Dersin Amacı: |
Dersin temel amacı; öğrencilerin erken çocukluk eğitimi yaklaşım ve modellerinin ilke ve standartları, prensipleri, öğretmenin ve çocuğun rolü, aile katılımının nasıl gerçekleştirileceği, planlama, uygulama ve değerlendirme süreçleri ve eğitim ortamları konusunda bilgi sahibi olmalarını sağlamaktır. Ayrıca ülkemizde ve dünyada kullanılan farklı erken çocukluk eğitimi yaklaşım ve modellerini farklı açılardan inceleyerek karşılaştırmalar yapmalarında rehberlik etmektir. |
Dersin İçeriği: |
Dersi alan öğrenciler; erken çocukluk eğitiminin tarihi ve kuramsal temelleri, erken çocukluk eğitim yaklaşım ve programlarında kalite, erken çocukluk eğitim yaklaşım ve programlarına yön verenler (froebel, montessori, piaget, malaguzzi, steiner, dewey), montessori eğitim yöntemi, waldorf yaklaşımı ve steiner pedagojisi, reggio emilia yaklaşımı, highscope programı, proje yaklaşımı, ev okulu yaklaşımı, ayrımcılık/önyargı karşıtı program konuları hakkında bilgi sahibi olurlar. Erken Müdahalenin tanımı, hizmetleri, amaçları, basamakları, ülkemizde ve yurtdışında uygulanan erken müdahale programlarından örnekler ve içeriklerine yer verilmiştir. Erken çocuklukta gelişim; çocukluk döneminin özellikleri; erken müdahalede yaklaşımlar; erken müdahale program türleri eve kuruma hem eve hem kuruma dayalı erken müdahale programları; erken müdahale program özellikleri; uluslararası ve ulusal zihin yetersizliğine yönelik erken müdahale programları; Türkiye'deki güncel erken müdahale programları( Küçük Adımlar, PORTAGE, GEDEP, ETEÇOM V.B.) |
Ders Notları / Kitaplar: |
Sunum ve makaleler |
Diğer Kaynaklar: |
Asude Başal, H. (2019). Farklı ülkelerde karşılaştırmalı eğitim. Ankara: Nobel Yayıncılık.
Akman, B. Durmuşoğlu, M. C. (2019). Overview of early childhood education (Turkey). Bloomsbury education and childhood studies (Basım sayısı:1) içinde. Y. Eryaman & M. Waniganayake (Eds). ISBN:978147420943030.
Aktan, A.E. ve Çetin, H.(2023) . Erken Çocukluk Eğitimi Mozaiği, Büyük Düşünceler/Fikirler, Modeller ve Yaklaşımlar, Aktan Acar E., Editör, 5.Baskı, Ankara:Nobel Akademik Yayıncılık.
Durmuşoğlu, M, C. (Ed.) (2021) . Geçmişten Günümüze Erken Çocukluk Eğitimi Yaklaşım ve Programlar (Basım sayısı:1,). Ed. M. C. Durmuşoğlu. Sayfa Sayısı 552. Ankara: HEDEF CS BASIN YAYIN, ISBN:978-625-7965-27-9.
Early Childhood Learning and Knowledge Centre (2018). Early Head Start programs. https://eclkc.ohs.acf.hhs.gov/programs/article/early-head-start-programs adresinden erişildi.
Goffin, Stacie & Wilson, Catherine. (2001). Curriculum Models and Early Childhood Education: Appraising the Relationship, (2nd Edition). Columbus, OH: Merrill/PrenticeHall
Kostelnik, M. J., Soderman, A. K., & Whiren, A. P. (2019). Gelişime Uygun Eğitim Programı-Erken Çocukluk Eğitiminde En İyi Uygulamalar ?Kolektif, Nobel Akademik Yayıncılık(1. Baskı), Ankara.
Nobel Akademik Yayıncılık.
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
0-18 yaşlar arasındaki tüm çocukların bilişsel, dil, motor, özbakım, sosyal, duygusal gelişim alanları hakkında ileri düzeyde bilgiye sahiptir. |
|
2) |
0-18 yaş grubundaki çocuklara yönelik gelişim ve eğitimle ilgili tüm kavramları bilir ve bu konuda yapılan çalışmaları takip eder, özgün çalışmalar planlar. |
|
3) |
0-18 yaş grubundaki çocuklara yönelik bilişsel, dil, motor, özbakım, sosyal-duygusal gelişim alanlarında kazandığı bilgileri, meslek alanıyla ilgili birimlerde, çocuk, aile ve topluma yönelik olarak, gelişimsel ve eğitimsel tanılama yapmak üzere kullanır. |
|
4) |
0-18 yaş grubundaki çocukların ve ailelerinin sağlık, gelişim, eğitim ve sosyal hizmet konularında ülkedeki sorunlarını saptar ve bu sorunlara ilişkin temel bilgilerini kullanarak uygun çözümler ve özgün fikirler üretir. |
|
5) |
Çocuk Gelişimi ve Eğitimi konularında sahip olduğu ileri düzeydeki bilgileri kullanarak özgün çözümler üretir, bu çozümleri uygulamada kullanır, bilgiyi yorumlayarak uygulamalardan çıkan sonuçları yorumlar, bir bilgi kümesini eleştirel bir şekilde analiz eder. |
|
6) |
Mesleki alana yönelik kazandığı bilgileri, başta çocuk ve aile olmak üzere, sağlık, eğitim ve sosyal hizmet kuruluşlarına yönelik olarak kullanabilir, hazırlanacak gelişimsel ve eğitimsel programlarda ve ilgili projelerde etkin şekilde çalışır, araştırmalara katılır. |
|
7) |
Bilim etiğine uygun hareket eder ve çocuklar üzerinde yapılacak deneysel araştırmalar konusunda çocuğun ve ailenin psikolojik durumlarını gözetir. |
|
8) |
Dış görünüş tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olarak, demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere, ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun davranır. |
|
9) |
0-18 yaş grubundaki çocuklar ve ailelerini de kapsayacak şekilde birey, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir, kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılım gösterir. |
|