Eğitim Yönetimi ve Denetimi (YL) (Tezsiz) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu: | EGT-556 | ||||||||
Ders İsmi: | Eğitim Örgütlerinde Çatışma Yönetimi | ||||||||
Ders Yarıyılı: |
Güz Bahar |
||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Bölüm Seçmeli | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. AYTAÇ GÖĞÜŞ | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
Prof. Dr. ALİ İLKER GÜMÜŞELİ |
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Katılanların çatışma ve çatışma yönetimi alanında bilgi sahibi olmasını sağlayarak, bireysel ve örgütsel çatışmaları etkili bir biçimde yönetme yeterliği kazandırmak. |
Dersin İçeriği: | Çatışma ve Çatışma Yönetimi Kavramlarının Açıklanması; Çatışma Konusundaki Yaklaşımlar; Çatışma Miktarı ile Örgütsel Performans Arasındaki İlişki; Çatışmaların Bireysel ve örgütsel etkileri; Çatışmaya Etki Eden Temel Faktörler: Kültür ve Kişilik; Çatışmanın Teşhis Edilmesi; Eğitim Örgütlerinde Bireysel Çatışmalar ve Yönetimi; Eğitim Örgütlerinde Grup İçi Çatışmalar ve Yönetimi; Eğitim Örgütlerinde Gruplar Arası Çatışmalar ve Yönetimi; Eğitim Örgütlerinde Bireyler Arası Çatışmalar ve Yönetimi; Çatışma Yönetiminde Müzakere Teknikleri ve Uygulaması; Çatışma Yönetiminde Arabuluculuk ve Uygulaması. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Çatışma ve Çatışma Yönetimi Kavramlarının Açıklanması | İlgili kaynaklar |
2) | Çatışma Konusundaki Yaklaşımlar | İlgili kaynaklar |
3) | Çatışma Konusundaki Yaklaşımlar | İlgili kaynaklar |
4) | Çatışma Miktarı ile Örgütsel Performans Arasındaki İlişki | İlgili kaynaklar |
5) | Ara sınav | İlgili kaynaklar |
6) | Çatışmaların Bireysel ve örgütsel etkileri, Çatışmaya Etki Eden Temel Faktörler | İlgili kaynaklar |
7) | Kültür ve Kişilik | İlgili kaynaklar |
8) | Ara sınav | İlgili kaynaklar |
9) | Eğitim Örgütlerinde Bireysel Çatışmalar ve Yönetimi | İlgili kaynaklar |
10) | Eğitim Örgütlerinde Grup İçi Çatışmalar ve Yönetimi | İlgili kaynaklar |
11) | Eğitim Örgütlerinde Gruplar Arası Çatışmalar ve Yönetimi | İlgili kaynaklar |
12) | Eğitim Örgütlerinde Bireyler Arası Çatışmalar ve Yönetimi; Çatışma Yönetiminde Müzakere Teknikleri ve Uygulaması | İlgili kaynaklar |
13) | Çatışma Yönetiminde Arabuluculuk ve Uygulaması | İlgili kaynaklar |
14) | Final | İlgili kaynaklar |
Ders Notları / Kitaplar: | Karip E. Çatışma Yönetimi. PegemA Yayıncılık İbrahim Ethem BAŞARAN, (1998), Yönetimde İnsan İlişkileri, Ankara. Cevat ELMA, (2000), Yönetimde Çağdaş Yaklaşımlar, Anı Yayınevi, Ankara. Ömer PEKER, (1995), Yönetimi Geliştirmenin Sürekliliği, TODAİE Yayınları, Ankara. M.Şerif ŞİMŞEK, (1998), Davranış Bilimlerine Giriş ve Örgütlerde Davranış, Nobel Yayınevi, Ankara Ali Deniz AKKİRMAN, (1998), Etkin Çatışma Yönetimi ve Müdahale Stratejileri, D.E.Ü. İ.İ.B.F. Dergisi. Erol EREN, (1996), Yönetim ve Organizasyon, Beta Yayınevi, İstanbul. Daniel KATZ, ve Robert L. KAHN, (1977), Örgütlerin Toplumsal Psikolojisi, Çev: Halil Can ve Yavuz Bayar, Ankara. |
