Okul Öncesi Öğretmenliği | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | EGT 241 | ||||||||
Ders İsmi: | Öğretim İlke ve Yöntemleri | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu Ders | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. AYTAÇ GÖĞÜŞ | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
|
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı öğrencilerin, öğrenme ve öğretme, etkili ders çalışma becerileri, öğrenme ve öğretme yöntem ve teknikleri ilkelerini kullanarak doğru bilgi, beceri ve tutumlarını geliştirmelerine yardımcı olmaktır. Bu derste, ders tasarımını planlamak ve farklı müfredat ve öğrenme ortamlarında öğretime hazırlanmak ele alınacaktır. Derslerde, öğrenciler liderlik sorumluluklarını alarak, yaratıcı sınıf ortamları geliştirecek ve ekip arkadaşlarıyla birlikte çalışacaktır. (Bu ders Türkçe verilmektedir.) |
Dersin İçeriği: | 1. Öğretimde Temel Kavramlar 2. Eğitimde Planlama ve Plan Çeşitleri 3. Öğretim Programlarını İnceleme 4. Hedefler ve Hedef Yazma 5. Öğrenme Kuramları 6. Öğrenme-Öğretme Yaklaşımları (Sunuş, Buluş, Araştırma Yoluyla Öğrenme) 7. Öğrenme-Öğretme Yaklaşımları (Proje Tabanlı Öğrenme) 8. Öğrenme-Öğretme Yaklaşımları (Çoklu Zekâ Kuramı) 9. Öğrenme-Öğretme Yaklaşımları (İşbirliğine Dayalı Öğrenme) 10. Öğrenme-Öğretme Yaklaşımları (Yapılandırmacılık & Aktif Öğrenme) 11. Diğer Öğrenme-Öğretme Yaklaşımları 12. Düşünme Biçimleri 13. Öğrenme ve Öğretme Yöntem ve Teknikleri 14. Öğrenme Stratejileri |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | 1. Öğretimde Temel Kavramlar | Ders kitabının, ilk bölümünün 6-24 sayfalarını okuyunuz. Bölümün sonundaki soruları cevaplandırınız ve cevaplarınızı sınıfa getiriniz. |
2) | 2. Eğitimde Planlama ve Plan Çeşitleri | Ders kitabının, ikinci bölümünün 26-38 sayfalarını okuyunuz. Bölümün sonundaki soruları cevaplandırınız ve cevaplarınızı sınıfa getiriniz. |
3) | 3. Öğrenme Çıktıları • Seçilen konunun öğrenme çıktıları • Sistem yaklaşımı • Eğitim programı ve ders tasarımı • Bilişsel, Duyuşsal ve Psikomotor Öğrenme Alanları | Ders kitabının, ikinci bölümünün 132-145 sayfalarını okuyunuz. Bölümün sonundaki soruları cevaplandırınız ve cevaplarınızı sınıfa getiriniz. Her bir öğrenme alanının öğrenme çıktılarını yazınız. (Bilişsel, Duygusal ve Psikomotor) |
4) | 4. Öğrenme Yaklaşımı ve Öğrenme İlkeleri | Ders kitabının, ikinci bölümünün 145-158 sayfalarını okuyunuz. Bölümün sonundaki soruları cevaplandırınız ve cevaplarınızı sınıfa getiriniz. |
5) | 5. Öğrenme kuramları | Ders kitabının, birinci bölümünün 2. Kısmının 70-83 & 159-178 sayfalarını okuyunuz. Bölümün sonundaki soruları cevaplandırınız ve cevaplarınızı sınıfa getiriniz. Seçtiğiniz bir öğrenme teorisi hakkında özet yazınız. |
6) | 6. Öğretme Yöntemleri | Ders kitabının birinci bölümünün ikinci kısmının, 83-104 numaralı sayfalarını okuyunuz. Bölümün sonundaki soruları cevaplandırınız ve cevaplarınızı sınıfa getiriniz. Seçtiğiniz bir öğrenme teorisi hakkında özet yazınız. |
7) | 7. Öğretim Yöntemleri | Ders kitabının birinci bölümünün ikinci kısmının, 104-130 numaralı sayfalarını okuyunuz. Bölümün sonundaki soruları cevaplandırınız ve cevaplarınızı sınıfa getiriniz. Seçtiğiniz bir öğretme tekniğinin ders aktivitelerinde kullanımı hakkında yansıtıcı açıklama hazırlayınız. |
