ELN202 Uyandırılmış Potansiyellerİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar ElektronörofizyolojiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Elektronörofizyoloji
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ELN202
Ders İsmi: Uyandırılmış Potansiyeller
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 4 4 7
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi CÜNEYT BAŞBUĞU
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi CÜNEYT BAŞBUĞU
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı,Elektronörofizyoloji teknisyeni olacak kadrolara, Uyandırılmış potansiyeller hakkında bilgi vermek, çalışma prensiplerini, kullanım amaçlarını anlatmak ve günlük pratikte ve klinik ortamlarında hastalara nasıl yardımcı olunacağını göstermektir.
Dersin İçeriği: • Uyandirilmis potansiyeller cihazinin calisma prensiplerini tanimak
• Nörolojik hastaliklarin tanisindaki yerin onemini vurgulamak
• Postoperatif monitorizasyonda uyandırılmış potansiyellerin önemini vurgulamak
• Multipl sklerozda uyandırılmış potansiyellerin önemini öğrenmek
• Spinal hastalıklarda uyandırılmış potansiyelelrin yerini öğrenmek

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Uyandırılmış potansiyellerin hastalıkların tanısındaki yeri
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Uyandırılmış potansiyellere giriş
2) Görsel uyandırılmış potansiyeller
3) Beyin sapı uyandırılmış potansiyelleri
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersi öğrencilere tanıtmak • Müfredat • Ders Anahatlarını tartışma Yok
2) • Uyandırılmış potansiyeller cihazını tanı • Kliniklerde kullanım amaçlarını öğren Önerilen okuma
3) • Hangi amaçlarla kullanıldıklarını tanı • Nöroloji ve oftalmoloji alanlarındaki kullanımlarının farkını gör • Multipl skleroz tanısındaki yerini tanı • Görsel Uyandırılmış Potansiyeller (VEP) Cihaz üzerinde pratik
4) • Somatosensoriyel uyandırılmış potansiyellerin nörolojik hastalık tanılarındaki yerini öğren • Somatosensoriyel uyandırılmış potansiyellerin intraoperative nörofizyolojik monitorizasyonda kullanımını açıkla • Somatosensoriyel Uyandırılmış Potansiyeller (SEP) Önerilen okuma
5) • Beyin sapı işitsel uyandırılmış potansiyel ölçümlerinin kulak burun boğaz ve nörolojideki farklı kullanım alanlarını gör • Tanıya ne kadar destek olduklarını değerlendir • Beyin sapı işitsel uyandırılmış potansiyeler (BAEP) Cihaz üzerinde pratik
6) Uyandırılmış potansiyeller olgu sunumları Yok
7) • Multipl skleroz tanısında uyandırılmış potansiyellerin önemini vurgula • Multipl skleroz hastalığının takibinde ve Tedavi aşamalarınıon değerlendirilmesinde uyandırılmış potansiyellerin önemini açıkla İlgili okuma
8) • Görsel uyandırılmış potansiyellerin (VEP) multipl skleroz ilk tanısında önemi • VEP dalga paternlerinin normal ve hastalık durumlarındaki değerlendirilmelerini gör Olgu değerlendirmeleri
9) • YARIYIL SINAVI Yok
10) • Medulla spinalis tümorlerinde SEP’in tanı ve hasta takibindeki yerini gör • Dar spinal kanalda SEP’in tanı amaçlı kullanımını tartış Cihaz üstünde çalışma
11) • Omurilik cerrahisi öncesi ve sonrası, hasta takibinde SEP’in yerini tartış Önerilen okuma
12) • Beyin ameliyatları öncesi ve sırasında BAEP’le monitorizasyonun yararlarını tartış • Omurilik ameliyatları öncesi ve sırasında SEP’le monitorizasyonun yararlarını tartış Video izlenmesi
13) • Uyandırılmış potansiyel cihazının ameliyathanede yerleştirilmesi kurallarını öğren • Ameliyat sırası tekniker-cerrah iletişiminin ana noktalarını tartış Olguları tartış
14) • Beyin ölümü tanısında uyandırılmış potansiyeller ve EEG tatkikleri arasındaki farklılıkları tartış • Beyin ölümü tanısında uyandırılmış potansiyellerin kullanımını kolaylık ve kesinlik açısından değerlendir olgu değerlendirmeleri
15) • Görülen konuların olgu sunumları ve video gösterimleriyle tekrardan değerlendirilmesi yok
16) Final Sınavı Yok

