Çocuk Gelişimi | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | GST356 | ||||||||
Ders İsmi: | Yemek ve Mitoloji | ||||||||
Ders Yarıyılı: |
Bahar |
||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Bölüm/Fakülte/Üniversite | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Öğr.Gör. FULYA HEKİMOĞLU ÇELİK | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
Doç. Dr. İLKAY GÖK Öğr.Gör. FULYA HEKİMOĞLU ÇELİK |
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı Sümer, Babil, Mısır, Yakındoğu, Yunan, Roma, Viking, Hint, Çin ve diğer coğrafyalara ait mitolojilerde yiyecek ve içecek öğelerine dair yer alan efsane ve inanışların ele alınmasıdır. Ekmek, şarap, bira, kan, zeytin, nar, bal, nektar, elma, süt, dut, mantar, domuz, kurban, pirinç gibi yiyecek içecek öğelerine ait mitler, sözlü ve yazılı yazın ve sanat kollarındaki tasvirleri aracılığıyla işlenir. |
Dersin İçeriği: | Ders izlencesinin açıklanması Mitos, epos ve logos Nektar ve ambrosianın Yunan, Roma ve Hint mitolojilerinde tuttuğu yerin aktarılması Truva Savaşlarında önemli yer tutan Achilleus’un annesi tarafından Styks Nehri’ne batırılarak ölümsüzleştirilmesi Prometheus’un ateşi çalması ve insanlığa hediye etmesi Aristaios’un zeytincilik, bağcılık ve hayvancılık konusunda uzmanlığı Şit’in cehennem melekleri ile konuşması ve Hz.Adem’in affedilmesi isteği Herakles’in topuzu Vize Sınavı Leto, Zeus, Hera, Artemis ve Apollon’un efsanesi ve zeytin ağacının bu efsanedeki önemli yeri Satirler, Bakkhalar, Dionysos şenlikleri, Silenos, Priapus hakkında ayrıntılı bilgi Dionysos’un Hindistan seferi, denizcileri yunus balığına çevirmesi, Altın Postun hikayesi, Athena’nın Gorgo canavarının kanını akıtması ve Asklepion’a vermesi. Pomona ve Vertumnus’un ilahi aşkı |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | • Öğrencilere dersin içeriğinin ve ders gereklerinin anlatılması • Derste anlatılacak efsanelerin özgürlüğü, özerkliği, başıboşluğ hakkında ön bilgi verilmesi, efsanelerin gerçekle ilişkisinin (mitosların gerçeğinin) nerede aranması gerektiği konusunda tartışılması • Mitolojinin canlılığını nasıl koruduğunu, renkli ve büyüleyici atmosferini günümüze kadar nasıl taşıdığına dair yorumlamaların yapılması | Veri yok |
2) | • Mythos, epos ve logos kavramlarını açıklamak • Mitoloji ile din kavramları arasındaki benzerlikleri ve farklılıkları açıklamak ve karşılşatırmak • Mitolojinin kaynağı Heredot, Platon, Homeros, Hesiodos, Euripides gibi tanrı ve tanrı soylarını anlatan kişiler hakkında genel bilgi vermek • Heseidos’un theogoniası: tanrıların doğuşu, tanrı soylarının ve kuşaklarının birbirlerini izleyip gelişmeleri hakkında bilgi vermek • “Kan” öğesi kapsamında Gaia, Uranos, Kronos, Titanlar, Erinysler, Zeus’un doğuşunu konu alan theogonianın anlatılması | Heseidos’un theogoniası ile ilgili internet araştırması |
3) | • Tanrıların ölümsüzlük içeceği Nektar ve Ambrosia hakkında bilgi verilmesi • Hint mitolojisindeki amrita ve Süt Okyanusunun Çalkalanması ile ortaya çıkması • Hindu mitolojisinde Ravana, Sita ve Rama’nın yer aldığı ve nektarın- amrita- (Elixir of Life) ortaya çıkış hikayesinin anlatılması • Indra’nın Cennetindeki Beş Ağaç Ve Ambrosia Ağacı (Parijaat Tree)’nin anlatılması • Zeus, Ganymedes ve Hebe üçlüsünün nektar ve ambrosia ile ilişkisinin aktarılması | yok |
4) | • Achilleus, Thetis, Ambrosia ve Ateş’in yer aldığı efsanenin öğrencilere aktarılması • Demeter, Metaneira, Nektar ve Ambrosia efsanesinde Demeter’in nektar ve ambrosia ile bir çocuğu beslemesi • Cupid (Eros) ile Psykhe’nin Hikayesinde geçen Nektar ve Ambrosianın öğrencilere aktarılması • Olympos tanrıları ve nektarın tanrılar için öneminin vurgulanması | yok |
5) | • Prometheus’un ateşi tanrılardan çalmasının aktarılması • Epimetheus ve Pandora’nın kutusu hakkında bilgi verilmesi • Deukalion tufanı hakkında ayrıntı bilgi verilmesi • Balın mitolojideki öneminden bahsedilmesi • Demokritos’un bal dolu kabı kokladığı efsanenin anlatılması | yok |