8) | 8. ARA SINAV. Konular: • Eğitimde temel kavramlar • Eğitim programlarının temel bileşenleri • Ders tasarımı • Bilişsel, Duyuşsal ve Psikomotor Öğrenme Alanları • Bloom Taksonomisi • Öğrenme Yaklaşımları • Öğrenme İlkeleri • Öğrenme kuramları • Öğretme teknikleri | Ders kitabının birinci bölümünün ikinci kısmının, 142-153 numaralı sayfalarını okuyunuz. Bölümün sonundaki soruları cevaplandırınız ve cevaplarınızı sınıfa getiriniz. |
9) | 9. Öğretim Yöntem ve Teknikleri & Çoklu Zeka Kuramı | Çoklu zeka teorisini kullanarak ilişkili bir öğretim planı yazınız. |
10) | 10. Öğretim Yöntem ve Teknikleri - Yapılandırmacı Öğrenme Ortamları & Aktif öğrenme | Ders kitabının beşinci bölümünün ikinci kısmının, 202-213 numaralı sayfalarını okuyunuz. Bir öğretim planı ve yapılandırmacı öğrenme ortamı gösteren bir ders ortamı betimleyiniz. |
11) | 11. Öğrenme etkinliklerinin planlanması & Motivasyon teorisi | Ders kitabının üçüncü bölümünün ikinci kısmının, 180-188 numaralı sayfalarını okuyunuz. Motivasyon teorisi kullanılarak ilgili bir öğretim planı yazın. |
12) | 12. Öğrenme etkinliklerinin planlanması | Ders kitabının bölüm 1 (Modül III), sayfa 226-294 bölümlerini okuyunuz. Sonunda yorum sorularını yanıtlayınız, sınıfta tartışmaya hazır olunuz. |
13) | 13. Değerlendirme ve öğrenme etkinliklerinin ölçülmesi | Ders kitabının bölüm 1 (Modül III), sayfa 296-312 bölümlerini okuyunuz. Sonunda yorum sorularını yanıtlayınız, sınıfta tartışmaya hazır olunuz. |
14) | 14. Öğretim stratejileri & Müfredat geliştirme | Öğretim stratejileri müfredat geliştirme ve ilişki ilkeleri hakkında bir yazı yazınız. |
15) | 15. Finale Hazırlık • Öğretim Yöntem ve Teknikleri • Çoklu Zekâ Kuramı • Yapılandırmacı Yaklaşım • Aktif Öğrenme • Plan, Öğrenim aktiviteleri planlama • Motivasyon teorisi • Değerlendirme ve ders aktivitelerinin değerlendirilmesi • Öğrenme Stratejileri • Öğretme Stratejileri • Program ve Müfredat Geliştirme | |
16) | 16. Final |
Ders Notları / Kitaplar: | Öğretim İlke ve Yöntemleri: Öğretme Sanatı Özcan Demirel 2014 Pegem Akademi | 20. Baskı ISBN: 9789756802069 Öğretim İlke ve Yöntemleri Veysel Sonmez 2010 Ani | 4. Baskı ISBN: 978-9944-474-30-6. |
Diğer Kaynaklar: | . The following chapters in The Encyclopedia of the Sciences of Learning Author: Gogus, A. In Seel, N.M. (Eds.) Publisher: Springer; (2012) ISBN 978-1-4419-1427-9 • Gogus, A. (2012). Active learning. In Seel, N.M. (2012) (Eds.), The Encyclopedia of the Sciences of Learning. New York: Springer. ISBN 978-1-4419-1427-9. • Gogus, A. (2012). Analytic learning. In Seel, N.M. (2012) (Eds.), The Encyclopedia of the Sciences of Learning. New York: Springer. ISBN 978-1-4419-1427-9. • Gogus, A. (2012). Bloom´s taxonomy of learning objectives. In Seel, N.M. (2012) (Eds.), The Encyclopedia of the Sciences of Learning. New York: Springer. • Gogus, A. (2012). Brainstorming and learning. In Seel, N.M. (2012) (Eds.), The Encyclopedia of the Sciences of Learning. New York: Springer. ISBN 978-1-4419-1427-9. • Gogus, A. (2012). Constructivist learning. In Seel, N.M. (2012) (Eds.), The Encyclopedia of the Sciences of Learning. New York: Springer. ISBN 978-1-4419-1427-9. • Gogus, A. (2012). Learning cycles. In Seel, N.M. (2012) (Eds.), The Encyclopedia of the Sciences of Learning. New York: Springer. ISBN 978-1-4419-1427-9. • Gogus, A. (2012). Learning objectives. In Seel, N.M. (2012) (Eds.), The Encyclopedia of the Sciences of Learning. New York: Springer. ISBN 978-1-4419-1427-9. • Gogus, A. (2012). Outcomes of learning. In Seel, N.M. (2012) (Eds.), The Encyclopedia of the Sciences of Learning. New York: Springer. ISBN 978-1-4419-1427-9. • Gogus, A. (2012). Peer