HEM209 Kültürler Arası Hemşirelikİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar HemşirelikÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Hemşirelik
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: HEM209
Ders İsmi: Kültürler Arası Hemşirelik
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Genel Havuz
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. GÜLZADE UYSAL
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi MEHTAP ATASEVEN BULUN
Doç. Dr. GÜLZADE UYSAL
Doç. Dr. KERİME DERYA BEYDAĞ
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, öğrencinin kültürlerarası hemşirelik modellerini öğrenerek kültürel yeterliliğin hemşirelik eğitimi ve uygulamasına entegrasyonunu tartışabilir duruma gelmesini sağlamaktır.
Dersin İçeriği: • Tanışma
• Ders içeriğinin açıklanması
• Kültür kavramının incelenmesi
• Kültürlerarası hemşirelik modelleri
• Üçüncü dünya ülkelerinde hemşirelik
• Kültürel yeterlilik
• Kültürel yeterliliğin hemşirelik eğitimi ve uygulamasına entegrasyonu
• Kültür ve stres
• Kültürlerarası bakış açısıyla çocuk yetiştirme
• Sağlık inanç sistemleri ve kültürün etkisi
• Kültür Aile ve Toplum
• Etik karar verme ve kültür
• Değişen kültür içinde global sağlık bakımını geliştirme
• Kadın yaşam dönemlerine göre kültürel davranışlar
• İnsan ve kültürel bağlanma
• Kültürel bakış açısıyla ağrı, kültür ve ölüm

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Kültürler arası hemşirelik modellerini açıklayabilir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Kültürlerarası bakış açısıyla çocuk yetiştirmenin önemini açıklayabilir.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1) Farklı kültürel grupların sağlık ve hastalığa ilişkin inanç ve tutumlarına örnek verebilir.
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Ders içeriğinin açıklanması Team working
1)
2) Kültürlerarası hemşirelik modelleri anlatım
3) Üçüncü dünya ülkelerinde hemşirelik Beyin fırtınası
4) Kültürel yeterlilik Tatışma
5) Kültürel yeterliliğin hemşirelik eğitimi ve uygulamasına entegrasyonu Grup çalışması
6) Kültür ve stres Beyin fırtınası
7) Kültürlerarası bakış açısıyla çocuk yetiştirme Soru-cevap
8) Sağlık inanç sistemleri ve kültürün etkisi ARA SINAV -
9) Kültür Aile ve Toplum Beyin fırtınası
10) Etik karar verme ve kültür Soru-cevap
11) Değişen kültür içinde global sağlık bakımını geliştirme Grup çalışması
12) Kadın yaşam dönemlerine göre kültürel davranışlar Grup çalışması
13) İnsan ve kültürel bağlanma Beyin fırtınası
14) Kültürel bakış açısıyla ağrı, kültür ve ölüm Grup çalışması
15) Final sınavı -

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: • Seviğ Ü., Tanrıverdi G.(2012). Kültürlerarası Hemşirelik, İstanbul.
• Andrews MM, Boyle JS. (2007). Transcultural Concepts in Nursing Care. Lippincott Williams & Wilkins, Philadelphia.
Diğer Kaynaklar: • Andrews MM, Boyle JS. (2007). Transcultural Concepts in Nursing Care. Lippincott Williams & Wilkins, Philadelphia.
• Journal of Transcultural Nursing, http://intl-tcn.sagepub.com
• Leininger M, McFarland MR. (2002). Transcultural Nursing. 3rd ed, McGraw-Hill Professional, New York.
• Bayık Temel A. Kültürlerarası hemşirelik eğitimi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 2008; 11 (2): 92-101.
• Kongar, E., Kültür Üzerine, Remzi Kitapevi, 7.baskı, 2003, İstanbul.
• Bayık A. Araştırma Kültürü. Hemşirelik ve Kuramsal Araştırma Kültürü. II. Ulusal Hemşirelik Araştırma Sempozyumu, Semp. Programı ve Kitabı, 2004.
• Bekar M. Kültürlerarası (Transkültürel) hemşirelik, Toplum ve Hekim Dergisi 2001; 16(2): 136-141.
• Bolsoy N, Sevil Ü. Sağlık, Hastalık ve kültür etkileşimi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 2006; 9 (3): 72-87.
• Eğri G, Gölbaşı Z. 15-49 Yaş Grubu Evli Kadınların Doğum Sonu Dönemde Bebek Bakımına Yönelik Geleneksel Uygulamaları. TSK Koruyucu Hekimlik Bülteni, 2007; 6 (5).

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları
1) Hemşirelik bakımını etik ilkelere ve yasalara uygun yönetebilir.
2) Edindiği kuramsal bilgileri hemşirelik uygulamalarına aktarabilir.
3) Hemşireliğin temel psikomotor becerilerine sahip olur.
4) Temel iletişim becerilerine sahip olur.
5) Birey, aile ve toplumun sağlık bakımı gereksinimlerinin karşılanmasında hemşirelik rol ve işlevlerini yerine getirebilecek bilgiye sahip olur.
6) Sağlık politikalarının oluşturulmasına katkı sağlayabilir.
7) Hemşirelik uygulamalarında bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilir.
8) Bakımın yürütülmesinde sağlık bilişim sistemlerini kullanabilir.
9) Çağdaş birey ve meslek üyesi olmanın gerektirdiği genel kültür bilgisine sahip olur.
10) Toplumsal duyarlılık bilinci içinde sektörler arası işbirliği yaparak proje ve etkinlikler yürütebilir.
11) Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilmek ve yabancı meslektaşları ile iletişim kurabilir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Hemşirelik bakımını etik ilkelere ve yasalara uygun yönetebilir. 2
2) Edindiği kuramsal bilgileri hemşirelik uygulamalarına aktarabilir. 2
3) Hemşireliğin temel psikomotor becerilerine sahip olur. 2
4) Temel iletişim becerilerine sahip olur. 2
5) Birey, aile ve toplumun sağlık bakımı gereksinimlerinin karşılanmasında hemşirelik rol ve işlevlerini yerine getirebilecek bilgiye sahip olur. 1
6) Sağlık politikalarının oluşturulmasına katkı sağlayabilir. 2
7) Hemşirelik uygulamalarında bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilir. 2
8) Bakımın yürütülmesinde sağlık bilişim sistemlerini kullanabilir. 2
9) Çağdaş birey ve meslek üyesi olmanın gerektirdiği genel kültür bilgisine sahip olur. 3
10) Toplumsal duyarlılık bilinci içinde sektörler arası işbirliği yaparak proje ve etkinlikler yürütebilir. 4
11) Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilmek ve yabancı meslektaşları ile iletişim kurabilir. 3

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Grup çalışması ve ödevi
Okuma
Ödev
Problem Çözme
Seminer
Soru cevap/ Tartışma
Örnek olay çalışması

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 16 32
Uygulama 16 32
Sınıf Dışı Ders Çalışması 16 64
Ödevler 3 3
Final 1 1
Toplam İş Yükü 132