Dersin Amacı: |
Bu dersin amacı Sümer, Babil, Mısır, Yakındoğu, Yunan, Roma, Viking, Hint, Çin ve diğer coğrafyalara ait mitolojilerde yiyecek ve içecek öğelerine dair yer alan efsane ve inanışların ele alınmasıdır. Ekmek, şarap, bira, kan, zeytin, nar, bal, nektar, elma, süt, dut, mantar, domuz, kurban, pirinç gibi yiyecek içecek öğelerine ait mitler, sözlü ve yazılı yazın ve sanat kollarındaki tasvirleri aracılığıyla işlenir. |
Dersin İçeriği: |
Ders izlencesinin açıklanması
Mitos, epos ve logos
Nektar ve ambrosianın Yunan, Roma ve Hint mitolojilerinde tuttuğu yerin aktarılması
Truva Savaşlarında önemli yer tutan Achilleus’un annesi tarafından Styks Nehri’ne batırılarak ölümsüzleştirilmesi
Prometheus’un ateşi çalması ve insanlığa hediye etmesi
Aristaios’un zeytincilik, bağcılık ve hayvancılık konusunda uzmanlığı
Şit’in cehennem melekleri ile konuşması ve Hz.Adem’in affedilmesi isteği
Herakles’in topuzu
Vize Sınavı
Leto, Zeus, Hera, Artemis ve Apollon’un efsanesi ve zeytin ağacının bu efsanedeki önemli yeri
Satirler, Bakkhalar, Dionysos şenlikleri, Silenos, Priapus hakkında ayrıntılı bilgi
Dionysos’un Hindistan seferi, denizcileri yunus balığına çevirmesi, Altın Postun hikayesi,
Athena’nın Gorgo canavarının kanını akıtması ve Asklepion’a vermesi.
Pomona ve Vertumnus’un ilahi aşkı |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları |
|
1 - Bilgi |
Kuramsal - Olgusal |
1) • Mythos, epos ve logos kavramlarını açıklamak
• Mitoloji ile din kavramları arasındaki benzerlikleri ve farklılıkları açıklamak ve karşılşatırmak
• Mitolojinin kaynağı Heredot, Platon, Homeros, Hesiodos, Euripides gibi tanrı ve tanrı soylarını anlatan kişiler hakkında genel bilgi vermek
• Heseidos’un theogoniası: tanrıların doğuşu, tanrı soylarının ve kuşaklarının birbirlerini izleyip gelişmeleri hakkında bilgi vermek
• “Kan” öğesi kapsamında Gaia, Uranos, Kronos, Titanlar, Erinysler, Zeus’un doğuşunu konu alan theogonianın anlatılması
|
2) • Tanrıların ölümsüzlük içeceği Nektar ve Ambrosia hakkında bilgi verilmesi
• Hint mitolojisindeki amrita ve Süt Okyanusunun Çalkalanması ile ortaya çıkması
• Hindu mitolojisinde Ravana, Sita ve Rama’nın yer aldığı ve nektarın- amrita- (Elixir of Life) ortaya çıkış hikayesinin anlatılması
• Indra’nın Cennetindeki Beş Ağaç Ve Ambrosia Ağacı (Parijaat Tree)’nin anlatılması
• Zeus, Ganymedes ve Hebe üçlüsünün nektar ve ambrosia ile ilişkisinin aktarılması
|
3) • Achilleus, Thetis, Ambrosia ve Ateş’in yer aldığı efsanenin öğrencilere aktarılması
• Demeter, Metaneira, Nektar ve Ambrosia efsanesinde Demeter’in nektar ve ambrosia ile bir çocuğu beslemesi
• Cupid (Eros) ile Psykhe’nin Hikayesinde geçen Nektar ve Ambrosianın öğrencilere aktarılması
• Olympos tanrıları ve nektarın tanrılar için öneminin vurgulanması
|
4) • Prometheus’un ateşi tanrılardan çalmasının aktarılması
• Epimetheus ve Pandora’nın kutusu hakkında bilgi verilmesi
• Deukalion tufanı hakkında ayrıntı bilgi verilmesi
• Balın mitolojideki öneminden bahsedilmesi
• Demokritos’un bal dolu kabı kokladığı efsanenin anlatılması
|
5) • Ovid’de bahsedilen Baküs’ün balı bulma hikayesinin anlatılması
• Balın bulunması ve Antikçağ’da Mead’in oluşumu hakkındaki efsanenin anlatılması
• Bal tanrısı Aristaios hakkında ayrıntılı bilgi verilmesi
• Orpheus ve Eurdike’nin hikayesindeki balın öneminin vurgulanması
|
6) • Zeytin ve zeytinyağının hakkında kısa bilgi (tarihçesi, yaşadığı coğrafya,vb.) verilmesi
