Hemşirelik | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | HEM307 | ||||||||
Ders İsmi: | Adli Hemşirelik | ||||||||
Ders Yarıyılı: |
Güz |
||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Genel Havuz | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr.Öğr.Üyesi ÖZLEM YAZICI | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
Dr.Öğr.Üyesi ÖZLEM YAZICI |
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin, öğrencinin adli tıbba ilişkin temel kavramları tanımasını, yasal çerçeveyi bilerek, adli durum değerlendirmesinin yapılmasını, bakım alıcıya bütüncül yaklaşım ile hemşirelik bakımının planlanmasını, adli hemşirenin çalışma sahalarının, rol ve sorumluluklarının belirlenmesini, yaşanan mesleki ve etik problemlere çözüm üretici yaklaşımlar geliştirilmesini hedefler |
Dersin İçeriği: | Adli tıp ve hemşirelik ile ilgili temel kavramlar Adli hemşireliğin dünyadaki ve Türkiye'deki tarihsel gelişimi Adli hemşirelerin çalışma alanları ve rolleri Adli vakalarda hemşirenin yasal sorumluluğu Sağlıklı/hasta bireyin hakları Malpraktis Şiddet, ihmal, istismar Etik Adli psikiyatri Çapraz sorgu Delillerin toplanması Ölüm ve ölüm sonrası değişiklikler, otopsi Olay yeri inceleme, adli rapor hazırlama Adli toksikoloji |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Adli tıp ve hemşirelik ile ilgili temel kavramlar | Yok |
2) | Adli hemşireliğin dünyadaki ve Türkiye'deki tarihsel gelişimi | Yok |
3) | Adli hemşirelerin çalışma alanları ve rolleri | Yok |
4) | Adli vakalarda hemşirenin yasal sorumluluğu | Yok |
5) | Sağlıklı/hasta bireyin hakları | Yok |
6) | Malpraktis | Yok |
7) | Şiddet, ihmal, istismar | Yok |
8) | Etik | Yok |
9) | Adli psikiyatri | Yok |
10) | Çapraz sorgu | Yok |
11) | Delillerin toplanması | Yok |
12) | Ölüm ve ölüm sonrası değişiklikler, otopsi | Yok |
13) | Olay yeri inceleme, adli rapor hazırlama | Yok |
14) | Adli toksikoloji | Yok |
Ders Notları / Kitaplar: | • Hammer R, Moynihan B, Pagliaro EM. Forensic Nursing: handbook for Practice. Jones&Bartlet,2005. • Polat O, İnanıcı MA, Aksoy E. Adli Tıp ders kitabı, 1997. |
Diğer Kaynaklar: | • Özden, D. ve Yıldırım, N. (2009). Adli vakaya hemşirelik yaklaşımı. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Dergisi, 73-81. • Eşiyok, B. ve ark. (2004). Adli hemşirelik. Sted, 13 (5): 169-171. • İnanır, İ ve ark. Ameliyathanede adli vakalar ve ameliyathane hemşiresinin rollerinin belirlenmesi. • İlçe, A. ve ark. (2010). Acil servislerde çalışan sağlık bakım personelinin adli olgularda delillerin korunması ve saklanmasına yönelik bilgi ve tutumlarının incelenmesi. Ulusal Travma Acil Cerrahi Dergisi, 16 (6): 546-551. • Çilingir, D. ve Hintistan, S. (2012). Adli hemşireliğin kapsamı ve yasal boyutu. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 9 (1): 10-15. • Akköz Çevik, S. ve Başer, M. (2012). Adli Hemşirelik ve çalışma alanları. Sağlık Bilimleri Dergisi, 21 (2): 143-152. • Baysan Arabacı, L. ve Çam, M. O. (2013). Türkiye’de psikiyatri hastanelerinde çalışan hemşirelerin adli psikiyatri hastalarına yönelik tutumlarını etkileyen Faktörler. Türk Psikiyatri Dergisi, 24: 1-7. • Karadayı, B. ve ark. (2013). Acil tedavi birimlerinde adli olgudan biyolojik material alınması ve gönderilmesi. Marmara Medical Journal, 26: 111-117. • Koç, S. ve Biçer, Ü. Klinik Gelişim, Adli tıbbın tarihsel gelişimi, Türkiye’deki yapılanması ve sorunlar. 1-5. • Hammer R, Moynihan B, Pagliaro EM. Forensic Nursing: handbook for Practice. Jones&Bartlet,2005. • Polat O, İnanıcı MA, Aksoy E. Adli Tıp ders kitabı, 1997. • Virginia AL, Forensic Nursing. Mosby title.2006. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
|||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||
1) Hemşirelik bakımını etik ilkelere ve yasalara uygun yönetebilir. | ||||||||||
2) Edindiği kuramsal bilgileri hemşirelik uygulamalarına aktarabilir. | ||||||||||
3) Hemşireliğin temel psikomotor becerilerine sahip olur. | ||||||||||
4) Temel iletişim becerilerine sahip olur. | ||||||||||
5) Birey, aile ve toplumun sağlık bakımı gereksinimlerinin karşılanmasında hemşirelik rol ve işlevlerini yerine getirebilecek bilgiye sahip olur. | ||||||||||
6) Sağlık politikalarının oluşturulmasına katkı sağlayabilir. | ||||||||||
7) Hemşirelik uygulamalarında bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilir. | ||||||||||
8) Bakımın yürütülmesinde sağlık bilişim sistemlerini kullanabilir. | ||||||||||
9) Çağdaş birey ve meslek üyesi olmanın gerektirdiği genel kültür bilgisine sahip olur. | ||||||||||
10) Toplumsal duyarlılık bilinci içinde sektörler arası işbirliği yaparak proje ve etkinlikler yürütebilir. | ||||||||||
11) Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilmek ve yabancı meslektaşları ile iletişim kurabilir. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Hemşirelik bakımını etik ilkelere ve yasalara uygun yönetebilir. | |
2) | Edindiği kuramsal bilgileri hemşirelik uygulamalarına aktarabilir. | |
3) | Hemşireliğin temel psikomotor becerilerine sahip olur. | |
4) | Temel iletişim becerilerine sahip olur. | |
5) | Birey, aile ve toplumun sağlık bakımı gereksinimlerinin karşılanmasında hemşirelik rol ve işlevlerini yerine getirebilecek bilgiye sahip olur. | |
6) | Sağlık politikalarının oluşturulmasına katkı sağlayabilir. | |
7) | Hemşirelik uygulamalarında bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilir. | |
8) | Bakımın yürütülmesinde sağlık bilişim sistemlerini kullanabilir. | |
9) | Çağdaş birey ve meslek üyesi olmanın gerektirdiği genel kültür bilgisine sahip olur. | |
10) | Toplumsal duyarlılık bilinci içinde sektörler arası işbirliği yaparak proje ve etkinlikler yürütebilir. | |
11) | Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilmek ve yabancı meslektaşları ile iletişim kurabilir. |
Anlatım | |
Bireysel çalışma ve ödevi | |
Ders |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Sunum |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 2 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 4 | 28 | 112 |
Sunum / Seminer | 1 | 1 | 1 |
Ödevler | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 115 |