Mimarlık (İngilizce) | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | ARCD221 | ||||||||
Ders İsmi: | History and Theory of Architecture-1 | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | EN | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu Ders | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. NERGIS ATAC | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
Doç. Dr. NERGIS ATAC |
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı, mimarlık tarihini ve kuramlarını tasarım süreçlerinde bir rehber olarak kullanmayı öğretmektir. Öğrencilerin geçmiş mimarlık akımlarını, önemli yapılarını ve mimarlarını eleştirel bir bakış açısıyla incelemeleri ve bu birikimi çağdaş mimarlık problemlerine yaratıcı çözümler sunmak için uygulamaları hedeflenmektedir. Ders, estetik, mekân, form, kompozisyon ve sembolizm gibi temel kavramları tarihsel bağlamda ele alarak, öğrencilerin tasarım süreçlerinde kültürel ve tarihsel değerleri anlamalarını ve bu değerleri mimari projelerine entegre edebilmelerini sağlamayı amaçlar. Aynı zamanda, öğrencilerin mimarlık tarihinden ilham alarak tasarım yaklaşımlarını zenginleştirmeleri ve eleştirel düşünme becerilerini geliştirmeleri hedeflenmektedir. |
Dersin İçeriği: | Bu ders, mimarlık tarihini, tasarımın temel unsurlarını anlamak ve mimari düşünceyi derinleştirmek için bir araç olarak ele alır. Estetik, form, mekân, kompozisyon ve sembolizm gibi temel kavramlar, geçmiş mimari akımlar, mimarlar ve yapıların derinlemesine analizi üzerinden incelenir. Ders kapsamında, öğrencilerin mimarlık tarihinden ilham alarak tasarım süreçlerine derinlik kazandırmaları ve mimari yaratıcılıklarını zenginleştirmeleri hedeflenmektedir. Mimarlık tarihinden edinilen bilgi ve deneyimlerin günümüz tasarım problemlerine uygulanabilirliği vurgulanırken, öğrencilerin kültürel, tarihsel ve bağlamsal değerleri tasarımlarına entegre edebilme becerisi geliştirilir. Bu çerçevede, ders, geçmişin estetik ve kavramsal birikimini çağdaş mimarlık anlayışıyla buluşturan yaratıcı ve eleştirel bir öğrenme deneyimi sunar. Ayrıca, mimarlık kuramları ve tarihsel bağlamlar, mekânsal tasarımın hem sanatsal hem de işlevsel boyutlarını anlamada bir rehber olarak ele alınır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
Ders Notları / Kitaplar: | |
Diğer Kaynaklar: | Hasol, D. (2016). Ansiklopedik Mimarlık Sözlüğü. İstanbul: YEM Yayınları. Richard Krautheimer. Early Christian and Byzantine Architecture. Baltimore: Penguin Books,1965. Ching, Francis; Jarzombek, Mark; Prakash, Vikram (2006). A Global History of Architecture. Wiley. Copplestone, Trewin, ed. (1963). World architecture – An illustrated history. London: Hamlyn. Hopkins, Owen (2014). Architectural Styles: A Visual Guide. Laurence King. Jones, Denna, ed. (2014). Architecture The Whole Story. Thames & Hudson. Nuttgens, Patrick (1983). The Story of Architecture. Prentice Hall. Watkin, David (September 2005). A History of Western Architecture. Hali Publications. Renault, Christophe; Lazé, Christophe (2006). les Styles de l'architecture et du mobliier (in French). Editions Jean-Paul Gisserot Curtis, William J. R. (1987). Modern Architecture Since 1900. Phaidon Press. Frampton, Kenneth (1992). Modern Architecture, a critical history (Third ed.). Thames & Hudson. Jencks, Charles (1993). Modern Movements in Architecture (second ed.). Penguin Books Ltd. Pevsner, Nikolaus (28 Mar 1991). Pioneers of Modern Design: From William Morris to Walter Gropius. Penguin Books Ltd. Sir Banister Fletcher. A History of Architecture Fletcher, Banister; Cruickshank, Dan, Architectural Press, 20th edition, 1996. Cyril Mango. Byzantine Architecture. Published by H. N. Abrams, (1976). Keser, N. (2009). Sanat Sözlüğü. Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları. Turani, A. (2015). Dünya Sanat Tarihi. İstanbul: Remzi Kitabevi. Aslanapa, O. (2019). Türk Sanatı. İstanbul: İş Bankası Kültür Yayınları. Kuban, D. (2005). Osmanlı Mimarisi. İstanbul: Yem Yayınları. Trasi Nicoletta, Interdisciplinary Architecture, 2001, Wiley-Academy Christian Bjone, Art and Architecture: Strategies in Collaboration, 2009, Birkhauser Kemp L. Roger (ed.), Cities and The Art, 2004 Robertson, M. (1975). A History of Greek Art. Janson, H. W. (2009). Janson’s Basic History of Western Art. D’Alleva, A. (2004). Methods & Theories of Art History. Cormack, R. (2000). Byzantine Art Fossi, G. (2004). Uffizi: Art, History, Collections. Robins, G. (1997). The Art of Ancient Egypt. Fazzini, R. A. (1999). Art for Eternity: Masterworks from Ancient Egypt. Collon, D. (1995). Ancient Near Eastern Art. Allan, T. (2005). Life, Myth, and Art in Ancient Rome. Osborne, R. (1998). Archaic and Classical Greek Art. Richter, G. M. A. (1987). A Handbook of Greek Art. Schuchhardt, W.-H. (1990). Greek Art Andreopoulos, A. (2006). Art as Theology: From the Postmodern to the Medieval. Lassieur, A. (2012). Ancient Mesopotamia. Parrot, A. (1970). Sumerian Art. Elspass, M. L. (1987). Illustrated Dictionary of Art Terms. [ Yenawine, P. (1995). Key Art Terms for Beginners. |
