GIT221 Tipografi Iİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Görsel İletişim TasarımıÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Görsel İletişim Tasarımı
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: GIT221
Ders İsmi: Tipografi I
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
1 2 2 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi SEDEF BİNGÖL ÇETİNKAYA
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. ÖZGÜN PELİN ÖZYOL
Dr.Öğr.Üyesi SEDEF BİNGÖL ÇETİNKAYA
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Tipografinin grafik tasarım alanındaki yerini ve önemini ortaya koymak.
 harflerin anatomik yapıları, karakter çeşitleri, optik denge kurallarının algılanması ve kavranması amaçlanır. Okunabilirliğin sağlanması için uygulanabilecek tipografik kurallar üzerine çalışmalar ve bilgilendirme. Tipografik portre, tipografik figür yaratma gibi alanlarda projler üreterek doğru tipografi ile tasarım yaratmak
Dersin İçeriği: Yazı olgusu ve karakterleri hakkında detaylı bilgileri kaynaklar eşliğinde gösterilmesi, font oluşumlarında karakterlerin birbirleriyle olan ilişkilerinin irdelenmesi ve anlatılması, yazı karakterinin temel tanımları, üretim metodları, alan uyumu, bloklama, espas problemlerinin etüt edilmesi ve uygulanması, yeni yazı karakteri üretme metodları ve hazır fontlar arasındaki tasarımsal farklılıkların açıklanması.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Tipografi ile ilgili tarihsel bilgi ve uygulama becerisi
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Tanışma, öğrenciyi ders içeriği ve amaçları hakkında bilgilendirme, yazı ve tipografi hakkında fikir alışverişi.
2) Yazı ve Tipografinin tanımı. Tipografinin tarihsel gelişim süreci Matbaanın ortaya çıkışı ve gelişimi. Baskı türleri. Font, font ailesi, espas, kaligrafi, punto, hurufat, yetim hece, dul hece, inisial, matrix vb. tipografi terimleri hakkında bilgi sunum ve örneklerin değerlendirilmesi. Harf anatomisi ve ölçüleri, harfin yapısal özellikleri, font tasarımcıları, ve fontların sınıflandırılması ile ilgili sunum ve örneklerin değerlendirilmesi
3) 1. PROJENİN verilmesi ve sınıfta uygulama (harf anatomisi ve espas çalışmasını irdeleyebilmek için Helvetica fontunun ölçümü ve tekniklerinin incelenmesi ve yeniden üretimi)
4) 1. PROJENİN verilmesi ve sınıfta uygulama (harf anatomisi ve espas çalışmasını irdeleyebilmek için Helvetica fontunun ölçümü ve tekniklerinin incelenmesi ve yeniden üretimi)
5) 1. PROJENİN Teslimi 2. projenini verilmesi.( 3 farklı kavramın tipografik yorumu)
6) 2. PROJENİN tasarıma katkısı ve kavramsal yapılanmasının harf üzerindeki açılımlarının anlatılması ve tartışılması.
7) 2. Proje eskizlerinin değerlendirilmesi ve revizyonların verilmesi ve taslakların orjinale geçirilmesi
8) ARA SINAV (2. Projenin Teslimi)
9) Yazı karakterleri üretme yöntemleri ve tasarımda tasarlama yöntemlerinin ilişkisini irdeleme ve Final Projesinin verilmesi (Bir harfin veya fontun üretim yöntemleri)
10) Final projesinin tasarım kuralları neticesinde irdelenmesi (Optik denge kuralları. Tipografide kullanılan boşluk tipleri: Harf arası boşluk,satır arası boşluk, kelime arası boşluk, sütun arası boşluk.)
11) Final projesi için yapılan çalışmaların revizyonları ve sınıfta yapılacak değerlendirmeler
12) Final projesi için yapılan çalışmaların revizyonları ve sınıfta yapılacak değerlendirmeler.
13) Final projesi için yapılan çalışmaların revizyonlarının sonlandırılması ve değerlendirmeler ve sunum paftasının hazırlanması.
14) FİNAL PROJE TESLİMİ ve FİNAL SINAVI

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Gültekin Erdal (2015), İletişim ve Tipografi, Pandora, İstanbul
Diğer Kaynaklar: Gavin Ambrose, Paul Harris (2012), Tipografinin Temelleri, Literatür, İstanbul
- Gültekin Erdal (2015), İletişim ve Tipografi, Pandora, İstanbul
- Simon Garfield (2010), Just My Type, Gotham Books, USA
- Charlotte and Peter Fiell (2003), Graphic Design Now, Taschen, Köln
- Cees W. De Jong, Alston W. Purvis, Jan Tholenaar, A Visual History of Typefaces and Graphic Styles Volume 1, 1628-1900, Taschen, 2010, Köln
- Cees W. De Jong, Alston W. Purvis, Jan Tholenaar, A Visual History of Typefaces and Graphic Styles Volume 2, 1901-1938
- http://www.turkcetipografitoplulugu.org/

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

Program Kazanımları
3) Görsel İletişim tasarımı alanında kullanılan dijital ve geleneksel üretim teknikleriyle ilgili bilgi ve uygulama deneyimine sahibi olmak
4) Bireysel veya grup içerisinde, görsel tasarım alanında özgün eserler yaratmak, üretim süreçlerinin araştırma, uygulama, değerlendirme aşamalarında etkin bir rol oynamak, eserlerini farklı mecralar aracılığıyla toplumla paylaşmak
5) Görsel iletişim tasarımıyla ilgili karmaşık sorunları analiz etmek ve kendi çalışmaları hakkında eleştirel mesafeye sahip olmak ve değerlendirmeler yapmak
6) Fotoğraf, video, yayın tasarımı, arayüz ve etkileşim tasarımı ile ilgili görsel iletişim sorunlarını tanımlayabilmek, analiz edebilmek, çözümleyebilmek, yaratıcı tasarım önerileri üretebilmek
7) Görsel iletişim alanında etkin bir aktör olarak alanındaki toplumsal ve etik değerlere sahip olmak
8) Görsel İletişim Tasarımı alanında ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip etmek, analiz etmek ve yorumlayabilmek

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
3) Görsel İletişim tasarımı alanında kullanılan dijital ve geleneksel üretim teknikleriyle ilgili bilgi ve uygulama deneyimine sahibi olmak 5
4) Bireysel veya grup içerisinde, görsel tasarım alanında özgün eserler yaratmak, üretim süreçlerinin araştırma, uygulama, değerlendirme aşamalarında etkin bir rol oynamak, eserlerini farklı mecralar aracılığıyla toplumla paylaşmak 5
5) Görsel iletişim tasarımıyla ilgili karmaşık sorunları analiz etmek ve kendi çalışmaları hakkında eleştirel mesafeye sahip olmak ve değerlendirmeler yapmak 5
6) Fotoğraf, video, yayın tasarımı, arayüz ve etkileşim tasarımı ile ilgili görsel iletişim sorunlarını tanımlayabilmek, analiz edebilmek, çözümleyebilmek, yaratıcı tasarım önerileri üretebilmek 5
7) Görsel iletişim alanında etkin bir aktör olarak alanındaki toplumsal ve etik değerlere sahip olmak 3
8) Görsel İletişim Tasarımı alanında ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip etmek, analiz etmek ve yorumlayabilmek 3

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Uygulama
Bilgisayar Destekli Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 60
Kanaat Notu 1 % 10
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 16 2 32
Uygulama 12 2 24
Sınıf Dışı Ders Çalışması 10 5 50
Proje 3 2 6
Ara Sınavlar 2 2 4
Final 2 2 4
Toplam İş Yükü 120