ÇGE502 Gelişim Psikolojisi ve Araştırmalarıİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Çocuk Gelişimi ve Eğitimi (YL) (Tezli)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Çocuk Gelişimi ve Eğitimi (YL) (Tezli)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ÇGE502
Ders İsmi: Gelişim Psikolojisi ve Araştırmaları
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 8
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi ZEYNEP ŞEBNEM KURT
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi ZEYNEP ŞEBNEM KURT
Öğr.Gör. BELİZ GÖNCÜ
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Gelişime İlişkin kavramlar ve kuramlar, gelişimde kritik dönemler,
gelişim dönemleri, gelişim psikolojisinde kullanılan araştırma
yöntemleri ile ilgili yeterlilikler kazandırmaktır.
Dersin İçeriği: Yaşam boyu gelişim olgusu, gelişimle ilgili temel kavramlar ve kuramlar, gelişim psikolojisinde araştırma yöntemleri, gelişimin genetik temelleri, doğum öncesi gelişim, doğum süreci, yeni doğan, bebeklik, erken çocukluk, orta çocukluk, ergenlik, genç yetişkinlik, orta yetişkinlik ve ileri yetişkinlik dönemlerinde gelişim, ölüm, ölmek ve yas konularını, bu konulara ilişkin güncel bilimsel araştırmaların yorumlanmasını, alana ve uygulamalara yansımasını tartışarak değerlendirme.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Gelişim psikolojisine ait temel kavram, ilke ve yöntemleri açıklar.
2) Çocuk gelişimi alanında yapılan araştırmalarda kullanılan yöntemlerin neler olduğunu tartışır.
3) Gelişim alanlarını tanımlar.
4) Gelişim dönemlerini sıralar.
5) Gelişim görevlerini açıklar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Çocuk gelişimi alanında yapılan araştırmaları kendi cümleleriyle ifade eder.
2) Gelişim evrelerine göre gelişimin farklı yüzlerine ait (fiziksel, duygusal, psiko-sosyal, bilişsel) özeliklerini ayırt eder.
Alana Özgü Yetkinlik
1) Gelişim ile ilgili yaklaşım ve kuramları karşılaştırır.
2) Yakın çevrenin çocuğun gelişim yüzleri üzerindeki etkilerini tartışır.
3) Davranış ve uyum sorunlarının neler olduğunu açıklar.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Gelişimle ilgili büyüme, gelişme, olgunlaşma, öğrenme, hazır bulunuşluk kavramları.
2) Gelişimin kritik dönemleri ve gelişim ilkeleri.
3) Gelişimi etkileyen faktörler.
4) Bebeklik döneminde gelişim.
5) Okul öncesi dönemde gelişim.
6) Orta çocukluk döneminde gelişim.
7) Ara Sınav
8) Ergenlik döneminde gelişim.
9) Gelişim kuramlarının karşılaştırılması.
9) Yetişkinlik ve yaşlılık döneminde gelişim.
11) Gelişim kuramlarının karşılaştırılması.
12) Gelişimle ilgili araştırma yöntem ve teknikleri.
13) Çocuklarda görülen gelişimsel bozukluklar.
14) Çocukların gelişimlerini değerlendirmede kullanılan yöntemler.
15) Çocukların gelişim alanlarını desteklemeye yönelik etkinlikler.
16) FİNAL.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Sunumlar ve makaleler
Diğer Kaynaklar: Aral, N. Ve Duman, T. (Edit.) 2009. Eğitim Psikolojisi. Kriter Yayınları,
İstanbul.
Aydın, B., Can, G., Ersanlı, K., Kılıç, M., Külahoğlu, Ş., Öztürk,
B.,Bilge,F., Küçükkaragöz, H., Kısaç, İ., Korkmaz, İ. ve Bilgin, M.
2002. Gelişim ve Öğrenme Psikolojisi. Pegem Yayıncılık, Ankara.
Onur, B. 1997. Gelişim Psikolojisi. İmge Kitabevi Yayınları, Ankara.
Yörükoğlu, A. 1997. Çocuk Ruh Sağlığı. Özgür Yayınları, İstanbul.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

