HEM307 Adli Hemşirelikİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar HemşirelikÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Hemşirelik
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: HEM307
Ders İsmi: Adli Hemşirelik
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Genel Havuz
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi ÖZLEM YAZICI
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi ÖZLEM YAZICI
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin, öğrencinin adli tıbba ilişkin temel kavramları tanımasını, yasal çerçeveyi bilerek, adli durum değerlendirmesinin yapılmasını, bakım alıcıya bütüncül yaklaşım ile hemşirelik bakımının planlanmasını, adli hemşirenin çalışma sahalarının, rol ve sorumluluklarının belirlenmesini, yaşanan mesleki ve etik problemlere çözüm üretici yaklaşımlar geliştirilmesini hedefler
Dersin İçeriği: Adli tıp ve hemşirelik ile ilgili temel kavramlar
Adli hemşireliğin dünyadaki ve Türkiye'deki tarihsel gelişimi
Adli hemşirelerin çalışma alanları ve rolleri
Adli vakalarda hemşirenin yasal sorumluluğu
Sağlıklı/hasta bireyin hakları
Malpraktis
Şiddet, ihmal, istismar
Etik
Adli psikiyatri
Çapraz sorgu
Delillerin toplanması
Ölüm ve ölüm sonrası değişiklikler, otopsi
Olay yeri inceleme, adli rapor hazırlama
Adli toksikoloji

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Adli hemşirelik konularını tartışabilme.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Adli tıp ve hemşirelik ile ilgili temel kavramlar Yok
2) Adli hemşireliğin dünyadaki ve Türkiye'deki tarihsel gelişimi Yok
3) Adli hemşirelerin çalışma alanları ve rolleri Yok
4) Adli vakalarda hemşirenin yasal sorumluluğu Yok
5) Sağlıklı/hasta bireyin hakları Yok
6) Malpraktis Yok
7) Şiddet, ihmal, istismar Yok
8) Etik Yok
9) Adli psikiyatri Yok
10) Çapraz sorgu Yok
11) Delillerin toplanması Yok
12) Ölüm ve ölüm sonrası değişiklikler, otopsi Yok
13) Olay yeri inceleme, adli rapor hazırlama Yok
14) Adli toksikoloji Yok

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: • Hammer R, Moynihan B, Pagliaro EM. Forensic Nursing: handbook for Practice. Jones&Bartlet,2005.
• Polat O, İnanıcı MA, Aksoy E. Adli Tıp ders kitabı, 1997.
Diğer Kaynaklar: • Özden, D. ve Yıldırım, N. (2009). Adli vakaya hemşirelik yaklaşımı. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Dergisi, 73-81.
• Eşiyok, B. ve ark. (2004). Adli hemşirelik. Sted, 13 (5): 169-171.
• İnanır, İ ve ark. Ameliyathanede adli vakalar ve ameliyathane hemşiresinin rollerinin belirlenmesi.
• İlçe, A. ve ark. (2010). Acil servislerde çalışan sağlık bakım personelinin adli olgularda delillerin korunması ve saklanmasına yönelik bilgi ve tutumlarının incelenmesi. Ulusal Travma Acil Cerrahi Dergisi, 16 (6): 546-551.
• Çilingir, D. ve Hintistan, S. (2012). Adli hemşireliğin kapsamı ve yasal boyutu. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 9 (1): 10-15.
• Akköz Çevik, S. ve Başer, M. (2012). Adli Hemşirelik ve çalışma alanları. Sağlık Bilimleri Dergisi, 21 (2): 143-152.
• Baysan Arabacı, L. ve Çam, M. O. (2013). Türkiye’de psikiyatri hastanelerinde çalışan hemşirelerin adli psikiyatri hastalarına yönelik tutumlarını etkileyen Faktörler. Türk Psikiyatri Dergisi, 24: 1-7.
• Karadayı, B. ve ark. (2013). Acil tedavi birimlerinde adli olgudan biyolojik material alınması ve gönderilmesi. Marmara Medical Journal, 26: 111-117.
• Koç, S. ve Biçer, Ü. Klinik Gelişim, Adli tıbbın tarihsel gelişimi, Türkiye’deki yapılanması ve sorunlar. 1-5.
• Hammer R, Moynihan B, Pagliaro EM. Forensic Nursing: handbook for Practice. Jones&Bartlet,2005.
• Polat O, İnanıcı MA, Aksoy E. Adli Tıp ders kitabı, 1997.
• Virginia AL, Forensic Nursing. Mosby title.2006.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

Program Kazanımları
1) Hemşirelik bakımını etik ilkelere ve yasalara uygun yönetebilir.
2) Edindiği kuramsal bilgileri hemşirelik uygulamalarına aktarabilir.
3) Hemşireliğin temel psikomotor becerilerine sahip olur.
4) Temel iletişim becerilerine sahip olur.
5) Birey, aile ve toplumun sağlık bakımı gereksinimlerinin karşılanmasında hemşirelik rol ve işlevlerini yerine getirebilecek bilgiye sahip olur.
6) Sağlık politikalarının oluşturulmasına katkı sağlayabilir.
7) Hemşirelik uygulamalarında bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilir.
8) Bakımın yürütülmesinde sağlık bilişim sistemlerini kullanabilir.
9) Çağdaş birey ve meslek üyesi olmanın gerektirdiği genel kültür bilgisine sahip olur.
10) Toplumsal duyarlılık bilinci içinde sektörler arası işbirliği yaparak proje ve etkinlikler yürütebilir.
11) Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilmek ve yabancı meslektaşları ile iletişim kurabilir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Hemşirelik bakımını etik ilkelere ve yasalara uygun yönetebilir.
2) Edindiği kuramsal bilgileri hemşirelik uygulamalarına aktarabilir.
3) Hemşireliğin temel psikomotor becerilerine sahip olur.
4) Temel iletişim becerilerine sahip olur.
5) Birey, aile ve toplumun sağlık bakımı gereksinimlerinin karşılanmasında hemşirelik rol ve işlevlerini yerine getirebilecek bilgiye sahip olur.
6) Sağlık politikalarının oluşturulmasına katkı sağlayabilir.
7) Hemşirelik uygulamalarında bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilir.
8) Bakımın yürütülmesinde sağlık bilişim sistemlerini kullanabilir.
9) Çağdaş birey ve meslek üyesi olmanın gerektirdiği genel kültür bilgisine sahip olur.
10) Toplumsal duyarlılık bilinci içinde sektörler arası işbirliği yaparak proje ve etkinlikler yürütebilir.
11) Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilmek ve yabancı meslektaşları ile iletişim kurabilir.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 2 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 4 28 112
Sunum / Seminer 1 1 1
Ödevler 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 115