• Hz.Adem’in oğlu Şit ve zeytin ağacı efsanesinin anlatılması
• İsis’in zeytinciliği öğreten Tanrı olarak Mısır mitolojisindeki yerinin aktarılması
• Athena ve Poseidon arasındaki yarışma ve zeytinin Atina şehri için öneminin aktarılması
• Athena ve Arakhne arasındaki yarışmanın anlatılması
• Herakles’in zeytin ağacından yapıldığı söylenen topuzu hakkında ayrıntılı bilgi verilmesi
|
7) • Şarap ve şarap tanrısı Dionysos (Baküs) hakkında ayrıntılı bilgiler verilmesi
• Dionysos’un adının anlamı, doğumu ve hayat hikayesinin aktarılması
• Dionysos’un sembolleri, kutsal bitki ve hayvanlarının aktarılması
• Dionysos ve Silenos’un birlikteliğinin aktarılması
• Dionysos’un oğlu Priapus’un efsanesinin anlatilmasıDionysos'un Zaferleri, Ölüler Ülkesine İnişi ve Olympos Tanrılarının Arasına Katılması
|
8) • Elma ve mitolojideki yeri hakkında genel bilgi verilmesi
• İlk günah- yasak elma hikayesinin anlatılması
• Pomona ve Vertumnus’un içinde elmanın yer aldığı efsanesinin anlatılması
• Elma ve Herakles’in 11. işinin aktarılması
• Elma ve Atalante’nin hikayesinin anlatılması
|
2 - Beceriler |
Bilişsel - Uygulamalı |
3 - Yetkinlikler |
İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
Öğrenme Yetkinliği |
Alana Özgü Yetkinlik |
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
|
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
• Öğrencilere dersin içeriğinin ve ders gereklerinin anlatılması
• Derste anlatılacak efsanelerin özgürlüğü, özerkliği, başıboşluğ hakkında ön bilgi verilmesi, efsanelerin gerçekle ilişkisinin (mitosların gerçeğinin) nerede aranması gerektiği konusunda tartışılması
• Mitolojinin canlılığını nasıl koruduğunu, renkli ve büyüleyici atmosferini günümüze kadar nasıl taşıdığına dair yorumlamaların yapılması
|
Veri yok |
2) |
• Mythos, epos ve logos kavramlarını açıklamak
• Mitoloji ile din kavramları arasındaki benzerlikleri ve farklılıkları açıklamak ve karşılşatırmak
• Mitolojinin kaynağı Heredot, Platon, Homeros, Hesiodos, Euripides gibi tanrı ve tanrı soylarını anlatan kişiler hakkında genel bilgi vermek
• Heseidos’un theogoniası: tanrıların doğuşu, tanrı soylarının ve kuşaklarının birbirlerini izleyip gelişmeleri hakkında bilgi vermek
• “Kan” öğesi kapsamında Gaia, Uranos, Kronos, Titanlar, Erinysler, Zeus’un doğuşunu konu alan theogonianın anlatılması
|
Heseidos’un theogoniası ile ilgili internet araştırması |
3) |
• Tanrıların ölümsüzlük içeceği Nektar ve Ambrosia hakkında bilgi verilmesi
• Hint mitolojisindeki amrita ve Süt Okyanusunun Çalkalanması ile ortaya çıkması
• Hindu mitolojisinde Ravana, Sita ve Rama’nın yer aldığı ve nektarın- amrita- (Elixir of Life) ortaya çıkış hikayesinin anlatılması
• Indra’nın Cennetindeki Beş Ağaç Ve Ambrosia Ağacı (Parijaat Tree)’nin anlatılması
• Zeus, Ganymedes ve Hebe üçlüsünün nektar ve ambrosia ile ilişkisinin aktarılması
|
yok |
4) |
• Achilleus, Thetis, Ambrosia ve Ateş’in yer aldığı efsanenin öğrencilere aktarılması
• Demeter, Metaneira, Nektar ve Ambrosia efsanesinde Demeter’in nektar ve ambrosia ile bir çocuğu beslemesi
• Cupid (Eros) ile Psykhe’nin Hikayesinde geçen Nektar ve Ambrosianın öğrencilere aktarılması
• Olympos tanrıları ve nektarın tanrılar için öneminin vurgulanması
|
yok |
5) |
• Prometheus’un ateşi tanrılardan çalmasının aktarılması
• Epimetheus ve Pandora’nın kutusu hakkında bilgi verilmesi
• Deukalion tufanı hakkında ayrıntı bilgi verilmesi