6) | • Ovid’de bahsedilen Baküs’ün balı bulma hikayesinin anlatılması • Balın bulunması ve Antikçağ’da Mead’in oluşumu hakkındaki efsanenin anlatılması • Bal tanrısı Aristaios hakkında ayrıntılı bilgi verilmesi • Orpheus ve Eurdike’nin hikayesindeki balın öneminin vurgulanması | yok |
7) | • Zeytin ve zeytinyağının hakkında kısa bilgi (tarihçesi, yaşadığı coğrafya,vb.) verilmesi • Hz.Adem’in oğlu Şit ve zeytin ağacı efsanesinin anlatılması • İsis’in zeytinciliği öğreten Tanrı olarak Mısır mitolojisindeki yerinin aktarılması • Athena ve Poseidon arasındaki yarışma ve zeytinin Atina şehri için öneminin aktarılması • Athena ve Arakhne arasındaki yarışmanın anlatılması • Herakles’in zeytin ağacından yapıldığı söylenen topuzu hakkında ayrıntılı bilgi verilmesi | yok |
8) | • Ara sınav ile 7 haftalık süreçte işlenen konuların yetkinliklerinin test edilmesi. • Vize sınavı sorularını çözümler ve eksikliklerini raporlar. | yok |
9) | • Ovid’in Metaporhoses eseri ve zeytin ağacının ortaya çıkışının anlatılması • Homeros’un zeytin gölgesinde oturup onunla arasında geçen diyaloğunun anlatılması • Leto’nun Artemis ve Apollon’u doğrurma efsanesinde zeytin ağacının rolünün aktarılması • Nuh tufanı ve zeytin ağacının öneminin vurgulanması • Apollon ve Daphne’nin hikayesinin anlatılması | yok |
10) | • Şarap ve şarap tanrısı Dionysos (Baküs) hakkında ayrıntılı bilgiler verilmesi • Dionysos’un adının anlamı, doğumu ve hayat hikayesinin aktarılması • Dionysos’un sembolleri, kutsal bitki ve hayvanlarının aktarılması • Dionysos ve Silenos’un birlikteliğinin aktarılması • Dionysos’un oğlu Priapus’un efsanesinin anlatilması | yok |
11) | • Dionysos'un Zaferleri, Ölüler Ülkesine İnişi ve Olympos Tanrılarının Arasına Katılması • Altın Post’un hikayesinin anlatılması • Medeia ve İason’un hikayesinin anlatılması • Theseus’un hikayesinin anlatılması • Ariadne’nin Hikayesinin anlatılması | yok |
12) | • Dionysos kültü, mainadlar ve Dionisia şenlikleri hakkında bilgi verilmesi • Dionysos, Silenos, Kral Midas arasında geçen efsanenin anlatılması • Nuh Tufanı ve şarabın öneminin aktarılması • Kral Cemşid ve şarabın keşfedilmesi efsanesinin anlatılması • Asklepios ve sarımsak hakkındaki efsanenin anlatılması | yok |
13) | • Elma ve mitolojideki yeri hakkında genel bilgi verilmesi • İlk günah- yasak elma hikayesinin anlatılması • Pomona ve Vertumnus’un içinde elmanın yer aldığı efsanesinin anlatılması • Elma ve Herakles’in 11. işinin aktarılması • Elma ve Atalante’nin hikayesinin anlatılması | Efsane anlatımı Tartışma ve yorum Mitlere dair sanat eserleri (heykel, resim, gravür, vb.) aracılığıyla konunun somutlaştırılması |
14) | genel tekrar | yok |
15) | genel tekrar | yok |
16) | Final Sınavı | yok |
Ders Notları / Kitaplar: | Mitoloji Sözlüğü, Azra Erhat, Remzi Kitabevi, 2007, 22. Basım Nectar and Ambrosia, An Encyclopedia of Food in World Mythology, Tamra Andrews, ABC-CLIO |
Diğer Kaynaklar: | Mitoloji Sözlüğü, Azra Erhat, Remzi Kitabevi, 2007, 22. Basım Nectar and Ambrosia, An Encyclopedia of Food in World Mythology, Tamra Andrews, ABC-CLIO |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
|||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||
1) Çocukların gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlüklerinin bilgisine sahip olur. | |||||||||||
2) Çocuk gelişimi alanındaki temel ve güncellenmiş kuramsal ve uygulama için gerekli bilgilere, gerekli eğitim ve öğretim araçları ve kaynakları kullanarak sahip olur. | |||||||||||
3) Çocuk gelişimi ile ilgili kazandığı bilgilerin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini karşılaştırmalı olarak değerlendirme ve yorumlama bilgisine sahiptir. | |||||||||||
4) Çocuk gelişimi alanında, fiziksel-motor, bilişsel, dil, sosyal-duygusal, duyusal gelişim alanlarını kapsayan, ileri düzeyde bilgi ve becerileri kullanarak kanıt temelli verileri yorumlar, değerlendirir, gelişimsel sorunları analiz eder, etik değerleri gözeterek normal ve normal dışı gelişim gösteren çocuklara yönelik çözüm önerileri geliştirip ekip çalışması yapar. | |||||||||||
