İşletme | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | EKO112 | ||||||||
Ders İsmi: | Ekonominin Temelleri II | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu Ders | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr.Öğr.Üyesi MEHMET GÖKHAN GÖKTAN | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
|
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu ders, makroekonominin temel kavramlarını, teorilerini ve politika araçlarını anlamayı amaçlamaktadır. Öğrenciler, milli gelir hesaplama yöntemlerini, temel makroekonomik sorunları ve bunlara yönelik politika yaklaşımlarını kavrayarak, toplam gelir-toplam harcama (AI-AE) ve toplam talep-toplam arz (AD-AS) modelleri gibi temel analiz araçlarını kullanmayı öğreneceklerdir. Ayrıca kamu bütçesi, maliye politikası ve enflasyon gibi ekonomik dinamikler üzerinde durularak, ekonomik istikrarın sağlanmasında politika yapıcıların rolü tartışılacaktır. Bu sayede öğrenciler, ekonomik sorunlara bütünsel bir bakış geliştirme ve analiz yapma becerisi kazanacaklardır. |
Dersin İçeriği: | Nominal/ Reel gayri safi yurtiçi hasıla (GSYİH), gayri safi milli hasıla (GSMH), kişi balına düşen gelir, uluslararası karşılaştırmalar, satın alma gücü paritesine göre gelir, ekonomik büyüme, konjonktürel dalgalanmalar, enflasyon, işsizlik, toplam gelir-toplam harcamalar modeli (AI-AE), Keynesyen çarpanı, kamu bütçesi ve maliye politikası, toplam talep-toplam arz (AD-AS) modeli, stagflasyon. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Giriş: Derse genel bir bakış. | Okuma: Tümay Ertek, Bölüm 1 |
2) | Milli gelir, nominal/reel GSYİH-GSMH, GSYİH ölçümünde üretim-gelir-harcamalar yaklaşımı, milli gelir hesap özdeşliği, kişi başına düşen gelir, uluslararası gelir karşılaştırmaları, satın alma gücü paritesine göre gelir, milli gelir ölçümündeki bazı güçlükler. | Okuma: Tümay Ertek, Bölüm 2 |
3) | Milli gelir, nominal/reel GSYİH-GSMH, GSYİH ölçümünde üretim-gelir-harcamalar yaklaşımı, milli gelir hesap özdeşliği, kişi başına düşen gelir, uluslararası gelir karşılaştırmaları, satın alma gücü paritesine göre gelir, milli gelir ölçümündeki bazı güçlükler. | Okuma: Tümay Ertek, Bölüm 2 |
4) | Ekonomik büyüme, konjonktürel dalgalanmalar, enflasyon, TÜFE-ÜFE-GSYİH Deflatörü, enflasyonun ölçülmesinin ekonomideki önemi, nominal vs reel ücret, nominal vs reel faiz, işgücü, işsizlik oranı, hane halkı işgücü anketi, eksik istihdam, işücüne katılım oranı, istihdam-nüfus oranı, işsizlik türleri, doğal işsizlik, tam istihdam kavramı. | Okuma: Tümay Ertek, Bölüm 3 |
5) | Ekonomik büyüme, konjonktürel dalgalanmalar, enflasyon, TÜFE-ÜFE-GSYİH Deflatörü, enflasyonun ölçülmesinin ekonomideki önemi, nominal vs reel ücret, nominal vs reel faiz, işgücü, işsizlik oranı, hane halkı işgücü anketi, eksik istihdam, işgücüne katılım oranı, istihdam-nüfus oranı, işsizlik türleri, doğal işsizlik, tam istihdam kavramı. | Okuma: Tümay Ertek, Bölüm 3 |
6) | Ekonomik büyüme, konjonktürel dalgalanmalar, enflasyon, TÜFE-ÜFE-GSYİH Deflatörü, enflasyonun ölçülmesinin ekonomideki önemi, nominal vs reel ücret, nominal vs reel faiz, işgücü, işsizlik oranı, hane halkı işgücü anketi, eksik istihdam, işgücüne katılım oranı, istihdam-nüfus oranı, işsizlik türleri, doğal işsizlik, tam istihdam kavramı. | Okuma: Tümay Ertek, Bölüm 3 |
