Endüstri Ürünleri Tasarımı | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | EÜT274 | ||||||||
Ders İsmi: | Tasarımda İnsan Faktörü | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu Ders | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Öğr.Gör. NEHİR TAŞTAN | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
Dr. Ebru GÜZELDEREN Prof. Dr. GÜLİZ MUĞAN Dr. BİLİNMİYOR BEKLER |
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Ders, İnsan fiziksel yeterlilikleri, sınırlarının, farklılıklarının ve ölçülerinin tanımlanmasını inceler. İnsanlar arasındaki farklılıkların ürün tasarım sürecine aktarılmasını, Ürünleri bir insan-makine sistemi olarak ele alınıp analiz edilebilmesini, Ürünlerin insanların doğal sınır ve yetenekleri dikkate alınarak tasarlanmasını amaçlar. |
Dersin İçeriği: | Sistem kavramı ve sistem tipleri; İnsan ölçüleri, antropometri kavramı ve tasarımda uygulamaları. Biyomekanik yetenekler, fiziksel iş ergonomisi. El aletleri tasarımında temel ilkeler. Ayak ve yürüme-koşma dinamiği ve ergonomisi. Fiziksel çevre koşulları, Sıra dışı kullanıcılar için tasarım; Bilgi kavramı ve bilginin işlenmesi. Kontrol ve göstergeler. Ara yüz kavramı ve ürün ara yüzlerinin düzenlenmesi; İnsan bilgisayar etkileşimi. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | İşbilim Ergonomi: Giriş ve Tanımlar, İş Nedir? İşin Tarihçesi, Sanayileşmenin Gelişim Evreleri | sunum |
2) | İnsanın Yapısı, Antropometrik Temel Bilgiler | sunum |
3) | Enerjiye Dayanan İşler Bedensel İş - Statik İş - Dinamik İş | sunum |
4) | Enerjiye Dayanan İŞler Bedensel İş - Statik İş - Dinamik İş | sunum |
5) | Vücudun Konumu - Enerji İlişkisi | sunum |
6) | Hareket Tekniği Açısından İşyeri Düzenleme, İşyerinin Yapısal Özellikleri, Çeşitli İş Düzenlemeleri | sunum |
7) | El aletleri tasarımında temel ilkeler. | sunum |
8) | Ara Sınav | - |
9) | Ergonomik İş Araçları ve Aletleri | sunum |
10) | Ergonomik iş araçları tasarımı | sunum |
11) | Ergonomik tasarım çalışması | sunum |
11) | Çevre Etkileri | sunum |
12) | Ergonomik tasarım çalışması | sunum |
13) | Ergonomik tasarım çalışması | sunum |
14) | Ergonomik tasarım calışması- sunum-kritik | tartışma |
15) | Ergonomik tasarım sunum | öğrenci sunumu |
16) | Final Sınavı | - |
Ders Notları / Kitaplar: | Öğretim üyesi ders notları / presentations |
Diğer Kaynaklar: | Mühendisler İçin Ergonomi İşbilim Fatih C. Babalık Dora Mühendisler İçin Ergonomi İşbilim Fatih C. Babalık |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
|||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||
1) Endüstri ürünleri tasarımı disiplininde yaratıcı ve yenilikçi düşünme becerisi | |||||||
2) Mesleki malzeme ve üretim teknolojilerine hakim olma, gelişmeleri takip etme ve bu bilgi birikimlerini projelerinde etkin olarak kullanabilme. | |||||||
3) Kültürel değerleri mesleki yaklaşımlarına yansıtabilme. | |||||||
4) Eleştirel yaklaşımlarla mevcut tasarım sorunlarını özgün çözümlere ulaştırabilme, olası kullanıcı ihtiyaçlarını öngörebilme becerisi | |||||||
5) 2 ve 3 boyutlu mesleki anlatım teknik ve teknolojilerine hakim olma ve meslekte etkin biçimde kullanabilme | |||||||
6) Endüstri kuruluşları bünyesinde takım çalışması içinde yer alma ve endüstri ürünleri tasarımı proje yönetiminde etkin rol alabilme | |||||||
7) Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olabilme | |||||||
8) Bağımsız çalışabilen, sorumluluk alabilen ve küresel sorunlara karşı duyarlı bir tasarımcı kimliğine sahip olma |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Endüstri ürünleri tasarımı disiplininde yaratıcı ve yenilikçi düşünme becerisi | 3 |
2) | Mesleki malzeme ve üretim teknolojilerine hakim olma, gelişmeleri takip etme ve bu bilgi birikimlerini projelerinde etkin olarak kullanabilme. | 3 |
3) | Kültürel değerleri mesleki yaklaşımlarına yansıtabilme. | 2 |
4) | Eleştirel yaklaşımlarla mevcut tasarım sorunlarını özgün çözümlere ulaştırabilme, olası kullanıcı ihtiyaçlarını öngörebilme becerisi | 5 |
5) | 2 ve 3 boyutlu mesleki anlatım teknik ve teknolojilerine hakim olma ve meslekte etkin biçimde kullanabilme | 2 |
6) | Endüstri kuruluşları bünyesinde takım çalışması içinde yer alma ve endüstri ürünleri tasarımı proje yönetiminde etkin rol alabilme | 1 |
7) | Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olabilme | 5 |
8) | Bağımsız çalışabilen, sorumluluk alabilen ve küresel sorunlara karşı duyarlı bir tasarımcı kimliğine sahip olma | 2 |
Alan Çalışması | |
Akran Değerlendirmesi | |
Bireysel çalışma ve ödevi | |
Ders | |
Okuma | |
Ödev | |
Problem Çözme | |
Soru cevap/ Tartışma |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Ödev | |
Sunum |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 1 | % 30 |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 30 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 70 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 30 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 5 | 5 | 25 |
Ödevler | 1 | 5 | 5 |
Ara Sınavlar | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 60 |