HEM408 Hemşirelikte Bilişimİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar HemşirelikÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Hemşirelik
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: HEM408
Ders İsmi: Hemşirelikte Bilişim
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 6
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Genel Havuz
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. KERİME DERYA BEYDAĞ
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi ÖZLEM ÇİFTÇİ
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Sağlıklı veya hasta bireylere sunulan hemşirelik hizmetlerinde bilişim uygulamalarının öğrencilere kazandırılması.
Dersin İçeriği: 1. Bilişim sistemlerinin sınıflandırılması
2. Sağlık bilişim sistemleri
3. Sağlık bilişim sistemlerinin sağlık hizmetleri sunumu üzerine etkileri,
4. Hemşirelik eğitimi ve informasyon teknolojisi, hemşirelik terminolojisi
5. hemşirelikte bilişim,
6. Hemşirelik sınıflama sistemleri,
7.Kanıta dayalı hemşirelik uygulamaları

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Bilişim kavramlarını, tanımlarını, terimlerini tanımlayabilme
2) Bilişimin hemşirelik hizmetlerinde rolünü ve önemini açıklayabilmesi
3) Bilgi teknolojilerinin hemşirelik hizmetleri alanında kullanıldığı yerleri açıklayabilmesi
4) Bilişim hemşireliğini ve bilişim hemşirelerinin rollerini tanımlayabilmek
5) Elektronik sağlık kayıt sistemleri, klinik karar destek sistemleri ve e-order uygulamalarını tanımlayabilmesi
6) Hemşirelik eğitiminde bilgi teknolojilerinin kullanım alanlarını tanımlayabilmesi
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin tanıtılması
2) Bilişim Teknolojisi Nedir? Bilişim ve Sağlık, Ayşe Demirhan, Bilişim Teknolojileri Dergisi, Cilt: 4, Sayı: 3, Eylül 2011
3) Bilgi teknolojileri ve internet Using health information exchanges to calculate clinical quality measures:A study of barriers and facilitators BarbaraL.Massoudi, Healthcare,2016
4) Hemşirelik hizmetlerinin teknoloji ile ilişkisi The Study of Nursing Informatics. Image: Journal of Nursing Scholarship,Graves, J. R., & Corcoran, S. (1989). 27, 227-231
5) Hemşirelik sınıflama sistemleri ve hemşirelikte bilişim The Study of Nursing Informatics. Image: Journal of Nursing Scholarship,Graves, J. R., & Corcoran, S. (1989). 27, 227-231
6) Sağlıkta bilişim Bilişim ve Sağlık, Ayşe Demirhan, Bilişim Teknolojileri Dergisi, Cilt: 4, Sayı: 3, Eylül 2011
7) Ara sınav -
8) Elektronik hasta kayıtları ve klinik bilişim Nursıng ınformatıcs.. Current and future trends Annals. Computer Science Series. 10th Tome 2nd Fasc. – 2012
9) Klinik Karar Destek Sistemleri Nursıng ınformatıcs.. Current and future trends Annals. Computer Science Series. 10th Tome 2nd Fasc. – 2012
10) Klinik Karar Destek Sistemleri II Klinik Karar Destek Sistemleri, Nuran AYDIN, SANERC dergisi,2010 Klinik Karar Destek Sistemleri ve Örnek Uygulamalar Kocatepe Tıp Dergisi The Medical Journal of Kocatepe,5: 11 - 17 Ocak 2004
11) Bilişimin Yasal ve Etik Yönleri Sağlık Bilişim Sistemleri, Hasan Kürşat GÜLEÇ, Musa ÖZATA, Nobel yayınları
12) Hemşirelik eğitiminde bilişimin yeri Sağlık Bilişim Sistemleri, Hasan Kürşat GÜLEÇ, Musa ÖZATA, Nobel yayınları
13) Hemşirelik Hizmetleri Yönetiminde Bilişimin Yeri Sağlık Bilişim Sistemleri, Hasan Kürşat GÜLEÇ, Musa ÖZATA, Nobel yayınları
14) Final Sınavı -

