çalışması içinde yer alma ve endüstri ürünleri tasarımı proje yönetiminde etkin rol alabilme
7) Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olabilme
8) Bağımsız çalışabilen, sorumluluk alabilen ve küresel sorunlara karşı duyarlı bir tasarımcı kimliğine sahip olma

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Endüstri ürünleri tasarımı disiplininde yaratıcı ve yenilikçi düşünme becerisi
2) Mesleki malzeme ve üretim teknolojilerine hakim olma, gelişmeleri takip etme ve bu bilgi birikimlerini projelerinde etkin olarak kullanabilme.
3) Kültürel değerleri mesleki yaklaşımlarına yansıtabilme.
4) Eleştirel yaklaşımlarla mevcut tasarım sorunlarını özgün çözümlere ulaştırabilme, olası kullanıcı ihtiyaçlarını öngörebilme becerisi
5) 2 ve 3 boyutlu mesleki anlatım teknik ve teknolojilerine hakim olma ve meslekte etkin biçimde kullanabilme
6) Endüstri kuruluşları bünyesinde takım çalışması içinde yer alma ve endüstri ürünleri tasarımı proje yönetiminde etkin rol alabilme
7) Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olabilme
8) Bağımsız çalışabilen, sorumluluk alabilen ve küresel sorunlara karşı duyarlı bir tasarımcı kimliğine sahip olma

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Bireysel çalışma ve ödevi
Ders

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 4 % 10
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 1 2 2
Sınıf Dışı Ders Çalışması 2 40 80
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 86