Dersin Amacı: |
Beslenme ilkeleri, karbonhidratlar, yağlar, proteinler, mineraller, vitaminler ve suyun organizmadaki görevleri, fiziksel performansa etkileri, yarış öncesi, arası ve sonrası beslenme ilkeleri, yaş, cinsiyet ve hastalık durumlarına göre beslenme, sporda ağırlık kontrolünün öğretilmesi amaçlanmıştır. |
Dersin İçeriği: |
Beslenmenin tanımı
Enerji sistemleri
Karbonhidratlar
Proteinler
Yağlar
Vitaminler
Mineraller
Su, önemi, sıvı gereksinimi
Egzersiz ve beslenme
Sporcularda kilo sorunları
Doping |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Beslenmenin tanımı, önemi, yeterli ve dengeli beslenme Beslenme sağlık ve performans ilişkisi |
|
2) |
Enerji sistemleri (Anaerobik, Aerobik) |
|
3) |
Karbonhidratlar, egzersiz öncesinde, esnasında ve sonrasında karbonhidrat alımı |
|
4) |
Protein gereksinimi, yetersizliği, fazlalığı, Sporcu beslenmesindeki yeri |
|
5) |
Yağların görevleri, Sporcu beslenmesindeki yeri |
|
6) |
Vitamin gereksinimi, fazlalığı, Yağda eriyen , suda eriyen vitaminler, Antioksidan vitaminler, Sporcu beslenmesindeki yeri |
|
7) |
Minerallerin görevleri, günlük gereksinimleri, Sporcu beslenmesindeki yeri |
|
8) |
Ara sınav |
|
9) |
Su, önemi, sıvı gereksinimi, Dehidratasyon, Sporcuya verilecek suyun içeriği miktarı ve zamanı |
|
10) |
Kas glikojen yüklenmesi ve süper doygunluk Yağ diyetlerinin endurans performansına etkisi, Çay kahve alkol |
|
11) |
Egzersiz öncesi, esnası ve sonrasında beslenme
İdeal kilonun bulunmasında yöntemler, Kilo verme ve alma yöntemleri ve öneriler, Enerji dengesi, Günlük gıda gereksinimi ve elit sporcuların ortalama günlük enerji ihtiyaçları |
|
12) |
Ergojenik yardım, tanımı, önemi, Beslenmeyle ilgili ergojenik yardımlar, Sporcu performansındaki yerleri |
|
13) |
Mekanik ve biyomekanik yardımlar, Farmakolojik yardımlar (İlaçlar), Fizyolojik yardımlar (Kan dopingi), Psikolojik yardımlar (Psikolojik olarak uyarıcılar, Sakinleştirici etki için trakilizanlar), Sporcu performansındaki yerleri |
|
14) |
Doping, tanımı, tarihçesi, zararları, Doping sınıflaması, İlaçlar, Doping metotları, Kısıtlamaya bağlı bazı ilaçlar |
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Hemşirelik bakımını etik ilkelere ve yasalara uygun yönetebilir. |
2 |
2) |
Edindiği kuramsal bilgileri hemşirelik uygulamalarına aktarabilir. |
2 |
3) |
Hemşireliğin temel psikomotor becerilerine sahip olur. |
2 |
4) |
Temel iletişim becerilerine sahip olur. |
2 |
5) |
Birey, aile ve toplumun sağlık bakımı gereksinimlerinin karşılanmasında hemşirelik rol ve işlevlerini yerine getirebilecek bilgiye sahip olur. |
1 |
6) |
Sağlık politikalarının oluşturulmasına katkı sağlayabilir. |
2 |
7) |
Hemşirelik uygulamalarında bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilir. |
2 |
8) |
Bakımın yürütülmesinde sağlık bilişim sistemlerini kullanabilir. |
2 |
9) |
Çağdaş birey ve meslek üyesi olmanın gerektirdiği genel kültür bilgisine sahip olur. |
3 |
10) |
Toplumsal duyarlılık bilinci içinde sektörler arası işbirliği yaparak proje ve etkinlikler yürütebilir. |
4 |
11) |
Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilmek ve yabancı meslektaşları ile iletişim kurabilir. |
3 |