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. Bilişim ve Sağlık, Ayşe Demirhan, Bilişim Teknolojileri Dergisi, Cilt: 4, Sayı: 3, Eylül 2011
Diğer Kaynaklar: 2. Analysis of an Integrated Clinical Decision Support System in Nursing Home Clinical Information Systems, Gregory L. Alexander, Journal of Gerontological Nursing • Vol. 34, No. 2, 2008
3. Klinik Karar Destek Sistemleri ve Örnek Uygulamalar Kocatepe Tıp Dergisi The Medical Journal of Kocatepe,5: 11 - 17 Ocak 2004
4. Klinik Karar Destek Sistemleri, Nuran AYDIN, SANERC dergisi,2010
5. The ınformatics nurse Specialist role in Electronic health Record usability evaluation, Crystal L. Rojas, Computers, Informatics, Nursing & Vol. 32, No. 5, 214–220
6. Birol L., Hemşirelik Süreci, 4. Baskı, Etki Matbaacılık Yayıncılık,2014; İzmir, 92-94
7. Graves, J. R., & Corcoran, S. (1989). The Study of Nursing Informatics. Image: Journal of Nursing Scholarship, 27, 227-231.
8. Using health information exchanges to calculate clinical quality measures:A study of barriers and facilitators BarbaraL.Massoudi, Healthcare,2016
9. A look at nursing informatics, Virginia K. Saba, International Journal of Medical Infomatics 44 (1997)
10. Medical Decision Support Systems:Old Dilemmas and new Paradigms? M. Fieschi, Methods Inf Med 3/2003

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) Hemşirelik bakımını etik ilkelere ve yasalara uygun yönetebilir.
2) Edindiği kuramsal bilgileri hemşirelik uygulamalarına aktarabilir.
3) Hemşireliğin temel psikomotor becerilerine sahip olur.
4) Temel iletişim becerilerine sahip olur.
5) Birey, aile ve toplumun sağlık bakımı gereksinimlerinin karşılanmasında hemşirelik rol ve işlevlerini yerine getirebilecek bilgiye sahip olur.
6) Sağlık politikalarının oluşturulmasına katkı sağlayabilir.
7) Hemşirelik uygulamalarında bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilir.
8) Bakımın yürütülmesinde sağlık bilişim sistemlerini kullanabilir.
9) Çağdaş birey ve meslek üyesi olmanın gerektirdiği genel kültür bilgisine sahip olur.
10) Toplumsal duyarlılık bilinci içinde sektörler arası işbirliği yaparak proje ve etkinlikler yürütebilir.
11) Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilmek ve yabancı meslektaşları ile iletişim kurabilir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Hemşirelik bakımını etik ilkelere ve yasalara uygun yönetebilir. 4
2) Edindiği kuramsal bilgileri hemşirelik uygulamalarına aktarabilir. 4
3) Hemşireliğin temel psikomotor becerilerine sahip olur. 4
4) Temel iletişim becerilerine sahip olur. 4
5) Birey, aile ve toplumun sağlık bakımı gereksinimlerinin karşılanmasında hemşirelik rol ve işlevlerini yerine getirebilecek bilgiye sahip olur. 3
6) Sağlık politikalarının oluşturulmasına katkı sağlayabilir. 4
7) Hemşirelik uygulamalarında bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilir. 3
8) Bakımın yürütülmesinde sağlık bilişim sistemlerini kullanabilir. 5
9) Çağdaş birey ve meslek üyesi olmanın gerektirdiği genel kültür bilgisine sahip olur. 4
10) Toplumsal duyarlılık bilinci içinde sektörler arası işbirliği yaparak proje ve etkinlikler yürütebilir. 4
11) Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilmek ve yabancı meslektaşları ile iletişim kurabilir. 2

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Ödev
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 5 36 180
Ödevler 1 1 1
Toplam İş Yükü 181