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Elektrodiyagnoz; Elektromiyografi, Uyandırılmış Potansiyeller, Elektroensefalografi
Gülseren AKYÜZ, 2006, İstanbul
Güneş Kitapevi, ISBN; 978-975-853-160-8
Diğer Kaynaklar: Internet resources

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) . Yetkisi dahilinde hastayı kabul etme, hastayı tetkik için hazırlama
2) İstenilen elektronörofizyolojik tetkikleri, EEG, ENMG ve UP doğru yöntem ve prosedürlerine uygun olarak uygulayabilme
3) Elekronörofizyoloji laboratuvarında kullanılan tüm cihazların ölçümlere hazır hale getirme
4) Nörolojik hastalıkların özellikleri ve takiplerinde yapılacak tedavi ve tetkikleri öğrenmek
5) Laboratuvarda istenilen tetkikleri yapılan hasta kayıtlarını, raporlanma sürecine kadar takip ve kontrolünü yürütme
6) Laboratuvarda kalite hedefine uygun olarak prosedürleri uygulayabilme
7) Çalışma ortamı ve çevrenin biyogüvenliği için prosedürleri yerine getirir
8) Nörolojik hastalıklar konusunda bilgili olmak Nörolojik hastalıkların temel bulgu ve bilirtilerini bilmek Nörolojik hastalıjkların tanı ve takibinde kullanılan tetkikleri bilmek
9) Laboratuvarda hastalarla tetkik öncesi ve sonrasında birebir iletişimi sürdürebilmek
10) Laboratuvardaki tetkiklerde kullanılacak gerekli tüm elektrot, bağlantı kabloları ve tek kullanımlık elektrotları hazırlama ve doğru ve güvenli biçimde kullanabilme
11) Bir Elektronörofizyoloji laboratuvarını bakımını tek başına yapabilmek ve eksikliklerini giderebilmek

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) . Yetkisi dahilinde hastayı kabul etme, hastayı tetkik için hazırlama 1
2) İstenilen elektronörofizyolojik tetkikleri, EEG, ENMG ve UP doğru yöntem ve prosedürlerine uygun olarak uygulayabilme 1
3) Elekronörofizyoloji laboratuvarında kullanılan tüm cihazların ölçümlere hazır hale getirme 2
4) Nörolojik hastalıkların özellikleri ve takiplerinde yapılacak tedavi ve tetkikleri öğrenmek 1
5) Laboratuvarda istenilen tetkikleri yapılan hasta kayıtlarını, raporlanma sürecine kadar takip ve kontrolünü yürütme 1
6) Laboratuvarda kalite hedefine uygun olarak prosedürleri uygulayabilme 2
7) Çalışma ortamı ve çevrenin biyogüvenliği için prosedürleri yerine getirir 1
8) Nörolojik hastalıklar konusunda bilgili olmak Nörolojik hastalıkların temel bulgu ve bilirtilerini bilmek Nörolojik hastalıjkların tanı ve takibinde kullanılan tetkikleri bilmek 3
9) Laboratuvarda hastalarla tetkik öncesi ve sonrasında birebir iletişimi sürdürebilmek 1
10) Laboratuvardaki tetkiklerde kullanılacak gerekli tüm elektrot, bağlantı kabloları ve tek kullanımlık elektrotları hazırlama ve doğru ve güvenli biçimde kullanabilme
11) Bir Elektronörofizyoloji laboratuvarını bakımını tek başına yapabilmek ve eksikliklerini giderebilmek 1

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Alan Çalışması
Akran Değerlendirmesi
Anlatım

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Sözlü sınav
Gözlem
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 1 % 10
Kurul-Committee 1 % 10
Uygulama 1 % 30
Ara Sınavlar 1 % 20
Final 1 % 30
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 70
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 30
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 16 6 96
Laboratuvar 14 2 28
Uygulama 14 3 42
Sunum / Seminer 2 4 8
Ödevler 3 4 12
Ara Sınavlar 1 20 20
Final 1 30 30
Toplam İş Yükü 236