Tıp | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | YMI358 | ||||||||
Ders İsmi: | Çevre ve Ekoloji | ||||||||
Ders Yarıyılı: |
Bahar |
||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Üniversite Seçmeli | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr.Öğr.Üyesi SEMRA GEÇKİN ONAT | ||||||||
Dersi Veren(ler): | |||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı, öğrencilerin çevre sorunları ve ekolojik sistemler hakkında temel bilgi edinmelerini, çevreye duyarlı bireyler olarak ekolojik dengeyi koruma bilinci geliştirmelerini sağlamaktır. Öğrenciler, doğal kaynakların sürdürülebilir kullanımı, çevre kirliliği ve iklim değişikliği gibi konularda bilinçlenecek, çözüm önerileri geliştirebileceklerdir. |
Dersin İçeriği: | Ekolojinin temellerini tanımlarEkosistem faktörlerini sıralayabilir ve ekosistemdeki enerji ve besin maddesi döngüsünü tanımlarTürkiye’nin tarım bölgelerini sıralayabilir ve bu bölgelerin tarımsal yapısını yorumlarEkoloji ve çevre kavramları arasındaki farklılıkları ayırt ederÇevre, insan-çevre ilişkisini ve kirlenme kavramlarını tanımlarTarımsal aktiviteler ve bu aktivitelerden kaynaklanan çevresel sorunlar arasında ilişki kurarDoğal kaynakların korunması için gerekli önlemleri listelerÇevresel sorunları kontrol etmede kullanılan çevresel etki değerlendirilmesi raporunun hazırlanması için gerekli işlemleri sıralar |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Çevre Bilimine Giriş Tanımlar, tarihsel gelişim, çevre problemleri | |
2) | Ekolojiye Giriş Ekosistem kavramı, birey–popülasyon–komünite düzeyleri | |
3) | Ekosistem Bileşenleri Abiyotik ve biyotik faktörler | |
4) | Enerji Akışı ve Madde Döngüleri Gıda zinciri, gıda ağı, karbon, azot döngüsü | |
5) | Ekosistem Tipleri Karasal ve sucul ekosistemler | |
6) | Biyoçeşitlilik ve Önemi Genetik, tür ve ekosistem çeşitliliği | |
7) | Çevre Kirliliği: Hava ve Su Nedenleri, etkileri, önlemler | |
8) | vize sınavı | |
9) | Çevre Kirliliği: Toprak ve Gürültü Etkiler ve kirlilikle mücadele yolları | |
10) | Doğal Kaynaklar ve Sürdürülebilir Kullanım Yenilenebilir/yenilenemez kaynaklar | Natural Resources and Sustainable Use Renewable/non-renewable resources |
11) | İklim Değişikliği ve Küresel Isınma Nedenleri, sonuçları, uluslararası anlaşmalar | |
12) | Çevre Politikaları ve Hukuk Türkiye ve dünya genelinde çevre mevzuatları | |
13) | Atık Yönetimi ve Geri Dönüşüm Atık türleri, yönetim stratejileri | |
14) | Sürdürülebilir Kalkınma Kavramlar, uygulamalar, örnek projeler | |
15) | Ekolojik Ayak İzi ve Bireysel Sorumluluk Günlük yaşamda çevre bilinci geliştirme |
Ders Notları / Kitaplar: | Ekoloji nedir? • Ekosistem • Ekosistemlerde enerji akımı • Ekosistemlerde madde dolaşımları • Ekolojik faktörler ve canlılar üzerine etkisi • Karasal ekosistemler • Süksesyon • Deniz ve tatlısu ekosistemleri • Populasyon ekolojisi • Ekolojik problemler |
Diğer Kaynaklar: | "Ekoloji: Çevre Bilimleri ve İnsan" – William P. Cunningham, Mary Ann Cunningham "Çevre Bilimi" – Güler, Çobanoğlu, T.C. Sağlık Bakanlığı Yayınları "Ekosistem ve Sürdürülebilir Kalkınma" – Recep Efe, İsmail Yılmaz |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||
1) 1. Hücre, doku ve sistemler bütünlüğünde, insan vücudunun doğal yapı, işleyiş ve gelişimini açıklar. | ||||||||||
7) Acil durumlarda hastaların tedavisi ve ihtiyaç durumunda hastanın naklini gerçekleştirir. | ||||||||||
8) Koruyucu hekimlik ve adli tıp uygulamalarını bilir ve yapar | ||||||||||
9) Çevresel etkenlerin insan sağlığı üzerindeki etkilerini değerlendirir. | ||||||||||
10) Ulusal Sağlık sisteminin yapı ve işleyişi hakkında bilgi sahibi olur, | ||||||||||
11) Sağlık sistemleri, politikaları ve uygulamalarının birey ve toplum sağlığı üzerindeki etkilerini değerlendirir. | ||||||||||
12) Yasal sorumlulukları ve etik kuralları tanımlar | ||||||||||
13) Mesleksel değerler, etik ilkeler ve yasal düzenlemelere uygun davranır, | ||||||||||
14) Yaşam boyu öğrenme sorumluluğunu üstlenir ve özdeğerlendirme yapar. | ||||||||||
15) Bilimsel projeler üretir, bilimsel toplantılara katılır ve bu toplantıların organizasyonunu sağlayabilir | ||||||||||
16) Güncel tıp literatürüne erişebilmek ve iletişim kurabilmek için en az bir yabancı dili iyi derecede bilir ve bilimsel çalışmaları değerlendirirken istatistik ve çeşitli bilgisayar programlarını kullanır |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | 1. Hücre, doku ve sistemler bütünlüğünde, insan vücudunun doğal yapı, işleyiş ve gelişimini açıklar. | |
7) | Acil durumlarda hastaların tedavisi ve ihtiyaç durumunda hastanın naklini gerçekleştirir. | |
8) | Koruyucu hekimlik ve adli tıp uygulamalarını bilir ve yapar | |
9) | Çevresel etkenlerin insan sağlığı üzerindeki etkilerini değerlendirir. | |
10) | Ulusal Sağlık sisteminin yapı ve işleyişi hakkında bilgi sahibi olur, | |
11) | Sağlık sistemleri, politikaları ve uygulamalarının birey ve toplum sağlığı üzerindeki etkilerini değerlendirir. | |
12) | Yasal sorumlulukları ve etik kuralları tanımlar | |
13) | Mesleksel değerler, etik ilkeler ve yasal düzenlemelere uygun davranır, | |
14) | Yaşam boyu öğrenme sorumluluğunu üstlenir ve özdeğerlendirme yapar. | |
15) | Bilimsel projeler üretir, bilimsel toplantılara katılır ve bu toplantıların organizasyonunu sağlayabilir | |
16) | Güncel tıp literatürüne erişebilmek ve iletişim kurabilmek için en az bir yabancı dili iyi derecede bilir ve bilimsel çalışmaları değerlendirirken istatistik ve çeşitli bilgisayar programlarını kullanır |
Bireysel çalışma ve ödevi | |
Ödev | |
Proje Hazırlama | |
Örnek olay çalışması |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Sözlü sınav | |
Ödev | |
Sunum |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 8 | 5 | 40 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 15 | 5 | 75 |
Ödevler | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 121 |