YMI358 Çevre ve Ekolojiİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Tıp Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Tıp
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: YMI358
Ders İsmi: Çevre ve Ekoloji
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Üniversite Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi SEMRA GEÇKİN ONAT
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, öğrencilerin çevre sorunları ve ekolojik sistemler hakkında temel bilgi edinmelerini, çevreye duyarlı bireyler olarak ekolojik dengeyi koruma bilinci geliştirmelerini sağlamaktır. Öğrenciler, doğal kaynakların sürdürülebilir kullanımı, çevre kirliliği ve iklim değişikliği gibi konularda bilinçlenecek, çözüm önerileri geliştirebileceklerdir.
Dersin İçeriği: Ekolojinin temellerini tanımlarEkosistem faktörlerini sıralayabilir ve ekosistemdeki enerji ve besin maddesi döngüsünü tanımlarTürkiye’nin tarım bölgelerini sıralayabilir ve bu bölgelerin tarımsal yapısını yorumlarEkoloji ve çevre kavramları arasındaki farklılıkları ayırt ederÇevre, insan-çevre ilişkisini ve kirlenme kavramlarını tanımlarTarımsal aktiviteler ve bu aktivitelerden kaynaklanan çevresel sorunlar arasında ilişki kurarDoğal kaynakların korunması için gerekli önlemleri listelerÇevresel sorunları kontrol etmede kullanılan çevresel etki değerlendirilmesi raporunun hazırlanması için gerekli işlemleri sıralar


Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Ekoloji ve ekosistem temel kavramlarını, insan-çevre-tarım ilişkilerini, iklim faktörlerinin tarım üzerine olan etkilerini, peyzaj-çevre-tarım ilişkilerini ve küresel çevre sorunlarının neler olduğunu bilir.
2) Gıda güvenliği, kalite sistemleri ve gıda kodeksi konularında gerekli bilgi birikimine sahiptir.
3) Tarımsal üretimde kullanılan girdi, teknik ve teknolojileri; ekosistem, biyolojik çeşitlilik, doğal kaynaklar ve çevre bağlamında değerlendirir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Çevre Bilimine Giriş Tanımlar, tarihsel gelişim, çevre problemleri
2) Ekolojiye Giriş Ekosistem kavramı, birey–popülasyon–komünite düzeyleri
3) Ekosistem Bileşenleri Abiyotik ve biyotik faktörler
4) Enerji Akışı ve Madde Döngüleri Gıda zinciri, gıda ağı, karbon, azot döngüsü
5) Ekosistem Tipleri Karasal ve sucul ekosistemler
6) Biyoçeşitlilik ve Önemi Genetik, tür ve ekosistem çeşitliliği
7) Çevre Kirliliği: Hava ve Su Nedenleri, etkileri, önlemler
8) vize sınavı
9) Çevre Kirliliği: Toprak ve Gürültü Etkiler ve kirlilikle mücadele yolları
10) Doğal Kaynaklar ve Sürdürülebilir Kullanım Yenilenebilir/yenilenemez kaynaklar Natural Resources and Sustainable Use Renewable/non-renewable resources
11) İklim Değişikliği ve Küresel Isınma Nedenleri, sonuçları, uluslararası anlaşmalar
12) Çevre Politikaları ve Hukuk Türkiye ve dünya genelinde çevre mevzuatları
13) Atık Yönetimi ve Geri Dönüşüm Atık türleri, yönetim stratejileri
14) Sürdürülebilir Kalkınma Kavramlar, uygulamalar, örnek projeler
15) Ekolojik Ayak İzi ve Bireysel Sorumluluk Günlük yaşamda çevre bilinci geliştirme

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ekoloji nedir?
• Ekosistem
• Ekosistemlerde enerji akımı
• Ekosistemlerde madde dolaşımları
• Ekolojik faktörler ve canlılar üzerine etkisi
• Karasal ekosistemler
• Süksesyon
• Deniz ve tatlısu ekosistemleri

• Populasyon ekolojisi
• Ekolojik problemler
Diğer Kaynaklar: "Ekoloji: Çevre Bilimleri ve İnsan" – William P. Cunningham, Mary Ann Cunningham

"Çevre Bilimi" – Güler, Çobanoğlu, T.C. Sağlık Bakanlığı Yayınları

"Ekosistem ve Sürdürülebilir Kalkınma" – Recep Efe, İsmail Yılmaz

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları
1) 1. Hücre, doku ve sistemler bütünlüğünde, insan vücudunun doğal yapı, işleyiş ve gelişimini açıklar.
7) Acil durumlarda hastaların tedavisi ve ihtiyaç durumunda hastanın naklini gerçekleştirir.
8) Koruyucu hekimlik ve adli tıp uygulamalarını bilir ve yapar
9) Çevresel etkenlerin insan sağlığı üzerindeki etkilerini değerlendirir.
10) Ulusal Sağlık sisteminin yapı ve işleyişi hakkında bilgi sahibi olur,
11) Sağlık sistemleri, politikaları ve uygulamalarının birey ve toplum sağlığı üzerindeki etkilerini değerlendirir.
12) Yasal sorumlulukları ve etik kuralları tanımlar
13) Mesleksel değerler, etik ilkeler ve yasal düzenlemelere uygun davranır,
14) Yaşam boyu öğrenme sorumluluğunu üstlenir ve özdeğerlendirme yapar.
15) Bilimsel projeler üretir, bilimsel toplantılara katılır ve bu toplantıların organizasyonunu sağlayabilir
16) Güncel tıp literatürüne erişebilmek ve iletişim kurabilmek için en az bir yabancı dili iyi derecede bilir ve bilimsel çalışmaları değerlendirirken istatistik ve çeşitli bilgisayar programlarını kullanır

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) 1. Hücre, doku ve sistemler bütünlüğünde, insan vücudunun doğal yapı, işleyiş ve gelişimini açıklar.
7) Acil durumlarda hastaların tedavisi ve ihtiyaç durumunda hastanın naklini gerçekleştirir.
8) Koruyucu hekimlik ve adli tıp uygulamalarını bilir ve yapar
9) Çevresel etkenlerin insan sağlığı üzerindeki etkilerini değerlendirir.
10) Ulusal Sağlık sisteminin yapı ve işleyişi hakkında bilgi sahibi olur,
11) Sağlık sistemleri, politikaları ve uygulamalarının birey ve toplum sağlığı üzerindeki etkilerini değerlendirir.
12) Yasal sorumlulukları ve etik kuralları tanımlar
13) Mesleksel değerler, etik ilkeler ve yasal düzenlemelere uygun davranır,
14) Yaşam boyu öğrenme sorumluluğunu üstlenir ve özdeğerlendirme yapar.
15) Bilimsel projeler üretir, bilimsel toplantılara katılır ve bu toplantıların organizasyonunu sağlayabilir
16) Güncel tıp literatürüne erişebilmek ve iletişim kurabilmek için en az bir yabancı dili iyi derecede bilir ve bilimsel çalışmaları değerlendirirken istatistik ve çeşitli bilgisayar programlarını kullanır

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Bireysel çalışma ve ödevi
Ödev
Proje Hazırlama
Örnek olay çalışması

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Sözlü sınav
Ödev
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 8 5 40
Sınıf Dışı Ders Çalışması 15 5 75
Ödevler 1 2 2
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 121