ÇGE 573 Erken Çocukluk Döneminde Eğitim Yaklaşımları ve Programlarİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Çocuk Gelişimi ve Eğitimi (YL) (Tezli)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Çocuk Gelişimi ve Eğitimi (YL) (Tezli)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ÇGE 573
Ders İsmi: Erken Çocukluk Döneminde Eğitim Yaklaşımları ve Programlar
Ders Yarıyılı: Güz
Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 8
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi ZEYNEP ŞEBNEM KURT
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Dersin temel amacı; öğrencilerin erken çocukluk eğitimi yaklaşım ve modellerinin ilke ve standartları, prensipleri, öğretmenin ve çocuğun rolü, aile katılımının nasıl gerçekleştirileceği, planlama, uygulama ve değerlendirme süreçleri ve eğitim ortamları konusunda bilgi sahibi olmalarını sağlamaktır. Ayrıca ülkemizde ve dünyada kullanılan farklı erken çocukluk eğitimi yaklaşım ve modellerini farklı açılardan inceleyerek karşılaştırmalar yapmalarında rehberlik etmektir.
Dersin İçeriği: Dersi alan öğrenciler; erken çocukluk eğitiminin tarihi ve kuramsal temelleri, erken çocukluk eğitim yaklaşım ve programlarında kalite, erken çocukluk eğitim yaklaşım ve programlarına yön verenler (froebel, montessori, piaget, malaguzzi, steiner, dewey), montessori eğitim yöntemi, waldorf yaklaşımı ve steiner pedagojisi, reggio emilia yaklaşımı, highscope programı, proje yaklaşımı, ev okulu yaklaşımı, ayrımcılık/önyargı karşıtı program konuları hakkında bilgi sahibi olurlar. Erken Müdahalenin tanımı, hizmetleri, amaçları, basamakları, ülkemizde ve yurtdışında uygulanan erken müdahale programlarından örnekler ve içeriklerine yer verilmiştir. Erken çocuklukta gelişim; çocukluk döneminin özellikleri; erken müdahalede yaklaşımlar; erken müdahale program türleri eve kuruma hem eve hem kuruma dayalı erken müdahale programları; erken müdahale program özellikleri; uluslararası ve ulusal zihin yetersizliğine yönelik erken müdahale programları; Türkiye'deki güncel erken müdahale programları( Küçük Adımlar, PORTAGE, GEDEP, ETEÇOM V.B.)

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Dünyadaki ve Türkiye'deki erken çocukluk eğitimi yaklaşım ve modellerini bilir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Erken çocukluk eğitimi yaklaşım ve modellerinin öğretmen rolü ve aile katılımı boyutlarını değerlendirir.
Alana Özgü Yetkinlik
1) Ülkemizde kullanılan MEB Okul Öncesi Eğitim Programlarını bilir.
2) Erken çocukluk eğitimi model ve yaklaşımlarının amaç, ilke ve standartlarını bilir.
3) Erken çocukluk eğitimi yaklaşım ve modellerinin çeşitli ülkelerdeki mevcut durumu ile ülkemizdeki durumunu karşılaştırır.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Erken Çocukluk Eğitimi Program ve Yaklaşımlarına Giriş
2) Dünyadaki ve Türkiye'deki erken çocukluk eğitimi yaklaşım ve modelleri
3) Okul Öncesi Eğitim Programı
4) Erken Çocukluk Eğitiminde Program Yaklaşımları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Sunum ve makaleler
Diğer Kaynaklar: Asude Başal, H. (2019). Farklı ülkelerde karşılaştırmalı eğitim. Ankara: Nobel Yayıncılık.
Akman, B. Durmuşoğlu, M. C. (2019). Overview of early childhood education (Turkey). Bloomsbury education and childhood studies (Basım sayısı:1) içinde. Y. Eryaman & M. Waniganayake (Eds). ISBN:978147420943030.
Aktan, A.E. ve Çetin, H.(2023) . Erken Çocukluk Eğitimi Mozaiği, Büyük Düşünceler/Fikirler, Modeller ve Yaklaşımlar, Aktan Acar E., Editör, 5.Baskı, Ankara:Nobel Akademik Yayıncılık.
Durmuşoğlu, M, C. (Ed.) (2021) . Geçmişten Günümüze Erken Çocukluk Eğitimi Yaklaşım ve Programlar (Basım sayısı:1,). Ed. M. C. Durmuşoğlu. Sayfa Sayısı 552. Ankara: HEDEF CS BASIN YAYIN, ISBN:978-625-7965-27-9.
Early Childhood Learning and Knowledge Centre (2018). Early Head Start programs. https://eclkc.ohs.acf.hhs.gov/programs/article/early-head-start-programs adresinden erişildi.
Goffin, Stacie & Wilson, Catherine. (2001). Curriculum Models and Early Childhood Education: Appraising the Relationship, (2nd Edition). Columbus, OH: Merrill/PrenticeHall
Kostelnik, M. J., Soderman, A. K., & Whiren, A. P. (2019). Gelişime Uygun Eğitim Programı-Erken Çocukluk Eğitiminde En İyi Uygulamalar ?Kolektif, Nobel Akademik Yayıncılık(1. Baskı), Ankara.
Nobel Akademik Yayıncılık.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

