EGT-556 Eğitim Örgütlerinde Çatışma Yönetimiİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Eğitim Yönetimi ve Denetimi (YL) (Tezsiz)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Eğitim Yönetimi ve Denetimi (YL) (Tezsiz)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: EGT-556
Ders İsmi: Eğitim Örgütlerinde Çatışma Yönetimi
Ders Yarıyılı: Güz
Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 8
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. AYTAÇ GÖĞÜŞ
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. ALİ İLKER GÜMÜŞELİ
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Katılanların çatışma ve çatışma yönetimi alanında bilgi sahibi olmasını sağlayarak, bireysel ve örgütsel çatışmaları etkili bir biçimde yönetme yeterliği kazandırmak.
Dersin İçeriği: Çatışma ve Çatışma Yönetimi Kavramlarının Açıklanması; Çatışma Konusundaki Yaklaşımlar; Çatışma Miktarı ile Örgütsel Performans Arasındaki İlişki; Çatışmaların Bireysel ve örgütsel etkileri; Çatışmaya Etki Eden Temel Faktörler: Kültür ve Kişilik; Çatışmanın Teşhis Edilmesi; Eğitim Örgütlerinde Bireysel Çatışmalar ve Yönetimi; Eğitim Örgütlerinde Grup İçi Çatışmalar ve Yönetimi; Eğitim Örgütlerinde Gruplar Arası Çatışmalar ve Yönetimi; Eğitim Örgütlerinde Bireyler Arası Çatışmalar ve Yönetimi; Çatışma Yönetiminde Müzakere Teknikleri ve Uygulaması; Çatışma Yönetiminde Arabuluculuk ve Uygulaması.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Öğrenciler çatışma ve çatışma yönetimi alanında bilgi sahibi olmasını sağlayarak, bireysel ve örgütsel çatışmaları etkili bir biçimde yönetme yeterliklerini bilir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Öğrenciler çatışma konusundaki yaklaşımları analiz eder.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Öğrenciler çatışma miktarı ile örgütsel performans arasındaki ilişkiyi açıklar.
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Çatışma ve Çatışma Yönetimi Kavramlarının Açıklanması İlgili kaynaklar
2) Çatışma Konusundaki Yaklaşımlar İlgili kaynaklar
3) Çatışma Konusundaki Yaklaşımlar İlgili kaynaklar
4) Çatışma Miktarı ile Örgütsel Performans Arasındaki İlişki İlgili kaynaklar
5) Ara sınav İlgili kaynaklar
6) Çatışmaların Bireysel ve örgütsel etkileri, Çatışmaya Etki Eden Temel Faktörler İlgili kaynaklar
7) Kültür ve Kişilik İlgili kaynaklar
8) Ara sınav İlgili kaynaklar
9) Eğitim Örgütlerinde Bireysel Çatışmalar ve Yönetimi İlgili kaynaklar
10) Eğitim Örgütlerinde Grup İçi Çatışmalar ve Yönetimi İlgili kaynaklar
11) Eğitim Örgütlerinde Gruplar Arası Çatışmalar ve Yönetimi İlgili kaynaklar
12) Eğitim Örgütlerinde Bireyler Arası Çatışmalar ve Yönetimi; Çatışma Yönetiminde Müzakere Teknikleri ve Uygulaması İlgili kaynaklar
13) Çatışma Yönetiminde Arabuluculuk ve Uygulaması İlgili kaynaklar
14) Final İlgili kaynaklar

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Karip E. Çatışma Yönetimi. PegemA Yayıncılık
İbrahim Ethem BAŞARAN, (1998), Yönetimde İnsan İlişkileri, Ankara.
Cevat ELMA, (2000), Yönetimde Çağdaş Yaklaşımlar, Anı Yayınevi, Ankara.
Ömer PEKER, (1995), Yönetimi Geliştirmenin Sürekliliği, TODAİE Yayınları, Ankara.
M.Şerif ŞİMŞEK, (1998), Davranış Bilimlerine Giriş ve Örgütlerde Davranış, Nobel Yayınevi, Ankara
Ali Deniz AKKİRMAN, (1998), Etkin Çatışma Yönetimi ve Müdahale Stratejileri, D.E.Ü. İ.İ.B.F. Dergisi.
Erol EREN, (1996), Yönetim ve Organizasyon, Beta Yayınevi, İstanbul.
Daniel KATZ, ve Robert L. KAHN, (1977), Örgütlerin Toplumsal Psikolojisi, Çev: Halil Can ve Yavuz Bayar, Ankara.