• Balın mitolojideki öneminden bahsedilmesi
• Demokritos’un bal dolu kabı kokladığı efsanenin anlatılması
|
yok |
6) |
• Ovid’de bahsedilen Baküs’ün balı bulma hikayesinin anlatılması
• Balın bulunması ve Antikçağ’da Mead’in oluşumu hakkındaki efsanenin anlatılması
• Bal tanrısı Aristaios hakkında ayrıntılı bilgi verilmesi
• Orpheus ve Eurdike’nin hikayesindeki balın öneminin vurgulanması
|
yok |
7) |
• Zeytin ve zeytinyağının hakkında kısa bilgi (tarihçesi, yaşadığı coğrafya,vb.) verilmesi
• Hz.Adem’in oğlu Şit ve zeytin ağacı efsanesinin anlatılması
• İsis’in zeytinciliği öğreten Tanrı olarak Mısır mitolojisindeki yerinin aktarılması
• Athena ve Poseidon arasındaki yarışma ve zeytinin Atina şehri için öneminin aktarılması
• Athena ve Arakhne arasındaki yarışmanın anlatılması
• Herakles’in zeytin ağacından yapıldığı söylenen topuzu hakkında ayrıntılı bilgi verilmesi
|
yok |
8) |
• Ara sınav ile 7 haftalık süreçte işlenen konuların yetkinliklerinin test edilmesi.
• Vize sınavı sorularını çözümler ve eksikliklerini raporlar.
|
yok |
9) |
• Ovid’in Metaporhoses eseri ve zeytin ağacının ortaya çıkışının anlatılması
• Homeros’un zeytin gölgesinde oturup onunla arasında geçen diyaloğunun anlatılması
• Leto’nun Artemis ve Apollon’u doğrurma efsanesinde zeytin ağacının rolünün aktarılması
• Nuh tufanı ve zeytin ağacının öneminin vurgulanması
• Apollon ve Daphne’nin hikayesinin anlatılması
|
yok |
10) |
• Şarap ve şarap tanrısı Dionysos (Baküs) hakkında ayrıntılı bilgiler verilmesi
• Dionysos’un adının anlamı, doğumu ve hayat hikayesinin aktarılması
• Dionysos’un sembolleri, kutsal bitki ve hayvanlarının aktarılması
• Dionysos ve Silenos’un birlikteliğinin aktarılması
• Dionysos’un oğlu Priapus’un efsanesinin anlatilması
|
yok |
11) |
• Dionysos'un Zaferleri, Ölüler Ülkesine İnişi ve Olympos Tanrılarının Arasına Katılması
• Altın Post’un hikayesinin anlatılması
• Medeia ve İason’un hikayesinin anlatılması
• Theseus’un hikayesinin anlatılması
• Ariadne’nin Hikayesinin anlatılması
|
yok |
12) |
• Dionysos kültü, mainadlar ve Dionisia şenlikleri hakkında bilgi verilmesi
• Dionysos, Silenos, Kral Midas arasında geçen efsanenin anlatılması
• Nuh Tufanı ve şarabın öneminin aktarılması
• Kral Cemşid ve şarabın keşfedilmesi efsanesinin anlatılması
• Asklepios ve sarımsak hakkındaki efsanenin anlatılması
|
yok |
13) |
• Elma ve mitolojideki yeri hakkında genel bilgi verilmesi
• İlk günah- yasak elma hikayesinin anlatılması
• Pomona ve Vertumnus’un içinde elmanın yer aldığı efsanesinin anlatılması
• Elma ve Herakles’in 11. işinin aktarılması
• Elma ve Atalante’nin hikayesinin anlatılması
|
Efsane anlatımı
Tartışma ve yorum
Mitlere dair sanat eserleri (heykel, resim, gravür, vb.) aracılığıyla konunun somutlaştırılması
|
14) |
genel tekrar |
yok |
15) |
genel tekrar |
yok |
16) |
Final Sınavı |
yok |
Ders Notları / Kitaplar: |
Mitoloji Sözlüğü, Azra Erhat, Remzi Kitabevi, 2007, 22. Basım
Nectar and Ambrosia, An Encyclopedia of Food in World Mythology, Tamra Andrews, ABC-CLIO
|
Diğer Kaynaklar: |
Mitoloji Sözlüğü, Azra Erhat, Remzi Kitabevi, 2007, 22. Basım
Nectar and Ambrosia, An Encyclopedia of Food in World Mythology, Tamra Andrews, ABC-CLIO
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
1. Yeni Medyayı etkileyen teknolojik gelişmelerden güncel olarak haberdar olmak.
2. sosyal medya, toplum ve dijital kültür üçgeninde etki akışına hakim olabilecek kuramsal altyapıyı kazanmak.
