İlk ve Acil Yardım (İkinci Öğretim) | |||||
Önlisans | TYYÇ: 5. Düzey | QF-EHEA: Kısa Düzey | EQF-LLL: 5. Düzey |
Ders Kodu: | IAY213 | ||||||||
Ders İsmi: | Travma | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Evet | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu Ders | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr.Öğr.Üyesi SEVCAN AKTAR UÇAR | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
Dr.Öğr.Üyesi SEVCAN AKTAR UÇAR |
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Travma vakalarında acil bakım uygulaması ile ilgili bilgi ve becerilerin kazandırılması. Travmayı tanımlama, travma sonucu etkilenen vücut bölgelerine ve sistemlerine uygun acil bakım müdahalelerini uygulama ve uygun transport şekillerinin kazandırılmasıdır. |
Dersin İçeriği: | Travma Vakalarına Genel Yaklaşımı Uygulamak İç ve Dış Kanamalarda Acil Bakım Uygulamak, Hemorojik Şokta Acil Bakım Uygulamak Yumuşak Doku Yaralanmalarında Acil Bakım Uygulamak Kafa, Yüz ve Boyun Yaralanmalarında Acil Bakım Uygulamak Omurga Yaralanmalarında Acil Bakım Uygulamak Göğüs Yaralanmalarında Acil Bakım Uygulamak Karın Yaralanmalarında Acil Bakım Uygulamak Pelvis Yaralanmalarında Acil Bakım Uygulamak Ekstremite Yaralanmalarında Acil Bakım Uygulamak Özellikli Travma Olgularına Acil Bakım Uygulamak |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Dersin Tanıtımı: Giriş, Amaç ve Öğrenim Hedefleri, Ders Akışının Açıklanması, Kaynak tavsiyesi | Sunum |
2) | Travma Vakalarına Genel Yaklaşımı Uygulamak | Kaynaklardan sunuların hazırlanması |
3) | İç ve Dış Kanamalarda Acil Bakım Uygulamak, Hemorojik Şokta Acil Bakım Uygulamak | Güncel Kaynaklardan sunum hazırlamak |
4) | Yumuşak Doku Yaralanmalarında Acil Bakım Uygulamak | Güncel Kaynaklardan sunum hazırlamak |
5) | Kafa, Yüz ve Boyun Yaralanmalarında Acil Bakım Uygulamak | Güncel Kaynaklardan sunum hazırlamak |
6) | Omurga Yaralanmalarında Acil Bakım Uygulamak | Güncel Kaynaklardan sunum hazırlamak |
7) | Göğüs Yaralanmalarında Acil Bakım Uygulamak | Güncel Kaynaklardan sunum hazırlamak |
8) | Vize Sınavı | Sınav sorularının hazırlanması |
9) | Pelvis Yaralanmalarında Acil Bakım Uygulamak | Güncel Kaynaklardan sunum hazırlamak |
10) | Ekstremite Yaralanmalarında Acil Bakım Uygulamak | Güncel Kaynaklardan sunum hazırlamak |
11) | Özellikli Travma Vakalarına Acil Bakım Uygulamak | Güncel Kaynaklardan sunum hazırlamak |
12) | Özellikli Travma Vakalarına Acil Bakım Uygulamak | Güncel Kaynaklardan sunum hazırlamak |
13) | Tüm konuların uygulamasının yapılması | Uygulamalarda kullanılacak malzemelerin hazırlanması |
14) | Tüm konuların uygulamasının yapılması | Tüm konuların uygulamasının yapılması |
15) | Yarıyıl Sonu Final Sınavı | Sınav sorularının hazırlanması |
Ders Notları / Kitaplar: | PARAMEDİK-Klinik Konular, Mesleki Beceriler-Operasyonel Uygulamalar Öğr. Gör. Gürkan Özel, Hastane Öncesi Acil Bakım, Paramedikler için Acil Hasta Bakımı I, II, III Ali Ekşi Hastane Öncesi Acil Sağlık Hizmetlerinde Travma, Doç.Dr.Ali Ekşi Paramedikler için Travma Yönetimi, A.Salih Özen Paramedikler için Özel Gereksinimi Olan Hastane Öncesi Yaklaşım, A.Salih Özen |
Diğer Kaynaklar: | PARAMEDİK-Klinik Konular, Mesleki Beceriler-Operasyonel Uygulamalar Öğr. Gör. Gürkan Özel, Hastane Öncesi Acil Bakım, Paramedikler için Acil Hasta Bakımı I, II, III Ali Ekşi Hastane Öncesi Acil Sağlık Hizmetlerinde Travma, Doç.Dr.Ali Ekşi Paramedikler için Travma Yönetimi, A.Salih Özen Paramedikler için Özel Gereksinimi Olan Hastane Öncesi Yaklaşım, A.Salih Özen |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||||
1) Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. | ||||||||||||||
2) Alanında edindiği temel düzeyde teorik ve pratik bilgileri yükseköğretim seviyesinin aynı alanında veya aynı düzeyde bir alanda kullanma becerisini kazanma. | ||||||||||||||
3) Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme. | ||||||||||||||
4) Alanındaki edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir, öğrenme ihtiyaçlarını belirleyebilir ve cevaplayabilir | ||||||||||||||
5) Alanıyla ilgili verilerin sonuçlarının toplanması, uygulanması ve serbest bırakılması aşamalarında sosyal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olmak. | ||||||||||||||
6) Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirebilme | ||||||||||||||
7) Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanmış olma. | ||||||||||||||
8) Alanında bağımsız olarak temel düzeyde çalışmalar yapmak. | ||||||||||||||
9) Alandaki uygulamalarda karşılaşılan beklenmedik karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alın |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. | |
2) | Alanında edindiği temel düzeyde teorik ve pratik bilgileri yükseköğretim seviyesinin aynı alanında veya aynı düzeyde bir alanda kullanma becerisini kazanma. | |
3) | Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme. | |
4) | Alanındaki edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir, öğrenme ihtiyaçlarını belirleyebilir ve cevaplayabilir | |
5) | Alanıyla ilgili verilerin sonuçlarının toplanması, uygulanması ve serbest bırakılması aşamalarında sosyal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olmak. | |
6) | Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirebilme | |
7) | Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanmış olma. | |
8) | Alanında bağımsız olarak temel düzeyde çalışmalar yapmak. | |
9) | Alandaki uygulamalarda karşılaşılan beklenmedik karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alın |
Anlatım | |
Bireysel çalışma ve ödevi | |
Ders | |
Grup çalışması ve ödevi | |
Rol oynama | |
Örnek olay çalışması |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Uygulama | |
Sunum | |
Örnek olay sunma |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 10 | % 10 |
Uygulama | 10 | % 30 |
Ara Sınavlar | 10 | % 30 |
Final | 10 | % 30 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 70 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 30 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 15 | 28 |
Uygulama | 15 | 30 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 16 | 32 |
Sunum / Seminer | 16 | 16 |
Ara Sınavlar | 16 | 16 |
Final | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü | 138 |