HEM311 Psikososyal Problemler ve Hemşirelik Uygulamalarıİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar HemşirelikÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Hemşirelik
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: HEM311
Ders İsmi: Psikososyal Problemler ve Hemşirelik Uygulamaları
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Genel Havuz
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. BİRSEN YÜRÜGEN
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders; öğrencilerin psikososyal becerilerini geliştirmek amacıyla hasta ve ailesi için fiziksel bakım vermenin ötesinde genel hasta bakımında farklı davranışlar ve duyguları yönetebilme, psikiyatrik semptomları fark edebilme ve müdahale etme becerilerini konu alır. Her bir sorun etiyoloji, değerlendirme, yaşa özel etkiler, hemşirelik tanı ve müdahaleleri, hasta/aile eğitimi, farmakoloji dahil olmak üzere disiplinler arası yönetim ve toplum temelli bakım bilgilerini kapsar.
Dersin İçeriği: Tanışma ve ders içeriğinin tartışılması
Psikososyal bakım kavramına genel giriş

-Hastalığa Uyum Süreci
Akut ve kronik hastalıklarda uyum süreci
-Uyum süreci evreleri
-Hastalığa uyum sürecinde karşılaşılan psikososyal sorunlar

Öfke yönetiminde psikososyal bakım
Anksiyete yönetiminde psikososyal bakım
Beden imajı değişen hastada psikososyal bakım
Duygu durum bozuklukları ve psikotik düşünce sürecinde psikososyal bakım
Kayıp ve umutsuzluk yaşayan birey ve ailesine psikososyal bakım
Organik mental bozukluklarda psikososyal bakım
Cinsel işlev bozuklarında psikososyal bakım
Spiritüel gereksinimlerde psikososyal bakım
Aile içi problemlerde psikososyal bakım
-Kültürel bakım uygulamaları

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) bireyin yaşadığı psikososyal sorunlara ilişkin hemşirelik uygulamaları bilir
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1)
2.1) sağlık sorunları olan bireyle etkili iletişim kurar.
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1)
2.1) bireyin çok yönlü değerlendirilmesini sağlar
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Psikososyal hemşirelik ile ilgili temel kavramlar 1. Gorman. L. M, Sultan D.F. (2014) Psikososyal hemşirelik (çev: Öz F, Demiralp M), akademisyen kitapevi. 2. Öz F. (2004) Sağlık Alanında Temel Kavramlar. İmaj İç ve Dış Tic. AŞ. . Ankara. 3. Çam O, Engin E. (2013), Ruh sağlığında Bakım sanatı, 4. Terakye G. (1995) Hasta Hemşire İlişkileri. Aydoğdu Ofset. Ankara. ISBN 975-95943-0-7 5. Üstün B, Akgün E, Partlak N. (2005) Hemşirelikte İletişim Becerileri Öğretimi. Okullar Yayınevi. İzmir 6. Velioğlu
2) Psikosoyal bakım becerileri Vaka hazırlama
3) Psikososyal bakımı etkileyen faktörler Film İzleme
4) Kültür ve hemşirelik okuma
4) Kültür ve hemşirelik okuma
5) Bütüncül bakım okuma
6) Kriz değerlendirmesi vaka hazırlama
7) Özel gruplarda psikososyal bakım beceriler okuma
8) Damgalama ve psikososyal destek rol-play hazırlama

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Öz F., Demiralp M. Psikososyal Hemşirelik: Genel Hasta Bakımı İçin. Akademisye Tıp Kitap evi.
Diğer Kaynaklar: • Öz, F. 2010. Sağlık Alanında Temel Kavramlar. (2. Baskı) Ankara: Mattek Matbaaclık.
ISBN 978-605-88788-0-8.
• Özcan, A. 2006. Hemşire – Hasta İlişkisi ve İletişim. Ankara: Sistem Ofset Bas.Yay.San.Tic.Ltd.Şti
• Voltan Acar N. 2013. İnsan ilişkileri ve iletişim. Ankara. Nobel Yayınevi

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

Program Kazanımları
1) Hemşirelik bakımını etik ilkelere ve yasalara uygun yönetebilir.
2) Edindiği kuramsal bilgileri hemşirelik uygulamalarına aktarabilir.
3) Hemşireliğin temel psikomotor becerilerine sahip olur.
4) Temel iletişim becerilerine sahip olur.
5) Birey, aile ve toplumun sağlık bakımı gereksinimlerinin karşılanmasında hemşirelik rol ve işlevlerini yerine getirebilecek bilgiye sahip olur.
6) Sağlık politikalarının oluşturulmasına katkı sağlayabilir.
7) Hemşirelik uygulamalarında bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilir.
8) Bakımın yürütülmesinde sağlık bilişim sistemlerini kullanabilir.
9) Çağdaş birey ve meslek üyesi olmanın gerektirdiği genel kültür bilgisine sahip olur.
10) Toplumsal duyarlılık bilinci içinde sektörler arası işbirliği yaparak proje ve etkinlikler yürütebilir.
11) Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilmek ve yabancı meslektaşları ile iletişim kurabilir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Hemşirelik bakımını etik ilkelere ve yasalara uygun yönetebilir. 3
2) Edindiği kuramsal bilgileri hemşirelik uygulamalarına aktarabilir. 3
3) Hemşireliğin temel psikomotor becerilerine sahip olur. 2
4) Temel iletişim becerilerine sahip olur. 2
5) Birey, aile ve toplumun sağlık bakımı gereksinimlerinin karşılanmasında hemşirelik rol ve işlevlerini yerine getirebilecek bilgiye sahip olur. 2
6) Sağlık politikalarının oluşturulmasına katkı sağlayabilir. 2
7) Hemşirelik uygulamalarında bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilir. 3
8) Bakımın yürütülmesinde sağlık bilişim sistemlerini kullanabilir. 2
9) Çağdaş birey ve meslek üyesi olmanın gerektirdiği genel kültür bilgisine sahip olur. 3
10) Toplumsal duyarlılık bilinci içinde sektörler arası işbirliği yaparak proje ve etkinlikler yürütebilir. 4
11) Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilmek ve yabancı meslektaşları ile iletişim kurabilir. 2

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Okuma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Sözlü sınav
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 4 % 10
Kurul-Committee 1 % 20
Derse Özgü Staj 1 % 20
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 1 4 4
Uygulama 1 50 50
Ara Sınavlar 1 20 20
Final 1 50 50
Toplam İş Yükü 124