3. dijital iletişimi, sanat ve kültür alanında üretken ve stratejik anlamda kullanabilecek uygulamaları yürütmek.
4. Veri kullanımını amacı doğrultusunda kullanabilecek doğru bilgiye etik olarak ulaşabilecek kuramsal ve olgusal altyapıyı kazanmak. |
|
2) |
1. Üretim, pazarlama, habercilik, sosyal ilişkiler başta olmak üzere bütün dönüşümlerin ve değişimlerin merkezinde yer alan yeni medyanın aktif bir aktörü olarak ilgili süreçleri tasarlayabilme, stratejiler geliştirme ve yönetebilme.
2. Yeni medyanın disiplinler arası yapısını ve gazete, radyo ve TV gibi geleneksel medya ile bütünleşmiş çalışma eğilimini kavrayıp, bu doğrultuda etkileşim temelli içerik üretebilme.
3.Haber toplama ve yazmada yaşanan köklü dönüşümler bağlamında yeni nesil haber içerikleri üretme; yayıncılık faaliyetlerini İnternet ve mobil ortama da taşıyan gazete, radyo ya da TV kurumlarında yeni medya muhabirliği, editörlüğü ya da yapımcılığı.
4. Kamu veya özel kurum ve kuruluşların halkla ilişkiler, ticaret, reklam gibi disiplinler ile hedef kitleye etkin ulaşım, verimlilik ve rekabet üstünlüğü için içerik tasarlanması, üretimi ve uygulanması.
5.Kurumlardaki yeni medya odaklı olası krizleri çözme ve yeni duruma koşut stratejiler üretme.
6.Portal yönetimi, Web tasarımı alanlarında aşamaların öğrenilmesi ve uygulanması.
|
|
3) |
1.Web, gazete, blog, e-ticaret gibi bütün yeni medya platformlarında düşünce ve yaratıcılıkların sunulabileceği girişimcilik anlayışı.
2.Sosyal medyada toplumsal varoluş, paylaşım ve etkileşim temelli; bilgilendirici, eğlendirici içerik üretimi.
3.Etik değerlere bağlı kalmak suretiyle, bir ekip üyesi olarak mesleğini icra edebilme ve sorumluluklarını yerine getirme.
4.Sorumluluk anlayışı çerçevesinde, tüm tarafların görüşlerinin adil bir biçimde temsil edilmesine özen gösterme, taraflara eşit yaklaşma ve yanıltmama. |
|
4) |
1. Haber alma sürecinde medya okuryazarlığı becerilerini kavrama.
2. Yeni medya platformlarını etkin kullanmayı ve geliştirmeyi öğrenmek.
3. Medya ve siyaset arasındaki kavramsal bağlantıları kavrama
4. Kitle iletişiminin temel prensipleri ve kitlesel alandaki yeri ve önemini anlayabilme ve sorgulayabilme.
5. Kitle iletişimin ekonomi politiğini, toplumsal, politik ve kültürel etkilerini analiz edebilme ve yorulmayabilme bakış açısının geliştirilmesi.
|
|
5) |
1. Yeni medya ile ilgili konularda dijital ajanslarla iletişime geçip uygulamada çözümün parçası olmak için haberleşebilme
2. İletişim alanı ile ilgili konularda nicel ve nitel araştırmalardan faydalanarak çözüm önerilerini paylaşabilme
3. Dijital iletişim formatlarını yaratıcı bir şekilde kullanarak yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme. |
|
6) |
1. İletişimin temel ilke ve prensiplerini anlama ve bu doğrultuda bakış açısı geliştirme
2. İletişim alanındaki kuramsal yaklaşımları kavrayabilme ve yorumlayabilme
3. Medya eleştirilerine dair kuramları kavrama.
4. Türkiye’deki ve dünyadaki endüstri 4.0 stratejilerini değerlendirme, uygulamaların analizlerini yapma
5. Yeni Medya alanını etkileyecek teknolojik, siyasi ve ekonomik tüm gelişmeleri değerlendirerek kurumlardaki olası krizleri çözme ve yeni duruma koşut stratejiler üretme
|
|