HEM104 Hemşirelik Esaslarıİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar HemşirelikÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Hemşirelik
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: HEM104
Ders İsmi: Hemşirelik Esasları
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 12 9 10
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi ÖZLEM YAZICI
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. NİRAN ÇOBAN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Ders kapsamında, sağlığı etkileyen faktörlere karşı birey, aile ve toplumun tepkileri hemşirelik tanıları çerçevesinde irdelenir ve ilgili hemşirelik girişimleri ele alınır. Temel sağlık örüntüleri; biyolojik, psikolojik, sosyal ve çevresel faktörler birey, aile ve toplum düzeyinde incelenir.
Dersin İçeriği: 1. Yaşam bulgularının değerlendirilmesi
2. İlaç uygulamaları
3. Sindirim sistemi uygulamaları
4. Üriner sistem uygulamaları
5. Hasta güvenliği
6. Enfeksiyon kontrolü
7. Hemşirelik süreci
8. Kan transfüzyonu
9. Hasta odası ve ünitesi
ARA SINAV
10. Hasta kabulü ve taburculuk
11. Deri ve öz bakım uygulamaları
12. Solunum sistemi uygulamaları
13. Hareket
14. Ağrının değerlendirilmesi
15. Sıcak ve soğuk uygulamalar
FİNAL SINAVI

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Hemşirelik Esasları uygulama alanıyla ilgili sorunları ve çözüm önerilerini tartışabilme
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Hemşirelik Esasları ile ilgili bir model ya da teoriyi, bireyin bakımında kullanabilme.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1) Hemşirelik bakımını geliştirmeye yönelik, sağlık ekibinin diğer üyeleriyle işbirliği yapabilme.
Öğrenme Yetkinliği
1) Hemşirlelik Esasları uygulama alanında kullandığı yeni bilgi ve becerilerin etkinliğini değerlendirebilme.
Alana Özgü Yetkinlik
1) Hemşirelik bakımında teori ve model kullanımıyla ilgili görüşlerini uzman kişilerle tartışabilme.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) Uygulama alanında ortaya çıkan sorunların tanımlanmasında ve çözümünde yol gösterici olabilme

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Yaşam bulgularının değerlendirilmesi Dersin öğretim elemanı tarafından öğrencilere iletilen kaynakların okunması, videoların izlenmesi.
2) İlaç uygulamaları Dersin öğretim elemanı tarafından öğrencilere iletilen kaynakların okunması, videoların izlenmesi.
3) Sindirim sistemi uygulamaları Dersin öğretim elemanı tarafından öğrencilere iletilen kaynakların okunması, videoların izlenmesi.
3) Üriner sistem uygulamaları Dersin öğretim elemanı tarafından öğrencilere iletilen kaynakların okunması, videoların izlenmesi.
4) Enfeksiyon Kontrolü Dersin öğretim elemanı tarafından öğrencilere iletilen kaynakların okunması, videoların izlenmesi.
5) Hasta güvenliği Dersin öğretim elemanı tarafından öğrencilere iletilen kaynakların okunması, videoların izlenmesi.
6) Hemşirelik Süreci Vaka çalışması yapılır.
7) ARA SINAV -
8) Kan Transfüzyonu Yok
9) Hasta Odası ve Ünitesi Yok
10) Hasta kabulü ve taburculuk Yok
11) Deri ve öz bakım uygulamaları Yok
12) Ağrının değerlendirilmesi Yok
13) Solunum sistemi uygulamaları Yok
14) Hareket Yok
15) FİNAL SINAVI Yok