Ders Öğrenme Kazanımları | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||
1) - İlgili temel alanda, mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için yerel, bölgesel, ulusal ve küresel bağlamda, söylemsel, kuramsal, olgusal bilgi ile profesyonel hizmet duyarlılıklarını kapsayan çok boyutlu bilgileri, çok çeşitli ortamlardan kazanarak, akademik paylaşım ortamlarına yansıtabilmek için gerekli bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |||||||||
2) - Bu çerçevede, alanda gerekli, düşünsel, söylemsel, bilimsel, teknolojik, estetik, sanatsal tarihsel ve kültürel alt yapıya ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |||||||||
3) - İlgili alanda insan ve toplum odaklı, çevreye (doğal ve yapılı) duyarlı mimari tasarım / planlama / tasarım / araştırma yöntemleri konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |||||||||
4) - İlgili alanda ekonomik, çevresel ve toplumsal sürdürebilirlik ilkeleri ve standartları ile afetlerle ilgili konularda çok boyutlu bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |||||||||
5) - Alanıyla ilgili ilkeler, yasa, yönetmelik ve standartlar hakkında bilgiye sahiptir. | |||||||||
6) - Alanıyla ilgili kurumsal ve etik değerler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |||||||||
7) - İlgili alanın tarihsel, coğrafi, toplumsal ve kültürel bağlam içindeki yerine / önemine ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |||||||||
8) - Mimari tasarım / planlama / tasarım alanlarında kavram geliştirme becerisine sahiptir. | |||||||||
9) - Mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için söylem, kuram ve kılgı (pratik) bütünlüğünü sağlama becerisine sahiptir. | |||||||||
10) - Mimari tasarım / planlama / tasarım konularında, olgular, potansiyel ve sorunlar ile bunlar için gerekli araştırmaları tanımlayabilme becerilerine sahiptir. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | - İlgili temel alanda, mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için yerel, bölgesel, ulusal ve küresel bağlamda, söylemsel, kuramsal, olgusal bilgi ile profesyonel hizmet duyarlılıklarını kapsayan çok boyutlu bilgileri, çok çeşitli ortamlardan kazanarak, akademik paylaşım ortamlarına yansıtabilmek için gerekli bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |
2) | - Bu çerçevede, alanda gerekli, düşünsel, söylemsel, bilimsel, teknolojik, estetik, sanatsal tarihsel ve kültürel alt yapıya ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |
3) | - İlgili alanda insan ve toplum odaklı, çevreye (doğal ve yapılı) duyarlı mimari tasarım / planlama / tasarım / araştırma yöntemleri konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |
4) | - İlgili alanda ekonomik, çevresel ve toplumsal sürdürebilirlik ilkeleri ve standartları ile afetlerle ilgili konularda çok boyutlu bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |
5) | - Alanıyla ilgili ilkeler, yasa, yönetmelik ve standartlar hakkında bilgiye sahiptir. | |
6) | - Alanıyla ilgili kurumsal ve etik değerler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |
7) | - İlgili alanın tarihsel, coğrafi, toplumsal ve kültürel bağlam içindeki yerine / önemine ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |
8) | - Mimari tasarım / planlama / tasarım alanlarında kavram geliştirme becerisine sahiptir. | |
9) | - Mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için söylem, kuram ve kılgı (pratik) bütünlüğünü sağlama becerisine sahiptir. | |
10) | - Mimari tasarım / planlama / tasarım konularında, olgular, potansiyel ve sorunlar ile bunlar için gerekli araştırmaları tanımlayabilme becerilerine sahiptir. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Toplam | % | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 0 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % | |
Toplam | % |