Genetik ve Biyomühendislik (İngilizce) | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | GBE427 | ||||||||
Ders İsmi: | Nutrigenomics | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | EN | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Evet | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu Ders | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Ar.Gör. ELİF YORGUN | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
|
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu ders, öğrencilere besinlerin ve genlerin sağlık ve hastalıkları etkilemek için nasıl etkileşime girdiğini kapsamlı bir şekilde anlamalarını sağlamayı amaçlamaktadır. |
Dersin İçeriği: | Nutrigenomik dersi, gıda: gen etkileşimlerini tartışmaktadır.Tükettiğimiz gıdalardaki besinlerin genetik materyalimizle nasıl etkileşime girdiği ve bunun sağlık ve yaşam süresini nasıl etkilediği ile ilgili modern gelişmelere odaklanmaktadır. Bu ders, genomikteki modern teknikler hakkında derinlemesine bilgi sağlamanın yanı sıra genetik koddaki küçük değişikliklerin vücudumuzun gelen besinleri ‘yorumlamasında’ nasıl değişikliklere yol açtığını tartışmaktadır. Bu derste, belirli bir konu üzerinde öğrenciler proje ve sunum yapılacaktır. Bu ders sunumlar içerecek ve öğrencilerin takım çalışması ve sunum konusunda deneyim kazanmalarına yardımcı olacaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Derse giriş. Genel bilgiler ve gereksinimler | Carlberg, C., Ulven, S. M., & Molnár, F. (2020). Nutrigenomics: how science works. Springer. |
2) | ||
3) | ||
4) | ||
5) | Adaption of the Human Genome to Dietary Changes • Definition of Nutrigenomics • Vitamin D and Skin Color • Human Genetic Adaption to Dietary Changes • Regulatory SNPs and Quantitative Traits • “Omics” Analysis in Nutrition Sciences Integrative Personal Omics Profile | |
6) | ||
7) | ||
8) | ||
9) | ||
10) | ||
11) | ||
12) | ||
13) | ||
13) | ||
14) | ||
15) | ||
16) |
Ders Notları / Kitaplar: | Carlberg, C., Ulven, S. M., & Molnár, F. (2020). Nutrigenomics: how science works. Springer. Caterina, R. D., Martinez, J. A., & Kohlmeier, M. (2020). Principles of nutrigenetics and nutrigenomics. Pathak, Y. V., & Ardekani, A. M. (Eds.). (2017). Nutrigenomics and Nutraceuticals: Clinical Relevance and Disease Prevention. CRC Press. |
Diğer Kaynaklar: | Carlberg, C., Ulven, S. M., & Molnár, F. (2020). Nutrigenomics: how science works. Springer. Caterina, R. D., Martinez, J. A., & Kohlmeier, M. (2020). Principles of nutrigenetics and nutrigenomics. Pathak, Y. V., & Ardekani, A. M. (Eds.). (2017). Nutrigenomics and Nutraceuticals: Clinical Relevance and Disease Prevention. CRC Press. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
5 |
6 |
||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||
1) Matematik, fen bilimleri ve genetik ve biyomühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. | ||||||||||
2) Karmaşık biyomühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||||||
3) Karmaşık bir biyomühendislik sistemini ve sürecini gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) | ||||||||||
4) Genetik ve biyomühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||||||
5) Genetik ve biyomühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||||||
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | ||||||||||
7) Türkçe ve ingilizce sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi. | ||||||||||
8) Biyomühendisliğin gerektirdiği yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||||||
9) Mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mesleğin gelişimine katkıda bulunma yetkinliği. | ||||||||||
10) Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi biyomühendislik uygulamaları hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürülebilir kalkınma hakkında farkındalık. | ||||||||||
11) Biyomühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Matematik, fen bilimleri ve genetik ve biyomühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. | |
2) | Karmaşık biyomühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | |
3) | Karmaşık bir biyomühendislik sistemini ve sürecini gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) | |
4) | Genetik ve biyomühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | |
5) | Genetik ve biyomühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | |
6) | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | |
7) | Türkçe ve ingilizce sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi. | |
8) | Biyomühendisliğin gerektirdiği yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | |
9) | Mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mesleğin gelişimine katkıda bulunma yetkinliği. | |
10) | Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi biyomühendislik uygulamaları hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürülebilir kalkınma hakkında farkındalık. | |
11) | Biyomühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
Anlatım | |
Bireysel çalışma ve ödevi | |
Ders | |
Proje Hazırlama | |
Rapor Yazma |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Bireysel Proje | |
Sunum |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Sunum | 1 | % 10 |
Projeler | 1 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 15 | 45 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 16 | 80 |
Sunum / Seminer | 1 | 2 |
Proje | 16 | 48 |
Ara Sınavlar | 2 | 4 |
Rapor Teslimi | 16 | 16 |
Final | 1 | 2 |
Toplam İş Yükü | 197 |