Diğer Kaynaklar: Karip E. Çatışma Yönetimi. PegemA Yayıncılık
İbrahim Ethem BAŞARAN, (1998), Yönetimde İnsan İlişkileri, Ankara.
Cevat ELMA, (2000), Yönetimde Çağdaş Yaklaşımlar, Anı Yayınevi, Ankara.
Ömer PEKER, (1995), Yönetimi Geliştirmenin Sürekliliği, TODAİE Yayınları, Ankara.
M.Şerif ŞİMŞEK, (1998), Davranış Bilimlerine Giriş ve Örgütlerde Davranış, Nobel Yayınevi, Ankara
Ali Deniz AKKİRMAN, (1998), Etkin Çatışma Yönetimi ve Müdahale Stratejileri, D.E.Ü. İ.İ.B.F. Dergisi.
Erol EREN, (1996), Yönetim ve Organizasyon, Beta Yayınevi, İstanbul.
Daniel KATZ, ve Robert L. KAHN, (1977), Örgütlerin Toplumsal Psikolojisi, Çev: Halil Can ve Yavuz Bayar, Ankara.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları
1) Türk Milli Eğitim Sisteminin amaçlarını ve ilkelerini kavrayabilme.
2) Yönetim biliminin tarihçesi, gelişimi hakkında bilgilenebilme, eğitim örgütü yönetimi ve özelliklerini öğrenebilme.
3) Yöneticilerin rollerini ve yönetsel yeteneklerini öğrenebilme.
4) Denetimin ne olduğunu, eğitim denetimi ilkeleri ile beceri ve yetenekleri hakkında bilgi sahibi olma.
5) EYD’ye ilişkin sorunları bilimsel problem çözme çerçevesinde kurgulayıp, nicel ve nitel araştırma yöntemlerini kullanarak eğitim sisteminin sorunlarına çözüm önerileri getirebilme
6) Eğitim yönetimi ve denetimi alanında bağımsız çalışmaları yürütebilecek araştırma yöntem bilimi ve alan yazın bilgi birikimini kazanmak ve disiplinler arası çalışmalarda verimli sonuçlara ulaşabilmek için takımlarda çalışma becerilerini uygulayabilme.
7) İnsanları harekete geçirebilme konusunda sosyal ilişkilerin dinamiklerini yönetebilme ve bulundukları sosyal ve eğitimsel ortamların gerektirdiği liderlik becerilerini uygulayabilir.
8) Uluslararası düzeyde ortaya çıkan eğitim politikalarının ulusal eğitim politikalarına yansımalarını analiz ederek, ulusal düzeyde yeni bakış açıları geliştirebilir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Türk Milli Eğitim Sisteminin amaçlarını ve ilkelerini kavrayabilme.
2) Yönetim biliminin tarihçesi, gelişimi hakkında bilgilenebilme, eğitim örgütü yönetimi ve özelliklerini öğrenebilme.
3) Yöneticilerin rollerini ve yönetsel yeteneklerini öğrenebilme.
4) Denetimin ne olduğunu, eğitim denetimi ilkeleri ile beceri ve yetenekleri hakkında bilgi sahibi olma.
5) EYD’ye ilişkin sorunları bilimsel problem çözme çerçevesinde kurgulayıp, nicel ve nitel araştırma yöntemlerini kullanarak eğitim sisteminin sorunlarına çözüm önerileri getirebilme
6) Eğitim yönetimi ve denetimi alanında bağımsız çalışmaları yürütebilecek araştırma yöntem bilimi ve alan yazın bilgi birikimini kazanmak ve disiplinler arası çalışmalarda verimli sonuçlara ulaşabilmek için takımlarda çalışma becerilerini uygulayabilme.
7) İnsanları harekete geçirebilme konusunda sosyal ilişkilerin dinamiklerini yönetebilme ve bulundukları sosyal ve eğitimsel ortamların gerektirdiği liderlik becerilerini uygulayabilir.
8) Uluslararası düzeyde ortaya çıkan eğitim politikalarının ulusal eğitim politikalarına yansımalarını analiz ederek, ulusal düzeyde yeni bakış açıları geliştirebilir.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Bireysel çalışma ve ödevi
Okuma
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Bireysel Proje

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Projeler 1 % 30
Ara Sınavlar 2 % 30
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışması 16 5 80
Ara Sınavlar 1 19 19
Final 1 18 18
Toplam İş Yükü 165