5) Çocuk gelişimi alanında, normal ve normal dışı gelişim gösteren çocuklara yönelik problem durumlarına kanıt temelli yaklaşımla farklı çözüm yolları üretebilme becerilerine sahiptir. | |||||||||||
6) Çocuk gelişimi alanında trans-disipliner çalışmalarda sorumluluk alır ve görevini etkin bir şekilde yerine getirir. | |||||||||||
7) Çocuk gelişimi alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı ileri düzeydeki bilgileri içselleştirir, geneller ve öğrendiğini sergiler. | |||||||||||
8) Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje, araştırma ve etkinlikler planlar, uygular ve süreci izleyip değerlendirir. | |||||||||||
9) Çocuk gelişimi alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirerek, düşüncelerini ve sorunlara yönelik çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle sürecin etkin bir elemanı olarak paylaşır. | |||||||||||
10) Sahip olduğu bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirip kendi öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir | |||||||||||
11) Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanarak, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir. | |||||||||||
12) Kalite yönetimi ve süreçleri, bebek, çocuk ve aileleri de kapsayacak şekilde, birey, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir, bu süreçlere uygun davranır ve katılır. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Çocukların gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlüklerinin bilgisine sahip olur. | |
2) | Çocuk gelişimi alanındaki temel ve güncellenmiş kuramsal ve uygulama için gerekli bilgilere, gerekli eğitim ve öğretim araçları ve kaynakları kullanarak sahip olur. | |
3) | Çocuk gelişimi ile ilgili kazandığı bilgilerin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini karşılaştırmalı olarak değerlendirme ve yorumlama bilgisine sahiptir. | |
4) | Çocuk gelişimi alanında, fiziksel-motor, bilişsel, dil, sosyal-duygusal, duyusal gelişim alanlarını kapsayan, ileri düzeyde bilgi ve becerileri kullanarak kanıt temelli verileri yorumlar, değerlendirir, gelişimsel sorunları analiz eder, etik değerleri gözeterek normal ve normal dışı gelişim gösteren çocuklara yönelik çözüm önerileri geliştirip ekip çalışması yapar. | |
5) | Çocuk gelişimi alanında, normal ve normal dışı gelişim gösteren çocuklara yönelik problem durumlarına kanıt temelli yaklaşımla farklı çözüm yolları üretebilme becerilerine sahiptir. | |
6) | Çocuk gelişimi alanında trans-disipliner çalışmalarda sorumluluk alır ve görevini etkin bir şekilde yerine getirir. | |
7) | Çocuk gelişimi alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı ileri düzeydeki bilgileri içselleştirir, geneller ve öğrendiğini sergiler. | |
8) | Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje, araştırma ve etkinlikler planlar, uygular ve süreci izleyip değerlendirir. | |
9) | Çocuk gelişimi alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirerek, düşüncelerini ve sorunlara yönelik çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle sürecin etkin bir elemanı olarak paylaşır. | |
10) | Sahip olduğu bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirip kendi öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir | |
11) | Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanarak, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir. | |
12) | Kalite yönetimi ve süreçleri, bebek, çocuk ve aileleri de kapsayacak şekilde, birey, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir, bu süreçlere uygun davranır ve katılır. |
Beyin fırtınası /Altı şapka | |
Ders | |
Okuma | |
Ödev | |
Soru cevap/ Tartışma |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Ödev |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 16 | 48 |
Ara Sınavlar | 2 | 1 |
Final | 1 | 3 |
Toplam İş Yükü | 52 |