learning and assessment. In Seel, N.M. (2012) (Eds.), The Encyclopedia of the Sciences of Learning. New York: Springer. ISBN 978-1-4419-1427-9. • Gogus, A. (2012). Socratic questioning. In Seel, N.M. (2012) (Eds.), The Encyclopedia of the Sciences of Learning. New York: Springer. ISBN 978-1-4419-1427-9. Alternatif Kitaplar: • Arslan, Mehmet. (2007) Öğretim İlke ve Yöntemleri [Instructional Principles and Methods]. Ankara: Anı Yayıncılık. • Bilen, Mürüvvet. (1993) Plandan Uygulamaya Öğretim [Instruction from Planning to Practice]. Üçüncü baskı. Ankara: TAKAV Yayıncılık. • Doğanay, Ahmet ve Emin Karip. (2006) Öğretimde Planlama ve Değerlendirme [Instructional Planning and Evaluation]. Ankara: PegemA Yayıncılık. • Bilen, M. (1999). Plandan uygulamaya öğretim. Ankara: Anı Yayıncılık. • Bloom, B. S. (1979). İnsan nitelikleri ve okulda öğrenme (Human characteristics and school learning). Çev. D. A. Özçelik). Ankara: Milli Eğitim Basımevi. • Demirel, Ö. (2009). Kuramdan uygulamaya eğitimde program geliştirme (12. Baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık. • Ertürk, S. (1997). Eğitimde program geliştirme. Ankara: Meteksan A.Ş. • Seferoğlu, S. Sadi (2009). Öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı. Ankara: Pegem A Yayıncılık. • Seferoğlu, S. S. (2009). İyi bir öğretmenin nitelikleri: Cavit Binbaşıoğlu örneği. Bir Pedagog Olarak Cavit Binbaşıoğlu Sempozyumu Bildirileri (hazırlayan: Hasan Güleryüz), ss. 43-49. Ankara: Özlem Yayınevi. • Senemoğlu, N. (2009). Gelişim, öğrenme ve öğretim: Kuramdan uygulamaya. Ankara: Pegem |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
5 |
11 |
16 |
6 |
7 |
8 |
9 |
13 |
4 |
14 |
18 |
10 |
15 |
17 |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||||||
1) P1. Anadilini doğru ve etkili kullanma becerisine sahip olmak. | |||||||||||||||||
2) P2. Bireysel farklılıkların bilincinde olmak. | |||||||||||||||||
3) P3. Erken çocukluk dönemindeki bireylerin gelişim özelliklerine ve gelişimsel süreçlerine hakim olmak. | |||||||||||||||||
4) P4. Alanı ile ilgili akademik çalışmaları okuyabilmek, yorumlayabilmek ve tartışabilmek. | |||||||||||||||||
5) P5. Alana dair yenilikçi kaynakları takip etmek, karşılaşılan problemlerin çözümünde etkin olarak kullanabilmek. | |||||||||||||||||
6) P6. Hedef kitlesi erken çocukluk çağındaki bireyler olan yazılı materyaller hakkında bilgi sahibi olma, bu materyalleri çocuğa uygunluk açısından değerlendirebilmek. | |||||||||||||||||
7) P7. Temel düzeyde kullanabildiği bir yabancı dile sahip olmak. | |||||||||||||||||
8) P8. Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilmek. | |||||||||||||||||
9) P9. Kişisel gelişime ve alanı ile ilgili yeni gelişmelere açık, kendisi ve çevresi adına yenilikçi olmak. | |||||||||||||||||
10) P10. Yürütülen projelerde bireysel ve grupla verimli çalışabilmek, sorumluluklarını yerine getirebilmek, gerektiği takdirde insiyatif kullanabilmek. | |||||||||||||||||
11) P11. Üstlendiği/üstleneceği statü gereği kendisine atfedilen görev, hak ve sorumlulukları betimleyen mevzuata uygun davranmak. | |||||||||||||||||
12) P12. Bilgi iletişim teknolojilerini kullanabilmek ve okul öncesi dönem çocuklarının gelişimsel özelliklerini dikkate alarak planlama, uygulama yapabilmek. | |||||||||||||||||
13) P13. Okul Öncesi dönemde aile katılımının önemini kavramak ve aile katılımına yönelik etkinlikler planlayabilmek, uygulayabilmek. | |||||||||||||||||
