Dersin Amacı: |
Bu dersin en temel amacı, öğrencilere bulanık mantığın tanımını, temel kavramlarını ve matematiksel uygulamalarını öğretmektir. |
Dersin İçeriği: |
Bu dersin içeriği:
1- çok değerli mantık, bulanık mantık, klasik mantık ile bulanık mantığın karşılaştırılması,
2- üyelik kavramı, bulanık kümeler, üyelik fonksiyon tipleri,
3- bulanık önermeler, bulanık modeller,
4- Modellerin bulanık değerleri, bulanık nicelikler, bulanık koşullu ve sınırlı önermeler, çıkarımlar,
5- bulanık seviye kümeler
6- bulanık küme işlemleri, bulanık sayılar
7- bulanık sayı işlemleri,
8- bulanık küme grafikleri,
9- bulanık denklemler, kural tabanlı çıkarım,
10- bulanıklaştırma, çıkarım mekanizmaları,
11- durulama, Mammadani ve Sugeno bulanık sistem modelleri,
12- bulanık bağıntılar, bulanık fonksiyonlar ve temel özellikleri,
13- Uygulamalar |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Çok değerli mantık, bulanık mantık, klasik mantık ile bulanık mantığın karşılaştırılması, |
yok |
2) |
Üyelik kavramı, bulanık kümeler, üyelik fonksiyon tipleri. |
yok |
3) |
Bulanık önermeler ve bulanık modeller. |
yok |
4) |
Modellerin bulanık değerleri, bulanık nicelikler, bulanık koşullu ve sınırlı önermeler, çıkarımlar. |
yok |
5) |
Bulanık küme işlemleri ve bulanık sayılar. |
yok |
6) |
Bulanık küme işlemleri ve bulanık sayılar. |
yok |
7) |
Bulanık sayı işlemleri, |
yok |
8) |
Bulanık küme grafikleri. |
yok |
9) |
Ara Sınav |
yok |
10) |
Bulanıklaştırma ve çıkarım mekanizmaları, |
yok |
11) |
Durulaştırma, Mamdani ve Sugeno bulanık sistem modelleri. |
yok |
12) |
Bulanık bağıntılar, bulanık fonksiyonlar ve temel özellikleri. |
yok |
13) |
Uygulamalar. |
yok |
14) |
Uygulamalar. |
yok |
15) |
Final Sınavı. |
yok |
Ders Notları / Kitaplar: |
1- Introduction to fuzzy logic, Franck Dernoncourt, MIT, January 2013
2- Fuzzy logic with engineering applications, third edition, Timothy J. Ross, 2010 John Wiley & Sons, Ltd. ISBN: 978-0-470-74376-8 |
Diğer Kaynaklar: |
1- Introduction to fuzzy logic, Franck Dernoncourt, MIT, January 2013
2- Fuzzy logic with engineering applications, third edition, Timothy J. Ross, 2010 John Wiley & Sons, Ltd. ISBN: 978-0-470-74376-8 |
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. |
|
2) |
Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. |
|
3) |
Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) |
|
4) |
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. |
|
5) |
Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. |
|
6) |
Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. |
|
7) |
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. |
|
8) |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. |
|
9) |
Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. |
|
10) |
Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. |
|
11) |
Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
|
12) |
otomotiv mühendisliği uygulamalarına yönelik türevsel denklemleri de içerecek biçimde, ileri matematik bilgisi; istatistik ve lineer cebir konularına aşinalık; kimya, matematiğe dayalı fizik, dinamik, yapısal mekanik, malzemelerin yapıları ve özellikleri, akışkanlar mekaniği, ısı transferi, üretim süreçleri, elektronik ve kontrol, taşıt elemanları tasarımı, taşıt dinamiği, taşıt tahrik ve güç sistemleri, otomotiv alanındaki teknik mevzuat ve taşıt doğrulama testleri konularında bilgi; bu bilgilerin çok disiplinli otomotiv problemlerinin çözümüne yönelik olarak birleştirilmesi ve uygulanması becerisi; kuramsal, deneysel ve benzetim yöntemleri ile bilgisayar destekli tasarım tekniklerinin otomotiv mühendisliği alanında kullanımı becerisi; taşıt tasarımı ve imalatı alanlarında çalışabilme becerisi. |
|