7) | Tüketim harcamalarını belirleyen faktörler, tüketim talebi-tasarruf arzı, tüketim-tasarruf fonksiyonu, otonom vs. uyarılmış tüketim harcamaları, marjinal tüketim eğilimi, ortalama tüketim eğilimi, yatırım harcamaları, kamu harcamaları, net ihracat, içsel ve dışsal değişkenler, toplam gelir-toplam harcamalar (AI-AE) modeli, makroekonomik denge, tam istihdam seviyesinde makroekonomik denge, deflasyonist ve enflasyonist açık, otonom harcamalar çarpanı, yatırım çarpanı. | Okuma: Tümay Ertek, Bölüm 5 |
8) | Vize sınavı. | |
9) | Tüketim harcamalarını belirleyen faktörler, tüketim talebi-tasarruf arzı, tüketim-tasarruf fonksiyonu, otonom vs. uyarılmış tüketim harcamaları, marjinal tüketim eğilimi, ortalama tüketim eğilimi, yatırım harcamaları, kamu harcamaları, net ihracat, içsel ve dışsal değişkenler, toplam gelir-toplam harcamalar (AI-AE) modeli, makroekonomik denge, tam istihdam seviyesinde makroekonomik denge, deflasyonist ve enflasyonist açık, otonom harcamalar çarpanı, yatırım çarpanı. | Okuma: Tümay Ertek, Bölüm 5 |
10) | Tüketim harcamalarını belirleyen faktörler, tüketim talebi-tasarruf arzı, tüketim-tasarruf fonksiyonu, otonom vs. uyarılmış tüketim harcamaları, marjinal tüketim eğilimi, ortalama tüketim eğilimi, yatırım harcamaları, kamu harcamaları, net ihracat, içsel ve dışsal değişkenler, toplam gelir-toplam harcamalar (AI-AE) modeli, makroekonomik denge, tam istihdam seviyesinde makroekonomik denge, deflasyonist ve enflasyonist açık, otonom harcamalar çarpanı, yatırım çarpanı. | Okuma: Tümay Ertek, Bölüm 5 |
11) | Kamu (devlet) bütçesi, maliye politikası, kamu (devlet) harcamaları çarpanı, vergi çarpanı, denk bütçe çarpanı. | Okuma: Tümay Ertek, Bölüm 6 |
12) | Toplam talep (AD), toplam talep eğrisi, toplam talepte değişmeler, toplam arz (AS), kısa dönem arz eğrisi (SRAS), uzun dönem arz eğrisi (LRAS), toplam arzdaki değişmeler, toplam talep-toplam arz (AD-AS) modeli, ekonomide gelir ve fiyat düzeyinin belirlenmesi, makroekonomik denge, talep yönlü ekonomi politikaları, arz yönlü ekonomi politikaları, stagflasyon. | Okuma: Tümay Ertek, Bölüm 4 |
13) | Toplam talep (AD), toplam talep eğrisi, toplam talepte değişmeler, toplam arz (AS), kısa dönem arz eğrisi (SRAS), uzun dönem arz eğrisi (LRAS), toplam arzdaki değişmeler, toplam talep-toplam arz (AD-AS) modeli, ekonomide gelir ve fiyat düzeyinin belirlenmesi, makroekonomik denge, talep yönlü ekonomi politikaları, arz yönlü ekonomi politikaları, stagflasyon. | Okuma: Tümay Ertek, Bölüm 4 |
14) | Nedenlerine göre enflasyon çeşitleri, enflasyonun ekonomi üzerindeki etkileri, Phillips eğrisi, enflasyonla mücadele politikaları. | Okuma: Tümay Ertek, Bölüm 9 |
Ders Notları / Kitaplar: | Makroekonomiye Giriş (Basından Örneklerle) 4. Baskı Tümay Ertek Beta Yayınları |
Diğer Kaynaklar: | Yok |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||
1) Disiplinin gelişim süreci, yeni ve belirleyici kavramları, bilimsel metodolojisi, teori ve modelleri dahil olmak üzere, işletme alanına ilişkin temel nitelikteki bilgiyi açıklayabilmek | |||||||||
2) İlgili alanlarda nicel ve nitel verileri toplamak ve analiz etmek üzere uygun araçları ve analitik teknikleri kullanabilmek, sonuçları yorumlayabilmek ve çözüm önerebilmek | |||||||||