14) P14. Sınıf yönetimi yaklaşımları hakkında bilgi sahibi olmak ve eğitim ortamlarına etkin biçimde uygulayabilmek. | |||||||||||||||||
15) P15. Kullanılacak araç, gereç veya materyali konuya ve uygulamaya uygun seçebilmek, amaca yönelik oluşturabilmek. | |||||||||||||||||
16) P16. Alana yönelik çeşitli ölçme ve değerlendirme yöntemlerine hakim olmak, içerisinde bulunduğu şartlara en uygun yöntem ile birey gelişimini izleyebilmek. | |||||||||||||||||
17) P17. Eğitim sisteminin dayandığı temel değer ve ilkeler ile alana yönelik özel öğretim programlarının yaklaşım, amaç, hedef ve tekniklerini uygulayabilmek. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | P1. Anadilini doğru ve etkili kullanma becerisine sahip olmak. | |
2) | P2. Bireysel farklılıkların bilincinde olmak. | |
3) | P3. Erken çocukluk dönemindeki bireylerin gelişim özelliklerine ve gelişimsel süreçlerine hakim olmak. | |
4) | P4. Alanı ile ilgili akademik çalışmaları okuyabilmek, yorumlayabilmek ve tartışabilmek. | |
5) | P5. Alana dair yenilikçi kaynakları takip etmek, karşılaşılan problemlerin çözümünde etkin olarak kullanabilmek. | |
6) | P6. Hedef kitlesi erken çocukluk çağındaki bireyler olan yazılı materyaller hakkında bilgi sahibi olma, bu materyalleri çocuğa uygunluk açısından değerlendirebilmek. | |
7) | P7. Temel düzeyde kullanabildiği bir yabancı dile sahip olmak. | |
8) | P8. Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilmek. | |
9) | P9. Kişisel gelişime ve alanı ile ilgili yeni gelişmelere açık, kendisi ve çevresi adına yenilikçi olmak. | |
10) | P10. Yürütülen projelerde bireysel ve grupla verimli çalışabilmek, sorumluluklarını yerine getirebilmek, gerektiği takdirde insiyatif kullanabilmek. | |
11) | P11. Üstlendiği/üstleneceği statü gereği kendisine atfedilen görev, hak ve sorumlulukları betimleyen mevzuata uygun davranmak. | |
12) | P12. Bilgi iletişim teknolojilerini kullanabilmek ve okul öncesi dönem çocuklarının gelişimsel özelliklerini dikkate alarak planlama, uygulama yapabilmek. | |
13) | P13. Okul Öncesi dönemde aile katılımının önemini kavramak ve aile katılımına yönelik etkinlikler planlayabilmek, uygulayabilmek. | |
14) | P14. Sınıf yönetimi yaklaşımları hakkında bilgi sahibi olmak ve eğitim ortamlarına etkin biçimde uygulayabilmek. | |
15) | P15. Kullanılacak araç, gereç veya materyali konuya ve uygulamaya uygun seçebilmek, amaca yönelik oluşturabilmek. | |
16) | P16. Alana yönelik çeşitli ölçme ve değerlendirme yöntemlerine hakim olmak, içerisinde bulunduğu şartlara en uygun yöntem ile birey gelişimini izleyebilmek. | |
17) | P17. Eğitim sisteminin dayandığı temel değer ve ilkeler ile alana yönelik özel öğretim programlarının yaklaşım, amaç, hedef ve tekniklerini uygulayabilmek. |
Akran Değerlendirmesi | |
Anlatım | |
Beyin fırtınası /Altı şapka | |
Bireysel çalışma ve ödevi | |
Ders | |
Grup çalışması ve ödevi | |
Okuma | |
Ödev | |
Rapor Yazma | |
Rol oynama | |
Soru cevap/ Tartışma |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Ödev | |
Uygulama | |
Grup Projesi | |
Sunum | |
Raporlama | |
Akran Değerlendirmesi | |
Örnek olay sunma |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 3 |
Küçük Sınavlar | 3 | % 3 |
Ödev | 5 | % 20 |
Sunum | 2 | % 4 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 3 | 3 | 9 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 16 | 3 | 48 |
Ödevler | 10 | 5 | 50 |
Küçük Sınavlar | 3 | 1 | 3 |
Ara Sınavlar | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 112 |