Diğer Kaynaklar: | Karip E. Çatışma Yönetimi. PegemA Yayıncılık İbrahim Ethem BAŞARAN, (1998), Yönetimde İnsan İlişkileri, Ankara. Cevat ELMA, (2000), Yönetimde Çağdaş Yaklaşımlar, Anı Yayınevi, Ankara. Ömer PEKER, (1995), Yönetimi Geliştirmenin Sürekliliği, TODAİE Yayınları, Ankara. M.Şerif ŞİMŞEK, (1998), Davranış Bilimlerine Giriş ve Örgütlerde Davranış, Nobel Yayınevi, Ankara Ali Deniz AKKİRMAN, (1998), Etkin Çatışma Yönetimi ve Müdahale Stratejileri, D.E.Ü. İ.İ.B.F. Dergisi. Erol EREN, (1996), Yönetim ve Organizasyon, Beta Yayınevi, İstanbul. Daniel KATZ, ve Robert L. KAHN, (1977), Örgütlerin Toplumsal Psikolojisi, Çev: Halil Can ve Yavuz Bayar, Ankara. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||
1) Türk Milli Eğitim Sisteminin amaçlarını ve ilkelerini kavrayabilme. | |||||||
2) Yönetim biliminin tarihçesi, gelişimi hakkında bilgilenebilme, eğitim örgütü yönetimi ve özelliklerini öğrenebilme. | |||||||
3) Yöneticilerin rollerini ve yönetsel yeteneklerini öğrenebilme. | |||||||
4) Denetimin ne olduğunu, eğitim denetimi ilkeleri ile beceri ve yetenekleri hakkında bilgi sahibi olma. | |||||||
5) EYD’ye ilişkin sorunları bilimsel problem çözme çerçevesinde kurgulayıp, nicel ve nitel araştırma yöntemlerini kullanarak eğitim sisteminin sorunlarına çözüm önerileri getirebilme | |||||||
6) Eğitim yönetimi ve denetimi alanında bağımsız çalışmaları yürütebilecek araştırma yöntem bilimi ve alan yazın bilgi birikimini kazanmak ve disiplinler arası çalışmalarda verimli sonuçlara ulaşabilmek için takımlarda çalışma becerilerini uygulayabilme. | |||||||
7) İnsanları harekete geçirebilme konusunda sosyal ilişkilerin dinamiklerini yönetebilme ve bulundukları sosyal ve eğitimsel ortamların gerektirdiği liderlik becerilerini uygulayabilir. | |||||||
8) Uluslararası düzeyde ortaya çıkan eğitim politikalarının ulusal eğitim politikalarına yansımalarını analiz ederek, ulusal düzeyde yeni bakış açıları geliştirebilir. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Türk Milli Eğitim Sisteminin amaçlarını ve ilkelerini kavrayabilme. | |
2) | Yönetim biliminin tarihçesi, gelişimi hakkında bilgilenebilme, eğitim örgütü yönetimi ve özelliklerini öğrenebilme. | |
3) | Yöneticilerin rollerini ve yönetsel yeteneklerini öğrenebilme. | |
4) | Denetimin ne olduğunu, eğitim denetimi ilkeleri ile beceri ve yetenekleri hakkında bilgi sahibi olma. | |
5) | EYD’ye ilişkin sorunları bilimsel problem çözme çerçevesinde kurgulayıp, nicel ve nitel araştırma yöntemlerini kullanarak eğitim sisteminin sorunlarına çözüm önerileri getirebilme | |
6) | Eğitim yönetimi ve denetimi alanında bağımsız çalışmaları yürütebilecek araştırma yöntem bilimi ve alan yazın bilgi birikimini kazanmak ve disiplinler arası çalışmalarda verimli sonuçlara ulaşabilmek için takımlarda çalışma becerilerini uygulayabilme. | |
7) | İnsanları harekete geçirebilme konusunda sosyal ilişkilerin dinamiklerini yönetebilme ve bulundukları sosyal ve eğitimsel ortamların gerektirdiği liderlik becerilerini uygulayabilir. | |
8) | Uluslararası düzeyde ortaya çıkan eğitim politikalarının ulusal eğitim politikalarına yansımalarını analiz ederek, ulusal düzeyde yeni bakış açıları geliştirebilir. |
Anlatım | |
Bireysel çalışma ve ödevi | |
Okuma | |
Soru cevap/ Tartışma |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Bireysel Proje |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Projeler | 1 | % 30 |
Ara Sınavlar | 2 | % 30 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 16 | 5 | 80 |
Ara Sınavlar | 1 | 19 | 19 |
Final | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü | 165 |