3) Teknolojik gelişmelerin, özellikle bilişim teknolojileri alanındaki gelişmelerin önemini kavramak ve işletme alanında bunları uygulayabilmek | |||||||||
4) İhtiyaçları belirlemek üzere dinamik iş dünyasında ve işletmeyle ilgili alanlarda bilgi birikimini değerlendirmek, eleştirel ve yaratıcı düşünce sürecini kullanarak değişimi yönetmek ve öncülük etmek | |||||||||
5) Kendi işini başarılı bir biçimde kurmak ve geliştirmek üzere girişimcilik fırsatlarını ve deneyimini keşfedebilmek ve yaratabilmek | |||||||||
6) İşletmelerdeki projelerde ve takım çalışmasında sorumluluklarını yerine getirebilmek ve bir lider olarak davranabilmek | |||||||||
7) Alanla ilgili, İngilizce yazılmış belgelerin içeriğini tercüme edip açıklayabilmek | |||||||||
8) Bireysel ve kültürel çeşitliliğin farkında olmak, ve farklı kültürel çevrelerden gelen bireylerle toplumsal ve mesleki ortamlarda onları anlayarak etkileşimde bulunabilmek | |||||||||
9) Kişisel, mesleki, toplumsal ve iş etiği standartlarını ortaya koyabilmek, ilgili alanlardaki çeşitli uygulamaların etik boyutlarını değerlendirebilmek, ve topluma değer katma sürecinde etik davranışın öneminin farkında olabilmek | |||||||||
10) İşletme ile diğer disiplinler arasındaki karşılıklı etkileşimi anlamak ve farklı alanlardaki bilgi birikimini işletme alanında yenilikçi çözümler üretmek üzere ilişkilendirebilmek |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Disiplinin gelişim süreci, yeni ve belirleyici kavramları, bilimsel metodolojisi, teori ve modelleri dahil olmak üzere, işletme alanına ilişkin temel nitelikteki bilgiyi açıklayabilmek | 4 |
2) | İlgili alanlarda nicel ve nitel verileri toplamak ve analiz etmek üzere uygun araçları ve analitik teknikleri kullanabilmek, sonuçları yorumlayabilmek ve çözüm önerebilmek | 4 |
3) | Teknolojik gelişmelerin, özellikle bilişim teknolojileri alanındaki gelişmelerin önemini kavramak ve işletme alanında bunları uygulayabilmek | |
4) | İhtiyaçları belirlemek üzere dinamik iş dünyasında ve işletmeyle ilgili alanlarda bilgi birikimini değerlendirmek, eleştirel ve yaratıcı düşünce sürecini kullanarak değişimi yönetmek ve öncülük etmek | 4 |
5) | Kendi işini başarılı bir biçimde kurmak ve geliştirmek üzere girişimcilik fırsatlarını ve deneyimini keşfedebilmek ve yaratabilmek | |
6) | İşletmelerdeki projelerde ve takım çalışmasında sorumluluklarını yerine getirebilmek ve bir lider olarak davranabilmek | |
7) | Alanla ilgili, İngilizce yazılmış belgelerin içeriğini tercüme edip açıklayabilmek | |
8) | Bireysel ve kültürel çeşitliliğin farkında olmak, ve farklı kültürel çevrelerden gelen bireylerle toplumsal ve mesleki ortamlarda onları anlayarak etkileşimde bulunabilmek | |
9) | Kişisel, mesleki, toplumsal ve iş etiği standartlarını ortaya koyabilmek, ilgili alanlardaki çeşitli uygulamaların etik boyutlarını değerlendirebilmek, ve topluma değer katma sürecinde etik davranışın öneminin farkında olabilmek | |
10) | İşletme ile diğer disiplinler arasındaki karşılıklı etkileşimi anlamak ve farklı alanlardaki bilgi birikimini işletme alanında yenilikçi çözümler üretmek üzere ilişkilendirebilmek | 4 |
Anlatım | |
Ders | |
Soru cevap/ Tartışma |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 16 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 15 | 120 |
Ara Juri | 1 | 12 |
Final | 1 | 15 |
Toplam İş Yükü | 195 |