5

4

Program Kazanımları
1) 0-18 yaşlar arasındaki tüm çocukların bilişsel, dil, motor, özbakım, sosyal, duygusal gelişim alanları hakkında ileri düzeyde bilgiye sahiptir.
2) 0-18 yaş grubundaki çocuklara yönelik gelişim ve eğitimle ilgili tüm kavramları bilir ve bu konuda yapılan çalışmaları takip eder, özgün çalışmalar planlar.
3) 0-18 yaş grubundaki çocuklara yönelik bilişsel, dil, motor, özbakım, sosyal-duygusal gelişim alanlarında kazandığı bilgileri, meslek alanıyla ilgili birimlerde, çocuk, aile ve topluma yönelik olarak, gelişimsel ve eğitimsel tanılama yapmak üzere kullanır.
4) 0-18 yaş grubundaki çocukların ve ailelerinin sağlık, gelişim, eğitim ve sosyal hizmet konularında ülkedeki sorunlarını saptar ve bu sorunlara ilişkin temel bilgilerini kullanarak uygun çözümler ve özgün fikirler üretir.
5) Çocuk Gelişimi ve Eğitimi konularında sahip olduğu ileri düzeydeki bilgileri kullanarak özgün çözümler üretir, bu çozümleri uygulamada kullanır, bilgiyi yorumlayarak uygulamalardan çıkan sonuçları yorumlar, bir bilgi kümesini eleştirel bir şekilde analiz eder.
6) Mesleki alana yönelik kazandığı bilgileri, başta çocuk ve aile olmak üzere, sağlık, eğitim ve sosyal hizmet kuruluşlarına yönelik olarak kullanabilir, hazırlanacak gelişimsel ve eğitimsel programlarda ve ilgili projelerde etkin şekilde çalışır, araştırmalara katılır.
7) Bilim etiğine uygun hareket eder ve çocuklar üzerinde yapılacak deneysel araştırmalar konusunda çocuğun ve ailenin psikolojik durumlarını gözetir.
8) Dış görünüş tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olarak, demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere, ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun davranır.
9) 0-18 yaş grubundaki çocuklar ve ailelerini de kapsayacak şekilde birey, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir, kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılım gösterir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) 0-18 yaşlar arasındaki tüm çocukların bilişsel, dil, motor, özbakım, sosyal, duygusal gelişim alanları hakkında ileri düzeyde bilgiye sahiptir.
2) 0-18 yaş grubundaki çocuklara yönelik gelişim ve eğitimle ilgili tüm kavramları bilir ve bu konuda yapılan çalışmaları takip eder, özgün çalışmalar planlar.
3) 0-18 yaş grubundaki çocuklara yönelik bilişsel, dil, motor, özbakım, sosyal-duygusal gelişim alanlarında kazandığı bilgileri, meslek alanıyla ilgili birimlerde, çocuk, aile ve topluma yönelik olarak, gelişimsel ve eğitimsel tanılama yapmak üzere kullanır.
4) 0-18 yaş grubundaki çocukların ve ailelerinin sağlık, gelişim, eğitim ve sosyal hizmet konularında ülkedeki sorunlarını saptar ve bu sorunlara ilişkin temel bilgilerini kullanarak uygun çözümler ve özgün fikirler üretir.
5) Çocuk Gelişimi ve Eğitimi konularında sahip olduğu ileri düzeydeki bilgileri kullanarak özgün çözümler üretir, bu çozümleri uygulamada kullanır, bilgiyi yorumlayarak uygulamalardan çıkan sonuçları yorumlar, bir bilgi kümesini eleştirel bir şekilde analiz eder.
6) Mesleki alana yönelik kazandığı bilgileri, başta çocuk ve aile olmak üzere, sağlık, eğitim ve sosyal hizmet kuruluşlarına yönelik olarak kullanabilir, hazırlanacak gelişimsel ve eğitimsel programlarda ve ilgili projelerde etkin şekilde çalışır, araştırmalara katılır.
7) Bilim etiğine uygun hareket eder ve çocuklar üzerinde yapılacak deneysel araştırmalar konusunda çocuğun ve ailenin psikolojik durumlarını gözetir.
8) Dış görünüş tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olarak, demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere, ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun davranır.
9) 0-18 yaş grubundaki çocuklar ve ailelerini de kapsayacak şekilde birey, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir, kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılım gösterir.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Grup çalışması ve ödevi
Okuma
Ödev
Problem Çözme
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 2 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100