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1.Atabek Aştı T., Karadağ A. Hemşirelik Esasları, Hemşirelik bilim ve sanatı. Akademi Basın ve Yayıncılık, Şubat 2012, İstanbul.
2.Babadağ K, Atabek Aştı T. Hemşirelik Esasları Uygulama Rehberi. 1. Baskı, İstanbul Medikal Yayıncılık. 2008.
3.Erdemir F. (Editör) Hemşirelik tanıları el kitabı. Nobel Kitabevleri. Ankara. 2012.
4.Ulusoy M.F. Görgülü R.S. (1995) Hemşirelik Esasları-Temel Kuram, Kavram, İlke ve Yöntemler, Cilt I, Ankara. Çağın Ofset
5.Klinik uygulama becerileri ve yöntemleri (2011). (T. Atabek Aştı ve A. Karadağ, cev.editörleri). Adana. Nobel Kitabevi. (orjinali. Perry and Potter Clinical Nursing Skilis and Techniques, 2006)
Diğer Kaynaklar: 1.Hemşirelik Esasları, Cilt 1., F. Ulusoy,S. Görgülü, 72 TDFO Ltd.Şti.
2.Fundamentals of Nursing, Potter ve Perry, Mosby yayıncılık
3.Basic Nursing, Potter ve Perry, Mosby yayıncılık
4.Hemşirelik süreci . Leman Birol. 6. Medical surgical nursing. 6 th ed. J.M. Black 2001.
5.Carpenito LJ. Hemşirelik Tanıları El Kitabı, Handbook of Nursing Diagnosis, Çev. Firdevs Erdemir, Gülengün Türk. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri, 2021.
6.Clinical nursing skills and tecniques Potter ve Perry, 6 th Ed. Mosby yayıncılık
7.Akbayrak N. Hemşirelik bakım planları (dahiliye-cerrahi hemşireliği ve psiko-sosyal. Alter Yayıncılık, Ankara, 2007
8.Ay FA. Temel hemşirelik: Kavramlar, ilkeler, uygulamalar, İstanbul Medikal Yayıncılık İstanbul 2008.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) Hemşirelik bakımını etik ilkelere ve yasalara uygun yönetebilir.
2) Edindiği kuramsal bilgileri hemşirelik uygulamalarına aktarabilir.
3) Hemşireliğin temel psikomotor becerilerine sahip olur.
4) Temel iletişim becerilerine sahip olur.
5) Birey, aile ve toplumun sağlık bakımı gereksinimlerinin karşılanmasında hemşirelik rol ve işlevlerini yerine getirebilecek bilgiye sahip olur.
6) Sağlık politikalarının oluşturulmasına katkı sağlayabilir.
7) Hemşirelik uygulamalarında bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilir.
8) Bakımın yürütülmesinde sağlık bilişim sistemlerini kullanabilir.
9) Çağdaş birey ve meslek üyesi olmanın gerektirdiği genel kültür bilgisine sahip olur.
10) Toplumsal duyarlılık bilinci içinde sektörler arası işbirliği yaparak proje ve etkinlikler yürütebilir.
11) Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilmek ve yabancı meslektaşları ile iletişim kurabilir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Hemşirelik bakımını etik ilkelere ve yasalara uygun yönetebilir. 5
2) Edindiği kuramsal bilgileri hemşirelik uygulamalarına aktarabilir. 5
3) Hemşireliğin temel psikomotor becerilerine sahip olur. 4
4) Temel iletişim becerilerine sahip olur. 4
5) Birey, aile ve toplumun sağlık bakımı gereksinimlerinin karşılanmasında hemşirelik rol ve işlevlerini yerine getirebilecek bilgiye sahip olur. 5
6) Sağlık politikalarının oluşturulmasına katkı sağlayabilir. 1
7) Hemşirelik uygulamalarında bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilir. 4
8) Bakımın yürütülmesinde sağlık bilişim sistemlerini kullanabilir. 3
9) Çağdaş birey ve meslek üyesi olmanın gerektirdiği genel kültür bilgisine sahip olur. 4
10) Toplumsal duyarlılık bilinci içinde sektörler arası işbirliği yaparak proje ve etkinlikler yürütebilir. 1
11) Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilmek ve yabancı meslektaşları ile iletişim kurabilir. 1

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Laboratuvar
Okuma
Ödev
Problem Çözme
Soru cevap/ Tartışma
Örnek olay çalışması
Staj/Yerinde Uygulama

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Uygulama
Örnek olay sunma
Staj/ Yerinde Uygulama Değerlendirmesi

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Derse Özgü Staj 1 % 20
Ödev 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 22 308
Laboratuvar 1 1 1
Ödevler 1 1 1
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 312