4

5

6

3

9

7

8

10

Program Kazanımları
1) 0-18 yaşlar arasındaki tüm çocukların bilişsel, dil, motor, özbakım, sosyal, duygusal gelişim alanları hakkında ileri düzeyde bilgiye sahiptir.
2) 0-18 yaş grubundaki çocuklara yönelik gelişim ve eğitimle ilgili tüm kavramları bilir ve bu konuda yapılan çalışmaları takip eder, özgün çalışmalar planlar.
3) 0-18 yaş grubundaki çocuklara yönelik bilişsel, dil, motor, özbakım, sosyal-duygusal gelişim alanlarında kazandığı bilgileri, meslek alanıyla ilgili birimlerde, çocuk, aile ve topluma yönelik olarak, gelişimsel ve eğitimsel tanılama yapmak üzere kullanır.
4) 0-18 yaş grubundaki çocukların ve ailelerinin sağlık, gelişim, eğitim ve sosyal hizmet konularında ülkedeki sorunlarını saptar ve bu sorunlara ilişkin temel bilgilerini kullanarak uygun çözümler ve özgün fikirler üretir.
5) Çocuk Gelişimi ve Eğitimi konularında sahip olduğu ileri düzeydeki bilgileri kullanarak özgün çözümler üretir, bu çozümleri uygulamada kullanır, bilgiyi yorumlayarak uygulamalardan çıkan sonuçları yorumlar, bir bilgi kümesini eleştirel bir şekilde analiz eder.
6) Mesleki alana yönelik kazandığı bilgileri, başta çocuk ve aile olmak üzere, sağlık, eğitim ve sosyal hizmet kuruluşlarına yönelik olarak kullanabilir, hazırlanacak gelişimsel ve eğitimsel programlarda ve ilgili projelerde etkin şekilde çalışır, araştırmalara katılır.
7) Bilim etiğine uygun hareket eder ve çocuklar üzerinde yapılacak deneysel araştırmalar konusunda çocuğun ve ailenin psikolojik durumlarını gözetir.
8) Dış görünüş tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olarak, demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere, ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun davranır.
9) 0-18 yaş grubundaki çocuklar ve ailelerini de kapsayacak şekilde birey, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir, kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılım gösterir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) 0-18 yaşlar arasındaki tüm çocukların bilişsel, dil, motor, özbakım, sosyal, duygusal gelişim alanları hakkında ileri düzeyde bilgiye sahiptir. 5
2) 0-18 yaş grubundaki çocuklara yönelik gelişim ve eğitimle ilgili tüm kavramları bilir ve bu konuda yapılan çalışmaları takip eder, özgün çalışmalar planlar. 5
3) 0-18 yaş grubundaki çocuklara yönelik bilişsel, dil, motor, özbakım, sosyal-duygusal gelişim alanlarında kazandığı bilgileri, meslek alanıyla ilgili birimlerde, çocuk, aile ve topluma yönelik olarak, gelişimsel ve eğitimsel tanılama yapmak üzere kullanır. 5
4) 0-18 yaş grubundaki çocukların ve ailelerinin sağlık, gelişim, eğitim ve sosyal hizmet konularında ülkedeki sorunlarını saptar ve bu sorunlara ilişkin temel bilgilerini kullanarak uygun çözümler ve özgün fikirler üretir. 5
5) Çocuk Gelişimi ve Eğitimi konularında sahip olduğu ileri düzeydeki bilgileri kullanarak özgün çözümler üretir, bu çozümleri uygulamada kullanır, bilgiyi yorumlayarak uygulamalardan çıkan sonuçları yorumlar, bir bilgi kümesini eleştirel bir şekilde analiz eder. 5
6) Mesleki alana yönelik kazandığı bilgileri, başta çocuk ve aile olmak üzere, sağlık, eğitim ve sosyal hizmet kuruluşlarına yönelik olarak kullanabilir, hazırlanacak gelişimsel ve eğitimsel programlarda ve ilgili projelerde etkin şekilde çalışır, araştırmalara katılır. 5
7) Bilim etiğine uygun hareket eder ve çocuklar üzerinde yapılacak deneysel araştırmalar konusunda çocuğun ve ailenin psikolojik durumlarını gözetir. 5
8) Dış görünüş tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olarak, demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere, ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun davranır. 4
9) 0-18 yaş grubundaki çocuklar ve ailelerini de kapsayacak şekilde birey, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir, kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılım gösterir. 4

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Grup çalışması ve ödevi
Okuma
Ödev
Problem Çözme
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Soru cevap/ Tartışma
Örnek olay çalışması
Web Tabanlı Öğrenme

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Sözlü sınav
Ödev
Bireysel Proje
Grup Projesi
Sunum
Raporlama
Bilgisayar Destekli Sunum
Örnek olay sunma

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Sunum 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 16 48
Sunum / Seminer 16 48
Ödevler 16 48
Ara Sınavlar 1 15
Rapor Teslimi 16 16
Final 1 15
Toplam İş Yükü 232