BST366 İnsan-Bilgisayar Etkileşimiİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Bilişim Sistemleri ve TeknolojileriÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Bilişim Sistemleri ve Teknolojileri
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: BST366
Ders İsmi: İnsan-Bilgisayar Etkileşimi
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 6
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi FERİDUN CEMAL ÖZÇAKIR
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders ile öğrencilere insan-bilgisayar etkileşimi alanı ile ilgili temel bilgi ve becerilerin kazandırılması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği: İnsan-Bilgisayar Etkileşimi temel kavramları
İnsan-bilgisayar etkileşiminin tarihsel gelişimi
İnsan-bilgisayar etkileşiminin önemi ve felsefi boyutu
İnsanın bilişsel yapısı ve bilgi işleme modeli, zihinsel modeller
Psikoloji ve insan bilgisayar etkileşimi tasarımı
Kullanılabilirlik
Kullanılabilirlik Tarihçesi
Kullanıcı Deneyimi (UX)
UX – UI İlişkisi
Kullanıcı Deneyimi Ekosistemi
İnsan-bilgisayar etkileşiminde kullanılan teknolojiler
Tasarım yaklaşımları
Kullanıcı grupları
Erişilebilirlik
İnsan-bilgisayar etkileşiminde kullanılan değerlendirme yöntemleri
Kullanıcı testleri

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) İnsan-bilgisayar etkileşimi alanının temel kavramlarını bilir
2) Teknoloji tasarım yaklaşımlarını bilir
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Kullanılabilirlik testi planlar, uygular ve değerlendirir
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) İnsan-bilgisayar etkileşiminde kullanılan değerlendirme yöntemlerini bilir
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin tanıtımı İnsan-Bilgisayar Etkileşimi temel kavramları
2) İnsan ve bilgisayar etkileşiminin tarihsel gelişimi İnsan ve bilgisayar etkileşiminin önemi ve felsefi boyutu İnsanın bilişsel yapısı ve bilgi işleme modeli, zihinsel modeller Psikoloji ve insan bilgisayar etkileşimi tasarımı
3) Kullanılabilirlik Kullanılabilirlik Tarihçesi Kullanıcı Deneyimi (UX) UX – UI İlişkisi
4) Kullanıcı Deneyimi Ekosistemi İnsan ve bilgisayar etkileşiminde kullanılan teknolojiler Tasarım yaklaşımları Kullanıcı grupları Erişilebilirlik
5) İnsan ve bilgisayar etkileşiminde kullanılan değerlendirme yöntemleri Kullanılabilirlik testleri
6) Kullanılabilirlik testleri
7) Kullanılabilirlik testleri
8) Ara Sınav
9) Kullanılabilirlik testleri
10) Kullanılabilirlik testleri
11) Kullanılabilirlik testleri
12) Kullanılabilirlik testleri
13) Proje Sunumları
14) Proje Sunumları Ders özeti ve ders değerlendirme

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Kürşat Çağıltay. 2018. Teoriden Pratiğe İnsan – Bilgisayar Etkileşimi ve Kullanılabilirlik Mühendisliği. Seçkin Yayınları.

Diğer Kaynaklar: Kerem Rızvanoğlu. 2009. Herkes İçin Web Evrensel Kullanılabilirlik ve Tasarım. Punto Yayınları.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Farklı ortamlar için yazılım geliştirme, sistem yönetimi, ağ güvenliği, veritabanı, yönetim sistemleri gibi konularda temel bilgi ve becerilerine sahip olma.
2) Bilgi teknolojilerinin hızlı değişimi sonucu oluşan yeni bilişim sistemleri hakkında güncel konuları uzman olarak yakından takip etme.
3) Bilişim Sistemlerinin firmalardaki stratejik konumu ve yeni iş stratejileri oluşturulmasındaki rolünün öneminin farkında olma.
4) Bilişim Sistemleri alanında edindiği temel bilgi ve beceriler düzeyindeki fikirlerini ve görüşlerini ilgili kişilere yazılı ve sözlü olarak aktarabilme
5) Bilişim Sistemleri alanına ilişkin uzmanlık gerektiren konularda bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirebilme.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Farklı ortamlar için yazılım geliştirme, sistem yönetimi, ağ güvenliği, veritabanı, yönetim sistemleri gibi konularda temel bilgi ve becerilerine sahip olma.
2) Bilgi teknolojilerinin hızlı değişimi sonucu oluşan yeni bilişim sistemleri hakkında güncel konuları uzman olarak yakından takip etme.
3) Bilişim Sistemlerinin firmalardaki stratejik konumu ve yeni iş stratejileri oluşturulmasındaki rolünün öneminin farkında olma.
4) Bilişim Sistemleri alanında edindiği temel bilgi ve beceriler düzeyindeki fikirlerini ve görüşlerini ilgili kişilere yazılı ve sözlü olarak aktarabilme
5) Bilişim Sistemleri alanına ilişkin uzmanlık gerektiren konularda bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirebilme.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ders
Laboratuvar
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Bireysel Proje

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 42 588
Sunum / Seminer 2 2 4
Ödevler 3 9 27
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 621